[SCH][WIP] Zwaan met paletmes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

joey_lover

[SCH][WIP] Zwaan met paletmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:21

Ooit bij het kopen van m'n ezel eens een paletmesje erbij gekregen. In eerste instantie had ik geen flauw idee wat ik daar nou weer mee moest en dat ding belande dus in de kast. Tijdens het zoeken naar inspiratie op internet kwam ik wel eens een werkje tegen dat met een paletmes gemaakt is en eerlijk gezegd spreekt dat ruige mij wel aan. Dus nu toch maar eens de stoute schoenen aan gedaan en dat ding onder het stof vandaan getoverd.
Voor de eerste keer niet een al te moeilijk onderwerp, namelijk een zwaan in het donkerblauw/zwart en wit.

Ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden en alle tips zijn meer dan welkom :j

Formaat is 50 bij 70 cm met acrylverf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ON6CMYHX.jpg

Blacky

Re: [SCH][WIP] Zwaan met paletmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:29

Ziet er al goed uit, ik volg dit even. :D

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:38

Ik zeg met nog meer kleuren nog een keer hetzelfde doen *\o/*

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:39

Wow, super gaaf!!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:39

Ik vind deze al supergaaf!! Ben benieuwd naar je volgende werken :j

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:25

Dat behoort ook al langer tot mijn to do lijstje.
Super! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n werk in kleuren -van jou natuurlijk :)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:54

Wauw, dank jullie wel, wat een ontzettend leuke reacties :)

Ik zit inderdaad te twijfelen of ik bij deze al wat meer kleur erin zal verwerken, of deze nu zwart/wit laten en de volgende met kleur. Wat denken jullie?

@mar_fay: zeker doen, het is echt ontzettend leuk :j

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:35

Lijkt net alsof TS een zware woedeaanval had gekregen en een kwak witte verf op het doek had gedaan :P Maar hij is echt heel mooi, nog meer kleuren op dezelfde manier zou gaaf zijn. Ik volg ook!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:47

Gaaf!
Mooie manier om te leren het hele precieze los te laten, met een mooi effect!
Leuk om met meer kleur te doen, maar wel op een ander doek.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:16

mijn zoon van 8 zegt...dat is lelijk...(de witte "vegen" links onder zoals hij dat zegt...) ;-)

maar ik vind hem prachtig!!!

idd worst deze nog spannender als je er wat kleur ingooit
iets van fel blauw in ieder geval.

lekker experimenteren maar vind hem nu al gaaf!
heb ook een setje van die paletmessen maar idd zelfde probleem als jou....

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:55

Heel gaaf! Ik wil het ook binnenkort eens proberen. En ik krijg ook zin om dat nu direct te doen als ik dit zo zie! Zo gaaf om op een grove manier toch een heel mooi effect te krijgen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:01

Heel gaaf al, ik houd wel van dat ruige, expressieve.
Zowel het zwarte als het witte zou je de volgende keer met meer kleuren kunnen opbouwen.
Maar super zo voor de eerste keer!!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:32

ik vind t juist gaaf zo zonder veel kleur!
zou m zo in de woonkamer ophangen :j

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:32

Wat gaaf !

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:36

knap gedaan! Respect

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:44

Wauw ik vind hem nu al super gaaf! Ik zou er niet meer kleuren ingooien. Ik vind hem zo echt eruit springen, ik ben bang dat hij met kleuren zijn elegantie kwijtraakt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:49

Ik vind hem echt mooi! Zou hem hier zo ophangen :j
Misschien zou ik een beetje oranje verwerken in de snavel n eventueel een hint van blauw in de achtergrond, maar zeker niet meer. Vind dat zwart-wit wel wat hebben.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:06

Deze vind ik wel gaaf. Ik zou hem nu wel zo laten, heeft iets speciaals. Maar je volgende werk kun je wat 'kleurrijker' maken :D

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:36

Wat een ontzettend leuke reacties allemaal, echt heel erg bedankt :j
Leuk ook om de verschillende meningen te lezen. Ik denk dat ik deze afmaak in het zwart (donkerblauw)/wit en bij een volgend werkje meer kleur ga proberen.

@TinkerTom: Haha, kinderen zijn tenminste eerlijk :D Maar ik kan je zeker aanraden om je paletmessen te pakken, het is echt heel erg leuk om te doen!
@Duke: En jou kan ik het ook heel erg aanraden :D

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:27

Oh wat gaaf! Het schilderij ziet er echt heel woest uit, net als de houding van de zwaan. Ik zou ook gekozen hebben voor meer kleur, maar smaken verschillen, ben benieuwd hoe het eruit ziet als ie af is!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 18:00

Ik probeer een beetje uit mijn schildersdip te komen. Ik heb weken dat ik het liefst de hele dag wil schilderen maar ook echt tijden dat ik er echt helemaal geen zin in heb. Ondertussen heb ik wel geleerd dat ik op zulke momenten mijzelf ook niet moet gaan dwingen om te gaan schilderen, want dan wordt het toch niets. Ben momenteel ook erg druk met m'n studie, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Deze zwaan staat al heel lang te wachten om afgeschilderd te worden en heb hem er vandaag dan toch maar bij gepakt. Denk dat ik hem nu wel af vind. De voor ons rechter vleugen ben ik niet helemaal tevreden over, maar ik denk ook niet dat dat nog beter gaat worden, dus ik laat hem lekker zo :D De foto heeft de borst erg plat gemaakt, daar zit in het echt meer diepte in.

Vind het werken met paletmes wel erg leuk om te doen en wil daar ook zeker mee verder gaan :j

Afbeelding

Voor de grote foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6DDG3FNF.jpg

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:41

Ziet er heel tof uit! +:)+

Maar.... als ik zo snel de foto's zie (en dat is altijd anders dan het origineel) vind ik eigenlijk je allereerste versie nog het sterkst: Het paletmes zorgt inderdaad voor een ruig handschrift, waardoor een schilderij sneller af kan zijn dan je zult denken. Blijft tijdens het werken dus altijd kritisch en durf sneller je werk als af te zien.

In je eerste foto is de kop al heel mooi gedetailleerd, terwijl het lichaam en de vleugels nog veel meer in de verf blijven hangen. Hierdoor ontstaat een spannend contrast en is het geheel bijna levendiger dan het eindresultaat. Je zwaan komt daar letterlijk uit de verf, omdat sommige delen juist nog zo verf zijn, maar toch een geloofwaardige vleugel vormen.
Het is heel eng soms om verder te gaan aan een schilderij, maar als je met het paletmes bezig gaat is het misschien nog wel enger om eerder te stoppen. Zelf maak ik op het moment schilderijen van ongeveer een meter bij 50 cm. Die heb ik in 1 à 2 uur erop staan. En dan is het goed.

De keuze voor zwart wit vind ik heel goed. Hierdoor kun je, je mooi concentreren op licht donker en de nieuwe techniek.

Als je echt de smaak te pakken hebt zal ik je aanraden een verdikkingsmedium te kopen voor je verf. (Bijvoorbeeld van Amsterdam) Dit meng je door je verf waardoor deze zeer pasteus wordt en je bijna kan gaan boetseren. Heerlijk ;)

Maar al met al is het echt een tof schilderij geworden, zou er trots op zijn als ik jou was.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:20

Ik vind hem echt heel mooi. Je beheerst de techniek al goed :)

(en daarbij heb ik even heel flauw gedaan, en jouw schilderij gebruikt als een inspiratie voor een meme: http://imageshack.us/photo/my-images/51/swanmemeaf.jpg/ Geen zorgen, hij wordt niet op internet gezet behalve hier ;) )

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:03

Wat een heerlijk werk :)
Ik ben het deels wel met Lydalfa eens; de eerste opzet heeft een spontaniteit die het eindwerk mist, het lijkt alsof je daar toch meer bent gaan sturen om het beeld gelijkend te krijgen, terwijl juist de essentie in de eerste opzet al staat. Neemt niet weg dat het gewoon lekker is om naar te kijken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:07

Och mens wat gaaf zeg, dat je met zo'n ruig instrument iets zo elegants als een zwaan kunt maken. Leuk dat je techniek in het woeste op het zwart terugkomt, het lijkt net of hij wild in het water spat.

Mooi!