Mijn eerste...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Mijn eerste...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:40

Sommige van jullie kennen mij nog wel van de digitale versies....

Maar ik wilde eens wat anders gaan doen...je kunt toch meer je gevoel kwijt in een schilderij dan in het digitale vind ik...

dus ik ben maar eens begonnen met een werkje...
het was dus eigenlijk een probeersel...ik wilde het paard ( mijn eigen schimmel in dit geval) niet persee precies realistisch naschilderen maar eens kijken hoe ver ik kwam met mijn eigen ideeen...

Mijn schoonmoeder was hier gisteren op visite en heeft nog een boel spullen voor me staan dus ik wil me hier wat verder in gaan verdiepen en zien waar en hoever ik kan komen...

dus dit was mijn eerste project....
Nog genoeg dingen aan te merken....maar voor nu was ik best tevreden...

het voorbeeld
Afbeelding

stappenplan...schetsen blijft toch een lastig iets.....op de een of andere manier zijn de verhoudingen zo op de pc veel makkelijker...
maargoed ik dacht...dat komt stapsgewijs misschien wel weer goed...
Afbeelding

en het eindresultaat
Afbeelding

tips en of opmerkingen natuurlijk welkom, dan kan ik proberen bij het volgende project daar op te letten

romyloverrr

Re: Mijn eerste...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:41

mooi gemaakt hoor !

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:44

... ik zag je net voorbij komen in een topic en ik dacht: "goh, al zo'n tijd niks van TinkerTom gezien"
En toen zag ik dit topic voorbij komen :D

Vind hem heel erg gaaf! Alleen zijn wel in je schilderij de sokken van de voorbenen een stukkie kleiner en donziger. Verder is die helemaal super!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:47

Als de voorbenen iets langer waren geweest, was het helemaal prima geweest Miran!
Verder vind ik je kleurgebruik heel mooi

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:11

Mooi, je hebt duidelijk talent. En mijn god, wat een "bom" van een paard!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:14

Was ook al naar de benen aan het kijken maar als ik naar het origineel kijk, dan zie ik niet zo heel veel verschil, maar iets langer was wel mooier.
En die voorpluk die zich in twee verdeelt vind ik er niet bij passen. Of 1 kant of geen, dit lijkt een streepje witte verf zonder doel. :)
Maar verder prachtig!! Doe het je echt niet na.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:36

gaaf zeg! enige wat me opviel is dat de manen wat grof zijn, rest is dan heel fijntjes waardoor het net lijkt of die manen er later bij zijn gemaakt...qua kleurgebruik wel super

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:07

Dank voor jullie feedback!

Ik heb idd lopen kl*te met de manen...ze waren eerst namelijk nog wat grover...vind het dan moeilijk om ze hetzelfde te maken als de sokken...moet daar denk ik nog wat feeling voor krijgen..

Qua benen , ik denk dat ik zijn lijf wat te grof gemaakt heb waardoor het net een worst op pootjes lijkt ;-) dan zouden wat langere benen idd wat mooier geweest zijn...

Idd nu ik er zo wat langer naar staar hadden die 2 sprietjes idd niet echt gehoeven...mooier zonder...

verder bedankt voor de complimentjes! ik ga lekker aan de slag!

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:53

als eerst, wat heb je een gaaf paard !
en ook je schilderij is echt mooi gelukt ! ;)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:15

Wauw gaaf gemaakt! En dat paard is ook wauw <3

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:01

Ziet er goed uit :) En echt super mooi paard <3

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 09:09

dank jullie wel!! Ben ook erg blij met mijn knappert!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:47

Ik zag je topic al op facebook! Goed bezig zo. Prachtige schimmel trouwens!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:10

Ik vind je achtergrond echt geweldig! Het paard zelf vind ik vooral de achterhand heel sterk en krachtig, de voorhand spreekt mij wat minder aan - in tegenstelling tot wat 'normaal' de bedoeling is, wordt mijn aandacht meer naar achteren getrokken. Ik zie zo niet direct wat het is, maar het lijkt door de voorbenen te komen. In tegenstelling tot de achterbenen ogen deze wat ieler. Er is ook iets met zijn oog, als je de lijn van het oog naar het neusgat ziet op de foto, loopt die iets minder steil dan bij jouw schilderij. Het oog zelf heeft ook een steilere hoek naar boven dan op de foto. Dit laat het hoofd heel anders lijken, terwijl de verhoudingen verder wel kloppen.
Maar nogmaals, je achtergrond en je kleurgebruik zijn heel tof! En voor zo'n vrij schilderij is het al heel 'precies'.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:18

Echt heel mooi je hebt een nieuwe hobby denk ik je hebt echt talent.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:14

Echt mooi :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:18

Ik zag je op FB en erg leuk gemaakt!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:25

Ik vind het heel goed voor een "probeersel" :j zoals je zelf zegt. Ik zou, als je toch echt wil gaan schilderen de achtergrond meer meenemen in de voorgrond.
Nu zijn het eigenlijk twee delen; het paard en de achtergrond. Je kunt kleuren van de achtergrond heel mooi terug laten komen in de schaduwen en kleurnuances in het paard.
Juist in schilderijen kun je daar mee spelen. Het paard staat er, de verhoudingen zijn goed, nou je eigen creativiteit er op loslaten.
Schilder eens met lef. Foto aan de kant, niet meer naar kijken, maar alleen nog naar het schilderij.
+:)+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:27

Leuk schilderij! Ik vind dit wel voor herhaling vatbaar!

Zoals je zelf al aangeeft knellen de verhoudingen wat. Ook had ik in het schilderij wat meer van het kleurenspel van de foto teruggezien. Het licht valt namelijk heel mooi over de voorbenen en op het hoofd, waardoor de nadruk valt op zijn blik en de beweging. Dat zie ik in het schilderij niet terug, waardoor het een beetje een statisch geheel wordt. Ook hebben daar de krachtige achterbenen de nadruk, waardoor de voorzijde in het geheel wat wegvalt en het driedimensionale daardoor ook.
Manen, sokken en staart had je wat fijner mogen opzetten. Welk penseel heb je daarvoor gebruikt?
Verder mis ik ook kleur, net als samenspel met de achtergrond. In eerdere versies lijkt dit minder te spelen. Het paard is er nu een beetje ingeplakt. Dat speelt bij je digitale werk ook wel maar beduidend minder. Ik denk deels omdat het bij portretten an sich minder speelt.

Ik vind trouwens de zachte blik die je gevangen hebt echt helemaal super, net als het zachte van zijn neus.
De achtergrond vind ik trouwens ook geslaagd qua kleur en toets, maar ik had graag net wat samenspel met het onderwerp gezien. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar; vind het een warmere uitstraling hebben dan je digitale werk, wat in veel gevallen ook snel de valkuil van digitaal is. Meer van zulke!

Verder ga ik ook mee met de tip van justkid.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:52

Vind hem geweldig, leuke stijl en mooie kleuren. Vind de neus en manen heel mooi. Zou dan juist dat wat grovere van de manen graag terug zien in de staart en sokken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:29

Wauw, prachtig gedaan, chapeau als dat je eerste werk is!!
Ik ga mee met de eerder gemaakte opmerkingen. Het behang aan de voorbenen doet mij wel een klein beetje denken aan de poten van een poedel...
Laatst bijgewerkt door miezelke op 21-11-12 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:29

super bedankt voor jullie feedback!!

justkid, ik snap goed wat je bedoeld en ik dacht eigenllijk ook hetzelfde maar kon er niet uitkomen hoe ik dat moest aanpakken...misschien heb ik hey mezelf ook moeijker gemaakt door een donkere achtergrond te nemen...
had ik meer een blauwige achtergrond genomen had het makkelijker geweest...

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:58

Mooi hoor Miranda !!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:05

Als je blauw neemt wordt het koel/koud.
Als je het "het moet precies lijken" loslaat kun je gaan denken welk gevoel je wilt overbrengen. Het is belangrijk dat de anatomie klopt maar of de manen precies zoals op de foto ook op je schilderij moeten zijn is echt onbelangrijk. Je moet gaan nadenken over je compositie en vooral, wat is de essentie van het paard dat je wil overbrengen.
Ik heb geleerd dat je een schilderij in zijn geheel moet opzetten. Ik werkte veel met acryl en dan zet je eerst de achtergrondkleur in zijn geheel op, geen uitsparing waar het paard moet komen maar wel lichter dan de uiteindelijke achtergrondkleur. Als je al een warme bruine achtergrond hebt dan schijnt dat altijd een beetje door waardoor je al veel meer een eenheid krijgt.
Werk van grof naar steeds gedetailleerder maar doe dat gelijkmatig over je hele schilderij.

Ik vind het altijd wel heel knap als iemand heel detaillistisch precies gelijkend kan tekenen of schilderen maar ik vind het alleen maar knap en stiekem vind ik een foto dan vaak gewoon mooier en beter. Het leuke van schilderen is juist dat je er iets van jezelf in kan leggen. Je kunt iets toevoegen wat je nooit op een foto kan vastleggen.

Maar je moet het wel durven en ook dingen gewoon laten mislukken.
De andere tip is; schilder gewoon op een groot formaat, hoe meer ruimte je hebt hoe ruimer je kan schilderen en hoe losser je penseelstreek wordt, dan heb je ook geen last van focussen op kleine (onbelangrijke) details.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:48

Ik sluit mij bij alle goed onderbouwde tips aan.
Je paard en de foto zijn erg inspirerend en ik denk als je vooral de voorbenen nog net iets meer in balans brengt het je schilderij ten goede komt!
Verder erg leuk gedaan en vooral dooorrrrrrgaan met schilderen!