[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:28

Ja altijd lastig fotos maken 's avonds, maar ziet er wel goed uit! Ik zie altijd zo tegen die laatste mouw op :')

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:29

Haha, waarom? :)

Ik vind deze trui echt heerlijk breien. Mijn vorige trui was in koffieboontjessteek én op naald 3,5 en die was heel erg veel werk. En die moest nog in elkaar gezet worden. Deze is op naald 6 en grotendeels gewoon in het rond, zonder lastige steken. Het gaat zo snel zo!

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:51

Ik brei meestal niet vanuit patroon en als ik dan aan de tweede mouw begin ben ik een beetje kwijt waar ik vermeerderd of verminderd heb dus dan is het altijd zo'n gedoe :')

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:03

Haha, dat schrijf ik inderdaad altijd mee. Precies daarom. Want dat is zeer vervelend inderdaad :P

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:27

Wat wordt je trui al mooi Sheran! Ben zo benieuwd naar het eindresultaat!

En die vogeltjes!!!! Die zijn LEUKKKKK!!!! Dat lijkt me echt mega ingewikkeld :D

Ik ben zojuist maar eens gaan browsen naar rondbreinaalden van Addi, Knitpro en Hiya hiya. Zodra ik erover uit ben welke ik wil, ga ik bestellen. Hebben jullie een tip hoe ik kan bepalen hoelang de rondbreinaald moet zijn voor een mouw van een kindertrui? Ik bedoel kan je dat op een bepaalde manier berekenen of zal ik 20 en 30 cm bestellen daarvoor? Op 4 naalden mouwen breien zie ik namelijk echt niet zitten. Verder wil ik 40, 60 en 80 cm bestellen. Dat lijkt me wel gangbaar. Magic loop heb ik al meerdere malen geoefend, maar ben er nog niet echt fan van.

Hebben jullie daarnaast nog een tip voor een leuk bolletje wol/arcyl om mee te starten? De trui die ik uiteindelijk wil breien is met Alafoss of Lettlopi wol. Maar wil daar niet het eerste project mee breien.

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:40

Bedankt voor de reacties op de vogeltjes :D Voor mij was het lastigste dat ik de Nederlandse versie heb, terwijl ik normaal al mijn patronen enzo in het Engels heb, dus dat was even onhandig. De Nederlandse termen klinken zo apart :P Met het pimpelmeesjes werk je trouwens maar met twee kleuren per rij tegelijk. De extra kleuren op de rug zijn erop gemaasd, dat scheelt in de moeilijkheid. (Ik probeerde eerst wel de 4 kleuren tegelijk in te breien, omdat ik niet goed gelezen had, dat was geen succes _O- )

Ik heb het als echt boek. Misschien is er ook wel een ebook versie van, maar dat kon ik niet zo snel online terug vinden.
Hier is een linkje naar (de nederlandse versie van) het boek. Je kan er ook een paar pagina's van bekijken. Het is overal ook echt een heel mooi boek, qua vormgeving etc. :)
En het is inderdaad ideaal om restjes mee op te maken!

XLeandrosX: wat leuk zeg, lekker met zijn alle aan het knutselen :D !

Sheran: Jeej! Super goed *\o/*


ShadowFax: Voor magic loop heb ik altijd graag 80cm gefixeerde ronbreinaalden (of 60cm kabel voor verwisselbare), dan heb je fijn de ruimte om je bewegingen te maken zonder dat de loop van de kabel strak komt te staan.
Kortere kabellengtes waarmee je in het rond kan blijven werken heb ik geen ervaring mee. Ik koop altijd liever verschillende diktes met 80cm kabels, dan kan ik er meer mee dan alleen één specifiek project.

Edit:
Oh, ik heb vanavond mijn nieuwste shawl van de blocking matten gehaald <3
Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jetske op 25-01-17 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:40

ShadowFax: ik zou gewoon een hele lange breinaald nemen als je twijfelt, want daarop kun je de magic loop doen en dan kun je alle groottes breien :). Het is iets omslachtiger dan gewoon rodbreien, maar wel erg handig!

Als je dat niet wil, zorg er dan voor dat de naalden plus de kabel iets minder lang zijn dan de omtrek van de ronde die je wil breien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:10

Wauw, wat een mooie dingen komen er weer langs!

Voordat de magicloop er kwam, ging men er op een rondbreinaald vanuit dat hij hoogstens zo lang als de omtrek van wat je breid moet zijn. Dat ga je dus simpelweg niet redden voor een kindermouwtje, omvang daarvan is een cm of 10??? Dat heb je al als je alleen de naalden aan elkaar zet. Dus toch oefenen met de magicloop of vier naalden, of recht breien. Meer opties heb je volgens mij niet voor zoiets kleins.

Ik heb inderdaad de knitpro naalden, van bamboo en acryl. Die van metaal vind ik niks, ik vind ze te glad en te 'tikkerig', maar dat is erg persoonlijk. Acryl vind ik zelf wel erg fijn, eigenlijk fijner dan bamboo, maar volgens mij zijn ze niet meer te krijgen plus dat ik de neiging heb ze te breken :o.
Maar als je de kans hebt ze uit te proberen (ik weet niet waar je wegkomt, dol op wol deventer en nijmegen geven vaak die gelegenheid wel) zou ik dat doen. Qua kabels heb ik alles van 40 tot 120, maar die van 40 word bijna niet meer gebruikt, behalve om mouwen op tijdelijk op te zetten. Lijf van truien brei ik op de 60 en alles kleiner gaat met de 60 of 80 magicloop.

Qua garen, ga gewoon naar de winkel en kijk wat ze hebben waarvan de stekenverhouding en pennen enigszins overeen komen met wat het patroon oorspronkelijk gebruikt. Overigens heb ik heel snel de overstap naar kwaliteitsgaren gemaakt, omdat dat echt veel fijner en mooier breidt.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:56

Bijna klaar!

Afbeelding

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:05

En klaar!

Afbeelding

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:18

Staat je goed! Superleuke trui.
Ik ben begonnen aan een pinguinbabytrui. De afgelopen tijd heb ik steeds dingen voor volwassen gebreid en gehaakt. Als je dan bezig bent met zo'n truitje voor een baby van 3 maanden, dan gaat alles altijd zo snel. Voor je het weet heb je dan je achterpand en mouwen al af. Nog een keer knipperen en hop, het hele ding is klaar :P

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:19

Heel mooi geworden Sheran :D !

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:18

Dank jullie wel! Hij valt mij ook mee :P Ik heb drie projectjes bij elkaar gefotograferd. Mijn laatste (de trui), mijn eerste (minisjaal voor mijn knuffel, toen was ik zes) en mijn eerste project toen ik het breien weer eens wilde proberen. 3 jaar geleden, fair isle-handschoentjes met veel hulp van YouTube :P

Afbeelding

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:35

Halloo, daar ben ik alweer!

Weet iemand dit? Ik wil een kabeltrui maken uit een standaard patroon. Moet ik dan evenveel steken houden, meer steken nemen (kabel zelf rekt niet) of minder steken nemen (je krijgt toch een boordsteekeffect)?

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:04

Je kunt het beste even een swatch maken om te zien hoe breed de kabel uitvalt want een kabel gebruikt meer steken per cm dan een gewone steek.

Stel; je hebt 200 steken voor je trui, omtrek 60cm, dat is dus 3,33333 steken per cm.
Als je weet hoe breed je kabels zijn, lets say 15 cm in totaal, dan doe je 60-15 = 45 x 3,3333 steken= 150 steken, plus het aantal steken dat je nodig hebt om die 15cm kabels te breien.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:31

Mooie dingen komen er hier weer voorbij!

Ik heb vorig jaar haast niet gebreid maar ben in december weer begonnen. Alweer 7 paar sokken verder. Restjes sokkenwol brei ik meestal op in knuffeltjes of baby/peutersokjes, maar vooral bij de sokjes liep ik ertegenaan dat je nooit weet voor welke maat je nog genoeg garen hebt, en of je bij de teen dus garen te kort komt.

Een paar jaar geleden heb ik al eens geprobeerd sokken te breien via de to up methode, waarbij je dus van teen naar boord breidt. Na 1 sok heb ik de handdoek in de ring gegooid, ik snapte er niets van en vond het maar moeilijk.

Gister toch weer een poging gedaan. De teen ging voorspoedig, het voetje ook. En toen las ik de omschrijving van de hiel. Meteen kortsluiting in mijn hoofd. Error 404, brain not found. Blijkbaar ben ik nogal een gewoontedier haha.

en dus heb ik van een ander paar sokken waar ik mee bezig was (van boord naar teen) de hiel gebreid zoals ik gewend was, en ondertussen heel hard geprobeerd te bedenken hoe ik dat de andere kant op zou kunnen doen. Daarna mijn to up sokjes gepakt,verstand op 0, patroon volgen. Ik had zowaar enigszins door wat ik aan het doen was en na een half uurtje had ik zowaar twee hieltjes! Vanmiddag maak ik de sokjes af, dan zal ik een foto posten haha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:18

Nieuwe dingen doen is inderdaad vaak een kwestie van niet nadenken en gewoon doen :j. Dat herken ik wel, van te voren en als ik er over aan het nadenken ben volledige kortsluiting, terwijl als ik het gewoon doe het goed gaat en ik na een tijdje denk "oooohhh, dus zó zit dat in elkaar!!!". Voor mij dus wel heel herkenbaar :))

Mag ik vragen welk patroon je gebruikt (bij voorkeur voor de toe-up)? Ik wil al heel lang eens sokken proberen, maar vind het lastig om uit te vinden wat een fijn patroon is.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:50

Ik zal zo thuis eens voor je kijken. Ik vind van de boord naar beneden breien wel echt fijner (steken minderen is denk ik meer mijn ding dan steken meerderen). Verder is sokken breien echt niet moeilijk. Recht en averecht, steken minderen en steken meerderen of opnemen. Als je dat kunt kun je sokken breien!

Ik ben ooit begonnen op 4 sokkennaaldjes (20 cm). Tussendoor een paar keer op een rondbreinaald geprobeerd, maar dat wilde ook niet echt. Nu las ik steeds meer over twee sokken tegelijk breien op een rondbreinaald, en vooral het twee tegelijk leek me fijn. De eerste sok is altijd leuk omdat het een beetje een verrassing is hoe alles uitkomt, maar de tweede sok is dan wat saai, eindeloos en soms dan toch net niet even groot :/. Dus twee tegelijk op een rondbreinaald, maatje 45. Saai grijs/zwart. Over eindeloos gesproken...
Maar! Toen ze af waren waren ze wel echt af. Allebei. En precies even groot! En zelfs als je een foutje maakt, maak je in beide sokken op dezelfde plek dezelfde fout, dus niemand die dat ziet (waarschijnlijk). Dus wat dat betreft ben ik om. Al mijn sokken gaan nu per twee tegelijk! En nu ik ook met to-up bezig ben is er eigenlijk niets meer zoals het was toen ik ermee begon. Vreemd idee wel!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:56

Oh, er is geen twijfel of ik sokken kan breien. Maar een fijn patroon vinden, dat is het probleem waarom ik er nog nooit aan begonnen ben.

Twee tegelijk op rondbreinaalden, hoe doe je dat???

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:24

hallo, mag ik hier even inbreken?

Ben net begonnen met breien. Soort cursus gevolgd bij Instructables http://www.instructables.com/class/Knitting-Class/
Leuk!

Nu wil ik verder, en heb bij de Lidl katoen en een patroontje gekocht voor een zomertopje.
Het is de eerste keer dat ik ajour brei.

Ik lees steeds op internet dat ik de even toeren 'alleen' averechts moet breien. Dat lijkt me niet helemaal waar, je moet toch ook het patroon (van links naar rechts) breien - maar dan averechts?

Ik heb al wel twintig keer (ik wilde dat ik een stekenopzetmachine had!) een proefstukje gebreid, maar de gaatjes lijken niet op die van het plaatje. Die van het plaatje lijken veel groter dan die ik maak. En dat lijkt me ook niet zo raar, want het patroon gaat telkens over maar twee toeren (een keer rechts en een keer averechts).

Klopt het plaatje wel bij het patroon?
Of - omgekeerd - weet iemand een patroon dat meer bij het plaatje past?

Het gaat om vrij dunne katoen, met naald 3,5.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:31

Zonder patroon en plaatje is dat lastig om te zeggen.

Wat betreft je vraag over terugbreien, als er niks in het patroon aangegeven staat over de even pennen dan brei je standaard averecht terug. En dan dus gewoon alle steken averecht breien. Echter zijn er ook patronen die voor de even pennen wel iets aangeven, dan moet je dat uiteraard volgen. Het hangt dus af van wat je patroon zegt. Maar standaard is inderdaad de even pennen averecht breien.

Ik lees echter in jouw stukje wel verwarring over toeren en pennen. 1 Toer is heen én terug, dus recht én averecht samen. Als je het alleen over heen (recht) of terug (averecht) hebt, dan heb je het over pennen.

Als het patroon over twee toeren gaat en jij breidt dat in plaats daarvan per ongeluk over twee pennen, dan klopt het wel dat je gaatjes de helft te klein worden...... Dus zonder het patroon gezien te hebben, neig ik er toch naar dat je de even pen gewoon averecht moet breien.

DaniellaF

Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:35


bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:03

Dank jullie voor de antwoorden! <3

Dat verschil tussen een 'toer' en een 'pen' is nuttig, dat realiseerde ik me niet. Altijd goed om te weten, hoewel me dat hier niet zo helpt, nog.
Dat stukje van de breiclub had ik inderdaad ook gezien. Leuk om te lezen, vooral dat eerste punt: "neem de tijd". :o

In de geschreven handleiding staat:
"Only the right side rows are indicated. In the wrong side rows purl all stitches, purl the 1st yarn over and twisted purl the 2nd yarn over. Always repeat the pattern repeat of 6 stitches between the arrows. Keep repeating rows 1-4."

Ik maak daaruit op dat de gaatjes alleen in het rechts breien worden gemaakt. Lees ik dat goed? Dan worden ze zelfs nóg kleiner dan ik had verwacht.

Ik wist toch echt zeker dat ik foto's had geüpload. Bij deze alsnog een poging.
Met het 'patroon lezen' heb ik inmiddels geen moeite meer, gelukkig.


Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:09

De rechte pennen staan inderdaad in het patroon aangegeven. De pen terug (wrong side) staat inderdaad 'purl all stitches', waarbij je de eerste 'yarn over' (overslag van je draad, dus je draad is daar op de heenweg los over je pen heen geslagen zeg maar) een averechtste steek is en de tweede 'yarn over' een gedraaide averechtste steek is.

De gedraaide averechtste steek brei je door je rechternaald door de achterste lus van je 'yarn over' te steken en dan gewoon averecht te breien (dus je steekt wel de naald op dezelfde wijze is, je pakt alleen het andere lusje). Voor een filmpje en stap voor stap uitleg: https://www.anniescatalog.com/knit/cont ... cat_id=343

Je patroon op de heenweg bestaat steeds uit 6 steken, je breidt een steek, je breidt 2 steken samen, je maakt een overslag, je maakt nog een overslag, je breidt nog twee steken samen en je breidt weer een steek. Dan begin je overnieuw (let wel op dat het samenbreien niet beide keren hetzelfde gebeurt!). Op de terugweg krijg je dan dus om te breien een gewone steek, een gewone steek, een overslag, een overslag, gewone steek, gewone steek. Dat brei je dus als averecht, averecht, averecht, gedraaide averecht, averecht, averecht etc.

De gaatjes ontstaan door een combinatie twee steken samenbreien en vervolgens een overslag, met op de terugweg alles averecht gebreid, wat elke pen een stukje verspringt. Daardoor krijg je over (als ik het goed zie) drie toeren 1 gat.

Helpt dat?

Edit: Je kan dus ook pas na drie toeren zien hoe groot de gaten worden, dat zie je niet na 1 pen of 1 toer.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:57

Wat een fijne uitleg! Ik had me nog nooit verdiept in ajour breien, maar met deze uitleg zou ik het ook wel aandurven +:)+