Het afzeggen van fotoreportages

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Het afzeggen van fotoreportages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 09:50

Ik ben vast niet de enige fotograaf die last heeft van dit probleem. Al enkele jaren fotografeer ik in opdracht, voornamelijk voor particulieren. Vanaf het eerste mailcontact zijn mensen vaak erg enthousiast. Ze hebben ergens foto's van mij gezien en zouden zelf ook graag van die foto's willen hebben. Dus willen ze graag een fotoreportage boeken. Nadat ik wat informatie heb verstuurd, is het altijd maar even afwachten of mensen besluiten wel of geen fotoreportage te boeken. :)

Tot zover geen problemen, maar dan komt het. Het zoeken van een datum. Best lastig... Ik heb een aardig druk programma en veel mensen zitten ook best vol. Maar ook dat is niet zo'n probleem. Bijna altijd lukt het wel om een datum te vinden. Ik hou die dag vrij voor de fotoreportage, zoek eventueel nog mensen in de buurt die ook wel een fotoreportage willen, om zo de kosten te kunnen delen en regel ten slotte vervoer. Soms ga ik met het openbaar vervoer, maar ook vaak met de auto. Ik heb alleen geen eigen auto, dus moet ik altijd even overleggen of ik de auto van mijn ouders mee kan nemen. En ook eigenlijk dat is nooit een probleem, al moeten we soms even puzzelen met het doen van boodschappen of met andere afspraken. Als bevestiging van de fotoreportage vraag ik het telefoonnummer van mensen, zodat ik ze altijd kan bellen in 'noodgevallen' of wanneer het slecht weer wordt, etc. Ook geef ik hen mijn telefoonnummer, zodat ik bereikbaar ben.

Aangezien mijn programma toch wel aardig vol is, regel ik meestal fotoreportages voor een paar weken later (soms 2 weken later, soms 3, soms nog wat meer van te voren). Daarom stuur ik vaak 2 tot 4 dagen van te voren een bevestigingsmail, waarin ik de tijd en plaats van de fotoreportage nog een keer bevestig. Tevens vraag ik om een reactie, zodat ik weet dat de mail gelezen is en alles duidelijk is.

En dan komen de problemen... Sommige mensen zeggen de fotoreportage vergeten te zijn, anderen hebben onverwacht een ziek paard (kan gebeuren), weer iemand anders heeft plotseling geen trailer tot de beschikking, kapotte auto's, geen hulpje, nog geen mooi tuig kunnen kopen, bang dat speciaal voor de fotoreportage gekochte spullen niet op tijd binnen zijn, bloemetjes die nog niet bloeien, paarden die niet schoon te krijgen zijn, loon dat nog niet binnen is... De meest gekke verhalen en 'smoezen (?)' komen voorbij. Of ik misschien een andere keer langs zou kunnen komen? Ja uiteraard kan dat. Heb ik daar zin in? Nee, op deze manier eigenlijk niet. Maar vooruit...

Uiteraard kan het zijn dat het een keer slecht weer wordt. Dan is het vaak beter om een fotoreportage te verzetten. Wel probeer ik 2 dagen van te voren een definitieve beslissing te maken, altijd in overleg met de eigenaar. Soms geef ik zelfs de eigenaar het 'laatste woord' en komen we er samen wel uit of de fotoreportage wel of niet door kan gaan. Uiteraard kan het voorkomen dat een paard ziek is of mijn camera stuk is. Maar steeds vaker heb ik het gevoel dat mensen afmelden 'om niks'.

Zo ook deze week weer. In 8 dagen tijd zijn er 7 fotoreportages afgezegd. Niet alleen vanwege de sneeuw, maar ook door een aantal andere redenen. En nu is de maat eigenlijk wel vol bij mij. Zo is het voor mij niet meer leuk. Maar hoe ga ik voorkomen dat mensen last minute afzeggen? Is het dan echt nodig om een aanbetaling te gaan vragen? Prijzen van de fotoreportages omhoog, zodat mensen mij misschien wat serieuzer nemen? ...

Na kort na te hebben gedacht en reacties van diverse mensen heb ik besloten om voortaan een aanbetaling te gaan vragen. Serieuze klanten komen dan hopelijk alsnog. Maar hoe ga ik dit aanpakken? Wat is een goed bedrag voor aanbetaling? Bijvoorbeeld 50% van de fotoreportage, meer of minder? Of juist enkel de reiskosten? En onder welke omstandigheden kunnen mensen dit bedrag terug krijgen?

Enkele lastige gevallen bijvoorbeeld:
- Wat doe je als een paard verkocht is? Zet je de aanbetaling dan om in een cadeaubon of geef je de aanbetaling terug?
- Slecht weer -> fotoreportage verplaatsen? Dus geen aanbetaling teruggeven.
- Ziek paard of kapotte camera? Ook fotoreportage verplaatsen?
...

Graag een open discussie over hoe dit aan te pakken. Ik ben wel benieuwd hoe andere fotografen hiermee omgaan en of zij ook last hebben van het zelfde probleem. Want ik ben vast niet de enige. En nee in dit topic heb ik het niet over gratis fotoreportages :)

Mear

Re: Het afzeggen van fotoreportages

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:56

Echt heel erg naar zeg.... :\ Zelf ook fotoreportages gedaan en er mee gestopt omdat er 'te veel gezeik' was inderdaad.
Wat ik zou doen is in je voorwaarden zetten, dat mochten ze buiten reden 1, reden 2, reden 3 (kan je wat redenen benoemen) de fotoshoot binnen een week voor de afgesproken datum wordt geannuleerd, dat ze dan verplicht zijn om een bedrag te betalen. En zorgen dat je het contract ten alle tijden ondertekend retour krijgt, zodat je een poot hebt om op te staan mochten ze moeilijk doen.

Dan maar met contracten werken... Dat zou ik doen in plaats van een aanbetaling.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:57

Voorwaarden opstellen (en het liefste laten ondertekenen en opsturen) met daarin dat het afmelden binnen een bepaalde termijn betekent dat ze de kosten of een deel daarvan gewoon moeten betalen. Dat is met heel veel diensten zo, dus waarom niet met een fotoshoot?
En een aanbetaling van 50% lijkt me inderdaad een goede optie, of in elk geval het deel dat je wilt ontvangen met een laatste nipper af melding.

De laatste lastige gevallen zijn denk ik heel persoonlijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:15

Als klant zou ik een aanbetaling van 50% redelijk vinden, en een stuk praktischer dan een contract printen, ondertekenen en terugsturen. Ik verwacht dan wel dat er enige coulance blijft in overmachtssituaties - ziekte of blessure bij mij of het paard, overlijden in de familie, woningbrand, onbegaanbaar terrein door regen of ijs...zaken waar je echt niets aan kan veranderen en die misschien pas kort van tevoren duidelijk zijn. Ik zou het dan fair vinden om de aanbetaling in de vorm van een tegoedbon terug te krijgen (al zou bij overlijden van het paard geld terug wel fijn zijn, denk ik. Misschien komt er daarna wel geen nieuw paard meer.)

Andere problemen zijn mijn probleem, ik vraag om een fotoshoot dus het is ook mijn verantwoordelijkheid om te zorgen voor tuig/schoon paard/trailer/geld en noem maar op. Een afzegtermijn zou wel prettig zijn, dat als ik tot maximaal 1 week van tevoren afzeg ik de aanbetaling gewoon terug krijg. Anders heb ik gewoon pech. Dat is zuur als je auto 1 dag van tevoren stuk gaat en je niets kunt regelen, maar bij vliegtickets krijg je dan ook je geld niet terug. En misschien merk je soms ook wel of iemand liegt of eerlijk is, en kan je daar nog rekening mee houden.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:19

Ik zou alsnog een contract opstellen, zodat de klant en de aanbieder beide weten waar ze aan toe zijn. je hebt tegenwoordig ook programma's waarmee iemand digitaal kan tekenen.

Angelsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:24

Met reportages in het algemeen wordt bijna tijd alles via een contract vastgelegt
Juist om het gezeur een misverstanden te vorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:25

Mooi topic Susan.

Dit was vroeger voor mij een herkenbaar verhaal, TOT ik serieuze prijzen ben gaan vragen.
Ik zie op je site dat je nu 50,- euro vraagt incl. 25,- euro foto tegoed en ook nog 15 lage resolutie bestanden erbij.

Als ik daar zelf even een rekensommetje van zou maken in mijn situatie:
Zo'n lage resolutie bestand kost bij mij 5,- euro per stuk.
15x 5,- euro = 75 euro.
Plus de 25,- euro die ze er ook nog aan nabestel tegoed bij krijgen = 100,- euro in totaal aan foto's.
Voor 50,- euro!

Daar leg je dan dus bij iedere fotoshoot 50,- euro zelf bij. Theoretisch gezien.
Dat is nog goedkoper dan gratis.

Je foto's zijn echt goed genoeg om boven de 100,- euro te gaan zitten met je prijs. Je ervaring is er ook.
En je zal echt merken dat je fijnere klanten krijgt. Die jou serieus nemen. Omdat je jezelf serieus neemt!

De prijzen van de nabestellingen zijn ook maar amper kosten dekkend. ;)

Maar goed, even los van de prijs...
Probeer ook op je site duidelijk te zijn over wat je klant kan verwachten van je.
Wat een afspraak is, wanneer die definitief is en wat de consequenties zijn bij afzegging.

Sinds ik op m'n site heb staan dat een boeking definitief is en men dus verplicht is te betalen, heb ik bijna geen enkele afzegging meer gehad.
En logisch; want je reserveert tijd, een auto, andere paarden op die dag (zoals je zelf omschrijft), etc. Je kunt geen andere shoots op een andere locatie aannemen omdat je de tijd al gereserveerd hebt. Dus je kunt ook écht inkomsten mislopen als iemand zomaar afzegt.

Verplaatsen is bij mij ook echt uitsluitend mogelijk bij zeer slecht weer (hele dag regen) en bij medische spoedgevallen (van zowel paard als eigenaar).

Zorg dat je dat duidelijk communiceert.

Paard in de verkoop? Tja, het is het risico van de eigenaar om wel of geen shoot in te boeken. Dat is niet JOUW risico, want jij kunt er geen beslissingen over nemen. Jij kunt niet zeggen dat ze 't paard nog even moeten vasthouden omdat de shoot is geweest, dus jij kunt dat risico ook niet dragen, heel simpel. :)

Leg die verantwoordelijkheid dus bij je klant neer. Omschrijf het duidelijk op je site. En wees er niet té gemakkelijk in.

Maar serieus, ik denk dat je bij een duidelijke omschrijving op je site én een mee realistische kijk op je prijzen, je al een heel eind geholpen bent :)

Nog een eigen ervaring van me...
Had 't een tijdje terug met een cadeaubon.
Die is een jaar geldig en was al bíjna verlopen... Al die tijd geen berichtje gehad van de ontvanger van de cadeaubon voor een fotoshoot.
Tot in de laatste week voordat hij zou verlopen... Plots een berichtje, of het geld retour kon. Want het paard was verkocht, dus dan kon de bon niet gebruikt worden.

Leuk om dat zo bij de fotograaf neer te leggen, maar het is niet mijn probleem.
Ze hebben zelf de keuze gemaakt om al die tijd geen shoot te doen en zelf de keuze gemaakt om 't paard te verkopen voordat de shoot is gedaan.

De bon mag doorverkocht worden en ik heb er uiteindelijk zelfs nog een extra jaar geldigheid op gezet uit coulance.

Maar als je continu alleen maar "ja" zegt op alles waar je klant mee aan komt, dan kan dat echt ontzettend nadelig voor JOU uitpakken en je zelfs geld kosten ipv opleveren... En daar doe je 't niet voor ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:59

ik herken het ook wel, vooral in de paardenwereld. Met de studio shoots heb ik er iets minder last van
Al is dat ook wel even anders geweest. Toen werd ik er ook zoooo moe van!
Toen heb ik algemene voorwaarden op mijn site gezet, laat ze ook ondertekenen EN er staat in wat ze moeten betalen als ze niet 24 uur van te voren af zeggen...
sindsdien geen ellende meer gehad ....

ja paarden, dat dan wel,maar het is zo moeilijk beoordelen wat smoes is en wat waarheid is.....ik zeg dan altijd 3 x maal is scheepsrecht. Als ze een derde maal afzeggen zoeken ze maar een andere fotograaf

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:07

ik vind idd dat je wel een aanbetaling zou kunnen vragen
kijk er kan altijd wel iets onverwachts gebeuren waardoor het niet door kan gaan
maar zoiets als spullen niet in huis , ja nou ik begin ook al een week van te voren met het uitzoeken wat ik mee wil nemen en wil gebruiken bij mijn paard.
Auto die kapot gaat ok niets aan te doen idd maar kijk of je een locatie kan regelen waar je te paard naartoe kan gaan eventueel.

maar gewoon geen fatsoenlijke reden vind ik idd dat daar onkosten tegenover moeten staan
zet het idd op je site ofzo of laat idd iets ondertekenen en aanbetalen

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:35

Ik heb nog nooit te maken gehad met mensen die 'voor niks' afzeggen. Uiteraard heb ik wel af en toe een reportage moeten verplaatsen vanwege het weer.
Voor de betaling kunnen ze bij mij kiezen tussen vooraf per bank of op de dag zelf contant. Ik heb het liefst contant op de dag zelf, want als ze van tevoren geld overmaken en we moeten vanwege het weer verplaatsen, dan zit ik met dat geld op mijn rekening en daar moet ik een factuur bij maken. Stort ik het geld terug, met een creditnota, of laat ik het op mijn rekening staan? Als ik het terugstort en ze maken het later weer over, moet ik weer een nieuwe factuur maken. Gedoe en extra werk zowel voor mij als voor de klant.

Ik plan bijna nooit meerdere reportages achter elkaar en ik heb een eigen auto. Wat dat betreft hoef ik niet zoveel te regelen en heb ik niet zo snel dat mijn planning erg in de war geschopt wordt.

Het kan natuurlijk geen kwaad om duidelijke voorwaarden op te nemen in welke gevallen geannuleerd kan worden en wat daar de eventuele kosten van zijn. Je zou eens met een aanbetaling kunnen gaan werken en kijken hoe dat werkt.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:30

Bedankt allemaal voor jullie reacties :) Deels herkenbaar dus, deels niet. Wel interessant hoe jullie erover denken.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:42

Nog 1 discussie punt. Je moet ook denken in hoeverre je meelevend bent met de klant. Ook al is het paard ziek, als ze bijv. Voor een voorstelling kaarten hadden gehad en ze konden door hun zieke paard niet gaan, krijgen ze ook geen geld terug. Ik zou zelf niet weten wat ik zou doen, maar misschien toch handig om hier over na te denken!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:03

Interessant onderwerp! Ik heb zelf wel eens een afzegging gehad en wel om de reden dat er laatst een bekende langs was gekomen en die had gratis wat foto's gemaakt dus de fotoreportage was niet meer nodig dus ze wouden het cancelen. De datum stond al een aantal weken gepland.

In mijn voorwaarden (dezelfde als Femke) staat het volgende: In geval van annulering van een opdracht door de wederpartij, om welke reden dan ook, heeft de fotograaf recht op de overeengekomen vergoeding, verminderd met de nog niet gemaakte kosten.

Ik heb dat herhaald aan de klant en gezegd dat ze het volledige bedrag alsnog moeten betalen. Alleen de reiskosten kwamen te vervallen omdat ik die kosten natuurlijk niet maak. Nu komen we weer op een ander gebied, de klant wou namelijk niet het volledige bedrag betalen, ja wat doe je dan...? Ik heb toen gekozen voor de midden weg en heb ze de helft van het bedrag laten betalen waar ze wel akkoord mee gingen.

Ik laat het overigens ook afhangen van de situatie, als iemand een fotoreportage heeft geboekt en het paard overlijdt onverwachts dan zijn ze mij geen vergoeding schuldig, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen :)

Over de contracten wil ik overigens ook nog iets kwijt, je hoeft een contract niet meteen te laten ondertekenen. Als je per e-mail of telefoon gewoon duidelijke afspraken maakt en je algemene voorwaarden aan je klant voorlegt en ze gaan akkoord door een fotoreportage plaats te laten vinden dan gaan ze ook gewoon al akkoord met je afspraken en voorwaarden. Voor de duidelijkheid kan je bijvoorbeeld altijd vragen of ze met je afspraken en algemene voorwaarden akkoord gaan dan heb je dat altijd op je e-mail staan en geldt dat net zo goed dat als iemand ergens een handtekening onder zet. Per telefoon is het natuurlijk lastiger want je kunt het niet "bewijzen" dat de klant akkoord is gegaan indien nodig, daarom is het altijd handig om naderhand nog even een mailtje te sturen met de afspraken die je hebt gemaakt en nogmaals te vragen of ze hiermee akkoord gaan.

En Fleurhunter, dat is natuurlijk een hele andere situatie, naar het theater gaan heb je je paard niet voor nodig, voor een fotoreportage van je paard wel, dus ik vind dat niet helemaal een goede vergelijking. Dat theater heeft natuurlijk niets met hun paard etc. te maken.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:20

LisaDijk schreef:
Interessant onderwerp! Ik heb zelf wel eens een afzegging gehad en wel om de reden dat er laatst een bekende langs was gekomen en die had gratis wat foto's gemaakt dus de fotoreportage was niet meer nodig dus ze wouden het cancelen. De datum stond al een aantal weken gepland.

In mijn voorwaarden (dezelfde als Femke) staat het volgende: In geval van annulering van een opdracht door de wederpartij, om welke reden dan ook, heeft de fotograaf recht op de overeengekomen vergoeding, verminderd met de nog niet gemaakte kosten.

Ik heb dat herhaald aan de klant en gezegd dat ze het volledige bedrag alsnog moeten betalen. Alleen de reiskosten kwamen te vervallen omdat ik die kosten natuurlijk niet maak. Nu komen we weer op een ander gebied, de klant wou namelijk niet het volledige bedrag betalen, ja wat doe je dan...? Ik heb toen gekozen voor de midden weg en heb ze de helft van het bedrag laten betalen waar ze wel akkoord mee gingen.

Ik laat het overigens ook afhangen van de situatie, als iemand een fotoreportage heeft geboekt en het paard overlijdt onverwachts dan zijn ze mij geen vergoeding schuldig, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen :)

Over de contracten wil ik overigens ook nog iets kwijt, je hoeft een contract niet meteen te laten ondertekenen. Als je per e-mail of telefoon gewoon duidelijke afspraken maakt en je algemene voorwaarden aan je klant voorlegt en ze gaan akkoord door een fotoreportage plaats te laten vinden dan gaan ze ook gewoon al akkoord met je afspraken en voorwaarden. Voor de duidelijkheid kan je bijvoorbeeld altijd vragen of ze met je afspraken en algemene voorwaarden akkoord gaan dan heb je dat altijd op je e-mail staan en geldt dat net zo goed dat als iemand ergens een handtekening onder zet. Per telefoon is het natuurlijk lastiger want je kunt het niet "bewijzen" dat de klant akkoord is gegaan indien nodig, daarom is het altijd handig om naderhand nog even een mailtje te sturen met de afspraken die je hebt gemaakt en nogmaals te vragen of ze hiermee akkoord gaan.

En Fleurhunter, dat is natuurlijk een hele andere situatie, naar het theater gaan heb je je paard niet voor nodig, voor een fotoreportage van je paard wel, dus ik vind dat niet helemaal een goede vergelijking. Dat theater heeft natuurlijk niets met hun paard etc. te maken.

Dat is misschien ook niet het juiste voorbeeld. Maar ik wilde een vergelijking maken. Iets anders kun je ook niet zomaar gratis afzeggen. Dat wilde ik er mee duidelijk maken

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:41

Als je om een of andere reden niet naar een theatervoorstelling kunt, dan kun je proberen je kaartje te verkopen. De voorstelling kan natuurlijk niet verzet worden. Een fotoreportage kan wél -relatief simpel- naar een andere datum worden verschoven. Hoe makkelijk dat kan, hangt af van de agenda van de klant én de fotograaf.

Bij een heleboel dingen ligt het eraan wanneer je afzegt of je kosten verschuldigd bent en hoeveel.

@Lisa: als iemand een reportage heeft geboekt en het paard komt te overlijden, dan zou ik ook echt geen vergoeding gaan vragen.

Als je als fotograaf een datum voor een reportage afspreekt, heb je nooit zekerheid dat het door kan gaan. Het kan ook ineens heel slecht weer zijn.

Hoe hebben jullie het trouwens andersom geregeld, als je zelf de afspraak moet afzeggen?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:03

Bedankt wederom voor alle tips. Heb inmiddels al wat nagedacht, maar blijf het toch wel een beetje 'lastig' en 'raar' vinden...

Ik zit ook nog een beetje wat ik doe als ik zelf de afspraak af moet zeggen. Ik denk dat ik dan wel bereid ben om de volledige aanbetaling terug te geven. :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:00

Herkenbaar en zo vervelend!
Een persoon heeft het bij mij ook erg bond gekregen, tot 4 maal is er afgezegd; persoon was bij de dokter geweest en had een ziekte waardoor de shoot niet door kon gaan (ziekte moet met bloed worden afgenomen en dan duurt het wel een aantal dagen tot de uitslag dus erg vreemd) dan kreeg ik s 'ochtends op de dag van de reportage een mail paard was kruipel etc.
1 keer zo smoes of verhaaltje oke.. Maar dit werd mij te gek heb toen gelijk op mijn site gezet dat als er binnen 24 voor de shoot plaats vind dat ik dan het hele bedrag in rekening breng.

Het nieuwe jaar wil ik alles ook nog wat serieuzer gaan aanpakken, mijn tarieven gaan veranderen (zal erg lastig gaan worden met al die gratis shoots) wanneer er eens shoot in de planning staat verstuur ik een bevestiging in deze bevestiging zullen er ook voorwaarden en regels komen zo ook wanneer door de tegen partij word afgezegd binnen 24 uur ik het volledige geldsom over gemaakt wil zien op mijn rekening en in de periode een week voor de shoot ga ik een percentage vragen, want niks zo vervelend wanneer mensen last minute afzeggen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:15

Heel interessant om te lezen, vooral omdat ik er zelf ook mee te maken heb. -O-
Sinds deze week heb ik daarom ook de algemene voorwaarden van Femke voor een groot deel overgenomen, maar er blijft een grijs gebied voor mij. Namelijk klanten die enthousiast emailen, waar vervolgens een afspraak mee gemaakt wordt en die vervolgens niets meer van zich laten horen. Dan kun je dus mooi aankomen met het annuleringsgedeelte van je AV, maar gezien ze niet reageren loop je dus vast. Wat dan?

Overigens als ik zelf noodgedwongen moet afzeggen dan is het of geld terug of een nieuwe afspraak. De keus van de klant. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:49

Ik plan pas n datum als ik alle gegevens heb van o.a. eigenaar en staladres.
Na t afspreken van de datum heb ik ook n telefoonnummer van ze en heb k verder geen contact meer nodig tot de shoot.
Alle kosten en wensen zijn dan ook al besproken.
Eigenlijk niemand meer die dan niets meer laat horen.

Denk je toch dat iemand daarna nog de afspaark niet nakomt, dan heb je alle gegevens om de rekening naartoe te sturen.
Evt indien noodzakelijk gevolgd door n incasso traject.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:51

Had ik achteraf kunnen bedenken. Van fouten leer je, blijkt maar weer.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 13:44

magda_90 schreef:
Had ik achteraf kunnen bedenken. Van fouten leer je, blijkt maar weer.

Inderdaad :)

Ik ben nog steeds aan het nadenken hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Volgende week maar eens concrete dingen verzinnen :)

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:48

Het enige wat ik hier niet begrijp is het excuus 'wat als mijn camera stuk is'. Als fotograaf kan je dat gewoon niet maken en moet je gewoon voldoende back up materiaal hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:52

Onmacht heb je nooit in de hand. Hoe veel back-ups je ook hebt, stel je krijgt waterschade, of erger brand, dan wil je daarvoor wel ingedekt zijn.

Natuurlijk moet je hier geen misbruik van maken, maar uitsluiten zou ik niet willen doen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:57

MdM schreef:
Het enige wat ik hier niet begrijp is het excuus 'wat als mijn camera stuk is'. Als fotograaf kan je dat gewoon niet maken en moet je gewoon voldoende back up materiaal hebben.

Ik heb inderdaad back-up materiaal, dus in principe is dat bij mij niet echt aan de orde... :) Maar net als een paard ziek kan zijn, kan ook de camera kapot gaan, gestolen worden etc :) Hoe voorzichtig je ook bent...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:11

MdM schreef:

Dus jij gaat er vanuit dat elke fotograaf maar een legio aan materiaal moet hebben liggen?
Als mijn camera stuk gaat dan moet ik ook met een lenertje te werk gaan, ik kan het echt niet veroorloven om ook reserve camera's te hebben liggen

en er kan zoveel stuk gaan...de auto van de fotograaf ook, ook maar een backupje doen dan? :+
nee sorry, ik weet zeker dat klanten er begrip voor op kunnen brengen indien zoiets gebeurd
ik heb zelf laatst nog met een klant te maken gehad waar, in de helft van haar shoot mijn lens het begaf. Nou heb ik wel andere lensen maar niet die!
heb gelukkig nog een leuke reportage kunnen maken en dat was voor haar voldoende, ze had volle begrip dat bepaalde foto's niet gelukt waren, terwijl ik wel aangeboden had om het overnieuw te doen, met de nieuwe (betere) lens..