[WIP][SCH] Eerste schilderij ooit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

[WIP][SCH] Eerste schilderij ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:24

Tja, ik open hierbij maar een topic voor tips.
Ik wou al lang eens proberen om iets te schilderen om te kijken of schilderen mij lag, maar ik durfde er nooit aan te beginnen.
Uiteindelijk ben ik nu toch begonnen en hoop ik dit ooit af te maken (ik heb volgens mij nog geen enkele tekening afgemaakt, maar hopelijk maak ik deze toch af door dit topic)
Het is dus iets nieuw voor mij en zoals je dan ook kan zien gaat het niet van een leien dakje, maar ik doe mijn best.

Hier is de voorbeeldfoto
Afbeelding

Eerste stap
Afbeelding

Tweede stap
Afbeelding

Derde stap
Afbeelding

Ik zit nu vooral in de knoei met de plaats van het oog en gewoon in het algemeen de kleuren :+
Iemand tips?

Duke

Re: [WIP][SCH] Eerste schilderij ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:08

Tips:

Probeer meer in lagen te werken. Daar is acrylverf (ik denk dat je met acrylverf werkt) geschikt voor. Je bent nu gedetailleerd al de neus aan het uitwerken, terwijl de rest nog nagenoeg wit is. Beter is om eerst een onderlaag te schilderen en die uit te werken. Je begint met de lichtste kleur in de foto en werkt zo uit naar steeds donkere tinten. Door ook in lagen te werken, zal ook de kwastveegjes die je nu nog duidelijk ziet, minder gaan opvallen.

Probeer bewust een kwaststreek een bepaalde kant op te zetten. Nu zie ik allemaal kris kras streepjes en vegen omdat je een vlak wilt inkleuren. Dat komt nogal 'ingekleurd' over.

Het oog: kijk eens waar de oogkas (de bolling) van het rechteroog zit, van het oog dat je dus niet ziet op de foto. Daarvandaan trek je een denkbeeldig lijntje naar links en daar moet het andere oog dus zitten. Dus het oog wat je nu op de verf hebt geschilderd zit aardig goed. Het oog in het witte stuk erboven zit veel te hoog.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Mocht je denken: 'goh, dat mens heeft alleen kritiekpuntjes', ik geef alleen kritiekpuntjes als ik zie dat je goed bent en dat je hier van kunt leren nog beter te worden. ;)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:30

Bedankt, hier heb ik echt wat aan :)
En ik vind het net goed dat je kritiek geeft hoor, daar kan ik enkel van leren :D
Het is inderdaad acrylverf

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:41

Ik kan je geen tips geven want heb zelf nog nooit geverfd! (moet er ook dringend eens van komen)
Maar ik vind het zéker al super voor de eerste keer!
En ik denk dat je véél hebt aan Duke haar tips :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:23

er zijn al aardig wat goede tips gegeven, maar wat ik nog kan zeggen is dat de verhoudingen niet meer helemaal zo zijn als op de foto. het lijkt bij jou wat meer op een arabier..
verder vind ik dat wel heel mooi, maar het is niet het paard op de foto.
edtit: dat komt omdat je het hoofd wat te gebogen hebt gemaakt. vanaf het oog is er wel een schuin stuk naar het neusbot (ik weet even echt niet hoe ik dat beter kan uitleggen..) maar vanaf daar loopt het hoofd vrij recht over in de neus en mond. bij jou zit er ook nog een vrij grote ronding in het neusbot.
verder heb je de kaak ook wat te smal laten aflopen, ook dat loopt vrij recht. het wordt heet subtiel wat smaller en bij jou loopt het wat te scherp af.

verder vind ik het echt heel goed, andere tips heb je al gehad! ook ontzettend knap dat dit je eerste schilderij is. dat zie ik toch niet veel mensen doen!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:10

Wel..
Hier ben ik dan weer, na een jaar vond ik het dringend tijd om toch eens verder te gaan met dit schilderij.
In de tussentijd heb ik niet echt veel getekend en al helemaal niet geschilderd, dus het is nog steeds tasten in het duister voor mij.
Wat ik zelf al gemerkt heb is dat ik veel te weinig verf neem waardoor ik nooit toekom :')
En ook veel te veel water gebruik waardoor de verf weinig dekt (dit kan ook wel een beetje komen door de kwaliteit, is gewoon cheape verf van de blokker :+ )
Ik ben een beetje aan het werk gegaan met de tips en dus alles eerst wat proberen te dekken (de nek moet nog wat lagen krijgen)
Het oog is een beetje meer uitgewerkt en het hoofd zelf ga ik niet echt meer veranderen (ik ben nogal een arabierenfanaat, daarmee waarschijnlijk dat het hoofd arabische trekjes heeft gekregen)

Dus hier is hij dan, een klein stapje verder en nog veel werk aan
De kleur is nogal vertekend, het verschil tussen nek en hoofd is in het echt niet zo zichtbaar en het hoofd is minder dof.
Afbeelding

Dus als voornemen voor 2014 hoop ik dit schilderij af te maken :P

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:12

vind het zeker niet slecht voor een eerste keer hoor, ziet er al goed uit :)