Ik wil ook kunnen schilderen....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik wil ook kunnen schilderen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:01

Maar ik kan nog niet eens tekenen.....

Hoe zijn jullie begonnen? Ik wil dat zo graag!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:22

Er is wat tekenen betreft volgens mij geen afdoende uitleg om dan ook echt te weten hoe je moet beginnen. Er is alleen uitleg/aanmoediging aan iemand die heeft durven beginnen. Ik zou zeggen, neem een voorbeeldfoto, neem een paar potloden, een fatsoenlijk stuk papier (koop een goedkope dummy, dat is fijn oefenpapier) en een gum, en ga oefenen.... :j Voor verhoudingen kun je hier op UK opzoeken hoe je met een raster werkt, maar leren schetsen zonder raster is wel veel leerzamer. Begin 'ns met kijken, heel goed kijken naar wat je allemaal ziet op zo'n foto. En of je de omtrekken van dat wat je wilt tekenen in de goede verhouding kunt krijgen. En of je het donkerder kunt maken op de plaats waar schaduw is op de foto, en licht kunt laten waar dat niet is. Gewoon beginnen!!!! Besef dat het tijd kost. Veel mensen weten dat ze iets willen kunnen, maar nemen vervolgens niet de uren die nodig zijn om het echt te leren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Ik wil ook kunnen schilderen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:25

Aan motivatie zal het absoluut niet liggen!! Meer doorzettingsvermogen.. Dat ik na een half uurtje denk; What the hell is het?! Dat ziet er echt belachelijk uit! En inplaats van een nieuw stuk papier pakken, gooi ik de hele boel aan de kant en stop ik er mee. :n

Is er niet een manier om te beginnen wat makkelijker is en dus niet gelijk uit de losse pols?
Ik zag ergens bij Uit de Kunst al staan schilderen op nummer. Maarja.. Dan doe je inprincipe nog niets zelf?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:34

Er was laatst een boekje in de winkel "Leer tekenen" staan leuke opdrachtjes in stap voor stap.
Je verbaasd je erover hoe snel je iets moois gemaakt hebt.
Landschap, dieren en bloemen erg leuk boekje, heb er al verschillende dingetjes uit gemaakt.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:37

Oh aan die boekjes had ik niet gedacht, die zijn inderdaad leuk! Die laten je heel basic kijken naar de basisvormen waaruit iets is opgebouwd, daar leer je ook wel goed van kijken!

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:48

Ik denk dat TS gelijk creaties zoals jou zou willen maken :j
Heb net je paard op A2 gezien, prachtig :D

Heb ook pastelkrijtjes (nieuw) maar ben eerst maar eens met potlood aan de slag voordat ik de krijtjes en pastelpotloden ga gebruiken, heb er ook nog niet zo'n feeling mee

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:49

Haha.. Nou, misschien iets te hoog gegrepen :+

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:52

_Dingetje_ schreef:
Er was laatst een boekje in de winkel "Leer tekenen" staan leuke opdrachtjes in stap voor stap.
Je verbaasd je erover hoe snel je iets moois gemaakt hebt.
Landschap, dieren en bloemen erg leuk boekje, heb er al verschillende dingetjes uit gemaakt.

Waar zijn die boekjes te koop? :)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:04

Ik heb ze in de winkel niet meer zien liggen, heb toevallig net gekeken.
Als je via google op magazine leer tekenen zoekt kom je hem vanzelf tegen en kun je hem online bestellen.
Blauw boekje met een ijsbeer staat erop.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:40

Heb ook vaak gedacht dit wordt niks (nog steeds wel eens) en dan door juist verder te gaan leer je. Het begint eigenlijk met de verhoudingen leren zien, hoe lang is de neus in vergelijking met de afstand tussen de ogen, en de lengte van de oren in vergelijking met de afstand tussen de oren enz enz.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:48

Een heel flauwe tip die je als zeer gemotiveerd persoon liever niet zou willen horen, is: overtrekken! Als je, al is het alleen voor de eerste paar keren, gewoon rustig een mooie foto of een leuke cartoon overtrekt, krijg je al wat gevoel in je vingers hoe je bepaalde lijnen makkelijk kan tekenen. Ook krijg je hiermee een beetje een basis mee voor de juiste verhoudingen, en het resultaat is ook niet direct demotiverend.

Je hebt alle tijd, zodra het wat meer in je vingers zit kan je de foto of cartoon ook voor een klein deel overtrekken zodat de verhoudingen goed zijn, en vervolgens alles details netjes zelf invullen. Van een afstandje iets natekenen is ook leuk, maar lastiger om mooi in verhouding goed op papier te krijgen :) maar ook hiervoor geld,: oefening baart kunst!

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:46

Ik heb ook aan de hand van leuke (serieuze) tekenboeken geleerd om te tekenen. :)
Zeker in het begin is dit aan te raden, inmiddels doe ik niet meer zoveel met de boeken omdat ik nu uit mezelf kan tekenen. :)

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:11

nouja hoe ben ik begonnen ik was 6 en ik tekende zo:
Afbeelding

Ik ben doorgegaan tot mijn 8ste toen leek het al beter..
ik ben een paar jaar gestopt en ben sinds kort weer begonnen
dit was mijn 1e werkje na mijn lange 'pauze'
Afbeelding
en nu heb ik ook houtskool enz

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:45

Is er misschien iets dat je graag specifiek zou willen weten, of graag zou willen leren? Schilderen is zo'n breed begrip dat eigenlijk niet uit te leggen is, maar kleinere 'hapklare' tips en tricks die zijn dat misschien wel :)

Heb je een idee of je er later ook wat mee wilt gaan doen of zie je het als hobby?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:47

Het is echt hobby gericht. Ik zag laatst een schilderij van een dier en dat was zo magisch mooi gemaakt met schaduwen etc.

Ik weet simpweg nog te weinig over schilderen en tekenen dat ik nog geen kant en klare vragen heb..

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:23

Ik heb maar 1 tip: oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Veel suc6!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:33

Schilderen is anders dan tekenen, alleen al in de eerste plaats omdat je met tekenen veel meer "contact" hebt met je papier. Je ziet dan ook vaak, zelfs van grote meesters, dat veel van hun schetsen in feite beter en persoonlijker zijn dan het uiteindelijke schilderij. Ik denk dat veel mensen dit ook wel herkennen als ze eerst een tekening op papier maken en die vervolgens willen uitwerken op doek. Ze hebben eigenlijk meer een eigen "handschrift" dan een schilderij. Een klein, simpel schetsje kan al heel erg veel uitstralen. Maar als jij (ik ga er nu even vanuit dat je voor realisme wilt gaan) wilt kunnen schilderen zul je eerst moeten leren tekenen als je ook de schets correct op je doek wilt krijgen.
Eigenlijk is de enige echte tip: oefenen. En veel. Vooral schetsen. Rasters, overtrekken ed. ben ik geen fan van, daar leer je imo niet echt van tekenen, een kleurplaat inkleuren kan iedereen vrij snel leren maar het is veel moeilijker om zelf die schets te maken. Maar het loont, zeker als je niet alleen maar paardjes wilt na (of over) tekenen maar ook zelf aan de slag wilt. De schets is de basis van je tekenin en die is heel belangrijk.
Dus als jij paarden wilt tekenen, koop een schetsboek en ga lekker foto's na schetsen. Je hoeft over die schetsen niet eens lang te doen, je kunt ook een kookwekker erbij pakken en een schets in 5 minuten proberen te maken. Je moet de verhoudingen in de vingers zien te krijgen en dat lukt je alleen door te kijken en veel te oefenen. In zulke tekeningetjes hoeven dan ook niet alle details te zitten, het gaat meer om de basisverhoudingen. Als dat er eenmaal in zit zul je later ook zonder voorbeeld geen moeite meer hebben met dat paard op papier te zetten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:36

Je kunt natuurlijk ook abstract schilderen.. Gewoon lekker kliederen en maar zien wat er uit komt. Om eerst helemaal te gaan leren tekenen en de verhoudingen zo goed mogelijk maken kan lang duren en als dat je ding niet echt is, kan je motivatie daardoor minder worden. Ik zeg: gewoon doen en durven :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:57

Het hangt er een beetje vanaf waar er wat fout gaat/ wat je niet 'gelukt' vindt waar je het makkelijkste kan beginnen met meer leren.

Als je verhoudingen niet kloppen is een goede teken uitleg handig, waar je naar vormen leert kijken en de negatieve ruimte leert zien.
Een raster kan hier bij helpen, dan kijk je eerst per 'hokje' naar de vorm, en kan je later je raster groter maken en uiteindelijk weg doen.
Ik vond overtrekken en rasters in het begin wel motiverend werken, weet dat er mensen zijn die er nogal op tegen zijn (en het einddoel blijft natuurlijk wel om het zonder te kunnen), maar je hebt snel goed lijkend resultaat en je kan je totaal storten op het leren 'invullen'.

Videos en WIPs (work in progress) zodat je kan kijken hoe anderen werken vond ik ook erg leerzaam. (YouTube, DeviantArt)

Maar wat anderen ook al zeiden: leren tekenen duurt LANG! en het is erg veel oefenen, oefenen, oefenen. Het zal dus even duren voor het echt klopt.

Zijn je verhoudingen aardig goed (of wil je vast wat 'verder') dan kan je denk ik het makkelijkst eerst in grijstinten werken, grafiet potlood ligt voor de hand, zwart/wit acryl of olie verf zou ook kunnen. De meesten beginnen met acryl. Dit is snel droog en je kan dus meteen over de fout heen schilderen.

Foto in zwart wit printen, en dan goed leren kijken naar licht/schaduw, naar hoe donker iets is in verhouding tot wat er naast zit, en wat over de hele foto het lichtst en donkerst is. (je kan het niet witter dan wit maken, dus het lichtste in de foto is papier of ietsje donkerder..).

Voor kleuren schilderen heb je wat kleurenleer nodig. Ik leer nog steeds veel van het naschilderen van bekende werken, en dan de kleur proberen te matchen. Dus mengen tot je denkt dat het klopt, er naast houden, en corrigeren (of op doek schilderen, en dan op zicht corrigeren). Als de kleur te warm is iets koels erbij (blauw/zwart), als hij te koud is iets warms erbij (rood/oranje/sienna)..te licht - wat donkerders erbij, te donker - wit erbij.. Etc.

Maar ook hier geldt dat je vooral erg veel moet oefenen en proberen, en dan komt de vooruitgang vanzelf.
Ook niet te snel stoppen en weggooien, elk schilderij heeft een stadium ( bij mij in ieder geval) dat het erop lijkt dat het nooit gaat lukken. Gewoon negeren en doorgaan tot het wel klopt.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:07

het is idd vooral: veel oefenen. ik heb zelf alleen het probleem dat ik het geduld niet heb om te schetsen. ik begin meestal gewoon met tekenen, alleen dan kom ik halverwege wel eens tot de conclusie dat het paard zo niet meer op papier past. kan ik weer overnieuw beginnen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:36

Schetsen kan gelukkig ook heel snel, paar keer oefenen (jaja het magische woord, oefenen xD) en je hebt sneller en schets op papier dan een tekening.

Als ik zo vrij mag zijn om een voorbeeldje te geven van een minimale schets, bij mij bestaat een schets van een paardenhoofd vaak uit niet meer dan paar lijnen. Meestal een ongeveer verticale lijn die aangeeft waar het midden van het hoofd zich bevind, van de punt van de neus tot tussen de oren. En een horizonale streep die als kruis bovenop de verticale streep ligt, die geeft aan waar de ogen komen te zitten. Soms teken ik er oren bovenop, of een kaaklijn zodat het voor jezelf duidelijk is welke kant het paard op kijkt, dan staat de basis voor een paard te tekenen staat op papier.

Schetsje erbij om het te verduidelijken;
Paar lijnen om aan te geven waar het hoofd ongeveer komt:
Afbeelding

Paar vlotte schets lijnen erbij om te bepalen waar overige vormen zich ongeveer bevinden en om te kijken of je schert wel op het papier past;
Afbeelding

Voor mij is dit een schetsje, van hieruit zou je de boel uit kunnen werken en kunnen verbeteren (de ogen zijn bijvoorbeeld niet helemaal symmetrisch, nek is te dik, enzovoorts)
Een schets als dit maak je binnen enkele seconden, en je ziet meteen of de pose werkt of niet. Beter 10 seconden verknallen, dan halverwege een tekening erachter komen dat er iets niet klopt. In de schets zie je zoiets meteen :)

Edit: ik zie dat de schets hierboven erg licht is, sorry daarvoor ik hoop dat hij alsnog wel een beetje duidelijk is?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:00

Telpeva schreef:
Schetsen kan gelukkig ook heel snel, paar keer oefenen (jaja het magische woord, oefenen xD) en je hebt sneller en schets op papier dan een tekening.

Als ik zo vrij mag zijn om een voorbeeldje te geven van een minimale schets, bij mij bestaat een schets van een paardenhoofd vaak uit niet meer dan paar lijnen. Meestal een ongeveer verticale lijn die aangeeft waar het midden van het hoofd zich bevind, van de punt van de neus tot tussen de oren. En een horizonale streep die als kruis bovenop de verticale streep ligt, die geeft aan waar de ogen komen te zitten. Soms teken ik er oren bovenop, of een kaaklijn zodat het voor jezelf duidelijk is welke kant het paard op kijkt, dan staat de basis voor een paard te tekenen staat op papier.

Schetsje erbij om het te verduidelijken;
Paar lijnen om aan te geven waar het hoofd ongeveer komt:
[ Afbeelding ]

Paar vlotte schets lijnen erbij om te bepalen waar overige vormen zich ongeveer bevinden en om te kijken of je schert wel op het papier past;
[ Afbeelding ]

Voor mij is dit een schetsje, van hieruit zou je de boel uit kunnen werken en kunnen verbeteren (de ogen zijn bijvoorbeeld niet helemaal symmetrisch, nek is te dik, enzovoorts)
Een schets als dit maak je binnen enkele seconden, en je ziet meteen of de pose werkt of niet. Beter 10 seconden verknallen, dan halverwege een tekening erachter komen dat er iets niet klopt. In de schets zie je zoiets meteen :)

Edit: ik zie dat de schets hierboven erg licht is, sorry daarvoor ik hoop dat hij alsnog wel een beetje duidelijk is?

oh, echt heel erg bedankt, ik ga er mee oefenen (inderdaad een magisch woord als je erover nadenkt: je doet het, en na een poosje kun je tekenen)