[FOTO]Skatebaan A8

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO]Skatebaan A8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:46

Vorige week heb ik mijn allereerste SLR opgehaald bij Leo hier op bokt. Super blij ermee maar helaas was het afgelopen week telkens niet zulk heel goed weer ^)

Vandaag samen met Richard (Bagheera_206) dan toch de kans gezien voor een klein lesje ISO/diafragma/sluitertijd én natuurlijk een fotosessie! Het skatepark onder de A8 trok me al erg lang dus om daar foto's te gaan maken was gewoon supervet! :+:

Ik fotografeer met een Canon EOS 400D en ik had voor deze gelegenheid een 24-70mm lens van Richard geleend :)

Laat ik beginnen met mijn eigen commentaar; ondanks dat ik werk met een enkel scherptepunt klopt deze op een aantal foto's niet helemaal. Af en toe vergat ik hem bij te stellen voor een volgende foto. ISO heb ik zo laag mogelijk gehouden (met uitzondering van twee foto's op het einde) maar door het verschil in lichtval moest ik eigenlijk bij elke foto opnieuw aanpassen.

Ik heb hem op volledig handmatige stand staan, dus ISO, sluitertijd en diafragma heb ik steeds zelf bijgesteld en er lekker mee gespeeld. Scherpstellen heb ik de lens wel zelf laten doen. Mocht ik nog iets vergeten zijn te noemen; vraag vooral en opbouwend commentaar is uiteraard welkom! :)

Ohja... De foto's zijn niet nabewerkt om de doodsimpele reden dat ik geen flauw idee heb hoe dat moet! :D

1. Allereerst een impressie van de locatie:
Afbeelding

De skatebaan ligt onder de A8 en heeft lichtinval van twee kanten en wat lampen... Niet heel makkelijk voor een eerste keer :')

2. Buiten skates en boards rijden er ook veel BMX'ers rond:
Afbeelding

3. Daarnaast is het ook een grafitti-vrijplaats. Er waren veel artiesten aan het werk vandaag!
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Vreemd genoeg liepen er ook een paar maffe kinderen rond die me leken te volgen, dus die heb ik ook maar op de foto gezet. Ze waren soms wel wat beweeglijk :))
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. En ze keken ook niet altijd even vrolijk...
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Dat kwam overigens omdat zuslief het wél voor elkaar kreeg om op het doel te klauteren:
Afbeelding

10. Onderstaande foto is niet helemaal scherp maar past wel een beetje bij haar dromerige karakter:
Afbeelding

11. En er liep ook een of andere vreemde vent rond die foto's maakte van mij terwijl ik foto's maakte :? Hier zien jullie hem links in beeld! :oo
Afbeelding

12. Onderstaande foto bevat veel ruis. Had denk ik m'n sluitertijd nog te laag staan waardoor ik hier m'n ISO veel te hoog moest instellen. Vind het fenomeen nogal apart maar fototechnisch sowieso genoeg op aan te merken...
Afbeelding

13. En voor mijn zoontje geldt verder... Goed kijken... (Ik aan het spelen met scherpte-diepte...)
Afbeelding

14. En vooral véél oefenen! :D
Afbeelding

15. Ik vergeet bijna mijn fotomodel! :+:
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en Richard bedankt voor de spoedcursus, het lenen van je lens en de gezelligheid! :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:50

Leuk leuk! :D

Echt technisch commentaar kan ik niet geven, ben ik zelf nog niet ver genoeg voor. :))
Vind de tweenalaatste foto heerlijk om naar te kijken. De aandacht richting de zaal en de speling met diepte.
Laatst bijgewerkt door Sani op 03-02-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [FOTO]Skatebaan A8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:50

Nummer 13 bedoel je? O:)

(Snel nog 15 bijgevoegd omdat ik die vergeten was :') )

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:55

Je hebt een leuk topic gemaakt. :) Een lastig omgeving qua belichting, maar genoeg creatieve mogelijkheden om daar uit te werken. Je hebt een paar mooie foto's gemaakt. ;)

En graag gedaan voor de spoedcursus hoor. Het was leuk om jou wat te vertellen over fotografie. ;)

Foto 14: Vind ik zo schattig met dat tongetje van concentratie uit z'n mond.

Foto 13: Is beter gelukt met afkaderen met onscherp iets in voorgrond. Zoiets had foto 4 ook moeten worden, maar dan hadden we denk ik in die plas water moeten staan en helemaal in moeten zoomen. Dan was de voorgrond denk nog iets onscherper geweest. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:56

Klopt, was jammer van die plas. Ben iets te zuinig op mijn schoenen :D

Die lap der concentratie hebben ze alle drie... Betrapte laatst mijn moeder er ook op... heeft een generatie overgeslagen denk ik _O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:57

Lente schreef:
Die lap der concentratie hebben ze alle drie... Betrapte laatst mijn moeder er ook op... heeft een generatie overgeslagen denk ik _O-

Lucky you! ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:26

Je bent lekker begonnen!! :))
Ik zou alleen niet al je foto's plaatsen, maar de beste 4 eruit zoeken ofzo. De 4 sterktste, waar je het meest tevreden over bent.

Scherpte (diepte) kan hier en daar nog beter maar ik vind ze best leuk geworden. :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:30

Zitten een aantal goede tussen hoor zover ik kan zien :')
Ik dacht eerst dat die kerel een of andere creep was, sorry :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:32

eclair98 schreef:
Ik dacht eerst dat die kerel een of andere creep was, sorry :D

Ik ben idd een creep. }:) Heel dapper dat Len met een creep op stap durfde! _O-

De andere mannen die daar rondliepen hadden of een spuitbus of een halve liter in hun handen. :+
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 03-02-13 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Heb je gelijk in Bella :)

Voor nu vond ik het moeilijk om te selecteren, maar bij een volgend topic (en die komen er vast :') zal ik nog wat scherper zijn :j

Hahaha eclair ik dacht hetzelfde in een flits, tot ik zag dat het Richard was _O-

Bagheera_206

Lente schreef:
Hahaha eclair ik dacht hetzelfde in een flits, tot ik zag dat het Richard was _O-

>;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:34

Ja sorry... ik zei toch dat ik lenzen moet hebben :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:35

Nou vooruit dan maar... :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:42

Ik zou je als advies willen geven je ISO eigenlijk gewoon vast te zetten. Vroegâh deed je ook een 100 ISO of een 400 ISO rolletje in je camera, en daar had je het maar mee te doen. Je kiest je rolletje (ISO dus) naar de omstandigheden. In deze omstandigheden zou ik zeggen: zet 'm op 400, en verder niet aankomen. Wordt het donkerder, dan kan je 'm nog eens naar 800 schuiven (en weet wel, vroegâh hád je als simpele consument geen eens 800 ISO tot je beschikking, of je moest gaan 'forceren') en je hebt geen last van ruis ook. Breekt de zon door (en dat zal onder de A8 niet gebeuren vermoed ik zo :D ) dan ga je terug naar 100 of 200.
Verder zou ik dan een volgende keer een aantal foto's qua compositie hetzelfde te maken, maar dan met verschillende belichtingstijden, verschillende diafragma's en verschillende brandpuntsafstanden, om eens goed te kunnen beoordelen wat je aanspreekt, wat wat precies doet, en waar je welk effect mee bereikt.

Oh, en nog 1 tip: achtergrond, achtergrond, achtergrond. Je onderwerp is het probleem niet...dat staat/ligt/zit/beweegt wel zoals je wilt/verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:47

Dank je voor de tips Ibbel :)

Ga zeker eens spelen met hetzelfde plaatje bij verschillende instellingen! Achtergrond... in deze situatie overal druk, of bedoel je daar iets anders mee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:05

Ja, maar dan nog kun je kijken of je er gebruik van kunt maken. Zoek naar de plek waar de achtergrond iets toevoegt, of zorg dat je scherptediepte zodanig is, dat je er geen last van hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:11

Okee top, dank je wel voor de verheldering. Ga ik mee aan de slag! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:24

Wat sowieso voor spannendere foto's zorgt, maar bij moeilijke achtergronden een uitkomst kan zijn, is plat op de grond gaan zitten. Bij zo'n skatebaan lijken de sprongen dan meteen al 2x zo hoog, minstens, dus dat is ook mooi meegenomen, maar vaak ben je dan ook al heel wat storende zaken kwijt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:17

Leuk schieten daar he? en zeker niet de makkelijkste locatie. Ik heb 1 van mijn eerste fotoshoots daar gedaan :D

idd focussen op de achtergrond, bijv foto 7 en 8 is het echt zonde dat die auto er ook bij staat
had je hem vanuit een andere hoek genomen dan had je die niet gehad

en ik denk dat je met de nabwerking de kleuren nog iets levendiger kan krijgen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:20

Ojajoh schreef:
Leuk schieten daar he? en zeker niet de makkelijkste locatie. Ik heb 1 van mijn eerste fotoshoots daar gedaan :D

idd focussen op de achtergrond, bijv foto 7 en 8 is het echt zonde dat die auto er ook bij staat
had je hem vanuit een andere hoek genomen dan had je die niet gehad

en ik denk dat je met de nabwerking de kleuren nog iets levendiger kan krijgen

Misschien iets meer contrast/verzadiging. :=

Len is welkom om nog een keer een workshop LR bij mij te volgen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:26

Dank je Ojajoh :) Die auto ja... best jammer inderdaad.

En Richard, dat ga ik zéker doen :j