[FOTO] Friese hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

[FOTO] Friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:13

Friese hengst, gemaakt tijdens de fokdag van het Friese paard in Esbeek vorig jaar :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 13-11-12 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

ilsexxx

Re: Friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:39

Práchtig! :wow:

rhanasasja

Re: [FOTO] Friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:17

Het paard vind ik echt prachtig, maar de foto, mwa. De mannen erop zijn nou niet zo, haha! :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:20

Ik snap dat je wat ziet in de foto, het paard knalt uit de foto en geeft een idee van een boel kracht.
Toch doet de achtergrond, de drukke omgeving en de voorbrengpersoon die mijns inziens twee stappen naar rechts had gekund. Hij verdwijnt nu gedeeltelijk achter het paard.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:09

Ik hou er van. Top foto! Juist ook met deze mannen erbij, het feit dat je de voorbrenger
niet duidelijk ziet laat de foto alleen maar meer spreken voor mij persoonlijk! De kracht spat van de foto af!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:31

Heeeeel gaaf paard en mooi scherp! Alleen word ik pissig op die man met die zweep. En wat jammer van de scheve horizon!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:21

Avalon_ schreef:
Ik snap dat je wat ziet in de foto, het paard knalt uit de foto en geeft een idee van een boel kracht.
Toch doet de achtergrond, de drukke omgeving en de voorbrengpersoon die mijns inziens twee stappen naar rechts had gekund. Hij verdwijnt nu gedeeltelijk achter het paard.

Juist omdat de voorbrenger er niet voor staat, geeft dat naar mijn idee weer wat extra kracht. Hij had niet verder naar rechts gekund, want daar stond het hek al. Vandaar dat hij er ook iets achter loopt want hij kon ook niet naar voren omdat het paard daar liep :) Ik ga thuis eens kijken of ik nog wat aan de drukke achtergrond kan doen.

Bedankt allemaal! :D Toch leuk om te zien dat iedereen er een andere mening bij heeft :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:22

Technisch gezien: ik vind de kleuren niet mooi helder.
Het was zo te zien een prachtige dag. Maar de lucht is een beetje flauw grijzig, ipv helder blauw.
Hetzelfde geldt voor de bomen. Die niet echt knal groen zijn, maar wat flauw.

Het knalrode hoofd van de rechter voorbrenger laat wel zien dat er genoeg helderheid/kleur aanwezig was die dag.

Dus ik zou de foto nog wat preciezer retoucheren om de kleuren er beter uit te laten knallen.

Verder is de horizon flink scheef.

Inhoudelijk:
Ik vind het geen fijn/mooi/prettig beeld.

Ik zie vooral 2 érg agressieve voorbrengers en een flink gefrustreerd paard.

Aan de achterkant een zweep die hard richting het paard knalt om op te jagen.
Aan de voorkant een volwassen kerel die 'm juist tegenhoudt en er óók nog een zweep vóór houdt.

Wit in de ogen van het paard van de spanning. Neusgaten volledig opgeblazen en bovenlip ver naar voren, lijkt ook op spanning.

Hoofd opzij getrokken (hoort netjes recht te zijn als je een paard correct voorbrengt, zodat hij recht loopt).

En daarbij vind ik het paard niet heel erg goed tot z'n recht komen qua bouw en uitstraling.

Als je nou een serie had gemaakt over "kwelling van paarden op keuringen", en dat als project had gedragen met een serie van foto's... Ja, dan is dit inderdaad een top foto.

Maar wil je een "Friese hengst" tonen. Dan zijn er in mijn ogen betere manieren om dat te doen, waarbij het paard niet met zwepen opgejaagd wordt, en opzij getrokken wordt... Maar waarbij hij juist in z'n waarde gelaten wordt en zijn pluspunten naar voren komen. Ipv spanning en angst in z'n hele uitdrukking.

Daar kun jij als fotograaf natuurlijk niets aan doen.
Maar als ik eigenaar van dit paard was, zou ik deze foto eigenlijk liever niet willen zien.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:23

Femke schreef:
Technisch gezien: ik vind de kleuren niet mooi helder.
Het was zo te zien een prachtige dag. Maar de lucht is een beetje flauw grijzig, ipv helder blauw.
Hetzelfde geldt voor de bomen. Die niet echt knal groen zijn, maar wat flauw.

Het knalrode hoofd van de rechter voorbrenger laat wel zien dat er genoeg helderheid/kleur aanwezig was die dag.

Dus ik zou de foto nog wat preciezer retoucheren om de kleuren er beter uit te laten knallen.

Verder is de horizon flink scheef.

Inhoudelijk:
Ik vind het geen fijn/mooi/prettig beeld.

Ik zie vooral 2 érg agressieve voorbrengers en een flink gefrustreerd paard.

Aan de achterkant een zweep die hard richting het paard knalt om op te jagen.
Aan de voorkant een volwassen kerel die 'm juist tegenhoudt en er óók nog een zweep vóór houdt.

Wit in de ogen van het paard van de spanning. Neusgaten volledig opgeblazen en bovenlip ver naar voren, lijkt ook op spanning.

Hoofd opzij getrokken (hoort netjes recht te zijn als je een paard correct voorbrengt, zodat hij recht loopt).

En daarbij vind ik het paard niet heel erg goed tot z'n recht komen qua bouw en uitstraling.

Als je nou een serie had gemaakt over "kwelling van paarden op keuringen", en dat als project had gedragen met een serie van foto's... Ja, dan is dit inderdaad een top foto.

Maar wil je een "Friese hengst" tonen. Dan zijn er in mijn ogen betere manieren om dat te doen, waarbij het paard niet met zwepen opgejaagd wordt, en opzij getrokken wordt... Maar waarbij hij juist in z'n waarde gelaten wordt en zijn pluspunten naar voren komen. Ipv spanning en angst in z'n hele uitdrukking.

Daar kun jij als fotograaf natuurlijk niets aan doen.
Maar als ik eigenaar van dit paard was, zou ik deze foto eigenlijk liever niet willen zien.

Ik weet niet bij lange na niet zo veel van paarden af en hun uitdrukkingen. Als ik het wel had geweten, had ik er zelf ook anders tegen aan gekeken. Voor iemand die, net als ik, vrij weinig weet van paarden qua gedrag en uitdrukkingen en "gevoelens" om het maar even zo te noemen, dan zou dit eruit kunnen zien als een "spectaculair" beeld. Man met zweep, voorbrenger met rood hoofd, publiek, ect. Maar voor een paardenkenner is dit weer een onvriendelijk beeld. Het kan een beetje van 2 kanten gezien worden denk ik.

Bedankt voor de tips over de kleuren! Nu ik op een ander scherm werk op stage zie ik het zelf ook. De kleuren mogen nog iets meer knallen. Ik ga vanavond nog eens even knutselen eraan. Over de scheefheid van de foto ben ik het niet eens, niet alles hoeft kaars recht te staan naar mijn mening en ik vind het zelf niet echt storen. Maar ik ook even kijken wat ik daaraan nog kan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:33

Inderdaad, als het echt een functie heeft, kan een iets gekanteld beeld best nuttig zijn.
Maar nu zie ik vooral een scheve lijn van dranghekken en publiek op de achtergrond.
Ik vind dat er vreemd uit zien. En het geeft 't paard niet perse iets extra's.