Tsja, het begon bij me te kriebelen, en heb dit hele stuk op mijn mobiel getypt xD
Dit verhaal gaat over een meisje, Bo.
Ik denk dat jullie maar gewoon moeten lezen...
--------------------------------
Hoofdstuk 1.
Inleiding
-----
Daar ga je dan.. De spuit die jou verlost van je pijn.. Je bloed gaat langzamer door je aderen stromen, en dan stopt je hartje met kloppen. Een diepe zucht laat je nog gaan, en dan is het voorbij. Je bent weg. Jou prachtige dochter snuffeld aan je, en hinnekt luid. Mijn tranen vallen op jou zachte neusje, en ik aai je over je hals. "Ik zou je nooit vergeten, mijn mooie meisje. Ik zou goed voor je prachtige baby zorgen, en zal haar altijd trouw zijn. Dag lieve Rose, het ga je goed daarboven.." Fluister ik zacht. En knip huilend een stuk van jou manen en staart af. Ik sta op, en word vast gehouden door Mike, de stalhulp. Ik loop met hem mee, jou prachtige dochter Wonder achter me aan. Ik kijk nog een keer om en laat de tranen stromen. Wonder's neusje tegen mijn hand gedrukt, en zacht hinnekend. Ik ben Bo en dit is mijn verhaal. Ik ben 20 jaar oud, en Rose was mijn eerste paard. Mijn moeder is opgegroeid tussen de paarden, dus ik ook. Mijn moeder kocht Rose op 2 jarige leeftijd. Toen Rose 3 was, werd ik geboren. En zo groeide ik op. Toen ik 1 was en mijn eerste stapjes kon zetten, week Rose niet van mijn zijde. Toen ik 2 was, was mijn moeder me regelmatig kwijt. Dan stond ik in het weiland tussen de paarden, met een borstel bij Rose. Toen ik 3 was, mocht ik op Rose zitten met mijn moeder. En toen werd ik 6. De dag dat ik voor het eerst mocht paardrijden. Rose was toen 9, en natuurlijk wou ik op Rose. Rose was een paard van 1.68 m dus dat is groot voor een meisje van 6. En zo groeide ik op. Van meisje dat leerde paardrijden op haar eerste paard, tot jonge vrouw van 18 dat op ZZ- zwaar niveau met een paard van 21 over hindernissen heen vloog. Rose heeft in deze 20 jaar tijd 8 veulens gehad. Haar laatste was Wonder. Wonder was een ongelukje. Rose werd te oud, en vorig jaar werd er artrose bij haar geconstateerd. Ze mocht lekker met pensioen en zo af en toe eens een kindje op haar rug laten stappen. Rose ging flink achteruit, dus zetten we haar elke dag een half uur in de stapmolen. Dat hielp wel. Bij grote pech is er vorig jaar een hengst ontsnapt en heeft uitgerekend Rose gedekt. Wij hoopten dat ze niet drachtig was, maar na een dierenarts bezoekje, bleek het tegendeel waar.. Rose was drachtig. Een half jaar geleden werd Rose's Wonder geboren. Wij korten haar naam af naar wonder. Rose was er slecht aan toe na de bevalling en kon niet genoeg melk produceren. Ze werd magerder en magerder. Uiteraard voedden wij Wonder met de fles bij maar Rose werd er niet beter op. Tot ze koliek kreeg. De dag dat ik haar ziek en bezweet op stal vond, met een bang veulen in de hoek zou ik nooit vergeten. Dit staat in mijn geheugen gegrift. Ik belde de dierenarts, en nam haar mee naar buiten. Kort nadat de dierenarts er was, zag ik dat ze opgaf. Het vuur in haar ogen doofde, en ze had te veel pijn. Ik moest haar laten gaan. In dit verhaal vertel ik over mijn verhaal met haar prachtige dochter, en ik kan je vertellen, Wonder was ook echt een wonder. Een prachtige merrie, maar je zult snel verder moeten lezen om te zien wat wij mee maakten, en waarom ze zo'n wonder was!
----------------------------------
Hoofdstuk 2.
De eerste week.
---
Huilend nam ik Wonder mee naar de stal waar ze een uur geleden met haar moeder stond. Ik pakte een borstel, en begon het paniekerige merrietje te borstelen. Hinnekend stond ze in stal, haar ogen vol angst. Ik kalmeerde haar. Met mijn zachte stem neuriede ik een liedje om mezelf kalm te krijgen en blijkbaar werkte dit ook voor haar. Na een half uur poetsen kwam Mike de stal in. "Ze is wel schoon hoor." Zei hij zacht, en hield een fles warme melk omhoog. Wonder rende naar hem toe en hinnekte. Die fles herkende ze maar al te goed, het was etenstijd. Ze at al wat gras en strotjes, maar vooral nog de fles. Ik liep naar hem toe en hij knuffelde me, hij gaf me een kus op mijn voorhoofd. "Treur om haar zolang jij wilt treuren. Huil zoveel je wilt huilen. En doe wat je moet doen." Zei hij zacht. "Bedankt.." Zei ik, en ik aaide Wonder. "Als je er even tussenuit wilt, dan ben ik er voor je." Zei Mike. Mike was onze stalhulp. Hij was 23 jaar op dat moment, en is altijd mijn beste vriend geweest. Ik glimlachte. "Weet ik." Zei ik zacht. Wonder briesde tevreden, en keek om zich heen. Haar moeder was weg. Ze hinnekte luid naar haar moeder. "Laat haar maar even alleen." Zei Mike. Met pijn in mijn hart liep ik met hem mee. Wonder hinnekend, en angstig achterlatend. "Het is even het beste voor haar. Ze moet het leren." Zei hij. Ik knikte. Ik wist het allemaal heel goed, maar hij wilde me helpen. De dag ging als een roes voorbij. Langzaam, en tegelijkertijd heel snel. Veel is aan me voorbij gegaan en heb ik niet mee gekregen. Ik heb Mike gevraagd die dag Wonder te verzorgen en dit deed hij netjes. 'S avonds toen ik in bed lag kwamen de tranen. Ik huilde tranen met tuiten. En ben huilend in slaap gevallen.
De wekker ging, en de zon scheen tussen mijn gordijnen door. Ik zuchtte. 7 uur... Mijn ogen brandden en waren opgezet van het huilen. Mijn hoofd bonkte als een gek, en het liefst bleef ik slapen. Maar mijn kleine meid stond in haar eentje op stal. Ik at met moeite een halve boterham op, dus nam voor de zekerheid een appel mee, en kleedde me aan. Ik liep naar buiten, en de stal in. Ja, door de jaren heen kreeg mijn moeder de kans een oude boerderij te kopen. Deze heeft ze helemaal opgeknapt, en nu is het een prive stal voor paarden. Een luxe stal. Ik liep de stallen in, en hoorde een hoop kabaal. Een paard dat tegen een deur aan trapte, en een hoop gehinnek. Hoog gehinnek. "Wonder.." Zei ik hardop en rende naar haar stal. Daar trof ik een overstuur en in paniek veulen aan, dat tegen de muren van haar stal aan steigerde. Een veulen met kapotte knieen, haar knieen zaten onder het bloed! Ze stond trillend op haar benen, en toen ik de staldeur open deed rende ze naar me toe. Ik ging bij haar zitten, en tot mijn verbazing ging ze liggen, haar hoofdje rustend op mijn schoot. Mike begon om 8 uur met voeren dus belde ik hem op. "Wonder is heel onrustig geweest, haar knieen zijn kapot en bebloed. Kan jij de dierenarts bellen? En een emmer warm water en een spons mee nemen naar haar stal? Ze ligt op mijn schoot, languit en ontspannen.. Ze slaapt." Ik zei dit allemaal in een keer, meteen toen hij opnam. "Euhm, ja is goed, ik ben al op stal, kom eraan." Zei hij en hij hing op. Nog geen 3 min later stond hij bij me met een emmer warm water, en een steriele spons. Tegelijk was hij aan de telefoon met de dierenarts, en hij knikte naar me om gedag te zeggen. Hij was zo serieus! Ik pakte de spons en maakte deze nat, en maakte zachtjes de wonden van Wonder schoon. Ze hinnekte zacht en trok haar beentjes weg maar liet het toe. "De dierenarts komt over een uurtje. Hij is net wakker." Zei Mike. Ik knikte. Ik had niet gezien dat hij zelfs al een fles had klaar gemaakt, dus nadat Wonder zich netjes had gedragen, kreeg ze haar eten. Toen we klaar waren met Wonder, kreeg ik spontaan een knuffel van Mike. "Heb je een beetje geslapen..?" Vroeg hij. "Mwuaa.. Ging wel." Zei ik, wijzend op mijn dikke rode ogen. Hij lachte, en we raakten in gesprek. Samen zijn we gaan voeren en de stallen gaan doen.
Toen we klaar waren ging ik naar Wonder's stal om te kijken hoe het met haar ging, ze lag rustig en toen ze mij zag sprong ze overeind. In de tussentijd begon Mike met de eerste paarden op het land zetten. Als eerste de merrie's met veulens. Ik poetste Wonder nog even snel en nam haar toen ook mee naar de wei. Ze kon daar wel bij, ze stond met Rose ook altijd bij de merrie's met veulen. Wonder en de merrie's ging prima, en ze zorgden ook voor Wonder, alsof ze wisten wat ze had door gemaakt. Gelukkig liep ze niet kreupel, en na een half uurtje was de dierenarts er. Ik haalde Wonder weer even uit de wei. Ze gedroeg zich voorbeeldig, en we kregen een zalfje om 3x per dag haar wonden in te smeren. Wonder kon weer het land in en met een zucht keek ik naar de paarden. Wonder speelde vrolijk met de andere veulens, en was geen moment alleen. Mike kwam naar me toe, en klom op het hek. "Hoe gaat het met je?" Vroeg hij en hij keek me aan. "Hmmm.." Mompelde ik terug. "Wat is hmmm?" Vroeg hij met een glimlach. "Ja het gaat wel Mike." Zei ik en keek hem aan, tranen in mijn ogen. Hij zuchtte zachtjes, en gebaarde dat ik naar hem toe moest komen voor een dikke knuffel. Dit deed ik en hij knuffelde me, hij streek zacht over mijn haren, en fluisterde dat het allemaal goed zou komen. Wonder zou een echt wonder worden, dat ieder zou verbazen. Niet wetend dat hij ooit gelijk zou hebben. "Kom op Botje. Jij bent een doorzetter. En die kleine daar, zij is ook een doorzetter. Kijk haar nou vrolijk rennen." Zei hij zacht en wees naar Wonder. Ik knikte. "Bedankt Mike." Zei ik zacht. "Je bent altijd meer dan welkom." Zei hij. Ik gaf hem nog een knuffel en wandelde weg. Ik ging aan de slag. Druk aan de slag. Stallen uitmesten, stro en hooi klaar zetten, en vervolgens op de tractor om de bak gelijk te maken. Toen was het tijd om te eten. Tenminste, om het klaar te maken. Ik liep naar huis, en pakte wat eieren. Roerbakei, dat gingen we vandaag eten. Ook roosterde ik broodjes, en al snel kwam iedereen een voor een de keuken in gewandeld. Roger, de instructeur van onze stal, een jonge man van 27 jaar oud. Isa, eigenlijk Isabel, 24 jaar oud, zij zorgde voornamelijk voor de merrie's met veulens. En dan hadden we nog Bram, een stagair, die lekker bij ons op gang was, hij was een goede hulp, en is 18 jaar oud. En als laatste kwam Mike binnen gewandeld. "Hmmmmm! Wat ruikt dat goed zeg!" Zei hij, en wandelde naar me toe, en keek over mijn schouder de pan in. "Roerbakei!" Zei hij. Hij steunde met zijn hand op het aanrecht waar Rose haar plukjes manen en staart lagen. Deze stopte hij stiekem in zijn zak. Het eten was klaar en iedereen kon aanvallen. Het was zoals elke keer een enorme herrie, en iedereen had honger. Na de pauze ging ieder weer zijn eigen gang, en iets in mij zei dat ik naar Wonder toe moest. Ik liep naar de wei, en zag haar languit in het zonnetje liggen. Ik zuchte gerustgesteld. "Wonder!" Riep ik, maar ze bleef liggen, ze kwam niet, ze kwam altijd als ik haar riep! Ik klom over het hek en liep naar haar toe. Ze was duf, en briesde zachtjes. Ik aaide haar zacht, en kriebelde haar. Er vanuitgaand dat ze gewoon wat duf was door het luieren in de zon. Zo heb ik een half uur bij haar gezeten en ben ik weer aan de slag gegaan. Er moest nog van alles gedaan worden. Rond een uur of 5 gingen de paarden naar binnen. Wonder was nogsteeds duf, en ik begon me zorgen te maken. Haar neusje was koud, en ze strompelde achter me aan. Ik riep Mike, die me meteen kwam helpen. "Whats wrong?" Vroeg hij, en keek naar Wonder. "Ze is koud, en duf, ze is Wonder niet." Zei ik. "Bel de dierenarts maar, zou ik zeggen. Ze is nog zo jong." Zei hij en knikte naar me. Voor de 3e keer deze week, en de 2e keer vandaag belde ik de dierenarts. Wat moet ik dan, met een veulen van een half jaar. De dierenarts kwam al snel. Mike ving hem op. "Wat is er aan het handje? Weer die merrie?" Vroeg hij met een lachje. "Ja, Wonder." Zei Mike. "Ze is koud, en dufjes." Samen liepen ze richting Wonders stal. "Is haar temperatuur al opgenomen?" Vroeg de dierenarts. "Nee, we hebben haar zo lang nog beter in de gaten gehouden dan we al deden." Antwoordde Mike. De dierenarts nam Wonder's temperatuur op. Koorts. Waarschijnlijk een vierusje. Ik zuchtte zachtjes. Mijn lieve baby, mijn Wonder, moest de eerste 2 dagen meteen al zo veel mee maken. Ze lag met haar kapotte knietjes, bezwete hals, en bibberende en duffe lijfje in haar stal. Ik bukte en aaide haar. De dierenarts gaf ons atibiotica voor haar. Deze konden we als ze goed dronk makkelijk in haar melk doen. Dit zouden we een weekje aan moeten houden, en dan zou ze zo goed als de oude zijn. We lieten de dierenarts uit, en liepen naar de keuken om haar flesje klaar te maken. "Is dit niet te veel voor haar? Ze is zo jong, heeft dit geen enorme gevolgen voor haar?" Vroeg ik Mike bezorgd. "De tijd zal het leren.. Ik zou het niet weten." Was zijn antwoord. Samen liepen we zwijgend naar haar stal. Mike had de antibiotica bij zich, en ik een lekker warm flesje. Zodra we met de fles de stal in kwamen keek ze ons aan. Ik bukte en gelukkig begon ze gretig te drinken. Met moeite even de fles van haar ontnomen en de antibiotica erin gedaan. Even goed schudden, en hup, gulzig dronk ze haar melk. We zijn nog een kwartiertje bij haar geweest, toen we samen vertrokken. De dag ging als een speer, en de avond brak al weer aan. "Ik doe nog even een rondje en dan ga ik er vandoor!" Zei Mike. "Bel me als er wat is oke." Ik knikte, en Mike ging er vandoor. Ik wandelde mijn huis in, en plofte op de bank. Het rook in huis heerlijk naar gebraden vlees. Ik liet me opzij vallen en lag op de bank. Mijn moeder kwam vanuit de keuken naar me toe gelopen. Ze kwam bij me zitten. Ik voelde haar zachte hand door mijn haar. "Gaat het een beetje met je, lieverd...?" Vroeg ze zacht.
Ja, misschien zitten er spelfoutjes in, dingen die niet kloppen. Dan hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 03-12-12 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [VERHAAL] -> [VER]