[DIGI] Falling...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

[DIGI] Falling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 11:55

Mijn persoonlijke nachtmerrie :=

Deze tekening komt voort uit een schoolopdracht, voor het vak concept. Bij dit vak is het vooral van belang dat je een idee kunt bedenken en dit idee over kunt brengen in je tekening (het concept dus). Om die reden wordt er bij dit vak dan ook minder van je verlangd om het tot in de puntjes uit te werken (mag wel natuurlijk, maar daar is meestal de deadline niet naar).
Ik vond het dus ook vooral belangrijk om de setting en de sfeer goed te krijgen. Omdat ik het zelf altijd heel interessant vind om te zien hoe een werk tot stand komt, heb ik voor wie dat ook leuk vindt een kleine WIP gemaakt. Van het eerste globale idee, tot de definitieve uitwerking. (uiteraard mag je ook gewoon doorscrollen naar de laatste afbeelding :+ )

Ik begin vrijwel altijd eerst gewoon met pen en papier. Allereerste thumbnail/gedachte. Dit is overigens niet het enige idee wat ik had bij deze opdracht, maar ik beperk me even tot de schetsen van dit idee! Het ziet er nog niet uit, maar daar gaat het ook niet om bij dit soort schetsen :))
Afbeelding

Eerste sfeerschets in photoshop. Echt nog heel ruw, maar ik was vooral benieuwd of de kleuren die ik in mijn hoofd had ook een beetje klopten in het echt.
Afbeelding

Even een wat grotere sprong, zat eerst nog op een wat ander spoor, maar die tussenstap heb ik helaas niet opgeslagen.
De lucht wat dramatischer aangezet dan in de schets, en flink geëxperimenteerd met de boom en de rots.
Afbeelding

En dan het eindresultaat:
Afbeelding
Het origineel is overigens 2000x7000 px.

Ik vind het erg belangrijk om in mijn werk een bepaalde sfeer neer te zetten. Om een gevoel op te wekken. Meestal is het wat dramatisch aangezet, en ik heb het idee dat dat in dit werk ook wel weer gebeurd is :)) Ik ben heel benieuwd wat jullie over dit werk denken, wat voor gevoel het oproept. Dit is voor mijn gevoel wel echt de richting die ik op wil met mijn illustraties. Maar dan is het natuurlijk wel handig als het werk overkomt zoals ik het in mijn hoofd heb :Y) Dus brand los aub!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:13

Wauw heel mooi is die! Mooie sfeer heb je weten te pakken, ik vind je werken altijd erg fijn om naar te kijken :)
Ik ga voor volgend schooljaar toelating doen voor illustratie op de WDKA, vind het altijd erg leuk en leerzaam om werk van de studenten te zien :D

Meraki

Re: [DIGI] Falling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:26

Prachtig zeg ! Ik vind ook dat je een erg mooie sfeer hebt gecreëerd ik kan er naar blijven kijken !

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 12:34

Dankjulliewel!

Warbling schreef:
Wauw heel mooi is die! Mooie sfeer heb je weten te pakken, ik vind je werken altijd erg fijn om naar te kijken :)
Ik ga voor volgend schooljaar toelating doen voor illustratie op de WDKA, vind het altijd erg leuk en leerzaam om werk van de studenten te zien :D

Oh wat leuk dat je toelating gaat doen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:35

prachtig! Ik ben met pen/kwast en papier ook wel aardig in tekenen, maar om de een of andere reden krijg ik nooit een mooie tekening met mooie kleurovergangen in photoshop, wat jij hebt is gewoon echt prachtig

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:37

Ik vind de tekening ook erg mooi, alleen vind ik de vallende persoon helemaal wegvallen in de achtergrond. Je kleurgebruik van de lucht vind ik schitterend!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:32

ik vind hem echt super mooi! het enige is dat ik de persoon op de een na laatste foto duidelijker vindt. op het eindresultaat valt de persoon best wel weg.
wel heel knap trouwens.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:44

Bedankt voor jullie feedback!

De vallende persoon was ook veruit mijn grootste struikelpunt in de tekening :j ik teken liever 1000 boomblaadjes :)) :') Heb ook lang lopen dubben hoe ik het wilde hebben, had m eerst in wat fellere kleuren, toen juist weer wat 'doorzichtiger' maar bleef ontevreden. Zoals ik het nu heb gedaan was imo de beste oplossing uit de dingen die ik geprobeerd heb. Maar ik begrijp wat jullie bedoelen :j op de print vond ik het zelf al minder, maar ik heb m ook op verschillende schermen gezien en soms valt ie inderdaad behoorlijk weg. Nog iets om aan te werken dus! :j

lifaya schreef:
prachtig! Ik ben met pen/kwast en papier ook wel aardig in tekenen, maar om de een of andere reden krijg ik nooit een mooie tekening met mooie kleurovergangen in photoshop, wat jij hebt is gewoon echt prachtig

Dankjewel :) In mijn geval was het leren tekenen in photoshop vooral een kwestie van een heleboel bloed zweet tranen en frustraties := Het heeft ook wel even geduurd voor ik er enigszins mee overweg kon hoor!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:45

zag dit net in je onderschrift dus wilde toch even kijken :D

Weet je wat grappig is...die eerste schets (had toen ook nog niet verder gekeken)...ik dacht in eerste instantie dat het een grove schets was van een kromgeboven oude vrouw....het boompje was dan "het hoofd" en de onderkant van de klif de rug en zo naar beneden (rok)....pas toen ik het volgende plaatje zag, dacht ik "ooooooooooowwwww" :')

En nu ben ik natuurlijk ook nog eens dwars...want hoewel ik plaatjes met dreigende en onheilspellende lucht heel mooi vind (vooral met een vliegende draak erin :P), vind ik het tweede plaatje veel dramatischer vanuit het perspectief "de wereld is prachtig, alles is mooi...maar het laat mij in de steek (brekend jong boompje)".....in de tweede setting is het 'vallen' eigenlijk wel te 'verwachten' als je begrijpt wat ik bedoel?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:49

Mooi hoor! Ik vond de schets ook al mooi :o

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 21:41

nathalie2302 schreef:
En nu ben ik natuurlijk ook nog eens dwars...want hoewel ik plaatjes met dreigende en onheilspellende lucht heel mooi vind (vooral met een vliegende draak erin :P), vind ik het tweede plaatje veel dramatischer vanuit het perspectief "de wereld is prachtig, alles is mooi...maar het laat mij in de steek (brekend jong boompje)".....in de tweede setting is het 'vallen' eigenlijk wel te 'verwachten' als je begrijpt wat ik bedoel?

Zoveel mensen zoveel wensen :) Ik heb beide dingen gehoord, de een vindt het net als jij in de schetsfase beter de ander vind het eindresultaat beter. Ikzelf ben uiteindelijk wel tevreden met hoe ik het heb uitgewerkt, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vond de schets nog wat te simpel en het boompje kwam er niet lekker uit in de uitwerking (je wilt niet weten hoeveel versies hier nog tussenin hebben gezeten :+ ). Maar het blijft altijd lastig, soms weet ik zelf ook niet meer hoe ik moet kiezen als er 10 mensen 10 keer hun verschillende mening geven en ik zelf ook ernstig twijfel hoe ik het uit wil werken.
Nou moet ik trouwens ook zeggen dat ik hem op origineel formaat een stuk fijner vind dan op 800x600 boktformaatpixels. Hier komt de dreigende lucht icm het purperzwart toch net even wat minder tot zn recht dan op A2 formaat. De schets doet zn werk op klein formaat dan weer beter op origineel formaat. Misschien dat ik er daarom ook wel voor gekozen heb het wat verder uit te werken zit ik me nu te bedenken. Het moest namelijk op A2 formaat nog steeds interessant zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:49

De kale boom vind ik zelf cooler, dat heeft een wat grimmiger karakter en vind ik beter bij het geheel passen.
Wel heel mooi gemaakt!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:21

Oef... Dat is de manier uitbeelden hoe iemand in een depressie gezogen wordt? Onderin die grijze massa zit ook een soort van "persoon" die z'n armen naar boven strekt om 'm op te vangen... Creepy :-) Ik vind 'm erg mooi. Zowel voor blaadjes aan de boom als zonder blaadjes is wat te zeggen, idd zoveel mensen zoveel wensen. Hier roept het een huiveringwekkende eenzaamheid op, knap neergezet!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:23

Eliine schreef:
Zoveel mensen zoveel wensen :) .....

That's the name of the game :D
Altijd dat kiezen waar jij je goed bij voelt (zou eigenlijk simpel moeten zijn, toch? :P :P :P) en wees blij als iedereen er een andere mening over heeft, dat betekent dat je werk op z'n minst interessant is en verschillende gevoelens oproept...prachtig toch?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:26

jeetje ik kreeg helemaal een draai in me buik als ik keek naar die persoon die valt (zo'n gevoel van idee van vallen bij hoogtevrees) mooi kleurgebruik ook!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 11:47

nathalie2302 schreef:
Eliine schreef:
Zoveel mensen zoveel wensen :) .....

That's the name of the game :D
Altijd dat kiezen waar jij je goed bij voelt (zou eigenlijk simpel moeten zijn, toch? :P :P :P) en wees blij als iedereen er een andere mening over heeft, dat betekent dat je werk op z'n minst interessant is en verschillende gevoelens oproept...prachtig toch?

Haha een van mn docenten zegt altijd, minstens 1 iemand moet het vreselijk vinden en minstens 1 iemand moet er van houden. Dan is ie geslaagd. Als iedereen m op dezelfde manier mooi/lelijk zou vinden is het namelijk saai :Y) En gelijk heeft ie :j maar soms is het als (net beginnend) illustrator toch best lastig om tussen al die verschillende meningen door toch je eigen werk te blijven maken.

Verder bedankt voor jullie commentaar!

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:15

Vind hem érg mooi, super mooi kleurgebruik. Erg jammer dat de 'persoon' een beetje wegvalt door de achtergrond. Wat niet weghaalt dat ik het een super mooie digi vind!