Tot zover geen problemen, maar dan komt het. Het zoeken van een datum. Best lastig... Ik heb een aardig druk programma en veel mensen zitten ook best vol. Maar ook dat is niet zo'n probleem. Bijna altijd lukt het wel om een datum te vinden. Ik hou die dag vrij voor de fotoreportage, zoek eventueel nog mensen in de buurt die ook wel een fotoreportage willen, om zo de kosten te kunnen delen en regel ten slotte vervoer. Soms ga ik met het openbaar vervoer, maar ook vaak met de auto. Ik heb alleen geen eigen auto, dus moet ik altijd even overleggen of ik de auto van mijn ouders mee kan nemen. En ook eigenlijk dat is nooit een probleem, al moeten we soms even puzzelen met het doen van boodschappen of met andere afspraken. Als bevestiging van de fotoreportage vraag ik het telefoonnummer van mensen, zodat ik ze altijd kan bellen in 'noodgevallen' of wanneer het slecht weer wordt, etc. Ook geef ik hen mijn telefoonnummer, zodat ik bereikbaar ben.
Aangezien mijn programma toch wel aardig vol is, regel ik meestal fotoreportages voor een paar weken later (soms 2 weken later, soms 3, soms nog wat meer van te voren). Daarom stuur ik vaak 2 tot 4 dagen van te voren een bevestigingsmail, waarin ik de tijd en plaats van de fotoreportage nog een keer bevestig. Tevens vraag ik om een reactie, zodat ik weet dat de mail gelezen is en alles duidelijk is.
En dan komen de problemen... Sommige mensen zeggen de fotoreportage vergeten te zijn, anderen hebben onverwacht een ziek paard (kan gebeuren), weer iemand anders heeft plotseling geen trailer tot de beschikking, kapotte auto's, geen hulpje, nog geen mooi tuig kunnen kopen, bang dat speciaal voor de fotoreportage gekochte spullen niet op tijd binnen zijn, bloemetjes die nog niet bloeien, paarden die niet schoon te krijgen zijn, loon dat nog niet binnen is... De meest gekke verhalen en 'smoezen (?)' komen voorbij. Of ik misschien een andere keer langs zou kunnen komen? Ja uiteraard kan dat. Heb ik daar zin in? Nee, op deze manier eigenlijk niet. Maar vooruit...
Uiteraard kan het zijn dat het een keer slecht weer wordt. Dan is het vaak beter om een fotoreportage te verzetten. Wel probeer ik 2 dagen van te voren een definitieve beslissing te maken, altijd in overleg met de eigenaar. Soms geef ik zelfs de eigenaar het 'laatste woord' en komen we er samen wel uit of de fotoreportage wel of niet door kan gaan. Uiteraard kan het voorkomen dat een paard ziek is of mijn camera stuk is. Maar steeds vaker heb ik het gevoel dat mensen afmelden 'om niks'.
Zo ook deze week weer. In 8 dagen tijd zijn er 7 fotoreportages afgezegd. Niet alleen vanwege de sneeuw, maar ook door een aantal andere redenen. En nu is de maat eigenlijk wel vol bij mij. Zo is het voor mij niet meer leuk. Maar hoe ga ik voorkomen dat mensen last minute afzeggen? Is het dan echt nodig om een aanbetaling te gaan vragen? Prijzen van de fotoreportages omhoog, zodat mensen mij misschien wat serieuzer nemen? ...
Na kort na te hebben gedacht en reacties van diverse mensen heb ik besloten om voortaan een aanbetaling te gaan vragen. Serieuze klanten komen dan hopelijk alsnog. Maar hoe ga ik dit aanpakken? Wat is een goed bedrag voor aanbetaling? Bijvoorbeeld 50% van de fotoreportage, meer of minder? Of juist enkel de reiskosten? En onder welke omstandigheden kunnen mensen dit bedrag terug krijgen?
Enkele lastige gevallen bijvoorbeeld:
- Wat doe je als een paard verkocht is? Zet je de aanbetaling dan om in een cadeaubon of geef je de aanbetaling terug?
- Slecht weer -> fotoreportage verplaatsen? Dus geen aanbetaling teruggeven.
- Ziek paard of kapotte camera? Ook fotoreportage verplaatsen?
...
Graag een open discussie over hoe dit aan te pakken. Ik ben wel benieuwd hoe andere fotografen hiermee omgaan en of zij ook last hebben van het zelfde probleem. Want ik ben vast niet de enige. En nee in dit topic heb ik het niet over gratis fotoreportages
Zelf ook fotoreportages gedaan en er mee gestopt omdat er 'te veel gezeik' was inderdaad.