[FOTO] Afscheidsshoot JNSW Fotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JNSW

[FOTO] Afscheidsshoot JNSW Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:48

Hey allemaal,
Ik heb gister wat foto's gemaakt voor iemand bij ons op stal. Het prachtige paard op de foto's wordt wegens redenen verkocht..
Het was dus een shoot met gemengde gevoelens: aan de ene kant super om die twee voor de lens te mogen hebben,
maar aan de andere kant hing er toch een treurige sfeer en ga ook ik der heel erg missen!
Desondanks ben stiekem wel een beetje benieuwd wat jullie van de foto's vinden. Hieronder heb ik een paar foto's die ik ondanks de bewolking
toch nog best goed gelukt vind :D
De extra copyright heb ik er voor de zekerheid maar opgezet, omdat ik laatst heel leuk mijn andere foto's op een andere site vond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JNSW

Re: [FOTO] Afscheidsshoot JNSW Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:09

Kom maar op met de tips en eventuele kritiek :D! Ben erg benieuwd

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:23

Hoewel je met de compositie zeker een mooie sfeer hebt weten neer te zetten, mis ik technisch toch wel de wow-factor. Je onderwerp lijkt niet scherp en vast te zitten in de achtergrond. Wat waren je instellingen?

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:12

Ik snap wat je bedoeld, moet eerlijk bekennen dat ik nogal moeite heb met het vinden van de juiste instellingen. Het was een bewolkte dag, maar met een te hoge ISO komt er al gauw te veel ruis op de foto bij mijn camera. Dus dan speel ik altijd op safe.. terwijl dat misschien niet zo slim is. Als je tips hebt over de instellingen graag :).

f/4.2
1/100
ISO = 200

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:39

Klopt inderdaad van de ISO. Wat je kunt doen, mits je daar de ruimte voor hebt, is je onderwerp verder weg van de achtergrond plaatsen. Hierdoor is de takkenstructuur al minder zichtbaar, wat de foto meer opent. Fotografeer je daarnaast in RAW of JPG? Als je in RAW fotografeert dan kun je je ISO wel omhoog halen en later de ruis weghalen, dit kan in mindere mate ook met JPG dacht ik.

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 12:51

Ik fotografeer 9 van de 10 keer in JPEG. Bedankt voor je tips! Weet jij toevallig of er ook nadelen zijn aan het fotograferen in RAW?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:55

Ik weet zelf niet zo snel nadelen, gezien ik er al zeker twee/drie jaar mee werk. Wat je als nadeel misschien kan zien is dat je er een extra programma voor nodig hebt (bijvoorbeeld Adobe Lightroom) en dat je meer tijd voor een foto uit moet trekken. Daarnaast neemt het meer ruimte in op je geheugenkaart. Het weegt naar mijn mening alleen niet op tegen de voordelen, je kunt je foto er zoveel mee opknappen. Vooral als het grauw weer is, dan kun je dus de ruis wegwerken, licht toevoegen en kleur.

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:00

Okee! Ik ben in het bezit van lightroom, werk ook al een tijdje met dat programma, dus ga binnenkort maar eens proberen in RAW te fotograferen. Bedankt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:02

Graag gedaan hoor, het is ook een kwestie van kilometers maken!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:05

Ik vind het ten eerste erg jammer dat het paard op geen 1 foto zijn aandacht bij de eigenaar heeft, maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen :P

Verder is de laatste foto van onder genomen waardoor je het paard uit verhouding haalt, probeer altijd op ooghoogte te fotograferen tenzij het iets toevoegt aan je foto. (Bijvoorbeeld een galoperent paard op het strand van een afstand laat het krachtiger overkomen van onder.)

Verder heb je het paard er precies zo opgezet dat zijn nek heel dun uitkomt. Beter wat meer van opzij of juist recht van voren, deze tussenweg werkt niet mooi op de foto's.

Dit zijn slechts puntjes hoor, want ik vind de foto's wel mooi en ik denk dat de eigenaar er ook heel blij mee zal zijn!

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:25

Nee klopt, het paard was inderdaad snel afgeleid :o (heb nog wel wat andere foto's waarbij die zijn aandacht er wel bij heeft. Zal die zo even plaatsen).

Het paard stond op een verhoging en was een beetje aan het experimenteren, maar ik snap je punt het voegt inderdaad weinig toe. En over de nek gesproken, in verhouding klopt het niet! En heel slecht van me, maar dat valt me eigenlijk nu pas op! Dus bedankt voor je tips.. heb er zeker wat aan!

De eigenaar was er inderdaad blij mee gelukkig, maar ik vind het af en toe ook wel fijn dat fotografen er naar kijken en commentaar opgeven. Die kijken er toch op een wat technischer manier tegenaan, wat mij weer helpt om te verbeteren qua foto's en alles!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:28

Klopt dat het fijn is om andere (hobby-) fotografen er even naar te laten kijken. Die kijken zonder gevoel naar de foto's en kunnen dus objectief oordelen.

Experimenteren is goed! Vooral lekker mee doorgaan.

Ik ben trouwens sowieso geen fan van foto's van onderen hoor. Maar zelden dat ik zelf op mijn knieen ga :P

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:33

Haha dit was voor mij ook echt het eerst dat ik (in de ''blubber'') op m'n knieën zat. Maar ach aldoende leert men zeggen ze toch altijd.. Weet in ieder geval nu dat het weinig toegevoegd heeft haha! :P

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:52

Afbeelding
Hierbij schreef de eigenaar: ''Even the sky was not the limit.. ''

Afbeelding

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:56

die eerste is erg mooi! 2e vind ik niet heel bijzonder