[FOTO] Show me the light in these dark days...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

[FOTO] Show me the light in these dark days...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:39

Afbeelding

Goed, achter deze foto zit een heel verhaal. Ik zag dus een man IETS fotograferen in schiedam dus ik stond me af te vragen wát. Dus ik gauw de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd waar hij een foto van nam. Nou, bleek dus dezelfde foto te zijn als wat jullie hierboven ziet, maar dus eigenlijk mijn foto (die ik zelf ook heb gemaakt met ZIJN aanwijzingen.) Hij had het over compositie en contrast enz enz... de fototermen vlogen me om de oren, maar ik had wel goed geluisterd naar hem. Dus wij twee hadden dus dezelfde foto's gemaakt van hetzelfde object in dezelfde hoek! Zo leer je wel van elkaar, toch?

Was wel een aardige man die aardig wat van fotografie afwist, zo wist hij te vertellen dat je een object NOOIT in het midden van een foto mag plaatsen, omdat het anders veel te saai en te gewoontjes werd. En nog wat andere dingen...

Dus mocht ik iets niet goed gedaan hebben met deze foto dan zijn we BEIDEN schuldig aan DEZELFDE fout!

Borisje

Re: [FOTO] Show me the light in these dark days...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:43

Nou, de foto is niet scherp. :P Ik persoonlijk vind hem niet interessant om naar te kijken. Beetje een huis-tuin-en keukenfoto zeg maar. Het witte licht erachter stoort me en het licht in de lantaarn zelf ook.
Ik ben wel benieuwd naar de foto van die meneer! Maar daar kun je niet meer aan komen ben ik bang.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:45

Borisje schreef:
Nou, de foto is niet scherp. :P Ik persoonlijk vind hem niet interessant om naar te kijken. Beetje een huis-tuin-en keukenfoto zeg maar. Het witte licht erachter stoort me en het licht in de lantaarn zelf ook.
Ik ben wel benieuwd naar de foto van die meneer! Maar daar kun je niet meer aan komen ben ik bang.

Nee, maarja... ik had die andere foto graag willen posten, maar dat zal niet gaan. Je zal het moeten doen met mijn versie. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:47

Nouja daarvoor kan ik niet veel tips geven maar wat ik vind staat daarboven! ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:49

Borisje schreef:
Nouja daarvoor kan ik niet veel tips geven maar wat ik vind staat daarboven! ;)

En meer kan je er niet meer van maken, toch? :j

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:27

Ook ik vind het een allerdaagse foto.. Ook de onscherpte stoort me! Idee erachter is wel leuk!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:37

Mij spreekt deze foto dus wel aan.
Goede tip van meneer over onderwerp niet in het midden, dit wordt nog heel vaak fout gedaan. Dat het NOOIT in het midden mag ben ik het dan weer niet helemaal mee eens..

Wat ik erg goed vind is dat de takken ook zo zwart zijn als de lantaarn. En de compo smaakt me wel, meer kijkruimte in de richting waar de takken eindigen. :j Qua onscherpte, dat zie ik niet zo, volgens mij is het glas van de lantaarnpaal gewoon vies.

Deze opmerking vind ik wel een beetje vervelend:
'Dus mocht ik iets niet goed gedaan hebben met deze foto dan zijn we BEIDEN schuldig aan DEZELFDE fout!'

Komt een beetje over alsof het eigenlijk niet fout kan zijn...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 11:54

saskiakefie schreef:
Deze opmerking vind ik wel een beetje vervelend:
'Dus mocht ik iets niet goed gedaan hebben met deze foto dan zijn we BEIDEN schuldig aan DEZELFDE fout!'

Komt een beetje over alsof het eigenlijk niet fout kan zijn...

Sorry, foutje van mijn kant. Beetje verkeerd geformuleerd. Y;(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:58

Nee sorry, ook hier spreekt de foto mij niet aan. Hij is niet scherp, een beetje standaard compositie en de foto verteld geen verhaal. Deze keer vind ik je foto niets.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:41

HorseyDude. Een foto is natuurlijk niet meteen mooier omdat je het onderwerp niet standaard in het midden heb staan! Graag kijk ik naar foto's en juist als het onderwerp in het midden staat (met denkbeeldige 2 lijnen horizontaal en vertikaal zodat je een soort boter,kaas en eieren krijgt, maar zal vast wel een vakterm voor bestaan) Indien iemand het onderwerp niet in het midden zet, verlang ik ook dat alle andere zaken als scherpte , afstand links en rechts, het verloop van kleur opvulling kloppen. Maar bovenal mag bij mij de stijl van de fotograaf herkenbaar zijn. Nu krijg ik een beetje de indruk dat je gefotografeerd hebt, zoals het je vertelt is, maar niet zoals je het zelf zou doen. Heel goed dat eens iets anders probeert, maar er was niets mis met je vorige foto's (kijk ik vrijwel altijd, evenals je mooie tekeningen)Dus volgende keer een foto zoals je het altijd deed, zou ik niet erg vinden! Het verhaal erachter is me duidelijk en ik vind dit ook dit geen slechte foto!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:05

Ik vind de foto niet boeiend. Mijn aandacht wordt nergens naar toe geleid.

Of je onderwerp links, rechts, onder, boven of in het midden van je foto staat, hangt af van wat je wilt laten zien. Er zijn allerlei 'regels' binnen de fotografie v.w.b. compositie, kijkrichting etc. Die 'regels' zijn niet verzonnen, maar blijken in de praktijk te werken. Voor een deel kun je die dingen leren, maar je moet het ook 'zien'. En er zijn uiteraard ook geweldige foto's die niet aan de 'regels' voldoen.
Ik zou als tip willen geven: probeer eerst eens 'standaard-foto's' te maken. Dat is al moeilijk genoeg. En als je dat onder de knie hebt, dan kun je gaan afwijken van 'standaard', maar dan is dat een bewuste keuze.