Hallo! Ik had een vraagje, want vaak als ik bijvoorbeeld een paard fotografeer in galop dan zijn de benen niet bewogen, maar ook niet echt scherp.. Kan iemand me uitleggen wat ik daar tegen kan doen? Waar ik om moet denken zodat ik het gehele plaatje scherp krijg?
Ik zou zo meteen even kijken of ik een voorbeeld kan vinden van wat ik precies bedoel, voor degene die me niet snappen.
Groetjes Vera
lovey_ou
Geplaatst: 25-12-12 18:19
Een voorbeeldfoto zou handig zijn. Op welke stand fotografeer je en kun je de instellingen bij de voorbeeld foto neerzetten?
Eirikur
Geplaatst: 25-12-12 18:32
Ligt er aan wat voor soort camera je hebt wat je daaraan kunt doen. Is het een compact camera of een (digitale) spiegelreflex? Zitten er programma's op die automatisch diafragma en sluitertijd voor je kunnen regelen of moet je alles handmatig instellen? Kun je (bij een digitale camera) zelf een ISO-waarde instellen?
Kort door de bocht gezegd is het zo, dat hoe langere sluitertijd je camera nodig heeft om het onderwerp voldoende belicht vast te leggen, hoe meer beweging je daarna op de foto ziet. Je kunt de benodigde sluitertijd verkorten door het diafragma (de "pupil" van je camera) wijder open te zetten, zodat er meer licht binnentreedt en op het filmpje of de CCD-chip valt. Je verliest dan wel scherptediepte in de foto: het gebied tussen de minimale en de maximale afstand vanaf de camera, waarbinnen je onderwerp zich moet bevinden om scherp op de foto te komen, wordt kleiner. Het goed scherpstellen wordt daardoor dus wat lastiger, als je pech hebt is je onderwerp dan niet bewogen maar "gewoon" onscherp. De ISO-waarde heeft betrekking op de lichtgevoeligheid van (vroegah, zei opa) het filmpje dat je gebruikt. Een filmpje met een hoge ISO-waarde is lichtgevoeliger, maar grofkorreliger dan eentje met een lage ISO-waarde. Digitale SLR-camera's kunnen dit effect simuleren.
Als je onderwerp dichtbij genoeg is, kun je de belichting ook nog verbeteren door het gebruik van een flitser, waardoor de camera ook met een kortere sluitertijd toe kan. Maar voor een galopperend paard is dat misschien geen aanrader, die kan daar flink van schrikken.
Wat ook nog van belang is, is de hoeveelheid licht die je lens doorlaat, weergegeven in het diafragmagetal (de "f-waarde"). Uilteg daarover vind je hier.
De kunst is dus om tussen ISO-waarde, diafragma-instelling en sluitertijd de goede balans te vinden voor de omstandigheden waaronder en het onderwerp dat je wilt fotograferen.
Op deze website is nog veel meer nuttige info te vinden.