[SCH] Eindwerk - Balans (gepaste titel gezocht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

[SCH] Eindwerk - Balans (gepaste titel gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:05

Hai hai,

Ik studeer Regentaat Plastische Opvoeding en Biologie.
Ik zit nu in mijn laatste jaar en 22 januari heb ik mijn examen Plastische Opvoeding.
Daar moeten we ons eindwerk tentoonstellen en verdedigen.

Voor ons eindwerk kregen we dit jaar het thema 'Balans'.
Het thema kan je natuurlijk heel ruim zien en dat is ook de bedoeling.
Iedereen uit mijn klas heeft dus totaal iets anders, omdat iedereen een ander beeld bij 'balans' heeft.
Ik heb er voor gekozen om een drieluik te maken rond paarden.

Ik wou iets schilderen waarvan je niet direct kon afleiden dat het om 'balans' gaat. Ik wil dat mensen gaan kijken naar mijn schilderijen en hun eigen interpretaties maken bij het werk. Mijn onderwerp is dus niet zo vanzelfsprekend voor veel mensen. Althans, niet als je het woord 'balans' hoort ;). Voor mij is het echter meer vanzelfsprekend aangezien het een deel van mijn leven is. Daardoor probeer ik toch ook persoonlijkheid in mijn werken te steken. En op die manier kan ik 'paarden' linken aan de balans in mijn eigen leven ;)

Mijn eerste idee was om paarden in de dressuur te schilderen. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om gewoon 'het paard opzich' te nemen als onderwerp.

Ik heb dus geprobeerd om het gevoel dat een paard heeft, over te brengen in de werken, op die manier heb ik balans in de expressie.
Daarvoor had ik als eerste al goede foto's nodig. Lang leve bokt en Tumblr ;). Uiteindelijk 3 goeie foto's gevonden op Tumblr en deze gebruikt :)
Ik heb de drie secundaire kleuren (groen, oranje, paars) gebruikt voor mijn werken, op die manier heb ik een balans in kleur.
Normaal gezien schilder ik altijd in de waarheidsgetrouwe kleuren, maar deze keer wou ik voor een uitdaging gaan :-)
De doeken zijn 70cm op 1 meter groot.

Het groene werk zou vooral kracht moeten uitstralen.
Het oranje werk zou een vurig/vrolijk gevoel moeten uitstralen.
En daar tegenover heb ik ervoor gekozen om het paarse werk koud te laten overkomen. Het zou een eenzame/droevig gevoel moeten uitstralen. Dit verkrijg je mede ook door de compositie en de afsnijding van het hoofd (= onpersoonlijker).

Ik zoek nog een gepaste titel voor de drie werken samen. Aangezien het een drieluik is, wil ik er graag één titel aan geven.
Dus mensen die ideeën hebben, shoot! Het mag in gelijk welke taal zijn, Engels of Frans mag dus ook ;)

Dit zijn ze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En naast elkaar, hoe ik ze wil uithangen :)
Afbeelding

Mijn initialen heb ik erop gedrukt met een linosnede.
De werken zouden om goed te zijn, vanop een afstand moeten bekeken worden. Dan pas komen ze echt tot hun recht :)

Mensen met ideeën voor een titel, laat je gaan! ;) *\o/*
Laatst bijgewerkt door NewGirl_BQ op 23-12-12 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Islien

Re: [SCH] Eindwerk - Balans (gepaste titel gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:14

Wauw Mooi hoor .. wat een leuke style heb jij !

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:24

Jammer he dat ze zo via een plaatje minder tot uiting komen..
Ik denk namelijk dat ze (zeker in het echt) ontzettend gaaf zijn !
Knap dat je het perfecte bent afgestapt en zo bewust met de kleuren bent bezig geweest. +:)+
Mooi gekozen om het koude werk zo af te snijden.

''groene plaatje'' zou ook niet misstaan in het midden. :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:51

Wat een lekker drieluik heb je gemaakt :) feestje om naar te kijken. Zie het totaal al zo hangen op een grote mooie witte muur, dat zal prachtig staan!!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 11:32

Bedankt voor de berichtjes! :))

@ SIEMxFUNNY: Dankje hoor! Het is een hele uitdaging geweest om de juiste kleuren te vinden :)
Ik wou namelijk de foto van het paarse werk absoluut gebruiken, alleen was dat een zwart-wit foto. Dus vandaar dat ik opzoek moest gaan naar mijn eigen kleuren. Zo heb ik het dan ook gedaan voor de andere twee :)
Had eerst een voorontwerpje gemaakt :)

Jullie hebben toevallig geen idee van hoe ik het drie luik zou kunnen noemen?

Ik had zelf al een paar ideeën maar ik twijfel :
Noble Creatures
Noble Grace
Colors of the spirits

Had graag iets rond de kleuren en de gevoelens/gedrag/temperamenten in mijn titel gestoken, maar ik kan dé juiste titel niet echt vinden :+

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:16

Ik vind je verklaring bij de schilderijen echt knap! Je schilderijen vind ik echt prachtig en er is zo hard over nagedacht.. 'k Vind het ech wauw!! :)

Les couleurs des sentiments?

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:18

Zo, wat heb jij een leuke stijl zeg :j

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:27

E-motion (met verwijzing naar beweging)
Colour in motion
Zin
Sense
A colourful feeling
Feel

En toen kwam ik op deze paarden en balans+ emoties vrijlaten:equi-libre

Ik kan er ng veel bedenken bij dit pareltje, zit er iets tussen?

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:33

Annefie schreef:
Colour in motion
Zin
Sense
A colourful feeling
Feel

En toen kwam ik op deze paarden en balans+ emoties vrijlaten:equi-libre

Wat Annefie schrijft: Equi libre, schoot mij ook gelijk te binnen. Vind ik zeer gepast en past bij deze mooie schilderijen.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:36

Equi-libre vind ik echt prachtig!! Lijkt er wel voor gemaakt :D

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 16:12

Annefie schreef:
Colour in motion
Zin
Sense
A colourful feeling
Feel

En toen kwam ik op deze paarden en balans+ emoties vrijlaten: equi-libre

Equi-libre vind ik al een hele goeie! :))
Ik kwam zelf nog op: Hippodrome des couleurs (paardenrenbaan van kleuren).

Als je nog ideeën hebt mag je ze gerust laten weten hoor :))
Laatst bijgewerkt door NewGirl_BQ op 25-12-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:15

Een combinatie van Equi en motion geeft Equimotion, daar zit ook het woord emotion in.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:17

Hippodrome des couleurs vind ik ook wel leuk :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:55

Het idee is goed, jammer dat je technisch wat mist om het 'echt' te maken.

Kan je ze niet nog eens proberen?

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:17

Wat bedoel je daarmee met 'echt' maken Killed?
Bedoel je dat ze niet (hyper)realistisch zijn weergegeven?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:25

Killed schreef:
Het idee is goed, jammer dat je technisch wat mist om het 'echt' te maken.

Kan je ze niet nog eens proberen?

Dat is mss net het effect dat ze wilde bereiken? ;)
En het is dan ook een eindwerk, geen professional! ;)

Ik ben geen kunstkenner, maar ik vind ze prachtig en ik vind dat A echt een persoonlijke stijl heeft ontwikkeld met deze werken :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:49

Ik bedoel niet hyperrealistisch maar aan de manier hoe licht en donker is aangebracht en vormen geschilderd zijn zie je dat er toch nog wat kennis ontbreekt,
wat jammer is aangezien het idee wel fijn is.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:28

Mooi gedaan!

Ik vind het wel iets met vuur/aarde/water te maken hebben door de kleuren, dus misschien iets als Noble Elements?

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:33

Noble elements vind ik ook mooi :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:00

Killed schreef:
Ik bedoel niet hyperrealistisch maar aan de manier hoe licht en donker is aangebracht en vormen geschilderd zijn zie je dat er toch nog wat kennis ontbreekt,
wat jammer is aangezien het idee wel fijn is.

Ik begrijp je wel. Het licht en donker is vrij willekeurig aangebracht, waardoor de schilderijen minder plastisch ogen. Maar ik vind dat je bij het blauwe schilderij dit juist heel goed doet, TS. Bij alle drie heb je een mooie poging gedaan. Heel goed trouwens dat je ze naast elkaar zet. Al vind ik het tweede en derde schilderij naast elkaar sterker werken dan de drieluik. Deze twee schilderijen springen er namelijk echt uit en het contrast tussen die twee is enorm groot (blauw en oranje zijn complementair aan elkaar), maar zorgen samen wel voor een balans. Persoonlijk zou ik dus eerder kiezen voor een tweeluik, of voor een andere volgorde (de eerste rechts van het blauwe paard zetten bijvoorbeeld). Wat ik trouwens juist enorm waardeer aan deze werken is dat jouw stijl en handschrift heel goed naar voren komen.

Hippodrome des couleurs + Equi-libre vind ik hele mooie namen voor dit werk. :j

edit: Geven de foto's de juiste kleuren weer? Nu lijkt het laatste werk eerder blauw dan paars.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:38

Ten eerste: ik vind de schilderijen heel gaaf om te zien :j En mag ik vragen wat een 'plastische opvoeding' precies inhoudt? Ben wel benieuwd, zegt me niks namelijk :o?

Zoals gezegd vind ik ze erg geslaagd, maar er zijn nog wel een paar dingen die me opvallen :)
  • Ik vind vooral het rode en paarse schilderij érg goed gelukt. Van het paarse is de sfeer die je wilde vangen ook precies wat ik eruit opmaak :j Inderdaad dat onpersoonlijke, koude, eenzame. Eigenlijk precies wat je zegt :j Zowel door de compositie als de vrij koude kleur..
  • De oranjene vind ik ook super :j Dat vurige komt zeker naar voren (ook weer door de kleur, en ook de houding van het paard), maar i.p.v. vrolijk zou ik hier eerder de associatie 'krachtig' bij hebben. Voor mijn gevoel staan de ogen niet echt vrolijk, ik denk dat dat het is. Terwijl naar mijn idee dit juist een paard is dat zijn kracht aan het demonstreren is en dat dat hoofd ieder moment omhoog kan schieten in een felle beweging om de boel te imponeren etc.
  • De groene vind ik echt het minst. Je zegt dat deze kracht moet uitstralen, maar met kracht associeer ik spieren (die juist geheel niet in beeld zijn) en zeker niet de kleur groen. Als ik deze had moeten interpreteren op thema, had ik eerder gedacht dat het om droevige/ongelukkige/misschien zelfs wel jaloerse(?) gevoelens ging. Vanwege het groene, maar ook omdat bijna alleen het hoofd in beeld is, dan ga je denken dat het om gedachtes en gevoelens gaat. Daarnaast heb ik het idee alsof deze technisch ook het minst logisch in elkaar zit, ik heb het gevoel alsof de vorm van het hoofd misschien niet helemaal klopt, maar ik denk dat ik daar anderen beter over kan laten oordelen, daar heb ik weinig verstand van.

Vervolgens dan nog even over de combinatie van de drie: ik heb het gevoel dat het drieluik juist een beetje úit balans is. (En dat zeg ik niet omdat ik er extra op heb gelet i.v.m. je thema.) Ik denk dat het komt door de composities: bij de linker twee is voornamelijk het hoofd in beeld, terwijl de rechter juist gericht is op het lichaam. Daarnaast zijn de linker twee schilderijen veel warmer van kleur. Ook heb ik het idee alsof de twee linker schilderijen 'wilder' zijn geschilderd dan de rechter. Dat past bij de thema's (kracht/vurigheid vs. eenzaamheid, wat voor mijn gevoel ook een preciezere toon nodig heeft) en komt denk ik ook deels doordat de twee linker de manen vol in beeld hebben en de rechter juist helemaal niet, maar helpt wel mee aan dat gevoel van onbalans. Ik denk dat als je ze per se alle drie wil tonen, het al beter zou werken wanneer je het paarse schilderij in het midden zet, maar net als Adamootje zegt, zou het denk ik mijn keus zijn om alleen de oranjene en paarse te laten zien. (Omdat ik dat dus beduidend de twee sterkste schilderijen vind.)

Goed, ik hoop dat je er wat aan hebt :) Verder wil ik nog even zeggen dat ik ze echt wel heel gaaf vind, hoor, dat je niet denkt met al die kritiek dat 't helemaal niks is :)) Maar als je ze straks als eindwerk gaat moeten verdedigen, leek het me juist wel zinvol voor je om alvast eens wat onderbouwde meningen te horen :j

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:16

Dankje allemaal voor het commentaar en de tips, hier ga ik zeker iets mee doen :)

Ik denk dat het heel erg persoonlijk is hoe je de werken interpreteert..
Ik heb namelijk al heel wat verschillende meningen en verhalen gehoord over mijn werken.
En op zich vind ik dat helemaal niet erg want ergens wou ik dit ook wel bereiken...
Maar ik heb wel heel wat aan de tips die hierboven gezegd zijn geweest! Bedankt ;)

TES: Dit is wat lerarenopleiding Plastische Opvoeding inhoudt :) mijn tweede vak is Biologie
http://www.khbo.be/BASO/PO
Je wordt dus opgeleid om lessen Plastische Opvoeding te kunnen geven in het secundair onderwijs ;).

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:18

Citaat:
edit: Geven de foto's de juiste kleuren weer? Nu lijkt het laatste werk eerder blauw dan paars.

De kleuren zijn in het echt nog iets anders. Het laatste werk ziet er op de foto inderdaad meer blauwig uit. In het echt is het eerder paars ;)

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:19

En de naam van de werken zal waarschijnlijk toch 'Equi-Libre' worden :))

Bedankt Annefie!