Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
LisaLuna schreef:Ik hoop dat dit goed staat. Heb de regels/tags door genomen maar kon niet vinden welke TAG ik moest gebruiken.
Wat ik me afvraag waarom bewerken we zoveel? Het is toch veel mooier om in 1 klap een mooie foto te maken zonder zoveel te bewerken?
DÁT vind ik fotografie.. "Iedereen" kan wel een foto maken en die zo danig bewerken dat het er knap uitziet..
Ben ik de enige die vind dat we té veel bewerken? En dan bedoel ik niet je naam er op zetten of iets maar het oplichten,verscherpen, dingen wegwerken etc etc etc..
Ik val hier mee NIEMAND aan vraag me gewoon af hoe jullie hier tegen aan kijken.
Yvttheid schreef:Hier een voorbeeld.
De bovenste foto is het eindresultaat.
De onderste foto is de in RAW geschoten foto. (zoals je ziet is hij erg grauw, weinig kleur en bijna geen contrast) De kleur en contrast heb ik op deze foto helemaal naar eigen smaak toegevoegd. Ben ik nu dan een slechte fotograaf omdat ik nabewerk? Terwijl de foto fototechnisch goed is geschoten (belichting is goed, scherpte is goed etc)
En omdat ik de camera niet zelf de foto laat omzetten, maar omdat ik dit zelf doe?
[ Afbeelding ]

chimello schreef:Heel simpel eigenlijk. Geld en tijd. Als je voor een reclame of iets dergelijks een goede foto trekt maar er net een detail verkeerd aan is dan wordt dan veranderd aangezien photoshop zo belachelijk makkelijk is het stom is niet te doen. Anders moet je weer het model huren, weer alles boeken enz en er geld aan verkwisten.
Maar ik vind het inderdaad ook belachelijk dat gewone foto's zo erg bewerkt worden dat het duidelijk niet eens meer ene echte foto is. Bijvoorbeeld de vele facebook profiel foto's...
Ik vind trouwens de raw veel mooier dan de bewerking. Naar mijn mening is die te veel belicht en onnatuurlijk qua kleur. Maar de compositie is nog niet eens zo slecht. Niet alle foto's hoeven in een vierkant foto kadertje te zitten om goed te zijn. Dat is zo stereotypisch.

.

Citaat:Maar als ik gewoon naar artis ga voor mijn plezier en ik kom thuis kijk ik of er iets moois bij zit en ga ik ze niet uitgebreid bewerken dat het 'toch nog wat word' . Ik wil gewoon met de camera mooie foto's maken en niet met photoshop!
Het gaat om de combinatie, het een kan niet zonder het ander. chimello schreef:Ik ga mijn vakantie foto's ook echt niet bewerken, eventjes 200+ foto's bijwerken, nee dankje
Ik vind het paard te licht, te scherp gesteld. De bomen vind ik gewoon vreemd licht. Is misschien inderdaad een kwestie van smaak. Ik zou iig niet voor dat soort foto's gaan. Ik vind de rauwe kwaliteit van foto's veel mooier, die heeft meer impact op mij dan een 'te perfecte' foto, snap je?
Yvttheid schreef:oke misschien was deze foto niet het beste voorbeeld heb maar even snel een foto gepakt. Heb inderdaad de compositie erna nog aangepast, maar het gaat even om de kleuren. Zo zien alle RAW foto's er ongeveer uit (tenminste zo geeft mijn computer ze weer). Als ik hem in jpeg had geschoten had er waarschijnlijk ook meer kleur in gezeten maar daar schiet ik dus niet in omdat ik zelf de volledige controlle wil hebben.
Bewerk jij zelf dan niks aan je foto's? Zo ja dan wil ik wel eens een voorbeeld zien hoe bij jou de kleuren er dan uitzien gewoon rechtstreeks uit de camera
Charles schreef:saskiakefie schreef:Nou als je echt een slechte foto maakt kan daar een bewerking niet tegenop hoorHet gaat om de combinatie, het een kan niet zonder het ander.
Helemaal mee eens!
Yvttheid schreef:Die voor bestanden, dat zijn JPEG bestanden toch? Want daar hoef je inderdaad bijna niks meer aan te bewerken. Dat kun je niet vergelijken met RAW bestanden
(bij die 15min zit trouwens ook het wegwerken van lijntjes, touwtjes, halster etc)