Bruidsreportage hoe of wat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xliisaa

Bruidsreportage hoe of wat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 00:02

Ik ben vandaag gevraagd voor een bruidsreportage en dit gaat mijn 1e bruidsreportage worden.
En eigenlijk ben ik wel heel erg benieuwd hoe dat normaal gesproken in zijn werking gaat.
Hierover heb ik dus een aantal vragen en ben erg benieuwd welke afspraken jullie maken.

Hoe lever jij je foto's?
Met of zonder naamsvermelding, webformaat of orgineel formaat?
Hoeveel foto's lever je af?
Em wat zijn de bijbehorende tarieven?

Natuurlijk is het voornamelijk aan mij zelf hoe ik dit ga invullen maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen.
En wat het prettigst werkt :)

(Voor een normale koppel shoot vraag ik rond de 35euro, 30foto's op webformaat met naamsvermelding)

Eventuele tips etc zijn ook heel erg welkom!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 06:43

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:14

Het is maar wat je durft, mij niet gezien :)
Welke lenzen denk je mee te nemen?

magda_90

Re: Bruidsreportage hoe of wat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:48

Dergelijke afspraken maken mijn vader en ik áltijd met het stel. Hoe willen zij de foto's? Met afdrukken/fotoalbum etc. Aan de hand daarvan maken wij ook de factuur.

Qua lenzen hebben wij het zo: vader fotografeert het bruidspaar met een stel vaste brandpunten en een zoomlens, met flitser. Ik fotografeer de gasten en details met mijn 50 mm en zoomlens van 55-200 mm. Wel nemen we altijd álle lenzen mee, je weet maar nooit.

Tot slot, als je van te voren de locatie goed bespreekt met de wensen, dan weet je vaak ook wel welke lenzen Iig mee moeten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:06

Twee bodies, wat lichtsterke (zoom)lenzen als standaard en telezoom, 1 of 2 primes voor portretten/close-ups en nog 1 of 2 Speedlites moet je iig al een heel eind kunnen komen.

Als je het doet zou ik iig duidelijke afspraken maken en deze ook op papier laten vast leggen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:12

Persoonlijk vind ik primes geen moet op een bruiloft, maar ik ben dan ook geen fan van primes.
Wel vind ik dat je even heel hard moet nadenken of je de verantwoordelijkheid wel aandurft. Heel leuk dat ze je vragen, maar zonder te weten wat een bruiloft als fotograaf inhoudt, is het een flinke uitdaging! Probeer eventueel nog vooraf een keer met een andere fotograaf mee te lopen, zodat je iets meer weet.
Weet wel dat als jij de mist ingaat, je hun dag flink kunt verpesten... Een bruiloft kun je niet meer overdoen!

Verder moet je kijken wat je klant wil. Willen ze de digitale foto's, dan lever je alleen dat, maar meestal worden de digitale foto's incl een album geleverd. Dan moet je dus ook nog op zoek naar een goede albumleverancier.
Weet dat je daarnaast veel meer uren buiten de bruiloft om bezig bent en dat terug mag komen in je prijs.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 08:17

Hèt gaat trouwens alleen om de ffotos van het bruidspaar.
De lenzen die ik meeneem zijn de 50mm f1.8 en de 70-200 f2.8
De 18-55 f4/5.6 gaat ook mee want die zit standaard in mijn tas :=
Alvast bedankt voor de tips
Oja en de fotos worden buiten gemaakt :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:17

Je moet beter ook de locatie van tevoren bekijken en bedenken.hoe de lichtinval robd welke tijden zijn. En met de ceremoniemeester bespreken hoe de dag eruit ziet. Je moet het paar de hele tijd voor zijn, dus handig om te weten waar ze allemaal gaan staan.

Idd 2 bodies wordt vaak gedaan, je hebt geen tijd om lenzen te wisselen...

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 08:19

Ik had jullie reacties nog niet gelezen naar hèt gaat echt alleen om de fotos van het bruidspaar voor hèt huwelijk :)
Reageer vanmiddag wat uitgebreider :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:21

F_Orumster schreef:
Je moet beter ook de locatie van tevoren bekijken en bedenken.hoe de lichtinval robd welke tijden zijn. En met de ceremoniemeester bespreken hoe de dag eruit ziet. Je moet het paar de hele tijd voor zijn, dus handig om te weten waar ze allemaal gaan staan.

Idd 2 bodies wordt vaak gedaan, je hebt geen tijd om lenzen te wisselen...

En mocht een body ter plekke overlijden heb je iig een backup-body. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:36

En voor de ceremonie hebben ze een andere fotograaf? Dat is apart...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:48

Bij mij krijgen ze een sticky met alle foto's op hoge resolutie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:39

Heb een tijd lang bruiloften gedaan.

- 2 body's mee zodat je niet hoeft te wisselen en 1 hebt als reserve. Een bruiloft gaat meestal erg snel en je mag niks missen. Dus tijd om te wisselen van lens heb je absoluut niet. Ook op locatie heb je vaak maar erg weinig tijd.
- bespreek goed met het bruiloft de wensen, bv. ook of ze met familie op de foto willen. Ik schreef altijd precies de volgorde op en zorgde dat ik dat uit het hoofd wist.
- bekijk de locatie van te voren op een zelfde tijdstip, zodat je weet wat je qua licht kan verwachten.
- zorg dat je voldoende kaarten en batterijen mee hebt, ook deze kunnen stuk gaan en zorg dat je ze zo hebt dat je ze snel kunt wisselen.

Hier kregen de bruidsparen alle foto's origineel en een versie met logo voor internet. En sprak van te voren af wat ze wilden, afdrukken of een album.

Ben inmiddels gestopt met de bruidsfotografie. Vond het super om te doen maar het is zo'n stress en geregel. En dan elke keer de angst dat er wat mis gaat. Gelukkig nooit gebeurt. Maar fotograferen is mijn hobby en dat voelde niet meer als een hobby,

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:42

Zoals ik inmiddels heb begrepen schiet ze alleen vóór de bruiloft?

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 10:50

Ze willen alleen fotos van hun samen op een mooie locatie thats it.
Om het nog maar eens duidelijk te vermelden.
Verder weer goede tips ontvangen, 2body en extra accuu regelen, heb zelf al 4 geheugen kaartjes dus dat is wel genoeg.
Stiekem ben ik wel benieuwd wat jullie daar ongeveer voor vroegen mag ook via pb :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:12

Mijn tip is om vooraf met het paar om tafel te zitten met de vraag wat ze van je verwachten, zowel op de dag zelf als de wijze van aanleveren van de foto's. Daar kan je dan weer de prijs op baseren.

Een boek maken kost zeer veel tijd, foto's op groot formaat en nabewerkt kost ook tijd, maar al weer minder.

Maak hier duidelijke afspraken over en zet ze desnoods op papier, dit voorkomt teleurstellingen achteraf.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:31