[TEK][WIP] Ode aan een friese merrie in pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

[TEK][WIP] Ode aan een friese merrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:22

Een mooie opdracht gekregen om een onlangs overleden merrie te tekenen. Ze wilden de achtergrond graag groenblauw, dus ik hoop een beetje het idee te geven van de eeuwig groene weides.. :(:)

Graag zou ik tips willen krijgen over de manentop en hoe ik zonder kleurgebruik te verliezen de merrie wel optisch zwart kan houden.

De schets overgezet op Mi-teintes papier:

Afbeelding
De schets heb ik gemaakt op een schetsvel en uiteindelijk toch een raster gemaakt. Door de draaing van het hoofd had ik wat moeite met de kaak tov van het oog. Volgens mij zit dat nu wel goed. Hij staat in ieder geval in het goede vakje :+

beginnetje

Afbeelding

toch eerst de achtergrond maar gedaan:

Afbeelding

waar ik nu ben:

Afbeelding

Amber27

Re: [TEK][WIP] Ode aan een friese merrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:47

wauw echt prachtig!

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:46

Heb je de voorbeeldfoto? Optisch zwart gaat leuk met verschillende tinten dieper paars en blauw en grijs. Voor zover ik kan zien, maar dat kan optisch kleurverlies van de foto zijn, ben je nu al goed bezig met een enkele kleur blauw en een enkele kleur paars en een enkele kleur bruin die eruit komen, voeg daar diepblauw en dieppaars en desnoods nog wat dieprood waar nodig aan toe en dan vooral in de hoeken en de strepen waarin de schaduwen bij elkaar komen. Niet TE gedetailleerd haartjes doorwerken in de manen en het contrast met de lichte stukken in de manen groot houden maakt de glans ook duidelijker en de nadruk op de donkere stukken groter. Maar het is dat je het vraagt, want ik zie nu al wel dat 't haar zwart is hoor +:)+

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 08:44

Dank je wel licorne. De foto is erg blauw en de fries oogt daar dus grijsblauw.
Ik weet dat ik de vorige opdracht van een fries erg veel moeite had de fries zwart te krijgen zonder dat ik alles zwart zou maken. Nu begon de opdrachtgeefster er weer over,maar de eerste foto's had mijn fototoestel de bruintinten ook erg gepakt. De laatste foto van de tekening is wel zoals hij is. Ook door het optisch bedrog van de kleuren heb ik de achtergrond nu al gekleurd. Ik moet erg oppassen dat de kleuren van het paard daar niet inkomen, maar zo kan ik wel zien hoe het totaalplaatje wordt.
Ik zal even kijken of ik de foto online kan plaatsen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:28

Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:54

Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:24

ben nog niet tevreden over de neus...

Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:27

Wauw <3

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:15

Hartstikke goed, jouw kleurgebruik!!!prachtig sprekend oog, herkenbare stijl echt jouw stijl. Misschien zie je de neusrand iets te veel promineren, zeker ook aan de bovenkant lijkt het iets "gezwollen. Gewoon een poosje naar kijken en misschien, zonder de foto erbij zelf aanpassen je hebt al zoveel mooi werk gemaakt!. Ik houd me ook nooit strikt aan de foto zodat er iets eigens in het werk komt en het juist anders dan de foto wordt.

Supergoed bezig!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 15:53

Dank je wel boleertje. Ik heb er al iets aan gedaan,maar laat het nu even rusten en pak het weer mee in de afrondingsronde ;)

De kaak heeft de eerste lagen gehad,maar er moeten nog wel een paar bij

Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 21:17

Afbeelding

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:24

Heel mooi,
Alleen ik zie wel een paar dingen waar van ik denk mwah, kan nog verbeterd worden.
Ik zelf vind de oren iets te groot en de half iets te dun voor een Fries, en een bloedvat is veel te zichtbaar.
Zelf vind ik de achtergrond ook niet echt meer bij een Fries passen.

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:44

Het lijkt of de oren wat dicht op elkaar staan, maar ik heb de voorbeeldfoto natuurlijk niet gezien, en ik vind 'm wat streperig langharig over het hele hoofd, vooral rondom de neus, en juist met die lange haren komt er dan zo'n normaal vooral kortharig zichtbare ader over het hoofd, het geheel klopt voor mij niet helemaal. Wintervachtfoto? Kleurgebruik vind ik juist weer wel echt mooooi worden hoor, lagen lopen mooi in elkaar over en het oog spreekt prachtig!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:01

het is volgens mij een al iets ouder dier waarbij je ook een andere vacht krijgt??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:51

Dank jullie wel voor het commentaar.

Het is een oudere merrie inderdaad, dus superstrak zit ze niet in het haar. De ader is door de schaduwerking op de foto erg zichtbaar, maar heb ik nu iets afgevlakt. De oren storen mij zelf niet en is de opdrachtgeefster ook tevreden mee.

Wat voor achtergrond had jij liever gezien Mandy66? De opdrachtgeefster wilde groenblauw. Ik vind hem zelf wel erg mooi moet ik zeggen :o Maakt alles fris en het paard komt goed naar voren.

Het streperige is iets wat bij mij hoort vrees ik. :o Ik heb geprobeert om de hals minder streperig te krijgen, maar dan heb ik weer moeite met de kleuren en het sprankelende.. Tips?

Trouwens mijn fototoestel heeft het blauw wel erg uit de tekening gepakt. Hij is in het echt een stuk minder blauw :o

Afbeelding

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:51

Oh nee, ik bedoelde het niet fout hoor, ik las niet dat het in opdracht was, in opdracht is in opdracht daar kan je niet veel aan doen natuurlijk ;) Ieder kunstwerk is kunst.
Vind hem wel heel mooi geworden

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 22:11

Ik vatte het ook niet fout op, maar ben wel erg benieuwd welke kleur jij als achtergrond zou hebben gekozen. ;)

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:40

trisca schreef:
Ik vatte het ook niet fout op, maar ben wel erg benieuwd welke kleur jij als achtergrond zou hebben gekozen. ;)

Okee :) Ik had wel donkere kleuren gekozen zoals donker bruin zal er wel bij passen ;)

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:50

Oren was ook geen kritiek, als 't paard zo is is het zo, ik heb er een met loeilange oren, die zou ik op een tekening ook niet korter maken :D En idd oudere merrie verklaart de vachtstructuur, hoewel nu de ader beter in het geheel valt vind ik. En ja, ik ken dat dat de camera vertekent, bij mijn laatste werk knalde het geel eruit terwijl dat op de tekening veel minder was, en kreeg het echt NIET fatsoenlijk op de foto :n

Tips voor het wat streperige, ik vind het her en der TE, maar niet lelijk, en het geeft het ook juist weer iets eigens, het is ook je handtekening en misschien moet je daar niet teveel aan willen veranderen? Ideetjes om ook andere effecten te kunnen krijgen, niet heen-en-weer gaan met je potlood maar een hele tekening lang een keer echt alléén maar kleine rondjes draaien met je potlood om in te vullen, echt ALLEEN maar, ook de toplaag. En de foto door je oogharen bekijken en dan een keer alléén nog maar de losse haartjes her en der ter suggestie er nog bij tekenen die je door een streepje van je oogharen met de foto op een afstandje nog ziet. Op de hals ben je wel met ronde bewegingen begonnen, maar de bovenlaag worden dan toch weer streepjes. Misschien om het je het je makkelijk te maken een paard met appeltjes op de vacht in echt spiegeltjeglad zomerhaar kiezen als voorbeeld :P Ik heb ook nog ergens een tussendoorschetsje van een IJslanderhaarbal die overduidelijk heel veel haar heeft zonder echt ieder haartje te hebben getekend, door alleen de essentiele haren weer te geven denkt je hoofd er de rest wel bij ofzo. In potloodschetsen kun je dat ook heel goed oefenen, niet te ver mogen uitwerken van jezelf.

Al met al heel sprekend geworden dit werk, en zoveel mensen zoveel wensen, ik vind dat blauw juist héél goed passen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:53

ik vind hem erg mooi! :)
Heb verder ook weinig verstand van tekenen, kan je weinig tips geven...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 09:25

Hij is klaar. De eigenaren waren erg tevreden en ik hoefde verder niks meer aan te passen.
Wel blijf ik het erg moeilijk vinden om de tekening goed op foto te krijgen. Terwijl hij vorige keren wat blauwig was is hij nu weer iets bruinig. De waarheid ligt in het midden zal ik maar zeggen :')

Afbeelding

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:27

Mooi! :)

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:07

hartstikke mooi, met je eigen kenmerkende stempel. (ik ken trouwens een schilder van heel lang geleden die heel streperig schilderde, zou zo'n schilderij wel in huis willen hebben :+ :+ :+ , er was iets met een oor }:0 ) het is jouw stijl en ik vind jouw stijl :9 :))
en idd. het werk in het echt is het allermooist, foto's maken is ook een kunst!