heeei!
ik heb al een deel van mn boek af..
maar ik heb nog geen titel...
hier alles wat ik al heb tot nu toe.
Snel bond Mirte van den berg een elastiekje in haar goudblonde haren, ze moest opschieten het was tenslotte haar beurt om Lisa de jong;haar beste vriendin op te halen voor de woensdag middag les op de manege, ze racete de trap af. Snel pakte Mirte haar fiets en fietste zo snel ze kon naar Lisa's huis,
toen ze aankwam bij Lisa, stond Lisa haar al op te wachten 'héhé ben je daar eindelijk!' lachte ze.
Samen fietsen ze naar de manege, eenmaal aangekomen kijken ze op wie ze moeten 'oh, nee' kreunt Lisa; ze moet op Banjo een Welsh pony die heel veel bokt.
Mirte heeft echter meer geluk ze mag op Little beauty een lieve fjord, die bijna nooit bokt maar wel vaak schrikt. Tijdens de les oefenen ze met voltes, er rijden veel jonge paarden mee dus het was een goede oefening. Na de les is iedereen moe, ze besloten om nog even te blijven en te helpen met de beginnerslessen. Tijdens het poetsen van Misty en Vlekkie kletsten Mirte en Lisa honderduit over de les,vooral over hoe Diamond een arabier hengst ervandoor ging
gelukkig bleef Melissa zijn eigenaar zitten. Toen riep Marijke de stal eigenaresse 'Lisa! Mirte! Kom, we gaan de paarden binnenhalen!'
Snel rennen de meiden naar de weilanden, Marijke staat al klaar met de halstertouwen Mirte neemt Apollo mee dat is een gespikkeld paard. Lisa neemt Impala mee ;een oude draversmerrie die zou worden afgemaakt door een beenbreuk
maar Marijke had de hoop niet opgegeven en dat had resultaat
nu is Impala een van de beste lespony's die manege het Hezelhart ooit gehad heeft. Marijke vertelde op weg naar de stal dat ze overmorgen naar een pony ging kijken; een haflingermerrie van 4 en dat zou een leasepony worden op de manege, de meiden hoopte vurig dat Milla van der hens of Senna van delft haar niet ging leasen bovendien hadden zij er meer recht op vonden ze. Toen ze alle paarden op stal gezet hadden, besloten de meiden om naar huis te gaan. Ze zeiden iedereen gedag en stapte op hun fiets, tijdens het fietsen begon Mirte weer over de springwedstrijd die over 2 weken plaatsvond
'Lies, kom op doe ook mee met de wedstrijd' zei Mirte
'Nee!Ik doe niet mee!Ik durf echt niet' zei Lisa geïriteerd
'Oke, sorry.'zei Mirte schuldbewust
'Geeft niet,ik vind het te echt te eng en op welke pony moet ik dan rijden?'zei Lisa, “Hm, Pandora misschien?”Zei Mirte
'Nee die is te druk,en bovendien kan zij niet in mijn klasse starten.' Aangekomen thuis vertelde Lisa het hele verhaal aan haar moeder.Haar moeder hoorde het hele verhaal hoofdschuddend aan 'Ach, Mirte wil jou alleen maar aanmoedigen Lisa' zei haar moeder.Tijdens het eten vertelde ze
het verhaal aan haar hele gezin,
'Lisa is bang!haha!'zei haar broer Max plagerig.
'Max bied nu je exuses aan Lisa aan! Anders is het komende week geen tv voor jou'zei Lisa's vader streng, Lisa stak haar tong naar hem uit. 'Jongens, zullen we het even gezellig houden?'zei haar moeder ernstig. Toen Lisa in bed lag sms'te ze naar Mirte
Hee, morgen op stal om 3 uur ok?
Ik kom jou dan ophalen goed??
xx.
Ze Mirte stuurde terug:
is goedd
tot morgenn dan!
x.
Snel zette ze haar mobiel uit want ze hoorde voetstappen
op de trap.
De volgende dag belde Lisa om 10 voor 3 aan bij Mirte
ze reden samen naar de manege.Eenmaal aangekomen bij de manege, worden er net 3 paarden ingeladen Diablo, Little beauty en Apollo. 'Hee meiden' Marijke liep naar ze toe.
De meisje's hadden net ontdekt tot hun afgrijzen dat Milla en Lianne's fietsen er stonden. 'Waar gaan jullie heen?' Vroeg Mirte aan Marijke 'o, gewoon een onderling springwedstrijdje'antwoorde Marijke.
'Cool' vondt Lisa maar eigenlijk griezelde ze. Snel liepen de meiden naar de stallen,
vervelend gechiegel galmde door de stal. Zuchtend liepen de meiden naar binnen, en daar stond de prachtige Garnet;de pony van Milla. 'Zozo daar hebben we bange Lisa en morrige Mirte!”lachte Milla etterig 'Jullie weten van geen ophouden hē!'zei Lisa scherp en klaar om haar aan te vliegen.
'Negeer haar Lisa' zei Mirte zoals altijd. De meiden gingen gauw naar Dreamy en Wonder hun lievelingspony's. Nadat beide pony's een flinke poetsbeurt gehad hadden,liepen ze naar buiten.
Daar zagen ze een iets arabierachtigs met kuren, de pony wilde niet lopen en toen de ruiter een harde tik gaf met de zweep ging de pony helemaal door het lint. Bokkend en stijgerend rende de pony door de bak. Snel liepen de meiden naar het hek, toen de ruiter
het zenuwachtige paardje weer rustig had boden Mirte en Lisa hulp aan het meisje.Het meisje was duidelijk geschrokken, eerst stribbelde ze tegen maar uiteindelijk gaf ze toe. Het meisje dat Charlotte bleek te heten was al gauw bevriend Lisa en Mirte, terwijl Mirte de longeerlijn haalde kletste Lisa en Charlotte over hun lievelingspony's. Charlotte bleek nieuw te zijn, de NRPS(nederlandse rijpony met arabisch bloed) heette Willow en was 4 jaar 'Ik heb Willow al vanaf dat ze 6 maanden oud is, maar in die tijd is ze steeds banger geworden' vertelde hun nieuwe vriendin verdrietig 'Hm, apart. Heb je enig idee hoe het komt dat ze zo bang is?' Vroeg Lisa meedenkend 'Nee, ik heb echt geen idee.'
Daar was Mirte al met de longeerlijn 'oke Lies, ben je er klaar voor?' Vroeg Mirte. 'ja, ik denk het'antwoorde Lisa onzeker 'het
lukt je echt Lisa'riep Mirte haar bemoedigend toe. Iedereen vondt het maar vreemd dat Lisa niet durfde te springen maar wel op hele bange pony's durfde
Toen Lisa naar de donkerbruine pony toeliep voelde ze langzaam maar zeker haar spanning wegvloeien
snel en soepel stijgde ze op. Willow stapte vlot weg
toen ze ging aandraven bokte ze even maar daarna niet meer.
Net als bij de galop was ze even zenuwachtig maar daarna niet. Toen Lisa afsteeg gloeide haar wangen 'zeg Charlotte kan het soms dat jij zenuwachtig bent?om op haar te rijden?' vroeg Lisa voorzichtig 'hē, klopt!Hoe weet je dat?'vroeg Charlotte verward 'nou' antwoorde Lisa 'toen ik op haar reed was ze braaf omdat ik ontspannen was en bij jou neemt ze de stress over snap je?'zei Lisa 'ooh' zei Charlotte. Nadat de meiden samen Willow op stal hadden gezet en hun nummers hadden uitgewisseld, fietsten Lisa en Mirte naar huis.Ze vonden Charlotte allebei erg aardig.In bed lagen de drie meiden nog lang te sms'en,
Hee charlotte!ga jij morge nogg naar Willow??
xLiess
Charlotte stuurde terug
hey!jaa waarschijnlijk wel..
11:30?
xxC
Lisa kon nog net terug sms'en.
Ze was bijna ontdekt.
Die nacht sliep Mirte slecht, ze droomde over een zwart paard dat haar om de haverklap aanviel.
Badend in het zweet en trillend werd Mirte wakker, o sjips!Het was al elf uur!Snel kleedde Mirte zich aan en at wat en net op het moment dat ze haar bord op het aanrecht ging zetten, belde Charlotte aan.'Kom op!We gaan.'zei Charlotte,
snel pakte Mirte haar fiets en ze reden naar de manege.
Vandaag zou Mirte op Willow rijden in de les. Ze had een extra les genomen, speciaal om te kijken hoe Willow het in de les deed. Ondanks dat Willow een paar keer schrok van zichzelf in de spiegel, maar verder bokte ze bijna nooit. Na de les was Charlotte door het dolle heen 'dat was geweldig Mirt!Echt te gek! Jij bent de enig die er bahalve mij op mag rijden! Anders raakt ze vast in de war'zei Charlotte super blij.Toen ze Willow op het land hadden gezet, begon die vrijwel meteen te rollen omdat ze zo nat was van het zweet.De meiden moesten lachen om haar, hoe ze daar met haar bolle buikje moeite had om op haar andere flank
te rollen. Tijdens het eten was Mirte stil, ze was heel diep in gedachte 'joehoe aarde aan Mirte!' haar zei haar moeder en haar moeder zwaaide met haar hand voor Mirte's gezicht
Mirte schrok op uit haar gedachte 'eh sorry, hē wat?' zei Mirte
'ik vroeg hoe je dag was!' zei haar moeder lachend
'o goed hoor.' Knikte Mirte afwezig.Ik moet vandaag maar eens vroeg naar bed dacht ze bij zichzelf.
De volgende dag had Mirte lang uitgeslapen,
en ging om elf uur alleen naar stal.
Eenmaal aangekomen.
In de buitenbak zag ze iemand rijden op een bruine pony, wie was dat? wacht eens even dat was Willow!En het was gēēn Charlotte die op haar reed!Het was Lisa!Mirte kookte van woede. Ze rende naar de bak waar Willow net aan het uitstappen was, 'jij!bedriegster!je had belooft dat er niemand anders op reed! Omdat ze zogenaamd in de war raakt?!'schreeuwde Mirte
Lisa keek geschrokken om
'ik eh, Lisa ehm'
Mirte beende het erf af
'Mirte wacht!' Riep Charlotte
maar Mirte hoorde het niet meer.
Verblind door tranen van woede
sjeesde Mirte weg op haar fiets.
eenmaal thuis, deed Mirte alsof er niks aan de hand was.
Ze ging op hyves.
Charlotte had een berichtje achtergelaten;
hoi, sorry Mirte.
Lisa wilde er ook ff op en dat mocht, ik vond het oneerlijk tegenover haar
x
ps wil je me vergeven?
Mirte zuchtte
en stuurde terug
nee! Ik vergeef je niet.
Doei.
Ze zuchtte Charlotte is niet te vertrouwen dacht Mirte,en ze had gelijk
Charlotte was alleen maar van plan om Lisa en Mirte uit elkaar te drijven omdat ze jaloers was. Mirte keek gauw of ze nog sms'jes had,
en ja ēēntje van Lisa
heey Mirte;)
waarom was je zo kwaad dat ik op Willow reed?
Kan ik jou ophalen morgen?
Mn moeder heeft tog geen plannen dus..
is 11 uur goed?
Xx
ze antwoorden na een kwartier
Charlot had mij belooft dat ik de enige was die op Willow
mocht rijden omdat willie andrs in d' war raaktt D= 11 uur is prima!
~xXx~
Vrijwel meteen piepte haar mobieltje
Dat zei ze ook tegen mij!!
oo ik snap het al ze was jaloers op ons en wou ons uit elkaar halen!!
grr..k haat haar!
De volgende ochtend was het stil in huis, haar moeder was naar het dorp, haar vader en broer waren naar een voetbalwedstrijd
dus ze was alleen thuis. Toen Lisa haar kwam ophalen was ze stil.
Beide dachten ze dat Charlotte maar bij het clubje van Lianne en Milla moest gaan horen.Ze vroegen aan Marijke of ze een buitenritje door de polder mochten maken op Dreamy en Wonder,
Het mocht! Snel zadelden ze de pony's op en reden weg. Ze hadden niet door dat Charlotte achter hun aanreed op Willow. Toen ze aankwamen bij een stukje bos zwiepte er een harde tak tegen Willows kont, Willow schrok en sloeg op hol.Willow sjeesde bokkend over de dijk. Samen gingen Mirte en Lisa erachteraan opeens viel Charlotte van Willow, Mirte ging achter Willow aan en Lisa ging naar Charlotte. Het was een hele klus om Willow te vangen, met Charlotte was het ook niet goed; ze kon haar arm niet meer bewegen en ze had een nare schaaf op haar wang. Uiteindelijk had Mirte Willow wel te pakken, maar die was helemaal overstuur. Mirte en Lisa besloten om Charlotte op Dreamy te zetten, Mirte op Willow en Lisa op Wonder en die hield dan Dreamy vast. Toen ze aankwamen op de manege werden de ouders van Charlotte gebeld en Charlotte werd opgehaald en naar de eerste hulp gebracht, de meiden hadden nog steeds geen woord gewisseld. Toen ze Willow verzorgden, kwam Marijke naar hun
toe 'goed gedaan meiden! Als jullie er niet waren geweest had het veel erger kunnen zijn, heeft ze jullie wel bedankt?' zei Marijke onder de indruk 'nee,' zeiden de meiden in koor 'we hadden een beetje ruzie' zei Mirte schuldbewust
'waarom?' vroeg Marijke verbaasd
'nou ze wilde ons uit elkaar houden omdat ze jaloers was' zei Lisa
'oo oke nouja, ik zal jullie niet dwingen om vrienden te zijn. Want ik weet hoe koppig jullie zijn daarin..'zei ze glimlachend
toen rinkelde de telefoon
'sorry, die moet ik nemen!' zei Marijke
en ze liep weg.
'Braaf Willow, goedzo meisje' zei Mirte lief
Willow duwde liefdevol haar neus tegen Mirte's arm.
Opeens hoorde ze een stem over het erf
“Mirte!Lisa!Kom gauw ik heb nieuws!”
Zo hard ze konden renden ze naar het huis waar de stem vandaan kwam, Marijke stond met een onbekende vrouw te praten
'ah, meiden daar zijn jullie! Dit is Julie de berk; de moeder van Charlotte' zei Marijke opgewonden, 'Julie dit zijn Lisa en Mirte'
'hallo' zeiden de meisjes in koor 'hai' zei Julie blij
'nou ik kwam hier eigenlijk voor Mirte'
'huh?waarom?' vroeg Mirte verbaasd
'nou ik moet de nieuwe eigenaar van Willow toch alle dingen over haar vertellen!' Zei ze stralend 'of je moet haar niet willen' zei Julie
'Mirt!Willow is van jou!' zei Lisa
'maar? Hoe? Waarom?' wist Mirte uit te brengen
'nou, Charlotte past niet goed bij Willow en door die val waar jullie haar geholpen hadden is ze bang geworden, ze wil op een andere sport' zei Julie
'dus wil je haar hebben? Wij betalen de stalling dan, ik en mijn man zijn
wel gehecht aan haar'
'Natuurlijk!' riep Mirte en ze vloog Julie om haar hals
Lisa was superblij voor haar vriendin maar ze baalde dat zij geen eigen paard had. Snel renden Lisa en Mirte naar Willows stal,
'Willow!' riep Mirte meteen vloog Willows fijne hoofdje over de boxdeur en hinnikte ze. Mirte deed de boxdeur open en knuffelde Willow en Willow knuffelde terug. Op dat moment was Mirte het allergelukkigste mens op de wereld. Marijke was aankomen lopen
'oja Lisa jij mag natuurlijk altijd met Wonder met hun meerijden hē!' zei Marijke 'cool! Bedankt' zei Lisa blij. Het was al kwart vōōr zeven, dus ze moesten naar huis. Tijdens het fietsen voelde Lisa zich
naar, ze gunde het Mirte met heel haar hart. Maar ze wilde het zelf ook zo graag, toen ze thuis was ging ze bij haar moeder op schoot zitten en stroomden de tranen over haar wangen, 'Wat is er Lisa?' vroeg haar moeder geschrokken 'M-Mirte heeft een eigen pony' snotterde ze 'waarom huil je dan?' vroeg haar moeder
'ik wil dat ook!' huilde ze 'ik gun het haar met heel mijn hart, maar ik wil het ook zo graag!' zei Lisa 'weet je wat! Je wilde toch zo graag een puppie?' vroeg haar moeder 'ja mam' zei Lisa bibberig
'nou dan heb ik goed nieuws voor je! Ik keek toevallig en ik zag dat ze ergens in gelderland een puppienestje hadden' zei haar moeder blij omdat haar dochter haar zo hoopvol aankeek. 'Waarneer gaan we kijken mama?' vroeg Lisa opgewonden 'wat dacht je van nu?' vroeg haar moeder 'te gek, mama!!' zei Lisa door het dolle heen 'welk ras is het?' vroeg Lisa 'een Jack a Bee; dat is een kruising tussen een jackrussel en een beagle en ik stel voor dat jij en Max allebei een pup krijgen en ik verwacht dat jij met hem of haar loopt en eten geeft! Maar hij is van ons dus als jij er niet bent loop ik met hem'zei haar moeder 'dat komt goed!' zei Lisa blij
'Max, wil een puppie?' haar moeder was nog niet eens uitgepraat of haar broer stond naast haar 'jaa!' zei Max enthousiast
'nou, kom op!In de auto!' zei haar moeder
na een uur rijden, is het negen uur.
Eindelijk zijn ze aangekomen bij de mensen thuis,
dan worden ze naar het nestje puppies geleid,daar zaten ze dan zeven kleine puppies. Over elkaar rollend en blaffend, daar kwam een klein hondje zwart met bruine streepjes naar Lisa toe gerend. Op dat moment wist Lisa het zeker, ze wou deze pup adopteren!
Max was weg van een klein brutaal dikkig hondje.
Hun moeder vond het goed, ze moesten even wachten en tijdens het wachten dacht Lisa na over een naam voor de puppy.
Puk of Luk?Ze wist het niet. Hij probeerde Lisa de hele tijd te
likken, ze moesten gaan zitten bij een tafel. En de namen noemen die ze leuk vonden,Lisa dacht koortsachtig na Puk of Luk?
Net toen de vrouw het vroeg schoot bij haar Pluk te binnen.
'Ik noem hem Pluk!' zei Lisa stralend
'Pluk! Wat een leuke naam Lisa!' zei haar moeder glimlachend
'ik noem hem Bunny mam!' riep Max
'oke Max prima' zei haar mam
toen ze weer in de auto zaten bedacht haar moeder zich dat ze nog niks hadden; geen mand, geen voer, geen riem en halsband, of voerbakjes, niks nada noppes! Dus reden ze naar een dierenwinkel.
Het heette Pets Place. Lisa besloot om alles blauw te doen, een blauwe riem, mand, halsband, alles blauw. Bovendien mocht Pluk nog een lekkere kluif uitzoeken.
Max besloot alles groen te doen. De manden van Pluk en Bunny
lagen naast elkaar op de achterbank, ze sliepen bijde als een blok.
De volgende ochtend werd Lisa wakker met een pup naast haar en ze dacht wat doet hier? En toen wist ze het! Hij was van haar, de moeder van Lisa had hem waarschijnlijk bij haar gelegd omdat ze in slaap was gevallen in de auto. Snel sms'te ze Mirte over haar Plukie,
die vondt het supergaaf en vertelde dat Lucas;haar broertje een shet had gekregen en nu ook nog een puppie wilde! Lisa lachte in zichzelf
die Lucas toch! Ze ging even met Pluk wandelen, maar die wilde niet en rukte zijn halsbandje af. Lisa pakte hem snel op en zetten hem in de tuin. Hij vondt het vast eng om op onbekend terrein te lopen.
Vandaag ging ze naar de manege met Mirte. Die ging voor het eerst met Willow ging springen. Samen fietsen Mirte en Lisa naar de manege.
Toen ze aankwamen ging Lisa Wonder poetsen en Mirte Willow opzadelen, eenmaal klaar liepen ze naar de bak. Willow dribbelde opgewonden naast haar, toen Mirte in het zadel zat was Willow weer rustig. Toen Mirte op de eerste sprong af gallopeerde ging het mis Willow schrok van iemand die zijn paard een tik gaf, en denderde dwars door de hindernis heen. Mirte zag nog net een hoef voor haar hoofd zweven en toen werd alles zwart. Mirte werd wakker met twee hoofden over haar heen, heel bezorgde hoofden het waren haar ouders 'waar ben ik?' vroeg ze zwakjes 'in het ziekenhuis lieverd' zei haar moeder 'wat is er gebeurt?waar is Willow?' ze schoot overeind maar een flinke pijn scheut schoot door haar hoofd 'au!' schreeuwde ze. 'waar is Willow? Is het goed met haar?'
'Willow is gewoon op de manege, je raakte bewusteloos na een val toen je ging springen op haar'
'o, oja ik zag haar hoef voorbijvliegen' zei Mirte verdrietig.
Op de manege ging het ook niet veel beter, ze hadden net een twee touwen naar de stal uitgezet en daar hadden ze haar doorheen gestuurd. Maar nu kwam de volgende klus: haar afzadelen niemand mocht in haar buurt komen. Uiteindelijk hadden ze met vijf man haar hoofd vastgehouden en haar afgezadeld. Terwijl Lisa naar huis fietste moest ze huilen, heel erg huilen. Haar moeder had het gehoord van Mirte en nam haar dochter in haar armen.
'H-het was z-zo eng m-mam' barstte Lisa in huilen uit
'Lies, we gaan nu naar het ziekenhuis!' zei Lisa's moeder kordaat.
'Mirte van den berg ligt op kamer driedrienegen' zei de vrouw achter de balie 'bedankt' zei Lisa's moeder en snel liepen ze naar de kamer van Mirte. 'Hee Mirte' Lisa rende snel naar het bed
'Lisa!wat doe jij hier?! Het is hartstikke laat!' zei Mirte
'ik wilde je nog even opzoeken' zei Lisa warm
'ehm wat is er aan de hand met je?'vroeg Lisa gespannen
'ik heb mijn been gekneust en een hersenschudding' zei Mirte verdrietig.
Lisa wist niet wat ze hoorde een hersenschudding?! Dat kon toch niet? Kwam het wel weer goed? 'Het komt toch wel goed?' vroeg Lisa bezorgt 'ja tuurlijk' zei de dokter. Na een uur bij Mirte zijn zij haar moeder tot haar spijt
'we moeten nu echt naar huis toe' 'dag mirt!'riep Lisa nog.
Eenmaal thuis kwam Pluk kwispelend naar haar toe
'hee Plukie!' Lisa tilde de pup op en die likte haar in haar gezicht.
Ze keek nog even tv en ging toen naar bed.
De volgende ochtend werd Lisa wakker door het gelik van Pluk in haar gezicht 'hee Plukie, ben je in mijn bed geklommen boef?' zei Lisa lachend. Ze ging uit bed en ontbeet liep met Pluk en ging daarna naar school. Het leek wel eeuwen te duren, ze moesten de persoonsvormen oefenen. Toen de school uit was sprong ze op haar fiets en reed naar huis, snel kleedde Lisa zich om en ging naar de manege. Toen ze aankwam stond er een ambulance en Lisa wist meteen dat het iets met Willow te maken had. Ze had een stalhulp knock out getrapt tijdens het vegen, maar hij zat nu weer thuis. Zonder erover na te denken vroeg ze of ze het hek van Willow naar de longeerpaddock mocht spannen, het mocht iedereen keek heel verbaasd toen ze dat deed. Willow rende haar box uit en Lisa ging achter haar aan met de longeerlijn. Snel rende Willow rondjes, ze probeerde zo ver mogelijk weg te blijven van Lisa toen ze iets langsamer ging zwiepte Lisa de longeerlijn naar haar bips zodat ze weer in galop aansprong
op dat moment deed Willow haar neus bijna op de grond en draaide haar binnen oor naar Lisa toe. Willow probeerde steeds kleinere rondje's te lopen en begon te 'smakken'. Toen draaide Lisa haar schouders weg van de bruine pony en langzaam maar zeker liep Willow naar haar toe en snuffelde aan haar schouder, Lisa liep weg en Willow volgde haar overal alsof ze aan een onzichtbaar touw zat.
Toen dringde het tot Lisa door: ze had het vertrouwen van Willow gewonnen! Iedereen begon te klappen, Lisa was helemaal vergeten dat iedereen stond te kijken. Lisa maakte een buiging en kreeg het halster van Willow aangereikt als een prijs 'Dat was de Join-up!' riep ze naar het publiek. Daarna ging ze Willow een uitgebreide poetsbeurt geven en knipte een lok manen af voor Mirte. Toen rinkelde Lisa's mobieltje, snel nam ze op
'hallo, met Lisa'
'hoi Lisa! Met Lucas'
'alles goed?'
'Ja, ik heb een shotland pony gekregen van mama en papa!'
'ehm, bedoel je niet een shetland pony?'
'ja, die!'
'hoe heet hij?'
'Noedels'
'gekke naam voor een pony! Maar ja, hij is van Lucas van der berg
ik verwacht niet anders!'
'hihi, maar wil jij aan marije vragen of Noedels daar mag schuren?'
'Je bedoelt of ik wil vragen aan Marijke of je Noedels daar mag stallen?'
'ja'
'doe ik voor je!'
'daag!'
'doei!'
Ze hing op.
Ze lachte want Lianne en Milla keken haar stikjaloers aan.
Ze besloot om aan Marijke te vragen of ze een een hindernis baan met allemaal enge dingen wou maken, met bijvoorbeeld een wapperende plastic zak en balonnen en een wapperende vlag.
Marijke ging het klaarzetten en ondertussen deed Lisa de T-touch bij Willow, ze voelde haar ontspannen. Ze maakte ook vlechtjes bij haar, en belde haar moeder dat ze later thuiskwam. 'Het staat klaar' zei Marijke “Oke ik kom eraan” zei Lisa opgewonden 'rustig meisje, het is goed' zei Lisa geruststellend tegen Willow. Ze liepen de stal uit, naar de bak. Daar stond een rechte baan met vlaggen, ballonnen,en wapperende zakken. Lisa deed dit om Willow dapperder te maken, 'oke Willow, daar gaan we dan'zei Lisa gespannen
toen Lisa ging lopen was ze ontspannen, ze kreeg een idee ze liet: ze liet Willow los en liep zelf door en langs de obstakels. 'Oke daar gaan we dan' zei Lisa tegen Willow en ze klikte Willow los, Willow bleef gewoon staan maar toen Lisa ging lopen liep ze mee eerst liep Lisa een rondje langs de enge dingen daarna door de de rechte baan, Willow aarzelde even maar volgde daarna toch Lisa. Toen vondt Lisa het genoeg beloonde Willow zette haar op stal en ging naar huis. Toen Lisa thuis was speelde en wandelde ze met Pluk en vroeg aan haar moeder of ze haar naar het ziekenhuis wou brengen. 'Kom Lisa, we gaan.' vrolijk stapte Lisa in de auto. Na een half uur rijden waren ze bij het ziekenhuis, tot Lisa's verbazing liep Mirte alweer maar wel op krukken. 'Hee Mirt! Ik heb een lok manen van Willow meegenomen en een Join-up gedaan met haar! Nu is ze niet meer onhandelbaar!' zei Lisa blij
'onhandelbaar?!' riep Mirte uit
'ja, na jou val! En ik heb een schriktraining gedaan' zei Lisa
'oo, mama!' schreeuwde Mirte
'ja Mirte? Gaat het goed?' vroeg haar moeder bezorgt
'waarom zei je niet dat Willow zo bang was geworden?'vroeg Mirte kwaad 'nou eh, je moest je niet te veel zorgen maken' zei haar moeder hulpeloos
'oké”zei Mirte nouja het is nu goed toch dacht ze.
'Oja Lisa, goed nieuws! Ik mag morgen naar huis!'riep Mirte blij
yes!'riep Lisa blij. Toen Lisa thuis kwam ging de telefoon, ze nam op. 'Hallo, met Lisa de jong' 'hee Lisa, met de moeder van Mirte' klonk het vrolijk aan de andere kant van de lijn. 'hallo, kan ik iets voor je doen?' vroeg Lisa 'ja, ik belde om te vragen of jij Lucas les wil geven op Noedels'
'dat wil ik wel ja' zei ze vrolijk
'o, geweldig! Eerst zou Mirte het doen maar die viel van Willow' zei de moeder van haar BFF treurig 'ik kom hem nu wel op halen goed?' vroeg ze 'ja prima!' 'tot zo' 'dag!'
ze belde Marijke nog of Noedels daar mocht staan.
Het mocht! Er was net een paard verkocht.
Gauw sprong ze op de fiets en reed naar Mirte 'hee Mirt! Kom Lucas
we brengen gauw Noedels naar de manege!' riep Lisa.
Snel zadelde ze de donkere shet op en zette Lucas erop. Ze besloot om het eerste stuk te lopen en daarna te fietsen. Algauw konden ze draven, ze moest wel de eerste vijftien minuten zeggen 'staan, zit, staan, zit' maar Lucas had daarna al snel het ritme onder de knie. Toen ze aankwamen bij de manege, stond Marijke hun al op te wachten. 'Heey, dit is Noedels!” riep Lisa 'wat een leukerd!!' riep Marijke terug.
Ze leidde hun naar de stal van Noedels, hij stond bij drie andere shetlanders; Fredje, dorkie, en Boewke. Gauw zadelde ze hem af en lieten hem bij de andere pony's. Even hapte de pony's naar Noedels maar daarna stonden ze samen te grazen. Lisa belde de moeder van Lucas om hem op te komen halen, zelf bleef ze nog even en ging naar Willow. Ze deed weer een join up en daarna deed ze T-touch bij Willow, toen het rond een uur of zes was ging Lisa naar huis.
Ze kwam thuis, at wat en ging naar bed; Ze was doodop. Rond elf uur kreeg ze nog een sms'je van Marijke en ze werd wakker
hallo, Lisa
ik hoop dat je dit morgen leest.
Mijn neef komt hier wonen want zijn ouders gaan in australië wonen en hij wilt echt niet mee.
Hij komt morgen om een uur of twaalf
kun je er dan zijn?
Zou jij hem willen rondleiden?
Groetjes Marijke
zou haar neef een paardengek zijn? Zou hij een eigen paard hebben? Dacht Lisa.
Ze stuurde een sms'je terug:
hoi, vet cool! Ik ben er morgen om 11 uur; ik wil nog ff met Willow aan de slag. Geef wat meer informatie over die neef.
Grtz
na tien minuten kreeg ze antwoord
hij heet Niels, is 11 jaar,
en is 100% paardengek!
En krijgt misschien een leasepony hier
Groetjes Marijke
Lisa ging slapen
de volgende ochtend stond Lisa om tien uur op, omdat Pluk voor haar deur stond te piepen omdat hij moest plassen. Snel kleedde ze zich aan en liep met Plukje, om tien voor elf stapte ze op haar fiets en reed naar de manege. Toen ze aankwam hinnikte Willow naar haar. Ze zadelde Willow op en ging over de dijk heen en weer rijden om haar weer vertrouwd te krijgen buiten de bak. Al gauw ging ze haar uitstappen, en op stal zetten. Om half twaalf was ze klaar met Willow en liep naar de box van Bobo een hoogdrachtige merrie van negen jaar oud, en ging haar poetsen. Precies om twaalf uur was ze klaar en liep naar de parkeerplaats. Daar stond Marijke met een vrouw van een jaar of dertig en een jongen van haar leeftijd
dat moet de neef van Marijke zijn! Dacht Lisa.
Ze rende naar het clubje toe 'en dit is Lisa de Jong' zei Marijke
Lisa lachte 'zal ik je rondleiden Niels?' vroeg Lisa
'eh, graag!' zei de jongen verward 'kom op!'
En ze rende weg en Niels volgde haar.
Hier staan de shetten zei Lisa 'die bonte is Fred,die donkere heet Noedels, de schimmel heet dorkie en die vos heet boewke. 'lief zeg' zei Niels, Lisa mocht Niels wel. Toen ze klaar waren met de rondleiding gingen Lisa en Niels naar Marijke. 'zal ik je helpen met uitpakken?' vroeg Lisa aan Niels “ja graag!”zei Niels en ze liepen naar boven “zeg Niels, hoelang rijd jij al paard?”vroeg ze aan hem
“nu vier jaar”antwoorde Niels “oke ik ook”zei Lisa.Toen ze zijn kamer hadden ingericht liepen ze naar beneden. “Niels, ik had jou een pony belooft dus kom er maar een uitzoeken!”zei Marijke .
Ze liep naar haar bureau, daar lagen stapels papier. “Oke, kom maar kijken Niels”zei Marijke, hij kreeg een stuk of vijftien folders aangereikt. “Oke, even zitten hoor!”zei Niels
naam: Day Lady Pandos
stalnaam:Pandora
leeftijd:6 jaar
L1 dressuur
B springen
“hm, nee”zei Niels.
Hij legde de folder van Pandora weg en keek naar de andere folder
naam:Adlo Swig Poll, stalnaam:Apollo
leeftijd:10 jaar
“ik kijk nog even verder” zei Niels. Teddy, Skonja en Hafje.
Naam: My Soft Teddybear
stalnaam:Teddy
Quarter horse
10 jaar
1.50
karakter: lief, trouw en speels.
met rijden niet angstig.
Naam:Skonja
Stalnaam:Skonja
Ijslander
4 jaar
merrie
1.33
karakter:lief en soms een tikje eigenwijs.
(stal)naam:Hafje
Haflinger
3½ jaar
1.45
een lieverd wel jong dus een beetje druk.
Is eerder nieuwsgierig dan bang.
Niels wilde dat Marijke en Lisa de folders husselden en hij zou er een pakken met zijn ogen dicht. Hij pakte Teddy
“je mag Teddy beschouwen als je verzorgpony”zei Marijke.
Lisa en Niels renden naar de box van Teddy onderweg zagen ze Marcel; de stalhulp, rijden in de rode tractor van Marijke's vader.
“Teddy!”riep Niels en hij rende met Lisa achter zich aan het rechter stallengebouw door. milla was er en Lisa wierp haar een vernietigende blik toe. Toen ze bij Teddy's box waren, liep Niels naar hem toe en gaf hem een knuffel, Niels wou gaan rijden op Teddy en vroeg of dat mocht. Toen hij weg was keek Lisa bij de box naast Teddy naar binnen, er stond geen pony dacht Lisa maar de waarheid werd na een paar seconden bekend gemaakt toen ze een angstige hinnik hoorde en kleine trippelhoefjes hoorde geschrokken liep ze naar de box, daar stond een kleine, zielige, bange, graat magere, shetlander. Ze draaide zich abrupt om en rende zo hard ze kon naar Marijke, Niels kwam net lachend naar buiten. “Marijke!”stormde Lisa binnen “Marijke, kom!”riep Lisa “Lisa! Wat is er?”vroeg Marijke aan Lisa “kom alsjeblieft mee!”zei Lisa hulpeloos. Ze renden zo hard ze konden over het erf naar de kleine pony, “o mijn god!”riep Marijke uit Lisa kon wel huilen op dat moment zakte de pony trillend door zijn benen “Nee!”riep Lisa wanhopig “Lisa bel nu 4388209901!”riep Marijke Niels had er maar bij gestaan en zei tegen Marijke dat hij een emmer lauw water ging halen. Toen milla hem zag rennen keek ze hem arrogant na. Tijdens het vullen van de emmer vroeg Marcel waarom hij zo een haast had “Lisa heeft een verwaarloosde pony gevonden in de schuur”zei Niels haastig en tegelijkertijd reed de dierenarts het erf op, Niels rende naar de auto toe “waar is de shetlander?”vroeg dierenarts Danny “kom maar mee”zei Niels en hij rende naar de stal. Daar zat Lisa geknield bij de kleine pony, “hoi Lisa”zei Danny “hoi” zei Lisa bang en treurig. Danny liep naar het bange paardje toe, aan het eind van de behandeling keek hij niet blij “dat ziet er niet goed uit, vrees ik”zei hij “hij haalt het toch wel?” vroeg Lisa geschrokken “ik denk het wel, maar niets is zeker. Hij heeft heel erg wormen en is zwaar ondervoed, plus hij is een beetje uitgedroogd ik geef hem dus een paar spuiten.”zei Danny. Toen Danny weg was ging Lisa de pony borstelen met Niels en ze gaven hem een beetje eten en drinken. Hij bleek drie jaar te zijn;dat zag je aan zijn tanden en hij was een hengst. Marijke stond te kijken naar Lisa en Niels “Marijke hoe komt hij eigenlijk hier?” vroeg Lisa
“ik heb geen idee”gaf Marijke treurig toe “we hebben hem vast niet opgemerkt”zei ze daarna “dat verklaart die vreemde auto uit de straat! Met een trailer erachter! Mensen hebben hem hier gedumpt!” riep Lisa boos “het lijkt me dat jou conclusie klopt, Lisa”zei Marijk. Lisa had een halstertje voor de pony gehaald en deed dat om bij hem, “Lisa heeft hem ontdekt dus zei mag de naam verzinnen”zei Niels “vind ik ook! Zei Marijke instemmend “hm, ik weet het al! Dinky!”zei Lisa “cool!”zei Niels. Op dat moment rinkelde haar telefoon “met Lisa”
“Lisa!waar ben je?! Het is kwart over acht!”krijsde haar moeder aan de andere kant van de lijn “ik kom eraan! Er is een zieke shet en die moest ik even redden van de dood! Totzo hé!”zei Lisa
“ik moet weg! Doei Niels, tot morgen”zei ze en ze liep naar haar fiets en reed weg. De vreemde auto was weg. Toen ze thuis was belde ze Mirte en vertelde het hele verhaal over Niels en Dinky “wow! En Dinky haalt het toch wel?” “Danny denkt van wel...” “ik moet hangen, we gaan eten”zei Mirte “dag!” “doei!”. Tijdens het tandenpoetsen was Max stil “Max, waarom ben je zo stil?” “Bunny heeft me gebeten”zei Max verdrietig “heftig!” Max liep weg. Lisa sliep die nacht heerlijk, ze werd wakker met een uitgeslapen gevoel. Ze kleedde zich snel aan en liep met Pluk gaf hem eten en trainen met zit, op, en blijf. Rond twaalf uur ging ze naar stal. Dinky was al flink opgeknapt, “Dinky!”riep Lisa naar hem . Dinky brieste zachtjes en liep naar de boxdeur. Ze ging met hem grazen op de dijk om te kijken of hij rustig was op de dijk. Hij was alles behalve rustig hij graasde niet, hij stond maar te draaien met zijn oren in zijn nek. “rustig Dinky, stil maar”zei Lisa geruststellend. Maar het hielp niet, Dinky bleef onrustig. Ze besloot om hem naar de stal te brengen. Ze vertelde hoe hij begon te dribbelen toen ze met hem liep, “het leek wel tülten;wat ijslanders doen”zei Lisa. Na even zwijgen zei Marijke “het zou een kruising shetlander en ijslander kunnen zijn want hij is best wel groot voor een shetlandpony”. Ze ging naar huis, ze ging zwemmen. Het was leuk maar ze was er met haar gedachte niet bij, ze ging
heel vaak in de wild waterbaan maar bij de laatste keer kwam ze onder vechtende pubers. De jongens had ze al eerder ruzie zien maken maar had niet verwacht dat het zo erg zou zijn. De politie moest komen en ze zag later op internet dat de jongens drugs dealen en taakstraf hadden voor drie maanden. Ze vertelde wat ze had gelezen aan haar moeder, haar moeder vondt het heftig. Lisa ging
de volgende dag eerst Lucas ophalen en reed met hem naar de manege. Toen ze aankwamen, gingen ze even Willow aaien en een wortel geven. Willow was even zenuwachtig omdat Lucas in haar box kwam maar toen hij voorzichtig naar haar toekwam en een stuk wortel aanbood ontspande ze zich en duwde haar neus tegen Lucas zijn arm, “zeg Lucas, wil je vandaag op Willow rijden?”vroeg Lisa opgetogen “maar die is heel wild! Mirte is daar van afgevallen toch?”zei Lucas geschrokken “ze is veranderd! Je zag haar net, dan zal ik eerst op haar rijden”zei Lisa “oke, maar Noedels moet toch ook lopen?”vroeg Lucas twijfelend “dan ga jij daarna uitrusten en ik tuig Willow dan af en longeer Noedels even en dan rijd je daar ook nog even op” “oke, goed plan!”zei Lucas uiteindelijk. Ze zadelde Willow op,
en tijdens het opzadelen duwde Willow steeds tegen Lucas zijn arm “ze vindt je lief”zei Lisa lachend “en ik haar!”zei het jongetje stralend en hij knuffelde haar. “oke luc, je moet goed naar me luisteren”zei Lisa toen ze in de bak waren “wat moet ik doen?”vroeg Lucas
“ga heel zacht op haar zitten, ik geef je een voetje”. Lucas ging zachtjes zitten en Lisa zei stap en Lucas spoorde heel zachtjes aan en Willow stapte relaxt weg “goedzo, Lucas!”riep Lisa naar hem
Lisa had niet gemerkt dat Marijke, Senna, Milla, Marcel, en de ouders van Mirte en Mirte zelf, zo druk was ze bezig met het paard en zijn ruitertje. “Lisa?! Wat doe je nou?!”riep de moeder van Mirte uit “mam, hou je mond! Straks schrikt Willow!”siste Mirte “hoi mama, ik rij op Willow knap hē!”riep Lucas naar zijn moeder, op dat moment ging Willow stilstaan “Lucas, let op je paard”zei Lisa “rustig mevrouw, Lisa weet wat ze doet; ze kan kan alles met Willow doen en ze heeft laatst zonder iets gereden”fluisterde Marijke tegen de moeder van Mirte. De moeder was gerustgesteld “ga maar in draf”zei Lisa Willow draafde aan, en Lucas zijn glimlach werd breder en breder.
“en nu naar stap” Lucas deed keurig wat ze zei. Toen Lucas weer afgestapt was begon iedereen te klappen, Lucas werd er verlegen door en ging achter Lisa staan. “dankjewel!”riep Lisa lachend Mirte kwam naar haar toe en gaf haar broertje een knuffel, “Lies! Hoe heb je dit gedaan?” “gewoon , hem eropgezet” “vet cool”.
“kom je Lucas, dan gaan we Noedels opzadelen”riep Lisa haastig
“Mirte! Kom eens!”Mirte kwam aanlopen “wat is er?”vroeg ze ietwat verbaasd “kun je Noedels voor me opzadelen” “tuurlijk!”en weg was Mirte. Lisa bracht Willow naar stal maseerde haar daar met lavendelolie en beloonde haar met een slobber van appels ,wortels en twee eetlepels honing. Mirte kwam aanlopen met Noedels en Lucas die keek als een koning op zijn eigen pony “zo, wij zijn klaar”zei Mirte
“oke, ik kom!” “Lisa, wil je vragen of Niels ook komen kijken?”vroeg Lucas aan Lisa “tuurlijk, ik ga hem halen”en ze rende weg. Toen Lisa en Niels aan kwamen stelde Lisa Mirte en Niels aan elkaar voor, Mirte lachte en zei “kom Lies, laten we met Lucas aan de gang gaan.”. Terwijl lucas Noedels losreed “weet je wat! Laten we een spelletjes lesje doen! En dan mag er een vriendje van lucas én een vriend van noedels meedoen” “cool idee Lisa”zei mirte. “hé, cowboy! Kom eens naar het midden” lucas draafde langsaam naar hen toe “wat is er?” “je mag op mijn telefoon een vriendje bellen en dan mag hij meedoen op dorkie “cool, maar mag het ook een meisje zijn?” “natuurlijk!”zei lisa lachend en ze knipoogde naar hem. Lisa toetste het nummer in en gaf haar mobieltje aan hem, de moeder van karo kwam haar over een kwartier brengen ondertussen zocht mirte pionnen, vlaggetjes, stokken, een zeil, en nog veel meer
ondertussen ging Lisa noedels afzadelen en deed zijn halster om, en deed dorkie een halster om met halstotouw als teugels en liet ze even vrij in de bak. Net toen lisa en mirte klaar waren kwam de moeder van karo de parkeerplaats op rijden, lisa was nog bezig op dorkie en noedels te vangen. “ze moet wel alle veiligheidsdingen om hoor!”zei de moeder van karo bezorgd “tuurlijk! Komt goed!”zei lisa vol vertrouwen “nou goed, maar let goed op haar”zei de moeder en ze liep weg. “hoi karo! Ik ben lisa, mirte ken je vast al” “hoi”zei het kleine meisje verlegen “kom maar, dan laat ik je dorkie zien” ze liepen met zijn vijven naar het hek waar noedels en dorkie vast stonden. Lisa kreeg een idee; wat nou als ze dinky ging halen! Dan zou mirte karo vasthouden en zij dinky meenemen aan het halster “mirte, ik haal dinky ik denk dat hij wel wat beweging kan gebruiken”. Toen ze dinky losliet in de bak liep hij naar de andere pony's,
“help me lisa!” riep karo bang “ze snuffelen aan elkaar!”gilde ze, op dat moment rende dinky naar lisa die de bak in kwam gehold. “daar is niks mis mee Karo” “o, sorry”zei karo een beetje beteurterd. Ze gingen stappen en aangezien ze alleen een halster en halstertouw hadden om te sturen was dat soms best lastig, ze begonnen met slalommen om de pilonnen in stap en daarna in draf karo durfde meteen los en dat ging llie perfect. Ze deden nog wat spelletjes en daarna deden ze met de paarden een watergevecht en ook nog voetballen 'oke, nu zijn we echt klaar voor vandaag” zei lisa bekaf “ik zet de pony's wel op stal' bood niels aan ze namen ze het aanbod dankbaar aan en klommen op het hek om uit te rusten. De meisje's hadden sjaakie; het oude beginnerspaard gehaald om lekker te poetsen, hij had het verdiend vonden ze en dan hadden ze eindelijk rust. Toen ook Sjaakie gepoetst was belde lisa de moeder van de twee om ze op te halen 'poeh, ik ben kapot man!' zei mirte 'nou je bent niet de enige' antwoorde lisa glimlachend. Ze liepen naar hun fietsen en reden weg, tijdens het fietsen zagen ze een trailer de hoek om gaan lisa had die trailer eerder gezien!daar stond dinky in! 'mirt, volg me snel!' de meiden racete achter de auto aan. De auto stopte niet toen ze het hand gebaar stoppen maakten 'oke, onthou zijn kenteken' zei lisa gespannen '543 RX 4.' herhaalde mirte steeds terwijl lisa belde naar marijke 'ik bel meteen de politie' en ze hing op. Lisa ging terug naar de manege en Mirte ging naar huis, binnen tien minuten was lisa weer bij de manege, onderweg had ze haar vader gebeld hij kwam meteen. Als mark; de vader van lisa niet zo vaak op reis was voor zijn werk dan was hij alrijd bij lisa want wat zij en mark hadden kon niemand breken! 'papa! Was je niet weg?' 'nee, de reis werd afgelast. De volgende is over anderhalve maand!' 'yes!' lisa vloog haar vader om de hals. 'oke, laat dinky eens zien' zei haar vader vrolijk. Ze liepen samen naar dinky, die begroette haar met een zacht gehinnik ze gaf hem drie wortels en liep toen door naar willow die hinikkend over haar boxdeur hing 'je bent populair' grinnikte haar vader 'inderdaad! En je moet haar zien rijden op willow! Ruiter en paard worden een!' lachte marijke 'kun je nu rijden?' 'ja, tuurlijk! Ik haal haar spullen' en Lisa liep weg. Toen lisa terugkwam stond haar vader te overleggen met marijke en de moeder van charlotte 'eerst moet ze..'hoorde ze haar vader op de valreep fluisteren, toen ze zagen dat ze er aan kwam hielden ze hun mond 'is er iets?'vroeg ze nieuwsgierig 'nee, niks' knipoogde haar vader. Toen de willow hadden opgezadeld en mee naar de bak namen zag ze Merlinne lopen met Garnet naar de dressuur bak van zestig bij twintig meter dus zij ging naar die van twintig bij veertig meter. Lisa deed voorzichtig haar voet in de stijgbeugel en zwiepte haar been over de paardenrug en ze zat, ze dreef willow aan en ze ging in stap. Ze reed figuren om haar los te werken en ging draven.
Na twintig minuten ging ze weer stappen, en daarna in de linker galop en de rechter galop. Toen stapte ze haar uit, en steeg af. 'En? Wat vindt je?' vroeg ze met een glimlach 'ongelofelijk!'lachte hij en hij wendde zich tot Marijke 'ik geloof dat we een deal hebben!' fluisterde hij.
'kom Lisa we moeten echt gaan!' riep haar vader vanuit de auto. Ze rende de oprijlaan af. In de auto belde ze naar Mirte.
tot zo ver ben ik gekomen!
het is erugg penny maarjaa...
als jullie een (goeie) titel weten
laat 't dan weten, ben echt ten einde raad!
Laatst bijgewerkt door Leo op 28-12-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Tag] voor UK toegevoegd