Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Voor verhoudingen kun je hier op UK opzoeken hoe je met een raster werkt, maar leren schetsen zonder raster is wel veel leerzamer. Begin 'ns met kijken, heel goed kijken naar wat je allemaal ziet op zo'n foto. En of je de omtrekken van dat wat je wilt tekenen in de goede verhouding kunt krijgen. En of je het donkerder kunt maken op de plaats waar schaduw is op de foto, en licht kunt laten waar dat niet is. Gewoon beginnen!!!! Besef dat het tijd kost. Veel mensen weten dat ze iets willen kunnen, maar nemen vervolgens niet de uren die nodig zijn om het echt te leren. 

maar ook hiervoor geld,: oefening baart kunst! 

Telpeva schreef:Schetsen kan gelukkig ook heel snel, paar keer oefenen (jaja het magische woord, oefenen xD) en je hebt sneller en schets op papier dan een tekening.
Als ik zo vrij mag zijn om een voorbeeldje te geven van een minimale schets, bij mij bestaat een schets van een paardenhoofd vaak uit niet meer dan paar lijnen. Meestal een ongeveer verticale lijn die aangeeft waar het midden van het hoofd zich bevind, van de punt van de neus tot tussen de oren. En een horizonale streep die als kruis bovenop de verticale streep ligt, die geeft aan waar de ogen komen te zitten. Soms teken ik er oren bovenop, of een kaaklijn zodat het voor jezelf duidelijk is welke kant het paard op kijkt, dan staat de basis voor een paard te tekenen staat op papier.
Schetsje erbij om het te verduidelijken;
Paar lijnen om aan te geven waar het hoofd ongeveer komt:
[ Afbeelding ]
Paar vlotte schets lijnen erbij om te bepalen waar overige vormen zich ongeveer bevinden en om te kijken of je schert wel op het papier past;
[ Afbeelding ]
Voor mij is dit een schetsje, van hieruit zou je de boel uit kunnen werken en kunnen verbeteren (de ogen zijn bijvoorbeeld niet helemaal symmetrisch, nek is te dik, enzovoorts)
Een schets als dit maak je binnen enkele seconden, en je ziet meteen of de pose werkt of niet. Beter 10 seconden verknallen, dan halverwege een tekening erachter komen dat er iets niet klopt. In de schets zie je zoiets meteen
Edit: ik zie dat de schets hierboven erg licht is, sorry daarvoor ik hoop dat hij alsnog wel een beetje duidelijk is?