2e hands Canon EOS 400D kopen, goede deal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

2e hands Canon EOS 400D kopen, goede deal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 10:39

Hallo bokkers,

Een collega van mij heeft een Canon EOS 400D te koop, en ik zou graag een eigen spiegelreflex camera willen. Gebruik nu altijd die van mijn ouders. ( Sony Alpha 350 ) Heb alleen geen budget voor een hele nieuwe camera.
Mijn collega bied aan:
Canon EOS 400D
Canon EFS 18-55 mm lens
Tamron 70-300 mm macro + zonnescherm lens
Flitser metz 48 tf-1 digital
Sandisk 4GB
Batterij
Statief
Tas

Ik ben gewoon wat voor de lol foto's aan het schieten. Wil hem voornamelijk gebruiken voor het fotograveren van mensen. En natuurlijk zo nu en dan mijn paardjes.

Hij vraagt hier €350- voor. Vinden jullie dit een goede deal?

Rennie89

Re: 2e hands Canon EOS 400D kopen, goede deal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:41

je hebt een centraal topic hierover :)

Maar om je even te helpen, de 400D is een zeer oud model, heb paar jaar terug een body (dus geen lenzen) voor 150 euro verkocht. de kitlens kun je tweedehands al voor 50 euro vinden, de tamron zoomlens is ook niet de allerbeste lens die je je kan wensen. Als je kwaliteit wil leveren zou ik hier dus niet voor gaan ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:24

Nou, dat hangt maar net af wat je eisen zijn.
Voor 200 euro heeft ze dan wel kitlens, zoomlens, flitser, statief, tas en geheugenkaartje van 4gb.
Dat lijkt mij een prima bedrag!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:07

Ik vind t een mooie beginnerscamera, niet ingewikkeld.
Heb zelf de tamron lens ook, natuurlijk niet de beste kwaliteit maar ook een leuke om mee te beginnen :)
Of je moet even doorsparen en een nieuwe camera kopen.
Ik zou je deze wel aan kunnen raden! Ben er blij mee

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:36

Zag bij de Saturn een aanbieding ook van 350 (zoiets) voor een nieuwe. 1100d gok ik. Weet niet of daar een Kitlens bij zat, denk t wel.

Ik zou dan liever een nieuwe kopen voor dat geld en dan tzt andere lenzen ed erbij kopen.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:39

Voor €350,- kan je veel meer hebben dan een tweedehandse 400D :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:41

Waarom lezen mensen tegenwoordig geen OP meer? :+

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:45

Ik bedoel met meer in de trant van betere kwaliteit camera.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:53

Nou incl. alles wat erbij zit niet hoor :n Dat is wel heel optimistisch.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:43

Ik vind persoonlijk 350 euro daarvoor aan de dure kant hoor. Body kost los misschien 150 euro ( wat Renee aangaf ) een kitlens koop je voor 20 a 30 euro occasion, die Tamron lens laat ik even buiten beschouwing, het enige echt waardevolle aan die set is volgens mij die flitser, echter kan ik de nieuwprijs daar niet helemaal van vinden. Een accu zit er standaard bij, kaartje kost niet zo heel veel en een tas, tja, ligt er maar net aan wat voor tas het is. Daarnaast weten we niet hoeveel clicks er op een body van heel wat jaar geleden zit ( stel je voor dat over 3 weken de sluiter overlijd ).

Ik zou 't zelf niet doen :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:45

Ik heb zelf de 400D maar geloof dat hij scherpstel problemen heeft..
Gegoogled en was niet de enige.. Dus ik zou het niet opnieuw doen als ik de keus had :j.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:56

Flitser is nieuw 170.

Nergens last van met mijn 400D trouwens.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:06

Kijk Air, dat jij nergens last van hebt prima. Maar als je een 2de hands body koopt, zeker die zo oud is, moet je weten waar je aan toe bent en naar moet kijken. De instap body's hebben niet zo'n hele sterke sluiter, en als er al veel clicks op zitten is het risico te groot een body te kopen waar misschien de sluiter 't binnenkort van begeeft. Dat jij nergens last van hebt is helemaal leuk voor je, maar dat geeft niet aan dat de 400D ineens onverwoestbaar is ofzo.

Die flitser is leuk meegenomen, maar de rest van de set is eigenlijk weinig waard. Daarnaast weet je de staat van de flitser niet, en kun je je gok niet baseren op 'alleen de waarde van de flitser'.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:29

TS koopt em niet van een vreemde via marktplaats, ik neem aan dat ze gewoon goed contact heeft met die collega.
Ze geeft aan dat ze niet meer geld heeft, dus ik zou zeggen, kom met andere voorstellen buiten nieuw?
Blijkbaar liggen goede occasions voor het oprapen en zijn alle lenzen opeens heel goedkoop.

Als beginner is de waarde heel anders dan dat je er als gevorderde fotograaf tegenaan kijkt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:39

Air schreef:
TS koopt em niet van een vreemde via marktplaats, ik neem aan dat ze gewoon goed contact heeft met die collega.
Ze geeft aan dat ze niet meer geld heeft, dus ik zou zeggen, kom met andere voorstellen buiten nieuw?
Blijkbaar liggen goede occasions voor het oprapen en zijn alle lenzen opeens heel goedkoop.

Als beginner is de waarde heel anders dan dat je er als gevorderde fotograaf tegenaan kijkt.

Ja, maar als je als beginner een camera koopt die (nogmaals) op datum is en je straks met een defecte body zit ben je nog verder van huis.
Gewoon lekker doorsparen en straks een nieuwe kopen. Het kan best zijn dat de TS goed contact heeft met de collega maar als die ook een leek is op het gebied van camera's en 'm gewoon doorverkoopt is het niet dat het expres fout gaat o.i.d, dat kan altijd gebeuren. Het is niet altijd zo dat 'als iets binnen je budget valt je 't maar moet kopen'. Ik heb ook ellen lang moeten sparen voor m'n spullen. Reparatie's zijn enorm duur en waarschijnlijk kost een nieuwe sluiter o.i.d meer dan zelfs de nieuwprijs van de body destijds. Juist als amateur moet je niet zomaar klakkeloos dingen kopen als je niet weet waar je op moet letten.

Verder zou ik 't op prijs stellen als je niet zo sarcastisch zou doen want je doet net alsof ik niet weet waar ik over praat.
Mocht je dit niet zo bedoelen, prima, maar 't komt enorm denigrerend over.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:53

Nee, geen goede deal.
Weinig mis met een 400D, maar die prijs is echt te hoog. €200,- is reeel. Sowieso blijft het een gok en kan je hem het beste door een expert laten nakijken/tsten (evenals de objectieven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:08

Ik zou hem proberen naar €300 te praten, dan is het op zich een mooie deal. Je hebt namelijk meteen alles wat je nodig hebt, kunt meteen beginnen, en geeft aan dat je toch voornamelijk wilt fotograferen als hobby. Daar is dit een mooie set voor. Extreem goede 'kwaliteit leveren' is dus niet ter sprake, want TS wilt niet direct in opdracht werken, zoals ik het lees. Als ze alles apart zou moeten kopen tweedehands, moet je ook de verzendkosten erbij gaan rekenen, en overal wel een erg goede deal in slaan.

Ik neem hierbij dan wel aan dat je je collega kunt vertrouwen, kunt controleren of het glaswerk nog goed is, weet hoe er met de camera is omgegaan etc. Wat Courses zegt over dat het een instapmodel is en na een bepaald gebruik eerder slijtage oplevert, klopt inderdaad. Maar nogmaals, het hangt er vooral van af hoe en hoeveel je collega ermee heeft gefotografeerd en hoe(veel) jij dat gaat doen. Een instapbody is sowieso niet gemaakt voor dagelijks gebruik. Je moet dus hoe dan ook rekening houden met het risico dat je body door eerdere slijtage, bij jou misschien niet zo lang meer mee gaat, of problemen geeft. Dat is het risico wat je neemt bij aanschaf van een tweedehands body.

Aangezien je ook aangeeft dat je voor de lol wilt fotograferen, denk ik dat het aantal clicks/slijtage door eerder gebruik geen enorm probleem hoeft te vormen. Je gaat tenslotte voor 'af en toe' wat foto's, als ik het goed begrijp. Misschien blijkt het wel niets voor je te zijn, dat kan. Misschien wel, en dan kan je na een tijdje altijd nog overstappen op een andere body - de meeste accessoires blijven gewoon goed bruikbaar.

Mocht je liever voor een nieuwe instapcamera gaan omdat je toch zeker wilt zijn van je zaak qua slijtage/gebruikssporen, maar je nog niet 100% weet of fotograferen iets voor jou is, dan zijn er ook nieuwe camera's in lagere prijsklasses verkrijgbaar. Als je gewoon wilt uitproberen of fotograferen iets voor jou is voor een laag bedrag, en je bent niet van plan dagelijks het uiterste van je camera te vragen.. misschien eens kijken naar de nieuwe Canon 1100D?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 11:20

Bedankt voor jullie tips!! Heb zelf ook nog even rond gekeken op google, en lees toch wel veel negatieve ervaringen. Ik gebruik nu vaak de camera van mijn ouders, en die is een stuk nieuwer. En wil er qua kwaliteit niet op achteruit gaan. Denk dat ik dus nog even door spaar, en lekker blijf oefenen met mijn ouders camera.

Nogmaals bedankt voor alle tips!!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:24