[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:26

Dank je! Het fluffy garen was flut om mee te breien maar ik vind het wel super staan zo :o. Maar als ik hem op heb, komt het eind van de kwast tot mijn broekrand, zo lang is hij. En ik heb de kwast anders bevestigd dan het patroon :P. Gewoon eerst de kwast gemaakt, daarna vlechten, knoop in het eind en die voor het sluiten ín de muts gestoken, draad erdoorheen. Veel makkelijker dan naderhand die kwast eraan maken.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:12

Hij is echt leuk geworden! Denk dat ik het meest linker belletje het leukste vind.

Heb vanochtend mijn rondje afgehaakt. Heb nu eigenlijk een onderzettertje, haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:13

@ patpen: ik ben het eens met Danseresje, die meest linkse (de grootste dus geloof ik) lijkt me het mooist :j
Leuk, dat fluffy! Nee, mooie muts :)

En druk aan het haken zie ik hier in het topic :P Ik hou m'n haaknaald ook "verkeerd" vast, maar boeie, als een pen vasthouden handigt me totaal niet. Ik vind haken overigens makkelijker om mee te beginnen dan breien.

Met de rendiersokken ben ik nog niet echt verder gekomen, te druk en te moe. Ik hoop aankomende week toch wel een aardig eind te komen.

Maartje_M

Berichten: 9387
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:29

Gaaf patpen! Ik zou inderdaad ook voor het grote zilveren belletje gaan :j

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:05

Klopt het dat je met rondbreinaalden je werkstuk binnenstebuiten breit? Dat vraag ik me af omdat mijn rechte steken aan de buitenkant van die ribbeltjes worden, en mijn averechte steken aan de buitenkant van de v'tjes. Zou zoiets ook nog te veranderen zijn zonder het werk helemaal uit te moeten halen?

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 19:21

Nee, met rondbreinaalden zit je goede kant buiten! Het werk even keren over de naald. Je breit toch gewoon tricot (in dit geval elke naald recht)?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:33

Ik ben nog met de boord bezig, maar als ik straks elke naald recht zou breien, dan krijg ik de v'tjes aan de binnenkant, en de ribbeltjes aan de buitenkant. M.a.w., binnenstebuiten. Echt waar! Ik weet 100% zeker dat ik recht en averecht niet door elkaar gehaald heb :)

Hoe bedoel je het werk even keren over de naald?

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 19:46

Je bent met het boord bezig, 1 recht/1 averecht. Als het goed is, ben je begonnen met 1 recht. Dus als je straks ná het boord gewoon recht breit, zit je goed. Kan eigenlijk niet anders...

Keren over de naald = binnenste buiten keren. Hou het recht omhoog voor je, dan hangt het gebreide onder. Haal dan vanaf de bovenkant het gebreide deel door je rondbreinaald naar boven en je hebt de goede kant van je werk voor je.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:57

2 recht/2 averecht eigenlijk :+ Ben begonnen met recht en geëindigd met averecht, dat klopt! Ik twijfel alleen zo omdat het binnenstebuiten lijkt, maar misschien moet ik het gewoon even afwachten tot ik het boord af heb.

Oh zo keren, ja. Zou je zo ook kunnen breien trouwens? Lijkt me een beetje onhandig.
Overigens is het misschien geeneens zo'n ramp mocht het al binnenstebuiten zitten, omdat dat wel eens makkelijker kan zijn met straks kleuren wisselen en dat rendierpatroontje erin te breien.

Maartje_M

Berichten: 9387
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:25

Ik brei mijn kerstballen op de rondbreinaald ook binnenstebuiten :j Als het klaar is werk omkeren en klaar is Maartje!

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 20:44

Nerwen schreef:
2 recht/2 averecht eigenlijk :+ Ben begonnen met recht en geëindigd met averecht, dat klopt! Ik twijfel alleen zo omdat het binnenstebuiten lijkt, maar misschien moet ik het gewoon even afwachten tot ik het boord af heb.

Oh zo keren, ja. Zou je zo ook kunnen breien trouwens? Lijkt me een beetje onhandig.
Overigens is het misschien geeneens zo'n ramp mocht het al binnenstebuiten zitten, omdat dat wel eens makkelijker kan zijn met straks kleuren wisselen en dat rendierpatroontje erin te breien.

Dan zit je dus gewoon goed :j.
Sokken binnenste buiten breien :?. Nee, niet aan te raden! Je bent bezig met kousen dus je moet een kuitspie breien. Het patroon is geschreven wat minderingen betreft op recht buiten.
Overigens begin ik met een 2re/2av boord altijd met 1re (en eindig daar dus ook mee). Puur en alleen omdat ik dat makkelijker vind qua verdeling op de naald; dan eindig ik ook met 1re op elk van de 4 naaldjes.

Maartje: voor de kerstballen kan dat makkelijk. Lekker recht breien, omkeren en je hebt de ribbels aan de buitenkant!

Ik ben verder gegaan met mijn kerstsokken. Wat een verschil qua naalddikte :=. Die muts heb ik gebreid op naald 5, ik zit nu het boord op 2,5 te breien. Gelukkig al 8 van de 14 naalden af. Wil proberen vandaag het boord nog af te hebben!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:58

Nerwen, de eerste keer dat ik twee sokken op een rondbreinaald ging breien kwam ik ook binnenstebuiten uit. Gewoon je werk een halve slag keren over de naald. Je blijft dus in dezelfde richting door breien, maar je buitenkant is nu ook echt je buitenkant.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:27

Danseresje schreef:
Nerwen, de eerste keer dat ik twee sokken op een rondbreinaald ging breien kwam ik ook binnenstebuiten uit. Gewoon je werk een halve slag keren over de naald. Je blijft dus in dezelfde richting door breien, maar je buitenkant is nu ook echt je buitenkant.

Een halve slag zoals Patpen omschreef?
Af en toe vind ik het breien maar knap onduidelijk en ingewikkeld %) _O-

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:31

Nerwen schreef:
Danseresje schreef:
Nerwen, de eerste keer dat ik twee sokken op een rondbreinaald ging breien kwam ik ook binnenstebuiten uit. Gewoon je werk een halve slag keren over de naald. Je blijft dus in dezelfde richting door breien, maar je buitenkant is nu ook echt je buitenkant.

Een halve slag zoals Patpen omschreef?
Af en toe vind ik het breien maar knap onduidelijk en ingewikkeld %) _O-

Jup!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:47

Danseresje schreef:
Jup!

De draad die van de bol garen af komt, zit dan wel aan de andere kant als je begint (met de halve slag uitgevoerd zodat de goede kant buiten zit, links, en zit je binnenstebuiten, dan komt de draad van rechts). Dat maakt verder niks uit? (Als het goed is niet, toch?)
Verder moet je nu, als je met recht begon aan je toer, met averecht beginnen toch? Want binnenstebuiten gekeerd eerst en nu goed, dus dan zitten de steken aan de andere kant.

Tjonge, je zou er toch hoofdpijn van krijgen _O-

Edit: ik kan natuurlijk beginnen aan omkeren als de boord af is := Ik denk weer veel te moeilijk :+

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:27

Nerwen: brei eerst dat boord maar eens af ;). Ik zeg dat je goed zit en straks gewoon recht kunt gaan breien. Volgens mij zie je nu nog niet hoe het precies zit :o.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:39

Lijkt me heel verstandig, eerst dat boord maar eens afmaken :+ Na het boord moet ik ook gelijk van kleur wisselen, dus waarschijnlijk komt het dan automatisch al wel goed.
Nou ja, ik ga er nu niet mijn hoofd over breken :+

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 01:32

Ik ga morgen mijn kerstsokken uithalen :o
Ja, ze worden mooi. Maar op die sateprikkers heb ik ze nooit op tijd klaar. Na 3 naalden boven het boord bedacht ik me ook dat die dunne sokken te :brr: zijn voor mij in de winter. Ik heb nog rode sokkenwol in bijna dezelfde kleur, kan prima samen! En dan ga ik dezelfde breien als de grijze lange sokken/korte kousen.

Muts heeft 5 grote zilveren bellen gekregen. Wel geprobeerd om een foto van mezelf te maken maar dat was niet echt succesvol. Manlief moet dit weekend overdag werken dus een foto met daglicht zal moeten wachten tot maandag ;).

Maartje_M

Berichten: 9387
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:11

Ik ben gister halverwege mijn eerste beenwarmer gekomen. Vandaag misschien wel even de andere helft breien en dan moet de 2e nog.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:03

Ikzie hier heel veel kunstwerkjes voorbij komen leuk hoor.
Ik wil een kussen voor op de bank breien met kabels maar ik kan geen goed patroon vinden.Ik heb er wel 1 gevonden maar dat is zo n onduidelijk beschrijving daar snap ik helemaal niets van.Heeft 1 jullie misschien een goed patroon.

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:00


xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:13


Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:18


patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:14

Op de site van Drops staan alleen maar gratis patronen!

Maar we kunnen je hier wel op weg helpen met het kussen van je voorkeur hoor! Ik vind het niet zo'n moeilijk patroon dus als je aan kunt geven wát je niet begrijpt, kan ik het misschien wel uitleggen.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:28

Hee marissa! Wat leuk je hier te zien! Patpen is onze breigoeroe en kan je vast helpen het patroon uit te leggen. Ik heb hem ook bekeken en vind hem er niet lastig uit zien. Waar loop je op vast of tegenaan? Dan kunnen we je daarmee helpen!