Onderuitgegaan met camera en al

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Onderuitgegaan met camera en al

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:59

Gisteren ben ik naar een watertje vlak bij huis gegaan om daar samen met mijn moeder en de honden een frisse neus te halen. We waren beide redelijk tot zeer erg verkouden en dachten hier goed aan te doen.
Ik nam natuurlijk de camera (die eigenlijk van mijn vader is) mee. Eenmaal daar besluit ik na verloop van tijd wat dichter bij het water te staan. Omdat het eb was, was het daar droog, maar ook erg glad. Dit wist ik en ik deed al voorzichtig, maar helaas...
Mijn voet glijd weg en ik tuimel achterover. In die seconde schoot verbazingwekkend genoeg mijn telelens van mijn camera! Mijn val brak ik door mijn elleboog, die dankzij dit stomme akkefietje nu in een mitella zit. Maar, geluk bij een ongeluk dacht ik, belandde de lens ongeveer een meter van mij vandaan, in het water. Ik was zo blij dat hij niet op het steen viel, maar in het water, want dat zou nog wel te repareren zijn.
Dus ik naar huis, lens op de kachel en vandaag na school ermee naar de fotowinkel geweest. Ik was al erg blij te zien dat bijna alle condens in de lens weg was. Maar omdat het smerige water bij het opdrogen aanslag had achtergelaten, ging ik eigenlijk naar de winkel om te vragen of hij wellicht in gedestilleerd water gelegd moest worden.
Tot mijn grote ontsteltenis zei hij echter, dat de lens weggegooid moest worden omdat er anders kans op kortsluiting was als ik hem weer zou gebruiken.

Nu is mijn vraag;
Kan ik hem echt niet meer gebruiken?

Het gaat om een Tamron telelens van een oud model, die op een Sony Alpha zat.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Voor de nieuwsgierigen; De body is helemaal in orde! Die heeft de grond noch water kunnen raken.

Wilawander

Re: Onderuitgegaan met camera en al

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:06

Ik zou hem ook niet meer op de body doen grote kans dat die daarna ook kapot is. water kunnen ze niet hebben.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:10

zitten er elektrische onderdelen in de lens? Indien niet zou het me verwonderen dat die total loss is.
Echter zou ik wel demonteren indien mogelijk en ieder onderdeel oppoetsen...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:14

WilmaBoy schreef:
zitten er elektrische onderdelen in de lens? Indien niet zou het me verwonderen dat die total loss is.

Nou, de AF zelf zit in de body, maar ze maken natuurlijk wel elektrisch geladen contact tijdens het scherpstellen.
Verder demonteren dan hem van de body af te halen, UV-filter en zonnekap eraf gaat eigenlijk niet.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:16

Leonyr schreef:
WilmaBoy schreef:

Nou, de AF zelf zit in de body, maar ze maken natuurlijk wel elektrisch geladen contact tijdens het scherpstellen.
Verder demonteren dan hem van de body af te halen, UV-filter en zonnekap eraf gaat eigenlijk niet.

ik zou hem een paar dagen naast de verwarmingsketel leggen, zo af en toe de zoom eens open en dicht.
Na een week of iets langer, als je echt 200% zeker bent dat alles door en door droog is hem er eens opzetten en proberen...

edit: zout water kan eens lens absoluut niet hebben, maar dit betreft toch 'gewoon' water

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:49

WilmaBoy schreef:
Leonyr schreef:

ik zou hem een paar dagen naast de verwarmingsketel leggen, zo af en toe de zoom eens open en dicht.
Na een week of iets langer, als je echt 200% zeker bent dat alles door en door droog is hem er eens opzetten en proberen...

edit: zout water kan eens lens absoluut niet hebben, maar dit betreft toch 'gewoon' water

Maar als er water in zit wat je niet ziet en je sluit hem aan op de body, dan neem ik aan dat ik mijn body ook meteen kan weggooien, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:59

En als je hem in rijst legt? Dan trekt al het vocht eruit...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:14

denk dat rijst niet echt veel zal helpen, zal eerder de vochtigheid uit lucht halen. Maar idd, als er nog vocht inzit dan is ook je body ten dode opgeschreven, daarom, ergens lekker warm, doe maar een (2?) week oid, dat je héél zeker bent dat alles droog is en dan even proberen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 14:42

WilmaBoy schreef:
denk dat rijst niet echt veel zal helpen, zal eerder de vochtigheid uit lucht halen. Maar idd, als er nog vocht inzit dan is ook je body ten dode opgeschreven, daarom, ergens lekker warm, doe maar een (2?) week oid, dat je héél zeker bent dat alles droog is en dan even proberen.

Zoiets zaten wij ook aan te denken inderdaad. Bedankt in ieder geval voor de reactie's. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:10

Oef... wat vervelend :(:)

Ik denk dat je 't best een kosten afweging kunt maken...
Hoe duur is je lens (nieuw/2e-hands) en wat kost je body?

Als 't om een lensje van bijv. 200 euro gaat, zeg ik: direct weggooien. Hoe "zonde" het ook is. En een nieuwe of gebruikte kopen.
Is het een lens van bijv. 2.000,- euro dan zeg ik: ter reparatie aanbieden bij het merk zelf. Daar kunnen ze je een deskundig advies geven over of de lens echt niet meer te redden is.

(blijft natuurlijk helemaal je eigen keus... en ik kan ook niet in je portemonnee kijken natuurlijk...)

Hoe dan ook, ik zou 'm nu niet zomaar op je eigen body zetten.
ALS je al beslist om 'm te houden, dan echt eerst naar een reparatie punt van 't merk brengen om te laten onderzoeken of het "veilig" is.