Maar het is echt zo. Ik heb altijd al geweten dat ik ooit, op een dag, een boek zou schrijven. Ik ben er meerdere keren aan begonnen: in een schriftje, in een leeg boek, op A4-papier, op de laptop, ... Over spookhuizen, paarden, honden, liefde, ... Maar het werd iedere keer weer niks, ik liep meteen vast.
De laatste week ben ik onrustig, ik geraak niet door een nieuw boek (ga ik dood?
), en mijn hoofd barst van de vluchtige ideëen. Het probleem is niet zozeer: waar schijf ik over, maar: waar in godsnaam vind het het verhaal plaats? Ik durf niet goed een bestaande locatie nemen waar ik niet van weet, maar hey.. Het is een boek.. Dat mag toch anders zijn, dan de realiteit? Of stuikelen lezers daarover? Stel dat ik een verhaal schrijf dat plaats vind in Ierland.. En ik verzin een stad, of een festival, of een legende, watdanook, en iemand die Ierland kent leest dan mijn boek en denkt: leugenaar!
En ik besefte net: who cares. Ik kreeg net een pracht van een idee, dat kun je je niet voorstellen
Vuurpaarden. Ik ga schrijven over vuurpaarden. Ik wil nog niet te veel verklappen, en ik bid dat dit niet dood bloedt, of ik begin er nooit meer aan
Want, heel belangrijk: ik weet zelfs al WAAR mijn verhaal gaat plaatsvinden
Maar, ook heel belangrijk: eerder deze week kwam ik op het idee: waarom probeer ik niet eerst een verhaal voor kinderen in elkaar te flansen? Even alle grenzen overboord en al m'n fantasie gebruiken, en als dat lukt, kan ik 'serieuzer' proberen schrijven.
Maar goed, er rest mij 1 vraag, die toch blijft knagen.. Kan ik zomaar een bestaand (ei)land in mijn boek verwerken? En daar vanalles over gaan fantaseren? Klimaat, inwoners, legendes, locale etenswaren, ... ? Of kan ik dan gewoon beter een heel nieuw eiland verzinnen?
Ja, ik denk dat dat misschien toch het beste is.. Als de plaats al niet bestaat, heb ik helemaal geen grenzen qua realiteit..