Fotograferen bij voetbal lampen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Fotograferen bij voetbal lampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:08

Hallo,

Morgen mag mijn broertje keeperstrainen bij Edwin van der Sar en uiteraard moet dit speciale moment vastgelegd worden.
Ik heb zelf een Nikon D3000 waar ik aardig mee uit de voeten kom en waar ik leuke foto's mee kan maken, alleen is dit altijd bij daglicht en zonder al te veel instellingen. Morgen, tijdens de training, is het donker en zullen dus van die grote voetballampen aanstaan.

Nu vroeg ik me af, welke instellingen/stand ik nou het beste kan gebruiken om alles zo goed mogelijk vast te leggen?
Want ik zie mezelf daar morgen al staan en vervolgens allemaal foto's te schieten waar ik helemaal niet blij mee ben of dat het niet wil lukken.

Ik heb trouwens een tamron 18-200 lens.

Groetjes Dewi

Many

Re: Fotograferen bij voetbal lampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:23

Mijn ervaring is dat die veldverlichting behoorlijk veel licht geeft, dus dat is met het fotograferen erg fijn. Ik zou kiezen voor een korte sluitertijd, zodat de bewegingen in ieder geval scherp kunt vastleggen, en daar de rest van de instellingen op aanpassen. Ik denk dat de scherpte het belangrijkst is, het is voor je broertje het leukst als hij gewoon duidelijke foto's heeft van deze training. Of er dan een beetje ruis op zit door een hogere ISO of dat je ze enigszins hebt moeten oplichten in Photoshop, dat zal 'm weinig uitmaken waarschijnlijk :))

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:34

Bedankt ;). Het gaat me (en mijn broertje) er inderdaad niet echt om dat het technisch gezien super sterke foto's zijn. Als het maar gewoon 'leuke' plaatjes worden.
In principe kan ik dus gewoon met dezelfde instellingen fotograferen als waar ik ook paarden mee fotografeer tijdens beweging, korte sluitertijd en een normale ISO waarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:01

Als het 's avonds donker is, zullen die lampen niet net zo veel licht produceren als normaal daglicht.
Hoeveel licht het wel precies is, is natuurlijk niet te voorspellen. Dat zie je pas op de locatie zelf.

Maar ik verwacht dat je de iso zo hoog mogelijk moet zetten om nog foto's te kunnen krijgen zonder bewegingsonscherpte.

Diafragma zo ver open als mogelijk zetten, zodat er zo veel mogelijk licht binnen komt.
Iso hoog zetten.
En dan even afwachten wat je camera voor sluitertijd aangeeft. Probeer 'm in ieder geval sneller dan 1/200e te houden. Liefst nog sneller.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:05

Is het gelukt?

Ik heb zelf weleens een bekerwedstrijd gefotografeerd die 's avonds was. Iso op zijn hoogst, diafragma helemaal open en een zo kort mogelijke sluitertijd. Niet geweldig mooi zijn ze geworden, maar het is soms behelpen met het licht dat je hebt.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 17:15

Ja, zaten wel wat leuke foto's bij! ook veel niet, maar we doen het met de foto's die we wel hebben ;)