Het is zover..Al 23 jaar zwanger van een boek, nu komt het..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Het is zover..Al 23 jaar zwanger van een boek, nu komt het..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:26

Jullie denken vast: gestoord mens, 23 jaar zwanger van een boek..
Maar het is echt zo. Ik heb altijd al geweten dat ik ooit, op een dag, een boek zou schrijven. Ik ben er meerdere keren aan begonnen: in een schriftje, in een leeg boek, op A4-papier, op de laptop, ... Over spookhuizen, paarden, honden, liefde, ... Maar het werd iedere keer weer niks, ik liep meteen vast.

De laatste week ben ik onrustig, ik geraak niet door een nieuw boek (ga ik dood? :+ ), en mijn hoofd barst van de vluchtige ideëen. Het probleem is niet zozeer: waar schijf ik over, maar: waar in godsnaam vind het het verhaal plaats? Ik durf niet goed een bestaande locatie nemen waar ik niet van weet, maar hey.. Het is een boek.. Dat mag toch anders zijn, dan de realiteit? Of stuikelen lezers daarover?
Stel dat ik een verhaal schrijf dat plaats vind in Ierland.. En ik verzin een stad, of een festival, of een legende, watdanook, en iemand die Ierland kent leest dan mijn boek en denkt: leugenaar!

En ik besefte net: who cares. Ik kreeg net een pracht van een idee, dat kun je je niet voorstellen :D Vuurpaarden. Ik ga schrijven over vuurpaarden. Ik wil nog niet te veel verklappen, en ik bid dat dit niet dood bloedt, of ik begin er nooit meer aan :+ Want, heel belangrijk: ik weet zelfs al WAAR mijn verhaal gaat plaatsvinden :D

Maar, ook heel belangrijk: eerder deze week kwam ik op het idee: waarom probeer ik niet eerst een verhaal voor kinderen in elkaar te flansen? Even alle grenzen overboord en al m'n fantasie gebruiken, en als dat lukt, kan ik 'serieuzer' proberen schrijven.

Maar goed, er rest mij 1 vraag, die toch blijft knagen.. Kan ik zomaar een bestaand (ei)land in mijn boek verwerken? En daar vanalles over gaan fantaseren? Klimaat, inwoners, legendes, locale etenswaren, ... ? Of kan ik dan gewoon beter een heel nieuw eiland verzinnen? :+ Ja, ik denk dat dat misschien toch het beste is.. Als de plaats al niet bestaat, heb ik helemaal geen grenzen qua realiteit..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:40

Succes! :)

Volgens mij is er op internet genoeg informatie te vinden hoor: alle schrijvers doen research.
Om even op het voorbeeld van Ierland terug te komen: je kunt op internet van alles vinden over het klimaat (wat volgens mij gewoon hetzelfde is als hier, alleen natter :+ ), de geschiedenis, eten, de taal en de gebruiken.
Een dorpje met inwoners kun je vervolgens zelf verzinnen: volgens mij is er helemaal niemand die daar over valt. Als de achtergrond voor de rest klopt, gelooft men toch wel dat het om Ierland gaat.

Volgens mij zijn er genoeg boeken die spelen in verzonnen plaatsjes, maar die wel in een 'echt' land spelen!
Ik heb ooit een serie gelezen die speelde in een fictief land gebaseerd op Japan. Maar voor mij als lezer voelde het gewoon alsof het in (historisch) Japan speelde: ookal zat er een kaart bij van de regio waarin het verhaal speelde en alles. De auteur had duidelijk wel heel veel onderzoek gedaan naar Japan, of zij was heel bekend met het land.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:56

mairead schreef:
Succes! :)

Volgens mij is er op internet genoeg informatie te vinden hoor: alle schrijvers doen research.
Om even op het voorbeeld van Ierland terug te komen: je kunt op internet van alles vinden over het klimaat (wat volgens mij gewoon hetzelfde is als hier, alleen natter :+ ), de geschiedenis, eten, de taal en de gebruiken.
Een dorpje met inwoners kun je vervolgens zelf verzinnen: volgens mij is er helemaal niemand die daar over valt. Als de achtergrond voor de rest klopt, gelooft men toch wel dat het om Ierland gaat.

Volgens mij zijn er genoeg boeken die spelen in verzonnen plaatsjes, maar die wel in een 'echt' land spelen!
Ik heb ooit een serie gelezen die speelde in een fictief land gebaseerd op Japan. Maar voor mij als lezer voelde het gewoon alsof het in (historisch) Japan speelde: ookal zat er een kaart bij van de regio waarin het verhaal speelde en alles. De auteur had duidelijk wel heel veel onderzoek gedaan naar Japan, of zij was heel bekend met het land.

Ik heb mijn oog laten vallen op Stromboli.. Vulkaaneiland :+ In 2002 telde het eiland 450 inwoners, perfect voor mijn soort verhaal. Het eiland zelf is een scheet groot: 12,6km lang :+

Maar ik ben dus van plan een hoop legendes uit mijn mouw te schudden, het eerste begint al met vulkaanuitbarstingen, die ipv lava paarden uitspuwen :+ Maar daarbij horen festivals, en 'raar' eten (en ik niet meteen aan pasta of pizza gedacht :+ ), en af en toe een flinke regenbui..

Of ik verzin een eiland.. Met soortgelijke grootte en inwoners.. Iets minder zonnig klimaat.. En zoveel eten en legendes als ik wil.. :D

Many

Re: Het is zover..Al 23 jaar zwanger van een boek, nu komt het..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:03

Leuk dat je de uitdaging aangaat! Ik ben erg benieuwd hoe het je zal vergaan. Als je trouwens meer wilt weten over dramaschrijven, raad ik je het boek 'Het naakte schrijven' van Christophe Nirav aan. Zeker in het genre dat jij wilt gaan beschrijven, is het belangrijk dat je de werkelijkheid durft los te laten. Nirav schrijft hier (en ook over bijvoorbeeld dialogen, een kunst op zich) heel fijn en vernieuwend over.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:05

Ik zou zelf een eiland verzinnen. :D heb je niet het gezeur dat je feiten niet kloppen en je kunt er zelf op los verzinnen!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:16

Je moet voor jezelf de keuze gaan maken.
Of de relaiteit met alleen maar feiten.
Of half fictie. Dus een Ierland in de toekomst bv, met ander klimaat enz? Moet je dan wel natuurlijk toelichten in je verhaal.
Of compleet fictie verzin je eigen werelden, eilanden, klimaat, cutuur enz.

Dit lijken me alleen wel behoorlijke basis keuzes voordat je überhaupt begint aan een boek? :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:17

Many schreef:
Leuk dat je de uitdaging aangaat! Ik ben erg benieuwd hoe het je zal vergaan. Als je trouwens meer wilt weten over dramaschrijven, raad ik je het boek 'Het naakte schrijven' van Christophe Nirav aan. Zeker in het genre dat jij wilt gaan beschrijven, is het belangrijk dat je de werkelijkheid durft los te laten. Nirav schrijft hier (en ook over bijvoorbeeld dialogen, een kunst op zich) heel fijn en vernieuwend over.

Je slaagt de nagel op de kop, dat is nu precies het probleem. Mijn idee is ontzettend onwerkelijk, dat moet ik met de rest van het verhaal ook durven doen. Niet 1 ding verzinnen en me dan kei hard tussen de werkelijkheid proberen persen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:19

Kana schreef:
Je moet voor jezelf de keuze gaan maken.
Of de relaiteit met alleen maar feiten.
Of half fictie. Dus een Ierland in de toekomst bv, met ander klimaat enz? Moet je dan wel natuurlijk toelichten in je verhaal.
Of compleet fictie verzin je eigen werelden, eilanden, klimaat, cutuur enz.

Dit lijken me alleen wel behoorlijke basis keuzes voordat je überhaupt begint aan een boek? :+

En daarom draait het altijd op niks uit haha, ik kan gerust een uur denken over de naam van 1 personage :+

Ik denk dat ik voor complete fictie ga gaan. Moet ik me ook niet druk maken over 'kan dit wel?' Tuurlijk kan het, want het is.. FICTIE *\o/* :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:20

amandananana schreef:
Ik zou zelf een eiland verzinnen. :D heb je niet het gezeur dat je feiten niet kloppen en je kunt er zelf op los verzinnen!

Inderdaad, dat ga ik doen! :D Dat maakt het eigenlijk ook wel makkelijker, denk ik..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:36

ENT -> UK

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:05

JunkDeLuxe schreef:
amandananana schreef:

Inderdaad, dat ga ik doen! :D Dat maakt het eigenlijk ook wel makkelijker, denk ik..

Ik zou dat echt doen. :) het is toch fictie. Houd je ons op de hoogte?:D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:22

amandananana schreef:
Ik zou dat echt doen. :) het is toch fictie. Houd je ons op de hoogte?:D

Dat ben ik wel van plan, het eerste hoofdstuk post ik sowieso :D