Amateur vraagje, sluitertijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Amateur vraagje, sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:30

Hallo,
ik heb een vraagje over sluitertijd en ook een beetje over Diafragma.
Ik ben maar een amateur hoor en trek gewoon voor mijn plezier wat fototjes, maar wat onformatie en tips zijn altijd leuk :D
Maargoed. Ik had dus een vraagje:
Als ik foto's wil trekken van bevoorbeeld een wandelend (of dravend of galloperend, maakt niet uit) paard, zijn ze nooit helemaal scherp door de beweging, helpt het dan om de sluitertijd aan te passen en korter te maken? Of wat moet ik anders doen?
En over Diafragma,n ik snap eigenlijk niet helemaal wat het is, waar het voor dient en wat het veranderd ...
Ik heb trouwens geen echte spiegelreflex camera, ik heb een Fujifilm Finepix SL( ben vergeten welk nummer )
Alvast bedankt! :D
groetjes!

Liselot

Re: Amateur vraagje, sluitertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:41

Als je een onderwerp wilt bevriezen maak je inderdaad je sluitertijd korter. Bij een stilstaand onderwerp kan je prima een foto maken met een sluitertijd van 1/200. Bij een bewegend onderwep zal dit onscherp worden en moet je je sluitertijd aanpassen, bijvoorbeeld naar 1/800

Je diafragma bepaald voor een deel je scherptediepte, bij een klein diafragmagetal staat je diafragma verder open dat bij een hoog diafragmagetal. Als je diafragma verder open staat heb je een kleiner gebied wat scherp zal zijn, maar je vangt dus wel meer licht waardoor je je sluitertijd korter kan maken.
Een combinatie van sluitertijd, diafragma en iso bepaald namelijk hoe licht je foto uiteindelijk wordt.

Als je bewegende onderwerpen wilt gaan fotograferen kan je je camera het beste op de TV stand zetten. Je kan dan zelf je sluitertijd bepalen en het juiste diafragma voor een goede belichting kiest je camera er zelf bij uit.

ik hoop dat je het zo een beetje beter snapt

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:51

ja dankje hier kan ik al erg veel mee! :D
ik ga het zowiezo eens uitproberen :)
heel erg bedankt!
meer tips mag ook altijd ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 01:15

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 11:03

Ik heb nog een vraagje, toen ik daarnet even bekeek welke stand en hoe ik dan sluitertijd kon instellen heb (dus op stand S voor mij) dan staat er niet bv.1/800 wat het normaale is maar er staat 50 en daarnaast F3.1 ernaast, met de pijltjes kan ik het dan verhogen en verlagen( ik kan het daar dus op 800 zetten en op 250 en nog een heleboel andere keuze's.)
Waarom is dit of staat die 50 daar standaard? (nu ik zit wel binnen en het is hier niet zo heel licht misschien dat er daarom die sluitertijd is ingesteld?)
alvast bedankt en ook bedankt voor de link! :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:06

dat F getal is je diafragma, die zou hij dan dus zelf aan moeten passen.

welke getallen kan je nog meer instellen?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:22

Bagheera_206 schreef:

In bovenstaand info topic staat inderdaad heel veel informatie over sluitertijd/diafragma/ISO en noem maar op. Om het overzichtelijk te houden, zet ik daarom bij deze dit topic op slot. Je kunt verder posten in het info topic. Succes! :)