[FB]No gravity

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

[FB]No gravity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 18:29

"Zij die dagdromen, zijn zich bewust van dingen die ontsnappen aan hen die alleen 's nachts dromen"

13 december moet ik toelating doen op een kunstacademie. Voor de thuisopdracht heb ik een foto gemaakt.

Mijn modellen voor vandaag waren Milou en Jasmijn, die het beide heel goed gedaan hebben! Milou heeft keurig stilgestaan en liet alles toe en Jasmijn had het er zelfs voor over om met deze kou haar jas uit te doen. Uiteraard heb ik van beide toestemming om hier te plaatsen :+

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn gemaakt met een Sony Alpha 330 met een Sigma 50-200 mm lens. Daarna bewerkt in Photoshop CS6.
Commentaar is uiteraard welkom, kan ik mooi weer van leren 8-)

Rennie89

Re: [FB]No gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:39

de foto's zelf vind ik helemaal niet interessant maar het idee vind ik echt superleuk!

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:43

Oh wat grappig, ik heb vandaag ook zwaartekracht foto's gemaakt! :Y)
Vind je foto's erg goed gelukt, is het je eerste keer dat je dit probeert?
Eerste foto vind ik het beste gelukt, tweede is het stoeltje/bankje wat je onder haar hebt gezet niet helemaal onzichtbaar weggewerkt.
Een tip voor een volgende keer: Bewerkt het haar van het meisje. Nu heeft ze het in een vlecht en recht naar beneden, wanneer dit haar ook echt zweefde hing het niet kaarsrecht naar onder. :j
Ook qua verdere nabewerking valt er nog winst te behalen wat het eindresultaat betreft.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 18:51

Ik had de OP getypt en toen zag ik ze op je Facebook haha! Toevallig :)
Ja dit is de 1e keer dat ik dit zo probeer. Werk wel veel met Photoshop.
Goede tip van het haar! Neem ik de volgende keer zeker mee.

2e zie ik nu ook, beetje slordig! Ga ik morgen even over doen B-)
Nabewerken kan ik zeker nog een boel in leren. Doe ik ook niet zo vaak.
Bedankt voor de tips!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:04

Leuk om weer een levitation voorbij te zien komen! Mooi idee :) Ik probeer een reactie te geven die je kan verwachten op de kunstacademie:

Ook ik vind de foto's zelf niet zo heel spannend. Je probeert door middel van de kleuraanpassingen een sfeer 'toe te voegen', omdat in mijn ogen de foto die sfeer niet heeft van zichzelf. Komt misschien door de, wat saaie, achtergrond. Waarom heb je gekozen voor een antieke sfeer? Daarnaast is de kadering niet helemaal fijn. Onderwerpen staan nét buiten het middelpunt (gulden snede geblaat), zie dan toch liever een goed gecentreerd onderwerp of je doet bewust meer ruimte aan de zijkant overlaten.

Tof dat je toelating gaat doen! Welke kunstacademie?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:11

Achtergrond is saai, klopt helemaal! Helaas mag ik het paard niet van het erf af meenemen, en was dit de enige plaats die nog een beetje enigszins wat bomen/bosjes had. Als het weer straks weer wat beter is en de bomen wat meer blad hebben ga ik het nog een keer doen :) Uitsnede ga ik even naar kijken morgen, thanks!
Moet ook nog even kijken hoe en of ik (de 1e) ga gebruiken, sowieso bewerk ik hem dan even overnieuw.

Vond het wel erg leuk om te doen! Normaal teken en schilder ik eigenlijk alleen maar, dus het leek me leuk om eens uit m'n "safe zone" te stappen en eens iets compleet anders te doen.

13 december moet ik naar Breda! 15 februari naar Utrecht en ook nog naar Rotterdam, maar daar heb ik nog niks van gehoord.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:14

Ik had sowieso een heel andere locatie uitgekozen :) een kunstacemie gaat ook vragen waarom je voor deze setting hebt gekozen, en eerlijk, aan een parkeerplaats is niet veel spannends :') Ik had ook denk ik net een andere positie gekozen, horizon staat scheef, teveel ruimte van achteren. iets als "paard mag niet van het erf" zal in hun ogen geen goed excuus zijn. Als je een idee hebt moet je de uitwerking ook serieus nemen. dan zoek je een paard wat wél van het erf kan zullen ze dan zeggen :))

De kunstacedemie (als je het over bijvoorbeeld de KABK of HKU hebt) zullen heel kritisch zijn en zullen door blijven vragen :) je moet álles kunnen onderbouwen. Ik ben bij de toelating van de KABK geweest maar mijn foto's vonden ze niets, althans, ze vonden dat er te weinig verhaal achter schuilt. En nee, ik had niet foto's van paardenshoots in mijn portfolio gezet :') HKU is overigens meer richting journalistiek, KABK commercieel richting fashion etc en de WDK acedemie eigenlijk geen idee

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:31

Grappig, het is niet eens een parkeerplaats.
Tsja, volgens mij willen ze op de kunstacademie niet zozeer het eindresultaat zien volgens mij maar voornamelijk ook veel concept. Eerste hersenspinsel, brainstorms, schetsen, moodboards, stijlonderzoeken, kleuronderzoeken..
Dat heb ik bij een portfoliocheck op de open dagen als advies gekregen bij de WdkA.
Daarnaast willen ze een heel variabel portfolio zien.
Als ik 19 sterke tekeningen en schilderijen heb en 1 foto die minder is vraag ik me af of ze me daarop afwijzen. Misschien wel, dan is het jammer.
Voor m'n andere portfoliowerk heb ik hele boekwerken aan schetsen en onderzoeken liggen.

KABK ga ik geen toelating doen, daar hebben ze de opleiding die ik wil doen niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:38

concept is belangrijk, maar ze kijken ook naar het beeld natuurlijk. Waarom heb je voor een scheve horizon gekozen, waarom voor een stenen ondergrond ipv gras wat je normaal bij paarden zou verwachten etc.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:44

Wat lifaya zegt over het 'excuus' klopt helemaal! Als je iets in je hoofd hebt, moet je het ook zo kunnen uitvoeren. Geen consessies doen op het eindresultaat. Schetsen en proces zijn misschien wel belangrijker dan je eindresultaat. Echter, eindresultaat laat zien welke keuzes je gemaakt hebt binnen je proces. Die zeggen natuurlijk veel.

Conceptueel denken en werken is inderdaad wat je moet kunnen (en willen) als je naar de kunstacademie gaat. Welke richting zit je zelf aan te denken? Ik zit zelf op St. Joost (Breda dus, maar ik zit bij locatie Den Bosch) en merk dat ze hier meer autonome kunst invalshoeken hebben (conceptueel proces is belangrijk). Breda heeft meer invloeden met AV en fotografie. KABK is voornamelijk sterk in typografie en de schilderskunst. WdKa is maatschappelijk gericht, de tijd van 'nu' is belangrijk naast dat de uiteindelijk vorm een belangrijk punt is boven conceptueel proces.

Gaat wel een beetje offtopic zo, maar elke academie werkt en ís anders. Ik ben zelf best wel maatschappelijk, sociaal en commercieel aangelegd in mijn werk (grafisch ontwerpen) en vind de invloeden van mijn school wat betreft autonome kunst enorm verhelderend werken. Spannende tijden dus! :D Gewoon jezelf zijn, kom je vanzelf achter waar je tussen past.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:38

Weet ik hoor dat ze niet makkelijk zijn! Van het concepten zeiden ze op de WdkA, HKU heb ik geen portfoliocheck laten doen en St. Joost ben ik nog niet geweest.
Ben nu dus bezig met de thuisopdracht van St. Joost, wel een leuke opdracht is het.
Ik wil na het propedeusejaar de richting illustratie gaan doen. Ik studeer nu aan het Grafisch Lyceum Rotterdam.
Mijn voorkeur ligt nu op de WdkA...

Helaas is St. Joost best kortdag, moet 13 december maar zit echt middenin de afsluiting van m'n stage en het inleveren van afstudeervoorstellen... Maar ik doe heel hard m'n best in ieder geval.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:44

ik heb het opgegeven een kunstacedemie te gaan doen, zeker nu ze gaan willen dat je geld gaat lenen als student :+ daarbij is de banenmarkt gewoon rampzalig. Ik heb ook Grafisch Vormgeving gedaan op Media College (voorheen ook een Grafisch Lyceum :) ) sorry beetje offtopic :))

Maar succes :) ben benieuwd hoe je portfolio er uit gaat zien!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 08:01

Dat geld lenen is geloof ik pas voor nieuwe studenten vanaf 2014, dus als ik dit jaar toegelaten word kom ik daar mooi onderuit :+

Dankjewel!
Ben trouwens erg blij met jullie verbeterpunten/kritiek/commentaar/hoe je het noemen wilt. Een docent van mij zei altijd: "zoek de confrontatie op, het liefst met mensen die je niet kent. Die hebben geen mening over jou en nemen dat ook niet mee in hun mening over je werk." :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:44

Wat mij stoort is dat ze niet 'kloppen'. De tweede foto bijvoorbeeld, het lijkt of ze aan de manen van 't paard slingert, maar dat kan niet want ze hangt te dicht bij de grond. Maar ze zweeft ook niet met het paard mee, want die staat stil. Snap je? Er zit voor mij geen logica in de levitation. Het lijken meer 'kijk eens wat ik kan'-foto's dan foto's met een echt verhaal..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:49

Ha Warbling: even een berichtje van je stalgenootje.
Leuke foto's! Enne: een andere locatie kan natuurlijk altijd.
Want mijn paard en trailer staan natuurlijk tot je beschikking.
Veel succes met je opdracht en je aanmelding!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:00

"Kijk is wat ik kan" foto's vind ik een beetje een rare benaming, alsof ik mezelf zo ontzettend goed vind. En dat is eigenlijk helemaal niet zo, en ik plaats ze juist hier zodat ik tips kan krijgen van ervaren mensen zodat ik juist kan leren. Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van zulke uitspraken. :+

Maar aan je tips heb ik zeker wat, bedankt.

Hoi RT! Tof, heel lief van je! Als ik het nog een keer plannen heb zal ik je even een berichtje sturen :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:01

Tuurlijk, ik weet toch hoe graag je dit wilt!
(enne; dan hoef ik echt niet per se model te zijn hoor! Jasmijn is veel leuker :D )

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:17

Oh, zo bedoelde ik het totaal niet hoor! Maar het lijkt voor mij of je graag wilde experimenteren met levitationfoto's, en niet of je een uitgedacht concept had waarin toevallig levitation erg goed paste. Snap je? Ik zie niet goed wat je met de foto's wil vertellen, behalve dat je 't leuk vond om deze techniek eens uit te proberen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:42

Ah oke zo! Sorry dat ik je verkeerd begreep.
Snap wat je bedoeld! Neem ik zeker mee :j

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:05

Leuk gedaan! Ik heb 13 december ook toelating AKV st joost. Maar ik denk dat ik een andere opdracht heb als jou zo te zien, haha!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:06

Hm, weet ik niet hoor. Ik ga voor vormgeving en een klasgenoot voor animatie, maar dat is ook dezelfde opdracht :)

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:26

Oh ik heb ook vormgeving dus dan zal ik wel dezelfde opdracht hebben. Ach je kunt de opdracht ook op zoveel manieren opvatten!

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:19

Leuk dat je toelating gaat doen :)
Ik zit op St Joost in Den Bosch en heb afgelopen juni toelating moeten doen :)
Wat was je (thuis)opdracht?

Ik ben het voor de rest eens met het gegeven commentaar. Je hebt een filter gemaakt die je over de foto heen gegooid hebt, maar waarom? :) Kunstacademie is achter je keuzes staan en, nog belangrijker, je keuzes bewust maken. Concept is mega belangrijk, vaak even belangrijk als je uiteindelijke product. :)
Ik stoor me aan de achtergrond van je foto's.. Het leidt te veel af.. Verder vind ik het idee wel leuk bedacht maar ik ben gewoon heel erg benieuwd naar je opdracht en of het dezelfde opdracht is als die ik in juni heb moeten doen :)
In ieder geval heel veel succes! :D

Edit: lees nu net pas dat je 13 december toelating had. Hoe is het gegaan?? :)