Dilemma: wat voor camera?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dilemma: wat voor camera?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:46

Omdat het even een heel specifiek dilemma is besloten om er een apart topic van te maken, anders weet ik niet goed waar het eigenlijk zou moeten, aangezien het om zowel een compact als een spiegelreflex gaat :+

Het zit zo:
ik was aan het rondkijken voor een compactcamera, een schok/stofbestendige voor bij de paarden. Eerdere compactcamera's zijn om diverse redenen overleden (eentje had een te gevoelige lens waarbij er teveel vuil is ingeraakt en de andere is gevallen en net verkeerd terechtgekomen ^) ). Om dit in de toekomst te voorkomen was ik dus aan het kijken naar een schok/stofbestendige compactcamera. Nu is dit nog niet zo makkelijk, verschillende merken met hun eigen voor- en nadelen. En de prijzen zitten toch rond de € 300 zonder extra's.

Toevallig kwam ik een advertentie tegen van iemand die haar spiegelreflex weg doet, een Canon Eos 1000D. Bijna niet gebruikt, met 2 lenzen erbij, inclusief tas. Welke lenzen (met IS of niet) weet ik niet, dat is ook de reden dat ze de camera weg doet, veel te ingewikkeld en ze gebruikt hem daarom niet .. Ze heeft me nu een aanbod gedaan wat zéér aanlokkelijk is.

Maarja, wat doe ik ermee?
Hier thuis hebben we een Canon Eos 450D, deze mag ik niet mee naar de paarden ( :+ ) en als ik er eens een (halve) dag mee rondloop heb ik er toch ook wel last van, hij is best zwaar en dergelijke. Nu lees ik dat de 1000D een stuk lichter en compacter is, terwijl het toch een spiegelreflex is. En daar gaan die schokbestendige camera's niet aan kunnen tippen natuurlijk.

Dus waar ga ik voor? Een echte camera waar ik voorzichtig mee ga moeten omgaan, die je niet zomaar even wegsteekt in je zak en snel weer uithaalt, maar waar je wel heel mooie foto's mee kan maken en waar je lenzen bij hebt die ook op je andere camera gaan? Of toch een schok/stofbestendige camera waar ik alles mee kan (ook filmen op buitenritten enzo) en die wel tegen een stootje kan?

(het gaat trouwens voornamelijk om fotografie bij de paarden, maar dat niet alleen, ik vind natuurfoto's ook wel leuk en heb ook een hond die nog wel eens op de foto mag ;) ).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:50

Anoniem

Re: Dilemma: wat voor camera?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:52

Zit daar niet een heel ander prijskaartje aan?
En ben bang voor mezelf dat als het een 'kleine' camera is ik weer de neiging ga hebben om deze onbewust even snel in mijn zak te steken etc. en daar kunnen ze toch niet zo heel goed tegen :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:59

[***] schreef:
Zit daar niet een heel ander prijskaartje aan?
En ben bang voor mezelf dat als het een 'kleine' camera is ik weer de neiging ga hebben om deze onbewust even snel in mijn zak te steken etc. en daar kunnen ze toch niet zo heel goed tegen :=

Daar hangt idd een prijskaartje aan. := Maar ze zijn stuk lichter/kleiner dan een spiegelreflex en door de verwisselbare lenzen flexibel inzetbaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:03

Dus je vraag is meer, is de 1000D geschikt om mee te fotograferen van voornamelijk paarden? 1000D weet ik niet, maar mijn 350D uit 2007 houdt zich karig. Ik fotografeer er voornamelijk paarden mee, af en toe sleep ik hem mee op vakantie. Mijn kitlens lijkt iets van 'stofschade' te vertonen, maar dit is een beetje een onduidelijk probleem. De camera zelf en mijn andere lens hebben nergens last van. Zolang je niet in een zandstorm gaat staan of je lenzen gaat wisselen kan het vrij weinig kwaad lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:07

Had mezelf voorgenomen om niet (al teveel) boven de € 300 te gaan ..
Maar twijfel dus of ik voor dat geld voor een (ouder model maar bijna niet gebruikte) spiegelreflex zou kopen met 2 lenzen en dan echt voor de voorzichtige maar mooie fotografie ga, of dat ik kijk voor een simpele compactcamera die ik overal mee kan nemen, die kan filmen en die niet stuk zou mogen gaan :+

Dank je Rianne.
Weet ondertussen ook welke lenzen erbij zitten:
EF-S 18-55mm f/3.5-5.6
EF 75-300mm f/4-5.6 lll

De kitlens is zonder stabilisatie volgens mij? Maar ik dacht eentje met stabilisatie bij de 450D te hebben, kan ik die eventueel gebruiken?
En die andere? Zonder USM dus ook geen stabilisatie?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:11

IS staat voor stabilisatie en zo te lezen hebben beide lenzen dat niet. Nu is dat bij een kitlens minder storend vind ik, althans, ik heb nog nooit met een kitlens met stabilisatie gefotografeerd. Maar ik ben heel bij met de stabilisatie van mijn zoomlens anders is het zeker bij veel zoom heel lastig scherpt te houden. Zeker bij bewegende objecten als paarden...
Je volgens mij vrijwel alle lenzen van canon op canon zetten, dus wisselen tussen de 450D en jouw 1000D moet kunnen als ze beide de nieuwe type lenzen hebben, wat ik wel denk. De vraag is alleen, als jij de camera niet mee mag, mag je dan wel de lens mee? Dan is misschien wel goedkoper alleen een body te kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:15

Goede vraag :+
Het lichte en compacte (in theorie) van de 1000D spreken mij aan, ik weet niet of de rest dat ook nog heeft? De 450D is gewoon zwaar vind ik (zeker als je er een paar uur mee rondloopt)... maar misschien is de 1000D dat dan ook nog wel :=

Misschien toch maar voor een stevige compactcamera kijken, ik zoek eigenlijk toch meer een gebruikscamera .. eentje die je snel binnen handbereik hebt als zich een situatie voordoet ... Alleen moet ik dan ook niet meer verwachten dan leuke huis-tuin-keuken-kiekjes... heb alleen schrik dat ze bij de paarden er helemaal niks van terechtbrengen (bij beweging) en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:21

Vriendin van mij heeft een compact canon camera (welk type geen idee..) maar die brengt hele leuke nette fototjes, kan je overal mee naar toe slepen en filmpt ook erg netjes. Spiegelreflex is wel een tas vol, zeker met twee lenzen die je niet altijd bij de hand kan/wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:24

Kon met mijn Canon compact ook hele leuke dingen :j Alleen bleek hij te gevoelig voor mijn omgang :+ En niet dat ik er speciale dingen mee doe, maar ik steek 'm nogal eens snel in mijn (vuile) zak, gewoon ondoordacht. En ja, mijn pony's hebben er ook al eens tegen geduwd omdat ik net te laat was enzo (als die ergens op stond om te filmen bv.). En dat bleek die toch niet zo goed te verdragen, en dat is het probleem met alle goede compactcamera's tegenwoordig .. de lens en alles is zo gevoelig dat ze eigenlijk niks kunnen verdragen, 1 klein stootje kan al teveel zijn. Daarom, als het een compact wordt dan wordt het zo'n zogenaamde schokbestendige .. alleen zal dan de kwaliteit van de foto's een stuk minder zijn, en vraag ik me af of hij wel echt paarden in beweging fijn kan vastleggen ..

Een spiegelreflex is inderdaad een heel gedoe om mee te nemen, maar is wel zo groot dat je 'm niet even ondoordacht in je zak propt. En omdat die niet kan filmen enzo zal ik die ook niet zomaar ergens neerzetten waar mijn pony's hem kunnen mishandelen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:26

Ik denk dat ik toch ga kijken voor de (schokbestendige) compactcamera, dan heb ik er sowieso al eentje voor dagelijks gebruik. En moest ik niet zo heel tevreden zijn van de foto's, of ik wil er echt meer mee doen, dan kan ik over een tijdje nog altijd kijken voor een spiegelreflex-body .. dan vallen de kosten nog mee heb ik gezien en de lenzen heb ik toch al, dat regel ik dan wel :Y) :)) Of misschien komt er over een half jaar of jaar wel eens een leuk pakket beschikbaar en dan kan ik nog zien wat ik doe ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:50

Ik heb een digitale camera, de Samsung ST60 welke de paarden geweldig goed uithoudt, en mijn lompe acties ook. (Laten vallen, bij het oppakken nog even op gaan staan, in een plas water gevallen... noem maar op, geen krásje!) Ben daar nu een onderwaterbehuizing voor aan het zoeken voor bij het duiken.
Ook heb ik de Canon EOS 1100D, welke het ook goed uithoudt. Ben hier wel voorzichtiger mee uiteraard en een zonnekap op je lens scheelt ook al tegen stof...