Ramp van het jaar - Hulp gevraagd : Chihuahua in pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Ramp van het jaar - Hulp gevraagd : Chihuahua in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:31

Beste Bokkers,

Gisteren had ik het plan opgevat een 'Kerstcadeau-tekening' voor mijn meter te maken van haar chihuahuapup.
Met goede moed een foto uitgezocht (niet topkwaliteit, maar ok), de schets opgezet en aan het oortje begonnen. So far, so good.
Wilde deze morgen nog wat verder tekenen, maar heb het volgens mij echt verprutst.

Toen ik vond dat het oor serieus de mist was ingegaan, dan maar het oogje geprobeerd onder het mom "als dit ook mislukt, gaat ie in de vuilbak".
Graag tips en tricks voor hoe het beter kan of eventueel een tip over hoe ik het nog zou kunnen redden.
Ik krijg niet de typische "bolle oogbol" van de chihuahua en zie zelf heel weinig contrast in het oogje.

Alvast bedankt voor de tips, ik sta zeker open voor kritiek. Het is mijn tweede pasteltekening ooit.

De voorbeeldfoto :
Afbeelding

De schets :

Afbeelding

Begin inkleuren :

Afbeelding

De ramp : ik krijg de kleur van het oortje niet goed en ook het oog is een ramp in mijn ogen.

Afbeelding Dit is hoe het nu staat (ik denk dat het hondje mij zou bijten als hij dit drama ziet :+ )

TinkerTom

Re: Ramp van het jaar - Hulp gevraagd : Chihuahua in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:35

Ik zou gewoon lekker doorgaan want ik vind hem er nu niet heel slecht uitzien hoor!
Niet meteen opgeven...
soms ben ik met een schilderij of tekening bezig en denk ik...mmmm dat wordt niets,.....
maar dan is hij uiteindelijk klaar en denk ik.....maar goed dat ik door gegaan ben!
Je kun hem altijd nog wel doen...
Oefening baart kunst he!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:38

TinkerTom, dank voor je reply. Ik ben zeker niet iemand die snel wil opgeven, maar ik hoop natuurlijk wel dat ik mijn meter met een mooie, zo veel mogelijk lijkende tekening kan verrassen. En als dat inhoudt dat ik beter herbegin dan moet dat maar ;)

Heb jij tips naar kleurgebruik en het oogje toe? :)

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:41

Ik heb hetzelfde als TinkerTom :-), probeer anders het oog even te laten voor wat het is en ga gewoon verder met de rest.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:59

Afbeelding Dit is de laatste foto (ik sta ondertussen weer iets verder)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:47

je bent aardig op weg, misschien toch een beetje bruin erdoor nog? is ie niet te zwart...gezien de foto zit er ook een bruinige gloed overheen. Denk als je nog even verder bent dat het echt wel goed komt

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:54

ik vind dat je goed opweg bent hoor !
ik ben dan geen goeie tekenaar, maar ik vind hem mooi !
hihi

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:18

Probeer wat meer van licht naar donker te werken. Highlights aanbrengen op zwart is erg moeilijk en wordt snel smoezelig. Sowieso zou ik zoveel mogelijk van zuiver zwart afblijven en alternatieven die dicht bij zwart liggen, zoals bijv. burnt sienna en indien het werk het vraagt een donkere grijstint gebruiken.
In de foto zie je al dat het hondje eigenlijk helemaal niet zo zwart is. Zwart is, zeker ook in pastel, een vreselijk aanwezige tint die je eigenlijk niet of nauwelijks zult gebruiken. Probeer wat warmere tinten en o.a. donkere bruintinten te gebruiken. Succes.

Door er wat meer kleurvariatie en overgang in te verwerken zal de tekening wat meer tot leven komen. En niet getreurd als je opnieuw zult moeten beginnen, want dat is een onderdeel van het tekenproces. Dat gebeurt echt iedereen. :)

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:49

Al lang niets meer laten horen en ook nu zal het omwille van examens lang stil blijven.
Maar wou toch mijn laatste stand van zaken met jullie delen.
Heb getracht de tips al op te volgen. De kleuren die ik nu al heb opstaan zijn onder meer greige, bruinig, burnt sienna, taupe,... Ik ga nog over de donkere stukken gaan met de sienna en taupe en nog een naamloze bruintint.

Tips en commentaar altijd welkom!

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:54

ziet er toch goed uit?
Gewoon verder gaan!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:55

Ik moet toegeven dat ik al wat meer vertrouwen krijg dat het wel zal lukken mits nog veel geduld. Heb al een heleboel handige tips gekregen :)