Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Avalon_ schreef:Ik snap dat je wat ziet in de foto, het paard knalt uit de foto en geeft een idee van een boel kracht.
Toch doet de achtergrond, de drukke omgeving en de voorbrengpersoon die mijns inziens twee stappen naar rechts had gekund. Hij verdwijnt nu gedeeltelijk achter het paard.
Ik ga thuis eens kijken of ik nog wat aan de drukke achtergrond kan doen.
Toch leuk om te zien dat iedereen er een andere mening bij heeft
Femke schreef:Technisch gezien: ik vind de kleuren niet mooi helder.
Het was zo te zien een prachtige dag. Maar de lucht is een beetje flauw grijzig, ipv helder blauw.
Hetzelfde geldt voor de bomen. Die niet echt knal groen zijn, maar wat flauw.
Het knalrode hoofd van de rechter voorbrenger laat wel zien dat er genoeg helderheid/kleur aanwezig was die dag.
Dus ik zou de foto nog wat preciezer retoucheren om de kleuren er beter uit te laten knallen.
Verder is de horizon flink scheef.
Inhoudelijk:
Ik vind het geen fijn/mooi/prettig beeld.
Ik zie vooral 2 érg agressieve voorbrengers en een flink gefrustreerd paard.
Aan de achterkant een zweep die hard richting het paard knalt om op te jagen.
Aan de voorkant een volwassen kerel die 'm juist tegenhoudt en er óók nog een zweep vóór houdt.
Wit in de ogen van het paard van de spanning. Neusgaten volledig opgeblazen en bovenlip ver naar voren, lijkt ook op spanning.
Hoofd opzij getrokken (hoort netjes recht te zijn als je een paard correct voorbrengt, zodat hij recht loopt).
En daarbij vind ik het paard niet heel erg goed tot z'n recht komen qua bouw en uitstraling.
Als je nou een serie had gemaakt over "kwelling van paarden op keuringen", en dat als project had gedragen met een serie van foto's... Ja, dan is dit inderdaad een top foto.
Maar wil je een "Friese hengst" tonen. Dan zijn er in mijn ogen betere manieren om dat te doen, waarbij het paard niet met zwepen opgejaagd wordt, en opzij getrokken wordt... Maar waarbij hij juist in z'n waarde gelaten wordt en zijn pluspunten naar voren komen. Ipv spanning en angst in z'n hele uitdrukking.
Daar kun jij als fotograaf natuurlijk niets aan doen.
Maar als ik eigenaar van dit paard was, zou ik deze foto eigenlijk liever niet willen zien.