[DIGI][WIP] Groot project

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

[DIGI][WIP] Groot project

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 23:27

Een tijdje geleden heb ik de vraag gehad om voor een kennis haar 4 paarden te vereeuwigen op doek.
Schilderen op doek doe ik vrij weinig aan, digitaal tekenen heeft echter wel mijn grote voorkeur. Na wat voorbeelden gezien te hebben wilde de eigenaren graag een aantal tekeningen van mijn hand om deze vervolgens op doek te printen en in hun huis op te hangen. Dit vond ik super leuk om te horen natuurlijk, en ben zelf eerst foto's gaan maken om een idee te krijgen hoe de paarden eruit zien. Helaas was het zeer onstuimig weer met een flinke hoosbui en regen, waardoor de paardjes er niet op hun best uitzien. Dit was echter genoeg beeldmateriaal voor mij om aan de slag te kunnen. :)

Het betreft 4 paarden. 3 friezen en een vrolijke tinker. Elk paard heeft zijn eigen kenmerken en daar ben ik zelf heel blij mee, want dat maakt het alleen maar makkelijker om ze herkenbaar op doek te krijgen, iets wat voor mij heel belangrijk is. Voor elk paard heb ik meerdere referentiefoto's gebruikt en zelf een pose opgesteld. Ze moeten een beetje 'statisch' overkomen, gezien het huis behoorlijk luxe is. Ook is de muur waar ze komen te hangen niet recht door de zon belicht, wat betekent dat de tekeningen niet te donker mogen worden.

Ik ga nu de schetsen van de paarden laten zien, en met eentje ben ik nu bezig met het uitwerken. Ik hoop het overzichtelijk te kunnen houden!

Afbeelding
Jongste zoon, ruin. Friese uitstraling, dressuurpaard.

Voorbeeldfoto:
http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/Maxim.jpg

Afbeelding
Oudste zoon, totaal geen friezenhoofd, wel friezengangen. Kleine kol op hoofd. Eczeem, weinig beharing.

Voorbeeldfoto:
http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/kleinbles.jpg

Afbeelding
De tinker

Voorbeeldfoto:
http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/PaardenMarco069.jpg

En het project welke ik nu uitwerk:

Afbeelding
De merrie, moeder van de andere 2. 19 jaar oud en vertoont ouderdomsverschijnselen (wekere rug, lichtjes grijzend).

Voorbeeldfoto's:
http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/cis.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y243/denise1992/PaardenMarco077kopie2.jpg

Op 1 laag kleur aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding
Wat meer contrast, eerste laag manen

Mijn voornaamste punt van aandacht is nu gelijkenis. Ik weet dat de manen wel een hele grove toets zijn momenteel en dat deze veel meer tijd nog nodig hebben. Belangrijkste vind ik zelf: Lijken ze? Herken je de paarden al? Ik sta open voor alle kritiek en opmerkingen, ik wil dat deze werken gewoon goed zijn en ik ze met trots mag overhandigen aan de toekomstige eigenaren. Brand dus los! :)

Rennie89

Re: [DIGI][WIP] Groot project

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:29

wauw, ik vind ze allemaal lijken!

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:24

Wauw!! Ziet er super uit!!
Knap hoe je dat doet zeg!! Je ziet echt goede verschillen tussen de paarden.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:39

Wauw wat mooi zeg!
Ben benieuwd naar het resultaat, vind al jou werkjes altijd al zo geweldig <3

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:43

wauw mooi zeg, doe je die schetsen ook op de computer of is dat wel met de hand?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:45

Wauw je ziet echt overal de persoonlijke uiterlijke kenmerken terug in de tekening

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:46

Bedankt voor de leuke reacties!
Alles is digitaal gedaan, de schetsen dus ook. Ik werk met een tablet, waarbij je een pen gebruikt i.p.v. een muis. Werkt heel fijn.
Ik ga het oog (kijker links) van de merrie aanpassen, deze wat meer naar het midden brengen zodat de ogen wat meer op het hoofd liggen dan de zijkant. De merrie heeft vrij.. ja hoe zeg je dat in het Nederlands.. slanty eyes? Beetje schuin omhoog wijzend... Hele karakteristieke ogen, maar moeilijk om vast te leggen. Ga me er weer aan wagen!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:32

ik vind ze heel mooi, en je kerkent ze allemaal heel duidelijk. wat me wel opvalt is dat de kenmerken vaak wat duidelijker zijn gemaakt op de tekeningen. ik vind dat juist wel mooi, maar ze zijn daardoor niet meer précies de foto's.
sommige hoofden zijn wat langer, andere wat breder en de moeder is wat jonger geworden.
verder echt super gaaf en ik ben benieuwd hoe het wordt! ik volg.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 00:07

Ben blij met die opmerking jasz! Probeer inderdaad echt zelf de kenmerken te pakken en deze wellicht zelfs wat te overdrijven om toch die gelijkenis te krijgen. Want die foto's waren maar een momentopname natuurlijk, heb helaas geen ander beeldmateriaal dan van die grauwe dag.

Ben verder gegaan aan mams. Heb het hoofd ietsje omhoog geschoven richting de oren, het hoofd wat smaller gemaakt, de oren ietsje langer en de ogen een stuk veranderd.. Ietsje groter en wat meer opwaards gericht. De boeg is smaller en de neusgaten zijn meer naar buiten gericht.

Afbeelding

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:08

Ik vind het echt heel mooi gedaan en ik kan ook zien dat het de mams is! Ben benieuwd naar de andere twee!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:52

Bedankt!
Ik heb weer een update van moeders.. Ben heel blij dat ik haar, voor mijn gevoel, nu veel meer lijkend heb gekregen. De verhoudingen in het hoofd zaten me gewoon niet lekker en na een hoop aanpassingen denk ik dat ik weer met goede zin op weg kan! :)
Heb even de laag van de manen weggehaald aangezien deze mij stoorden.

Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:03

Wauw, dat wordt al mooi!
Ik zie dat je heel veel verschillende kleuren gebruikt, pak je deze van de voorbeeldfoto's op stel je die zelf samen? :)
Kvind trouwens het oogje in de vorige WIP wat mooier, dat het lichtpuntje meer een streepje was :)
Maar, ben benieuwd naar hoe het verder gaat!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:07

Ik vind het knap hoe je digitaal nog zoveel 'gevoel' erin kan brengen!

Ze heeft een lief hoofdje, sprekend ook

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 23:13

Bedankt voor de feedback! Kleuren pikken doe ik niet aan, stel inderdaad alles zelf samen.
Vond de vorige glinstering ook beter inderdaad, in de laatste WIP mist nog het blauw van de weerkaatsing. Goede opmerking! Het oog heeft veel transformaties ondergaan. :P

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:21

wow echt super gaaf! ik volg

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:46

Mooi, vind dat altijd zo, cheaty, als je de kleuren van de foto pikt :P Is het niet irritant om met zo veel verschillende kleuren te werken? Ik gebruik er namelijk maar een stuk of 3, waar ik dan verschillende kleine variaties van maak.
En idd, dat blauw in het oog maakt het een stuk realistischer (dat ga ik de volgende keer ook maar eens gebruiken in mijn tekeningen := )

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 00:39

Is het ook gewoon. In de digitale wereld valt veel te cheaten. Direct zichtbaar of niet. Kan heel jammer zijn, het geeft de echte tekenaars imo een slechter aanzien. Maar de echte kunstenaars die niet cheaten haal je er doorgaans al snel uit :)

Ik vind het zelf niet irritant, maar wel moeilijk. Ik probeer veel kleur te gebruiken, meer dan ik eigenlijk kan. Ik raak snel in de knoop met teveel kleuren en uiteindelijk worden ze toch veel minder verzadigd dan ik aanvankelijk wilde.

Laatste update:
Afbeelding

Dat gaat nog wat worden met de manen..

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:46

Ja idd, dan schets ik bijv. zelf, zonder raster, zonder overtrekken. En anderen doen dat bijv. wel, en dat vind ik dan gewoon niet eerlijk. Maarjah :P
Ja idd, maar bij mij wordt het dan half een regenboog-paard als ik teveel kleuren gebruik. Iig vind ik jou kleurgebruik erg mooi!
Nieuwe wipje is ook erg gaaf, al vind ik de bruine punten in de manen misschien iets te rood vergeleken het paard. :) Ben benieuwd hoe de manen je vergaan, dat vind ik zelf altijd het moeilijkste!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:09

ooh prachtig! hij wordt steeds mooier en ik vind dat ie ook heel goed lijkend is.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 00:17

Update. Heb steeds echt weinig tijd om eraan te werken helaas.
Neus is weer aangepast, kleuren zijn wat warmer gemaakt, oog is wederom aangepast en de houding vind ik zo attenter ogen.

Afbeelding

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:04

wou ook zoals al eerder gezegt het gevoel zit er echt in. vind het echt het gevoel van een schilderij krijgen

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:23

Wow heel mooi!

Maar is dit niet te donker zo dan? (vooral bij de nek) omdat je zei dat ie op een donkere muur komt te hangen :)
Ga je er ook een achtergrond bij maken of niet? :)

Ben benieuwd! :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:16

heel mooi! ik vind de voorpluk al heel mooi. alleen het voor mij rechteroog klopt denk ik toch nog niet helemaal, volgens mij is ie wat te klein.
hij wordt trouwens wel steeds sprekender, heel knap!

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:58

_/-\o_
Respect

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:11

wauw , erg gaaf wat een mooi verloop van kleuren en wat een mooie, zachte uitstraling! :)
Heerlijk om naar te kijken.
ik vond het lipje in je vorige update wel wat sprekender, karakterestieker! geeft meer speelsheid, ook de diepte van het rechter neusgat (voor ons re).
echt superknap!