[FOTO] Paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

steefvicky

[FOTO] Paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:19

Hoi! :wave:

Nu ben ik al een tijdje bezig met fotografie, maar ik vind mijn foto's eigenlijk niet goed genoeg, maar weet ook niet echt wat er mis mee is.
Nu dacht ik hier eens wat foto's te plaatsen, in de hoop dat wat professionelere fotograven weten wat er nu eigenlijk mis is met mijn foto's. Deze foto's heb ik gemaakt met wat grauw en donker weer. Behalve de foto van het fjordenhoofdje, daar was het zonnig.

Ik heb de Nikon D80 met 18-135 mm lens.

1.
Afbeelding
Diafragma: 5,6
Scherptediepte: 40
Sluitertijd: 1/50

2.
Afbeelding
Scherptediepte: 75
Sluitertijd: 1/320

3.
Afbeelding
Scherptediepte: 75
Sluitertijd: 1/800

4.
Afbeelding
Diafragma: 4,5
Scherptediepte: 40
Sluitertijd: 1/160

5.
Afbeelding
Diafragma: 4
Scherptediepte: 28
Sluitertijd: 1/500

6.
Afbeelding
Diafragma: 5,3
Scherptediepte: 66
Sluitertijd: 1/250

7.
Afbeelding
Diafragma: 5,3
Scherptediepte: 62
Sluitertijd: 1/200
Laatst bijgewerkt door Muurp op 02-01-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd.

ismy

Re: Paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:34

Het is te zien dat je met grauw en/ of donker weer fotografeert. Wat voor witbalans heb je dan? Misschien kun je je witbalans op bewolkt zetten, zo krijg je mooiere kleur foto's.
Eigenlijk hoort scherpte/diepte altijd bij je diafragma voorkeuze. Hoe lager het getal hoe groter de diafragma opening en heb je veel scherptediepte en andersom.
Wat was je ISO op de foto's?

De laatste drie foto's vind ik het leukst gelukt. Je staat zelf op een mooi standpunt en kunt zo op de mooiste manier mooiere foto's maken.

De eerste foto vind ik niet mooi, misschien is het iets persoonlijks maar omdat je de foto van onder hebt genomen lijkt het of de fjord een nog groter hoofd heeft dan ie al heeft. Ook zijn stukjes van de achtergrond (de bomen) een beetje overbelicht. Je had de sluitertijd toen misschien een beetje sneller kunnen nemen of het diafragma getal hoger kunnen doen zodat de foto wat donkerder werd.

Foto 2 is op zich een leuke foto alleen ik vind zelf de compositie niet heel erg mooi, ik zou iets meer hals willen zien. Ook heb je een niet echt mooie achtergrond en staat het halster er in contrast wat misschien in smaak moet zijn maar de kleur komt nergens terug. De foto kleurt helaas ook heel erg blauw. Wel heeft het paard de oortjes mooi naar voren. toppie.

Foto 3 kleurt net zo als alle andere foto's erg blauw. Hier het zelfde verhaal als op foto 2 over het halster en de achtergrond. Ik vind je standplaats minder mooi dan op foto 2.

Op foto 4 is het paard bij zijn hoofd een beetje overbelicht. Natuurlijk is dit ook lastig met een schimmel. Ik vind de achtergrond hier ook niet mooi en ik denk dat de foto mooier was geweest als je hem van onder had genomen of van de zijkant.

De laatste drie vind ik een stuk mooier, betere compositie, achtergrond en contrasten.
De foto's zien er hier ook minder blauw uit.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:44

Hoi Ismy!
Heel erg bedankt voor je reactie! :D
De witbalans weet ik eigenlijk helemaal niet eens := , moet ik nog eens naar kijken dan.
ISO, was volgens mij op alles 1600, en dat was het hoogst van mijn camera, kan dat?

De laatste drie foto's waren van vandaag en de rest van eerder. Dus het is te zien dat ik al vooruit ben gegaan. Dank!

Ik heb hier zeker iets aan gehad! Dank! :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:47

Leuke reactie! Hahah alsjeblieft.

Met witbalans krijg je snel een mooiere kleur foto. Waarschijnlijk heb je hem op automatisch staan.
1600 of 3200 kan voor jou het hoogste zijn inderdaad. Ik zou altijd 200 aanhouden omdat je bij een hoge ISO veel ruis krijgt op de donkere gedeeltes van de foto.

Je dan ben je wel vooruitgegaan!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:50

Oh oke, dan ga ik daar echt nog eens naar kijken.

Maar als ik die 200 aanhoud, krijg ik dan niet nog een donkere foto? Inderdaad ik heb op deze foto's ook wat ruis..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:53

Dat kan inderdaad maar bij een hoog ISO gaat vaak de kwaliteit van de foto er aan en niet als je de sluitertijd of het diafragma getal veranderd.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:56

Ah oke. Bedankt! :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:00

Ik vind de laatste 3 foto's juist niet zo mooi, omdat de schimmel een beetje wegvalt door het asfalt.
Dat heeft zo'n beetje dezelfde kleur als het paard.
Verder kan ik je niet echt tips geven. :D

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:03

Oh ja, ik snap het. Dat kan het inderdaad ook zijn wat ik zelf niet echt goed vind. Dank! :D

Floepie86

Re: [FOTO] Paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:50

Wat ik me afvraag.
Waarom je bij foto 4 een sluitertijd hebt van 1/160 ?
Nu zit er veel bewegingsonscherpte in je foto

steefvicky

Re: [FOTO] Paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:01

Paardenfotografie doe ik nou op stand A, en dan kiest hij de sluitertijd zelf uit.