Foto wordt gebruikt voor commerciële doeleinden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Foto wordt gebruikt voor commerciële doeleinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:58

Vanmorgen ontving ik een mailtje van een buitenlands dekstation. Ik heb een aantal jaar geleden foto's gemaakt van een hengst welke zij recent hebben aangekocht.
In het mailtje stond de vraag of ik de originelen nog had, want ze willen ze graag kopen. Nu keek ik op de site van dit dekstation en zag al een foto van mij staan (die eerder op de website van een amazone gestaan heeft), alleen mijn naam is eraf geknipt. Foto wordt gebruikt ter promotie van de hengst.
Ik heb de originelen nog en wil deze ook best verkopen, maar weet niet goed wat gangbare tarieven zijn. Voor particulieren reken ik normaal gesproken €30,00, maar eerlijk gezegd heb ik de laatste jaren weinig met fotografie gedaan dus ik heb geen idee of dat nog actueel is.
Sowieso ga ik verzoeken om (tot er betaald is) òf mijn naam bij de foto te zetten òf de foto van de site te verwijderen.
Wie weet raad?

Rennie89

Re: Foto wordt gebruikt voor commerciële doeleinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:00

aangezien ik het nogal aso vind dat ze je naam er af hebben gehaald, zou ik daar eerst even wat over zeggen. Dan, mocht je de foto verkopen, erbij vermelden dat het VERPLICHT is dat ze je naam en evt website bij de foto melden, waar deze ook voor word gebruikt. Ik verkoop mijn foto's die voor commerciële doeleindes worden gebruikt voor 75 euri :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:04

lifaya schreef:
aangezien ik het nogal aso vind dat ze je naam er af hebben gehaald, zou ik daar eerst even wat over zeggen. Dan, mocht je de foto verkopen, erbij vermelden dat het VERPLICHT is dat ze je naam en evt website bij de foto melden, waar deze ook voor word gebruikt. Ik verkoop mijn foto's die voor commerciële doeleindes worden gebruikt voor 75 euri :)

Ik vind het ook aso. Maar wilde eigenlijk even wachten met moeilijk doen om te voorkomen dat ze de originelen niet meer willen kopen... €75,- klinkt wel reëel.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:05

Wat hierboven al wordt gezegd, het kan écht niet dat ze je naam van de foto hebben verwijderd.
Daar zou ik eerst achteraan gaan.

€75 is een goede prijs om te hanteren :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:32

Misschien even van het goede van de mens uit gaande, maar het is nog altijd mogelijk dat zij deze foto gevonden hebben op het net al zonder jouw naam. Dat zij deze dus niet zelf geknipt hebben.

Er ook van uitgaande dat ze gewoon willen betalen voor de foto's. Je moet natuurlijk bij verkoop van de foto's even vermelden dat jij je naam er graag bij wilt hebben.

Prijzen heb ik geen idee van. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:35

Hoe komen ze dan bij TS als fotografe als haar naam al niet op de foto stond? :))

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:42

Omdat ze de hengst aangekocht hebben van iemand die foto's door de ts heeft laten maken waar haar naam wel op staat en de nieuwe eigenaar deze graag wil gebruiken?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:44

dus hebben zij de naam van de foto afgehaald, daar doel ik op ;) :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:51

Ik zou ze er sowieso netjes op attent maken dat die ene foto ook een foto van jou is en dat ze daar een faktuur voor krijgen en jouw naam erbij zetten, of dat ze hem van de site halen. Als ze bereid zijn de foto te betalen, kun je ze ook een beter exemplaar opsturen.

Daarbij lijkt € 75,- mij een prima prijs, maar ik ben wat dat betreft echt een leek.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 03:37

Ik zou er zelf niet achteraan gaan voor 75 eurootjes 8)7
Het zal wel weer aan mij liggen :))

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:31

Nou ik vind 75 euro toch wel een aardig bedrag, zeker "om te laten liggen" , daarbij
staat ze ook nog eens volledig in haar recht.

Afijn, deze mensen willen netjes betalen voor de foto, ik denk dan ook dat als jij aangeeft
de foto die online staat te verwijderen/met naam te plaatsen/te factureren dit wel goed
gaat komen.

maar ik zou er ook zeker achter aan gaan, al ging het om 10 euro...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:08

Het gaat om een foto van een evenement uit 2008. De foto heeft vlak daarna, mèt mijn naam erop, op de website van de toenmalige amazone gestaan.
De bewuste foto, inclusief naamsvermelding, zat ook als bijlage bij de mail die ik gisteren ontving. Ik ga er dus van uit dat zij zelf mijn naam van de foto geknipt hebben. Mijn naam en website staan op die foto en de mail was gestuurd naar het mailadres wat op mijn website staat.
Ik heb een mail gestuurd met het verzoek om òf mijn naam erbij te vermelden òf de foto te verwijderen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:16

Ik ben er eigenlijk zeker van dat de foto's uit de Bokt wiki komen. Mijn foto is niet de enige die gebruikt wordt...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:24

hoe bedoel je dat laatste? Gebruikt die persoon meer foto's dan van bokt?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:27

lifaya schreef:
hoe bedoel je dat laatste? Gebruikt die persoon meer foto's dan van bokt?

Ja, klopt.... Op één foto na worden alle foto's uit de Bokt wiki gebruikt. Ik heb de betrokken fotografen al een mail gestuurd.