[ART][WIP]sidepull

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

[ART][WIP]sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 22:16

Hallo bokkers,

een paar jaar geleden nam ik van een bokker mooie lila split reins over. Ik rijd graag met split reins... maar niet als ze van biothane zijn, zo kwam ik achter. Te dun en te onstabiel.

Dus wat nu. Als ongeneeslijke knutselaar wist ik daar wel wat op:

neusriempje voor bij trenshoofdstel
Afbeelding
kinriem is inmiddels weer netjes en die kras op z'n neus zie je ook niks meer van

Maar toen had ik nog een paar meter over. Dus waarom niet ook een kopstuk. En ik had zelfs nog genoeg om teugels mee te maken.
Afbeelding
De gespen komen van het hoofdstel dat ik bij mijn paard kreeg. Ik had zelf al een gloednieuw en vooral niet plakkend :+ hoofdstel dus dit was over. De gespen kwamen van pas. Van een bokker nam ik voor één euro springteugels over, of althans de stoffen stukken. Dus ik heb lila met zwarte springteugels.

Nu had ik dus zowel een zwart, leren kopstuk met bijpassende teugels, en een lila. En maar één paard. Eigenlijk gebruikte ik altijd het zwarte. Tot ik op het idee kwam om van het lila een sidepull te maken. Een bokker bood aan om een paarse neusriem te maken.
Afbeelding
De neusriem bleek helaas te bestaan uit geknoopte katoenen touwtjes, niet alleen niet stevig maar het rekte ook veel te veel mee. Op deze foto kun je wel de teugels beter zien, en ook de clips die ik ervoor heb (zijn eigenlijk staartriemclips, van marylot)

Dus dan maar zelf een neusriem maken.

De kern maak ik van nylon (volgens mij is dit een frontriem van een inmiddels overleden kaptoom geweest)
Afbeelding

en aan de onderkant een splitje van een oud frontriempje van een engels hoofdstel (zowel hoofdstel als frontriem passen niet op mijn paard maar het leer is nog bruikbaar natuurlijk) Ik wil graag leer aan de onderkant zodat de neusriem makkelijker over z'n vacht schuift. En het is makkelijker schoon te houden natuurlijk.
Afbeelding

Het leertje zit nog niet helemaal vast. Ik heb te veel in één keer gedaan, zodra mijn vingers geen pijn meer doen maak ik het af.
Afbeelding

Natuurlijk moet er ook nog een kinriem aan. Die maak ik van het neusriembakstuk van datzelfde niet passende hoofdstel.

Ene kant
Afbeelding

De andere kant wordt lastiger, daar moet het genaaid. En het is best dik leer. Ik heb een geschikte els, brospen, garen en naalden maar het is dik en ik doe het met de hand.
Afbeelding

Zo wordt het, het stuk dat ik vasthoud wil ik dus aan het flapje wat je ziet gaan vastnaaien. Omdat het best een smal riempje is heb ik een kinkettinggelletje gehaald zodat 't niet snijdt in m'n mannetje z'n kaakjes.

En dan moet het natuurlijk nog paars worden want dat nylon is wel functioneel maar het gaat nog gepimpt worden. Maar eerst maar eens de neusriem en kinriem af :)

Wieke

Re: [ART][WIP]sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 02:22

woow leuk project zeg!! ik volg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:01

Leuk :) Ik zal updates plaatsen wanneer er iets af is of verandert.

De kinriem is inmiddels weer veranderd, bedacht me dat ik dat riempje nodig heb voor een ander knutselproject. Zal straks nieuwe foto maken :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:38

wat een leuk iets zeg!

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:42

Wat leuk! Ik volg ook!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:48

Vandaag de boel mee naar stal genomen om de nieuwe kinriem passend te maken. Het riempje dat ik wilde gebruiken heb ik ergens anders voor nodig dus ander riempje gevonden.

Zo wordt het:

Afbeelding

Aan de rechterkant zit het al vast. Ik ga het zo maken dat je het riempje aan de linkerkant door de ring haalt en dan terug (net als bij een aansnoerneusriem, dat idee) en dan vast aan het gespje halverwege. Dat gespje moet nog wel worden vastgestikt en dat is een rotklus. M'n vingers doen pijn van het stugge materialen stikken dus die kinriem laat ik even liggen.

Ben wel alvast begonnen aan de toplaag van de neusriem. Had nog ergens een restje veloursachtig materiaal liggen en daar komen paarse bloemetjes op. Op de foto lijken ze roze maar ze zijn paars (tussen paars en lila in)

Afbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:57

hij wordt echt heel erg mooi hoor! doe je dat allemaal met de hand?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:01

Ja, ik heb geen machine.

Dank je wel :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:12

Ik volg ook!
Ik wil zelf een neon halster/hoofdstel/sidepull gaan maken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 09:14

Cool! Heb je al materiaal?

Gister toch aan de kinriem begonnen en wat bleek: het ging heel goed. Het riempje wat er nu aan zit is gewoon leer, ipv geperst leerafval, dus het ging best snel. Het zit nu bijna helemaal vast, nog een klein stukje. En dan nog de bovenlaag van de neusriem afmaken en het oortje nog, en dan is het af :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:19

Zo hallo, wat een project! Ben heel benieuwd hoe dit wordt, maar volgens mij komt dit wel goed :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:02

Hey, jij bent van de Millingerwaarddeur, toch? Leuk dat je even reageert :)

Oortje:
Afbeelding
(gemaakt van een restje nog van het halsterhoofdstel van een paar jaar geleden)

Oortje blijft natuurlijk niet blauw, op een stukje van het zwarte spul aan de achterkant oortje overgetrokken en de omtrek geregen zodat aan de voorkant het decoratieoppervlak duidelijk is. Aangezien iets erop knutselen lastig gaat worden als de stof eenmaal strak om het biothane heen zit.

Afbeelding

Oortje is ongeveer een centimeter breed dus dit gaat nog een gepriegel worden :')

Het stomme is dat ik eigenlijk geen zin meer heb, ik heb nog minstens 2 andere hoofdstelpimps in gedachten inmiddels waar ik aan wil beginnen. Maar ik vind dat dit eerst maar netjes af moet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:06

Koper schreef:
Cool! Heb je al materiaal?

Gister toch aan de kinriem begonnen en wat bleek: het ging heel goed. Het riempje wat er nu aan zit is gewoon leer, ipv geperst leerafval, dus het ging best snel. Het zit nu bijna helemaal vast, nog een klein stukje. En dan nog de bovenlaag van de neusriem afmaken en het oortje nog, en dan is het af :)

ehm, neon kleur riempjes van de action! :D
die wil ik nog gaan halen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:36

Koper schreef:
Hey, jij bent van de Millingerwaarddeur, toch? Leuk dat je even reageert :)

Het stomme is dat ik eigenlijk geen zin meer heb, ik heb nog minstens 2 andere hoofdstelpimps in gedachten inmiddels waar ik aan wil beginnen. Maar ik vind dat dit eerst maar netjes af moet.

Dat ben ik ja :') Dat laatste klinkt ook bekend. Ik heb altijd een aantal projecten tegelijk lopen :D
Hoofdsteltechnisch kan ik je niet echt helpen geloof ik, je bevredigt meer mijn nieuwsgierigheid van 'hoe doet iedereen dat toch?' om ooit zelf nog eens een van de oude hoofdstellen te mollen. Eh. Aanpassen, natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:41

't Begint meestal met mollen hoor... en daarna is het: ooow, onderdeeltjes zijn vast nog wel eens bruikbaar... gewoon de zooi verzamelen en wachten tot je 't nodig blijkt te hebben :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:25

Ik heb wel al behoorlijk wat andere dingen verbouwd, zoals teugels en beugelriemen e.d., bijvoorbeeld als f hondenriemen :+
Ik sla echter zelf touw, dus een nieuw touw/lang leidsel is sneller gemaakt dan ik oude dingen bij elkaar kan verzinnen en verzamelen ^^
Maar het blijkt altijd wel weer ergens van pas te komen. Laatst met de sneeuw kon ik een heel tuig in elkaar zetten met van allerlei dingen zodat ik toch kon sleeën. Maar dit laat ik nog even aan jou over.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 10:59

Ik knutsel geen sledetuigen hoor ;) Touwslaan klinkt interessant, ik wist niet dat je dat ergens kon leren.

Oortje is af en ik vind 'm zelf erg mooi geworden :o Zal vanmiddag eens m'n paard in het hoofdstel hijsen zoals het nu is. Alles is nu af behalve de bovenste laag van de neusriem en het laatste beetje van de kinriem.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:02

Ik weet niet waar in de buurt je woont, maar degene waar ik mee samenwerk, werkt ook op het openluchtmuseum in Arnhem. Daar kun je in elk geval zien hoe dat gebeurt - het is echt supersimpel. Mijn tuig viel niet uit elkaar, maar hing wel van touwen aan elkaar hoor, dus het klinkt tof, maar het was echt waardeloos :')
Klinkt goed, laat zien!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:03

Arnhem is nog wel te doen, als ik eens in de buurt ben ga ik kijken. Bedankt voor de tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:30

Oortje is af, hier zijn de plaatjes:

Bovenkant
Afbeelding

Hele oortje
Afbeelding

Zijkant
Afbeelding

't Was nog best even puzzelen hoe ik dat ornament zou maken, ben denk ik wel 5 keer opnieuw begonnen :P

Oortje op paard:
Afbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:32

ga je dat paarse ook zwart maken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:35

Welk paarse?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:42

Wat een gaaf project!!
Hmm, volgens mij heb ik ook nog wel een aantal hoofdstelonderdelen liggen... :Y)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:08

Koper schreef:
Welk paarse?

het kopstuk is paars toch?
van dat oortje is wel weer zwart..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:10

Ehh, het is juist een paars hoofdstel...

Dank je wel carmenbrum :) 't Is wel lichtelijk verslavend dus weet waar je aan begint :Y)