"Dus ja.."

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

"Dus ja.."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:30

Het valt me op dat dit vaak als reactie geven wordt. Op FK worden foto's gepost, een bokker geeft daar commentaar op (onderbouwd meestal in mijn ogen) en dan komt er een reactie als (voorbeeld uit een lopend topic waarin het mij ook opviel): Ja hij stond op nachtstand, dus ja :)

Ik snap dit niet zo goed. Dus ja. Wat wil je dan horen? Oh dus dan is je foto een stuk mooier? Of dan maakt het niet uit? Of dan is het inderdaad knap dat je hem überhaupt nog zo scherp hebt gekregen? Als je een foto maakt en die is niet geworden zoals je in gedachten had of iets dergelijks, post hem dan niet op FK. Daar wordt namelijk fototechnisch commentaar gegeven. Nouja,de laatste tijd ook veel minder want ik zie steeds meer oneliners voorbij komen met: Práchtige foto! of WAUW wat een mooie foto! Terwijl de foto dan helemaal niet scherp is of iets dergelijks.

Het komt op mij over alsof veel mensen enkel willen horen/lezen dat iets mooi is. Of ze er nou fototechnisch iets aan hebben of niet. Als hij maar mooi benoemd wordt.

Ik vind het jammer, FK is niet meer wat het was. Als er dan kritiek gegeven wordt, dan wordt het weggewuifd met een smoes ("Dus ja").

Hoe zien jullie dit?

Anoniem

Re: "Dus ja.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:44

Waar je je maar aan kan storen zeg... :')

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:50

Doanique schreef:
Waar je je maar aan kan storen zeg... :')

Ja, daar kan ik me inderdaad aan storen, wat is daar mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:53

Staat dat er? :oo
Ik snap niet dat mensen het erg vinden als ze een excuus zoeken. Dat is gewoon de mensheid, we zoeken bijna altijd een excuus zodat we ergens de schuld niet van krijgen. :)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:54

Dat je een topic opent om even te vertellen wat jou stoort in topics vind ik weer storend. :Y)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:55

snap wat je bedoelt.. Nooooooit ligt het aan de fotograaf :')

maar 1 tip ts, en mensen boven, je hoeft zulke topics niet te lezen ;)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:05

FK is er om fototechnisch commentaar te leveren. Dit staat ook duidelijk in de Bokt-regels. Het valt mij op dat dit de laatste tijd gewoon niet gedaan wordt en dat áls het gedaan wordt, de TS altijd wel een excuus heeft. Als je enkel wilt horen dat je de foto's mooi zijn dan moet je ze op Facebook plaatsen.

Overigens open ik een topic niet om te vertellen wat mij stoort, maar om een discussie te openen hoe andere Bokker hier over denken. Ik zou het dus ook op prijs stellen dat er gereageerd wordt op een manier dat er ook een discussie plaats kan vinden, en dat werkt niet door puberale opmerkingen te plaatsen :)

Even een aantal quotes uit de regels van FK:

Citaat:
Mijn werk ziet er netjes uit!
4) Wanneer je foto's wilt plaatsen bedenk je dan goed of je foto's wel van voldoende kwaliteit zijn. Foto's met hele duidelijke pixel vorming, een veel te kleine resolutie, niet bedoelde onscherpte, verkeerd uitgevallen overbelichting/onderbelichting en andere zaken die er voor zorgen dat een foto onduidelijk en niet te beoordelen wordt, zijn niet [UK]/[FK] waardig. Wil je foto's plaatsen welke gemaakt zijn met een telefoon, houdt dan voorgaande punten in de gaten. Probeer hier elkaar ook op te wijzen, wanneer je dit voorbij ziet komen. Echter kunnen wij deze topics niet sluiten, maar een opmerking als gebruikers onder elkaar voor de toekomst kan prima!

Citaat:
Probeer te leren van commentaar en tips!

1) Wanneer je iets op de creatieve fora plaatst gaan andere gebruikers er van uit dat je graag iets wilt leren. Je kunt alleen leren wanneer je open staat voor commentaar. Probeer dus naar commentaar te luisteren. Wimpel commentaar niet af. Dat wekt de indruk dat je niet de intentie hebt om iets te leren van anderen.
Vertel naar aanleiding van een reactie bijvoorbeeld waarom je een bepaalde keuze in je werk hebt gemaakt, of geef een keer eerlijk toe dat je iets anders had kunnen doen waardoor je werk er beter uit ziet.

2) Probeer in je werk te groeien. Hiervoor zijn commentaren van anderen onmisbaar! Het is voor je zelf natuurlijk het mooiste wanneer er vordering te zien is naar aanleiding van gegeven commentaren.

3) Zie je dat iemand niet de moeite doet om zich open te stellen voor commentaar? Spreek elkaar er onderling op aan. Vraag bijvoorbeeld door of geef aan dat het de bedoeling om hier van elkaar iets te leren. Moderators zien daarnaast ook zeer graag TEM’s!

Citaat:
Reageren

1) Probeer te omschrijven waarom je iets mooi of juist niet mooi vindt. Reacties als ‘oooh wat mooi’ zijn leuk, maar hier zal niemand iets van kunnen leren. Zijn de details ver genoeg uitgewerkt? Spreken de kleuren je aan? Wat doet de lijnvoering met het totaalplaatje?

2) Probeer ook niet voor papegaai te spelen. Als de 9 mensen voor jou al hebben opgemerkt dat de auto in de achtergrond zonde is heeft de fotograaf het meestal wel door zonder dat jij het ook nog zegt.

3) De inhoud van [UK]/[FK] hebben jullie zelf in de hand. Vergeet niet dat deze fora er onder andere ook voor zijn om iets te leren en je een stap verder te ontwikkelen in de creativiteit of techniek. Wanneer je elkaar voorziet van tips en onderbouwd waarom iets wel of niet mooi is zal niet alleen de TS, maar iedereen die het bericht leest hier iets van leren. Houd de fora zélf op een hoog niveau en streef naar een gezellig, maar leerzaam forum.

4) Toon initiatief en motiveer elkaar om iets meer uitleg te geven bij een mening.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:20

Ik lees net het topic wat je bedoelt :+
Maar klopt inderdaad, ik merk het ook wel eens. Ach ja, leven en laten leven zoals ze hier op bokt zeggen toch ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 06:01

Volgens mij is er een tijdje geleden ingesteld dat je ook gewoon oneliners mag plaatsen bij een foto.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:01

Wat ik ook merk is dat er inderdaad veel excuses worden gezocht bij de plaatsen van een foto('s).
Het weer zat niet mee, kwaliteit is door het uploaden achteruit gegaan, stond op de verkeerde stand, ben pas begonnen dus hou het netjes en ga zo maar door.

Ik bedoel maar als je al een excuus op voorhand zoekt dan weet toch zelf al wel een beetje dat er punten zijn waar je opbouwende kritiek op zult krijgen.
En weet niet hoe ik het moet zeggen of uitleggen. Maar is dat juist niet de bedoeling dat je opbouwende kritiek wilt krijgen als je een foto('s) plaast. En niet dat je alleen maar wauw of wat prachtig wilt horen. Natuurlijk is dat leuk om ook te horen maar soms komen er foto's voorbij waar alleen maar wauw en prachtig bij staat terwijl ik het echt een slechte foto vind op fototechnisch gebied dan.

Vind het ook jammer als iemand een mooi opbouwend kritiek puntje geeft op een foto en daar dan gelijk volop in gegaan word met een hoop excuses. Opbouwende kritiek is bedoelt om je te helpen en niet om je af te kraken. Dus take it of leave it. Of plaats gewoon geen foto als je toch de opbouwende kritiek niet wilt horen of aannemen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:40

Ik snap het wel.. oms zijn de foto's fototechnisch niet heel erg goed maar worden er reacties gegeven als 'Ik heb er geen verstand van, maar mooie foto!'
Nouja, ik heb dan zoiets, het is een reactie en het is een leuke reactie :D Of je er iets mee kan is een tweede.

Erger vind ik, als iemand een FK opent en in de OP zegt 'De foto's zijn niet echt serieus genomen dus geen commentaar'. Eh, wat moet je daar nou mee? :')

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:07

Gelukkig hebben we allemaal de vrijheid om foto's te plaatsen en er commentaar op te hebben. Soms gaat dat inderdaad niet volgens de regels....oneliners...WOW , Doe ik ook wel eens. Dat heeft in mijn ogen een nut bij foto's. Sommige mensen maken een foto, waar ik niets aan toe te voegen heb. Maar als niemand zou reageren zou degene weleens kunnen denken dat de foto niet mooi gevonden wordt. Mensen die plaatsen, doen het ook niet altijd volgens de regels...nummeren word regelmatig vergeten. Is dat erg? Nee, iemand zegt dit dan gewoon. Bij opbouwende kritiek krijg je wel eens een reactie van de fotograaf. Is dat erg? Nee, degene die de foto geplaatst heeft kan zich soms helemaal niet vinden in die kritiek. Mag dan best iets terugzeggen. Een foto is immers altijd erg persoonlijk. Zwarte kaders om een foto vind ik erg lelijk. Maar als de fotograaf zegt dat hij/zij dol op zwarte kaders is? Geen commentaar op niet serieus genomen foto's snap ik ook. De inzender zegt dan al bij voorbaat dat hij/zij niets met die opbouwende kritiek wil doen. Fotografen die bij voorbaat al excuses plaatsen voor het weer, verkeerde stand...zegt iets over de inzender en ik houd er meestal rekening mee. Want de grond in boren is nooit de bedoeling!
Ik vind FK 1 van de leukste forums die er is. Graag kijk ik naar foto's. Zelf maak ik er ook oneindig veel, maar plaats ze niet op Bokt. De kritiek die op bepaalde foto's gegeven word, probeer ik mee te nemen in hoe ik zelf fotografeer. En het allerleukste van alles, is nog dat als je iets niet goed/mooi vind kan je gewoon weer naar de volgende foto kijken!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:13

Maar Ersina, vind jij dan niet dat zo'n topic compleet z'n doel voorbij gaat als je TS zegt 'Ze zijn niet serieus genomen'?
FK is toch een subforum voor de bokkers die wat serieuzer aan het fotograferen zijn en graag bij willen leren. Als dat soort topics dan geopend worden dan vind ik dat gewoon zonde. Kun je net zo goed bij HAW een topic plaatsen en zeggen 'Geen commentaar op mijn houding, ik was niet serieus'.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:52

Marit schreef:
Maar Ersina, vind jij dan niet dat zo'n topic compleet z'n doel voorbij gaat als je TS zegt 'Ze zijn niet serieus genomen'?
FK is toch een subforum voor de bokkers die wat serieuzer aan het fotograferen zijn en graag bij willen leren. Als dat soort topics dan geopend worden dan vind ik dat gewoon zonde. Kun je net zo goed bij HAW een topic plaatsen en zeggen 'Geen commentaar op mijn houding, ik was niet serieus'.

Over het algemeen staan er meer serieuze commentaren en worden er foto's geplaatst door mensen die ook kritiek kunnen ontvangen. FK wordt in mijn ogen goed gebruikt. Als er zo nu en dan iets niet volgens de regels gaat kan ik me daar niet druk om maken. Indien mensen alleen hun foto willen laten zien, dan hebben ze aan mij een goede, ik ben een grage kijker. Ik bepaal niet hoe FK in elkaar hoort te steken. Indien de balans gaat doorslaan, naar niet serieuze foto's en ongefundeerde commentaren , dan gaan de mensen van Bokt wel beoordelen of dit verandert dient te worden. Overigens zeg ik duidelijk dat ik het heb over foto's. Dit kan luchtig zijn. (Een topic bij HAW is weer een ander verhaal...waar ik me niet mee bezig houd.)