Fotoshoot en riempjes van het hoofdstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fotoshoot en riempjes van het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:37

Op bokt kom ik regelmatig fotoshoots tegen, bijna altijd mooie foto's van mooie paarden :j
Er is alleen een ding wat me regelmatig stoort, de riempjes van het hoofdstel. Vaak steekt het eindje van de sperriem uit, de eindjes van de bakstukken steken uit, bij aansnoerneusriemen hang er een deel los onder de kin etc. Zo zonde, al die loshangende riempjes, zeker bij hoofdfoto's ziet het er (in mijn ogen) slordig uit en leid het de aandacht af van een prachtig paardensnoetje.

Ik vraag me af hoe het komt, is er simpelweg geen aandacht voor dwz zien eigenaar en fotograaf het niet?
Vind men het niet storend?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhyddid

Re: Fotoshoot en riempjes van het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:52

Zelf vind ik het ook storend... maar als ik zelf mijn paard op de foto zet, let ik er zelf altijd op dat alles goed vast zit.
Ik denk dat de eigenaar en fotografe dan gewoon niet goed opletten, en dan vooral de eigenaar.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:36

Ik let er wel altijd op :=
Maar ik ben wat dat betreft behoorlijk pietje precies :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:47

ik probeer er altijd op te letten, maar soms zijn de omstandigheden zo stressvol dat je als fotograaf wel eens dingen over het hooft ziet qua tuigage :) ik vind wel dat je als eigenaar altijd netjes tuig moet presenteren. dus gepoetst etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:06

Scherp oog voor detail, nice! Ik moet waarheidsgetrouw zeggen dat ik het sóms nog wel eens over het hoofd zie. Maar ik let er geregeld ook wel op. Vaak kun je er als zowel fotograaf als eigenaar wel op proberen te letten, maar is er niet meteen een oplossing voor. Sommige riempjes missen een passantje om weggestoken te worden, en om ze nou af te snijden ziet ook niet iedereen zitten (hoewel het wel eens gebeurt voor een shoot ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:46

Ik zou zeggen, houd als fotograaf een zakje manenelastiekjes op zak. Kost bijna niks en je kan er elk hoofdstelriempje snel mee vastzetten :)
Met fotoshop is dat elastiekje vast wel weer weg te poetsen, en anders valt het sowieso minder op dan al die flapperende riempjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:26

Heel vaak heb je ook te maken met hoofdstellen waarvan de passantjes wat los zijn gaan zitten in de loop der tijd. Dan kun je ze vóór de shoot mooi vast maken, maar zakken ze tijdens de shoot toch steeds naar beneden waardoor o.a. de bakstukken los gaan hangen. Erg irritant.

En soms is het heel eenvoudig: dan wil een eigenaar een hoofdstel perse op een bepaalde manier. Dan heb je daar als fotograaf (in opdracht) geen zeggenschap over.

Ik heb 't paard liefst zo kaal/naturel mogelijk.
Ook een sperriem die niet perse hoeft, haal ik er 't liefst vanaf als het paardenhoofd dat toe laat (bij grove of lange neus laat ik 'm wel zitten om de neuslijn een beetje te "breken").
Maar dan krijg je weer mensen die gaan "zeuren" dat er een lusje van de sperriem zit waar ze zich aan storen. Tja, die zullen mensen er écht niet vanaf gaan snijden voor die ene fotoshoot. En niet iedereen heeft zomaar een engelse neusriem zonder lusje die bij de rest van het hoofdstel past los in de zadelkast liggen (sterker nog, de eerste die dat wel heeft moet ik nog tegenkomen en ik fotografeer al 17 jaar paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:29

@Femke: Ik snap dat je een paard liefst zo naturel mogelijk ziet, maar ik ben dan inderdaad een van die mensen die zeuren. Liever een correct dichte sperriem dan zo'n raar lusje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:44

Ik zie dat anders.
Een sperriem is een hulpmiddel; een extra riempje aan een engelse neusriem. Tijdens een shoot ga je toch ook niet met een slof ofzo rijden?
Waarom zou je zo'n hulpmiddel als een sperriem er dan wel omheen doen?

Het is een riempje dat erg lelijk is, frommelig staat, druk is en verder geen functie heeft. Hoppa, er af met die bende. :P

Tja, dan blijft er zo'n lusje over.
Maar je haalt bij een zadel toch ook de ijzeren rondjes voorop er niet af, omdat je nooit met een martingaal of borsttuig rijdt? Waarom dan wel zo'n drukte maken over een lusje van een sperriem?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:52

ik ben ook niet van de sperriemen, maar ik bewerk het lusje wel bijna altijd weg in photoshop als het te doen is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:07

@Femke: Met een shoot ga je inderdaad niet ineens met een slof rijden nee, dat doe je anders ook niet. Hetzelfde met het sperriempje, dat ga je toch niet ineens weglaten, dat doe je anders toch ook niet?

Of als je het anders wilt bekijken, een neusriem is toch ook een hulpmiddel? Laat je die dan ook weg? Of je bit/zadel/stijgbeugels/etc? Waar houd het dan op?

Ik vind een sperriempje helemaal niet lelijk en frommelig, het is deel van je optoming die degene met de shoot gekozen heeft. Kies je voor een gecombineerde neusriem, dan zit het sperriempje er aan. Wil je geen sperriempje, kies dan voor een lage of hoge neusriem. Dat zijn (lijkt mij) toch dingen waar je over nadenkt voor je, als klant, een shoot plant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:30

Inderdaad, ik wil 't paard ook liefst zo kaal mogelijk.
Kan hij zonder hoofdstel? Dan gaat 't hoofdstel direct af!

Misschien ben ik "ouderwets" maar ik vind een gecombineerde neusriem een modeverschijnsel dat ten onrechte door een hele grote groep ruiters wordt gebruikt. Mensen hebben vaak geen idee wáárom ze een sperriem gebruiken. Een sperriem is alleen noodzakelijk voor ruiters die een paard hebben dat bij een hoge neusriem de mond nog ver open spert (vandaar de naam) en zelf geen zin hebben om de oorzaak (zoals een te ruwe teugelhulp!) op te lossen. Sperriem er aan en 't paard kan z'n mond niet meer open doen.

Is een trend geworden.
"Vroeger" had je alleen hoge en lage neusriemen.
Zo'n gecombineerde is ook niets meer of minder dan een hoge neusriem met een lusje er aan om EVENTUEEL een sperriem aan te bevestigen.
Dat menig kip zonder kop die sperriem er vervolgens maar permanent op laat zitten zonder er bij na te denken wat voor functie 't ding eigenlijk heeft... tja, da's een heel ander verhaal.
Het ene hoofdstel bedrijf heeft een gecombineerde neusriem door een systeem waarbij de sperriem er los aan gemaakt kan worden met een extra stukje leer (dat gemakkelijk kwijt raakt) de ander naait permanent een lusje aan de hoge neusriem zodat de sper riem er makkelijk aan en af gaat.

Ik blijf een gecombineerde neusriem dus gewoon zien als een hoge neusriem met OPTIE voor een hulp-neusriem: de sperriem.
Zoals hij ooit bedoeld is toen het uitgevonden werd.

Heeft 't paard z'n mond niet continu open tijdens de fotoshoot, en laat het hoofd het toe? Dan gaat ie er bij mij gelijk af :)

Maar smaken verschillen... Prima.
Ik zal er mijn foto's alleen nooit voor veranderen. Tenzij de klant er zelf specifiek om vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:44

Dat moet je ook zeker niet doen, mensen kiezen jou als fotograaf omdat ze het mooi vinden wat jij maakt :)

Wat betreft de rest, daar zullen we van mening over blijven verschillen denk ik :)
Ik ben zelf ook niet persé voor sperriempjes, gebruik zelf een lage neusriem, maar als mensen daar wel voor kiezen en dat blijkbaar handig of mooi vinden, dan is dat hun keuze. Als ze een hoge of lage neusriem handiger of mooier hadden gevonden, dan hadden ze daar wel voor gekozen.
Een tussenoplossing met alleen een lusje is in elk geval niet zoals het ooit bedoeld of uitgevonden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:34

Blijheid schreef:
Een tussenoplossing met alleen een lusje is in elk geval niet zoals het ooit bedoeld of uitgevonden is.

Dát is dus geen feit (zoals je 't nu presenteerd), maar zelfs een onwaarheid.
Die gecombineerde neusriem is een kruising tussen een engelse neusriem en de OPTIE om er een africhtingsneusriem in de vorm van sperriem aan te hangen.

Wanneer het paard afgericht is en de mond niet meer open spert, kan vanaf dat moment zonder de sperriem worden gereden. Deze kan dan dus weggelaten worden.

Op die wijze is de gecombineerde neusriem ooit juist uitgevonden. Men kan dan het paard africhten en verder trainen met 1 hoofdstel, zonder dat er eerst een lage africhtingsneusriem en later een hoge neusriem gekocht moet worden (volgens het klassieke engelse africhtingsprincipe).
De sperriem is er alleen om te monteren als die noodzakelijk is. En kan er af vanaf het moment dat hij niet meer noodzakelijk is.

In groot brittannië zie je ook bijna geen gecombineerde neusriemen, die "trend" is echt iets heel erg Hollands.
Ze rijden daar met laag óf hoog. Zonder tussenoplossing.
En als men tóch die tussenoplossing doet, zijn er speciale leren riempjes die je aan de hoge neusriem kunt vastmaken om alsnog een sperriem te monteren. Zó is later het sperriem lusje uitgevonden, zodat je niet steeds dat leren riempje kwijt raakt maar altijd snel een sperriem aan 't hoofdstel kunt vast maken. ;)

Zie voorbeeld... Hoge neusriem + sperriem.
Maar dit lusje raak je heel snel kwijt.
Afbeelding
Afbeelding

Een permanentere oplossing die je niet kwijtraakt in de vorm van een ingenaaid sperriem lusje is "praktischer" bij werk hoofdstellen.
En die worden momenteel in NL natuurlijk 't meest verkocht.

Dat is ook de reden dat ik het echt geen probleem vindt.
Het is gewoon een hoge neusriem met lusje voor optionele sperriem. Feit.
Dan kun je inderdaad dat lusje nog mooi of lelijk vinden. Maar noodzakelijk of "zoals het hoort" is het niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:34

Femke schreef:
Het is gewoon een hoge neusriem met lusje voor optionele sperriem. Feit.

Zo is het misschien wel ooit begonnen. Alleen het feit dat het lusje nu in 99 van de 100 gevallen wel vast zit geeft toch al aan dat de gecombineerde neusriem misschien een nieuwer (en hollands) ontwerp is dan de hoge neusriem, maar desondanks ook een ontwerp wat zo bedoeld is en over nagedacht is?
Een hoge neusriem is een hoge, en een gecombineerde is een gecombineerde. Dat zijn twee verschillende dingen. Ja, van een hoge kan je met een extra lusje een gecombineerde maken, maar dat betekend niet dat elke gecombineerde neusriem een hoge is met optie.
Het is dus niet zoals het hoort bij een hoge neusriem, maar wel zoals het hoort bij een gecombineerde neusriem.

Als alle teckels honden zijn, maakt dat nog niet alle honden teckels. Dat is wat ik bedoel.

Maargoed, dat is eigenlijk niet waar dit topic over ging :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:48

Klopt er is inderdaad over nagedacht.
Het is namelijk bewust zo ontworpen en gemaakt zodat het een keuze blijft of je de sperriem wel of niet gebruikt. Zo "hoort" een gecombineerde neusriem gebruikt te worden. Bij het ene paard kun je 'm indien nodig mét sper gebruiken. En "normaal" hoor je 'm zonder de sperriem te gebruiken. Maar half Nederland weet dat blijkbaar niet en gebruikt 'm gewoon altijd met sper, omdat hij standaard wordt meegeleverd.

Anders hadden ze veel eenvoudiger de sperriem er gewoon permanent aan vast kunnen zetten, zodat je 'm nooit kwijt raakt en ook je passantjes nooit verliest (die er nu regelmatig vanaf vallen juist omdat hij los zit).

Blijheid schreef:
maar dat betekend niet dat elke gecombineerde neusriem een hoge is met optie.

En toch is het wel zo. Al staat men in de Hollands rijcultuur gewoon niet zo bij stil. :P
Het zijn trainingshoofdtellen, waarbij je dankzij de combinatie voor ieder paard de keuze hebt tussen hoge neusriem of hoge neusriem + sperriem (waardoor het een gecombineerde wordt).
Laat de sperriem er af, en het is een hoge neusriem. Zo mag je volgens de reglementen ook rijden. Men ziet een hoofdstel met sperriem lus zonder sperriem bevestigd officieel gewoon als hoge neusriem.

't Topic gaat er natuurlijk wel over... fotoshoots, hoofdstellen en riempjes van hoofdstellen.
Discussie wel of geen sperriem en uitstekend sperriem lusje is daar toch gewoon onderdeel van? ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:49

Nee, het topic gaat over waarom er niet op de riempjes wordt gelet door een aantal fotografen. Niet over het verschil tussen een hoge en gecombineerde neusriem, waar we inmiddels wel in belanden ;)

Ik ga er dus ook niet meer op door, we verschillen van mening, en dat is prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:52

Blijheid schreef:
Nee, het topic gaat over waarom er niet op de riempjes wordt gelet door een aantal fotografen.

Die vraag heb je zelf in 't begin van je topic toch al beantwoord?
Men kan het niets schelen, of men denkt er simpelweg niet aan ...

Dat zijn "de" redenen. Weinig verder over te zeggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:53

Nee, ik stel redenen voor die ik me voor kan stellen.
Misschien hebben mensen wel andere redenen.

edit: Eigenlijk is jou antwoord ook een extra reden. Jij ziet zo'n lusje aan de neusriem als iets wat daar hoort voor een optioneel extra riempje. Zo had ik er niet over nagedacht. Ik zie gewoon een uitstekend lusje en/of een missende sperriem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-12 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:57

Zoals...? Dat mensen het mooi vinden, al die uitstekende riempjes?

De 2 die al genoemd zijn, zijn de enige redenen die ik ooit ben tegen gekomen, in die 17 jaar die ik al paarden fotografeer.
Er wordt niet op gelet (vaak tijdgebrek/haastig/zenuwachtig) of 't kan ze niets schelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:58

Zie edit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:01

Ja klopt, dat is inderdaad een verklaring tussen 't verschil in het wel of niet mooi vinden van 't lusje en de keuze om 'm er wel op te doen of af te laten.

Maar als je 't puur hebt over passantjes waar geen bakstukriempjes in zitten, en uiteinde van de sperriem die in de lucht steekt. Dat is gewoon puur nalatigheid omdat 't vergeten wordt of omdat 't mensen niet uit maakt. Of omdat de passantjes te groot zijn en tijdens de shoot naar beneden zakken (had ik ook al eerder geantwoord).

Mensen doen 't niet voor de lol.
En 90% van de fotoshoots die je hier op bokt ziet, wordt door hobbyisten gedaan.
Niets ten nadele daarvan, maar het zijn geen professionals die op alle details moeten letten voor hun betalende klant of commerciële opdracht. De kennis/ervaring is er vaak niet of men is te verlegen om er wat van te zeggen tegen de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:04

Misschien dat dit dan een wake-up call kan zijn voor die mensen. Het is voor een fotograaf tenslotte ook het leukst om mooie foto's te maken, en zonde om thuis nog dit soort dingen te zien terwijl je het toen makkelijk had kunnen corrigeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:06

Ja, absoluut!
Hoort op het check lijstje te staan vóórdat de shoot begint :j