[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:15

Sokken is het te zacht voor, ik denk dat ze heel snel slijten. Daarbij is het hier nooit zo koud dat ik dikke sokken draag :+ Thanks voor het meedenken.

Misschien toch een trui, maar dan eentje die echt knalt.
Ik kwam deze van de week tegen en wil hem graag breien;

Afbeelding

Dacht aan mintgroen ofzo. Wat denken jullie?

Sheran, ik kan de foto's van je trui niet zien hier?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:26

Leuk dat dit topic weer tot leven komt!

@Sheran, de plaatjes die bij het later geplaatste patroon staan werken bij mij niet, maar topdown werken is redelijk simpel. En het grote voordeel, je kan gaandeweg gewoon passen!
Hals zet ik er meestal op nadat de rest van de trui af is, rolkraagje is inderdaad een kwestie van gewoon recht breien. Dus de steken bovenaan opnemen (er zijn handige opzetmethoden waarbij je meteen de steken klaar hebt) en kraag breien.

Raglan mouwen is een kwestie van vier markers hebben (voorkant rechterarm, achterkant rechterarm, voorkant linkerarm, achterkant linkerarm) en bij elke marker aan weerszijde van de marker een steek meerderen. Sommige patronen doen dat steeds de tweede steek voor en na de marker (of de eerste, of de vierde), bij andere patronen schuift het steeds een steek op. Maar net wat je mooi vind. Als je op ravelry zoekt op raglan kom je de verschillen denk ik wel tegen.

De afkortingen ben je inmiddels uit geloof ik hè?


Mooie deken Iriscope! Kabelpatroon van de trui is ook erg mooi, al ben ik zelf niet zo van het twee kleuren combineren. Maar dat is een kwestie van smaak. Ik ben nog steeds bezig met de trui waar die ik hier een tijdje geleden al geplaatst heb, die met de dotjes. Er komt niet erg veel van breien op het moment, dus het gaat niet zo snel :))

Acryl is bij mijn weten over het algemeen juist wel erg geschikt voor sokken, omdat het heel slijtvast is (ondanks dat het dun is). Vooral puur wol is niet handig voor sokken omdat het te hard slijt, dan moet er altijd iets anders bij in zitten. Maar misschien is het ook leuk als muts, sjaal, handschoenen? Ook hier geld, voer hem eens in op ravelry en kijk wat anderen er mee gemaakt heb, daar doe ik altijd leuke ideeën mee op!

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 10:40

Dank je wel Lalidan, heel handig! Dan snap ik hem wel geloof ik...
Hier staan foto's van iemand die hem gemaat heeft:
https://liladelila.wordpress.com/2014/0 ... ign=buffer

Wow wat een trui Iriscope! Niet mijn stijl, maar wel gaaf als je dat kunt dragen :) Met ook nog gekleurde wol lijkt mij me eigenlijk wel heel heftig, met die wol zou ik zelf de trui simpel houden.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:18

Mijn bedoeling was ook om hem in 1 kleur te houden, maar helaas had ik niet genoeg rode wol en aangezien de dichts bijzijnde Zeeman vanaf hier minstens 11.000 km is "moest"ik wel :+
Ik weet niet of ik blij ben met het resultaat, we zullen zien als hij klaar is, hij wordt half/half want strepen vond ik echt te druk worden.

Toch wel jammer om in een warm land te wonen, muts, sjaal, dat soort dingen draag ik hier weinig. Sjaal is denk ik nog het beste inderdaad. Heb de wol al ingevoerd op Ravelry maar kan hem helaas niet vinden!

Die trui vd foto zou ik ook zeker niet met meerdere kleuren te doen, is wel heel erg much. Felle kleur is wel leuk als statement met een legging, maar denk dat ik hem simpel hou en voor pastel ga.

Teveel projecten, te weinig tijd!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:44

Ik wil me graag ook weer melden :o
Las altijd nog wel mee maar breinaalden stonden in de hoek. 2 jaar geleden heb ik mezelf via YouTube leren breien en mijn doel is om ooit een IJslandse trui te breien op rondbreinaalden (van onder naar boven).
Inmiddels heb ik 2 dochtertjes en wil ik het breien weer oppakken en voor hun een IJslandse trui maken of in ieder geval een trui breien op rondbreinaalden want eigenlijk snap ik een patroon breien helemaal niet :') nu zag ik dit gratis patroon op de lopi site http://istex.is/Files/Skra_0053940.pdf niet zozeer omdat ik het patroon leuk vond, maar omdat de maat van mijn oudste dochter ertussen staat. Geen idee of je een patroon voor een volwassenen ook kunt aanpassen naar een kindermaatje.
Eerst wil ik in 1 kleur een start maken en eens kijken hoe ver ik kom met het breien van een trui in het rond. Is dat gelukt (wat echt te mooi om waar te zijn lijkt) ga ik de trui van de site proberen te maken.

Als jullie een project maken op een rondbreinaald maak je dan ook op een rondbreinaald een proeflapje of doe je dat op gewone naalden maar wel de zelfde maat naald?!
En voor een kindermaat heb je 40cm rondbreinaalden nodig of werken jullie met 60cm en dan een magic loop? Ik heb dat geprobeerd maar volgens mij is dat lastig voor een beginner.

Als jullie verder nog tips hebben voor een eerste trui breien hoor ik het graag!

@ Sheran: wat een mooie trui ga je breien! Op de site van het patroon kan ik de foto's niet zien, maar de foto's van iemand die hm gemaakt heeft wel! Echt leuk! Lijkt op een IJslandse trui maar dan in 1 kleur :) als ik wat meer ervaren ben wil ik hm ook proberen. Heb de site even opgeslagen. Op de foto's leek het wel of ik zijnaden zag. Ga jij hm echt in het rond breien of maak je toch een voor en achterpand?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:07

Proeflapje altijd breien op de naalden waarop je gaat breien, dus gewoon op de rondbreinaalden in dit geval. Je kan prima recht breien op rondbreinaalden, ik heb zelfs geen rechte pennen meer.

Voor een trui (met name de mouwen) zal je eigenlijk altijd op de magic loop uitkomen. Tenzij je hele wijde mouwen neemt. Het loont dus zeker om daar mee te oefenen.

Patroon omzetten van volwassen naar kind zou ik niet doen, daar maak je het jezelf erg moeilijk mee.

En verder, gewoon beginnen! Gaandeweg blijkt het meestal makkelijker te zijn dan je denkt en je kan altijd hier om hulp vragen. Ook youtube is erg handig. En echt, een trui breien is niet zo moeilijk als het lijkt!

Dit was mijn eerste rondbreitrui: http://www.ravelry.com/patterns/library/ease-2 (ik wil niks anders meer! Voor mij geen losse panden en aan het eind maar hopen dat het past :o)
Hij is er ook in een kinderversie: http://www.ravelry.com/patterns/library/abate
Niet gratis, maar in mijn ervaring zijn de patronen waar je voor betaald toch vaak net beter en duidelijker.

Succes!

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:18

Wat een leuk project Shadowfaxx! Gewoon aan beginnen en 10x uithalen en opnieuw beginnen. Dan heb je 11x lol van je wol :+

Zonder dollen: ik maak mijn proeflapje op de rondbreinaald, maar dan brei ik gewoon heen en weer ipv in het rond. Dan kan ik het lapje tenminste opmeten.
De magic loop ken ik niet. Ik pak gewoon de lengte die handig is. Maar ik heb van die rondbreinaalden waarvan je de naald kunt wisselen per lengte tussenstuk. Dan hoef je niet oneindig veel soorten rondbreinaald te hebben.

Nog een tip: probeer de fair-isle-stukjes uit het patroon eerst eens op een plat stukje uit. Dus zet genoeg steken op voor 3 herhalingen en brei dan het patroon. Dan heb je daar al wat feeling mee, op de rondbreinaald is het toch altijd wat onoverzichtelijker vind ik.

Oja en meten meten meten. Kijk in het begin na iedere (2e/4e) naald of je nog op het goede stekenaantal zit en meet tussendoor ook om te kijken of je te los, te strak of precies goed gaat.

Als ik moet uithalen, dan haal ik naald en draad, of een breinaald, door alle steken van een rij doe ik nog goed vond. Dan kun je veel makkelijker uithalen zonder dat je bang hoeft te zijn steken te verliezen.

Veel plezier iig. Ik heb net ook mijn breiprojectje afgerond. Heel tevreden mee. Op de foto mist de col nog, maar vriendlief moest even passen :+ Dit was een hele simpele trui, maar dat was ook wel eens fijn.

Afbeelding

Nu verder met wat oude projectjes die al jaren liggen. Een trui/shirt met kabels voor mezelf. Een gehaakt kussen met kabels en een gehaakte trui.
Altijd genoeg te doen

Edit: Lalidan wat een gave trui. Vooral die blauwe vind ik mooi qua kleur, terwijl het model van die andere echt super comfy uit ziet. Mooi!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:48

Oh dank voor alle tips! Jullie horen mij zeker als ik vastloop :o
Ik heb 1 lopi boek met allerlei patronen (waar ik ooit mijn IJslandse trui in gevonden heb en toen heb laten maken op IJsland) maar daar staat niet echt een leuk kinderpartroon in en ook niet in de maat van dochters. Maar er zijn nog heeeel veel andere lopi boeken en die ga ik allemaal online bekijken en dan bestellen maar dacht eerst maar eens gewoon proberen :)

Wat ik van de mensen begrijp die IJslandse truien breien is dat ze de mouwen op 4 naalden breien. Ik ga het wel zien tegen die tijd Haha.
Heb nu zeeman rondbreinaalden en de overgang is helemaal niet prettig dus ik moet eerst een bolletje wol/acryl l bij Hema oid kopen (ga niet meteen met lett lopi wol beginnen) en dan proeflapje maken (leek me ook wat onhandig op rondbreinaald ivm platleggen en meten maar anders doe ik alle 2) en dan 'echte' naalden kopen van een goed merk. Neem aan dat de maten van naalden per merk ook echt overeen komen.

Idd Ladidan, die trui ziet er mega ingewikkeld uit Haha!

Netjes zeg Assie! En leuk dat je vriend ook echt de truien draagt!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:10

Een goeie set rondbreinaalden vind ik wel een must als je een groter project gaat doen. Ik heb van knitpro een set waar je inderdaad je naalden van de draad kunt schroeven. Reuze handig om je steken voor je mouwen op te bewaren bijvoorbeeld tot je aan de mouwen begint. Je kunt de naalden eraf halen en dopjes erop schroeven.

Gaan die ijsland truien niet juist van boven naar beneden? Voordeel van bovenaan beginnen is dat je tijdens het hele proces kunt passen. Ik zou ook zeker beginnen met een patroon in 1 kleur. Anders krijg je naast het uitzoeken hoe zo'n patroon nou werkt ook nog dat je op de spanning moet letten van de draad in de andere kleur die je meeneemt.
ik kom helaas met een zoontje van 10 maanden momenteel niet toe aan breien. Ben met een mutsje bezig voor de kleine man maar het schiet niet erg op.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:00

Knitpro is geweldig! Ik hou zoveel van die naalden!

Shadowfax: ik brei hem inderdaad grotendeels rond dit keer. Ik werk altijd met een online patroontje dat heel handig is en dat ik steeds een beetje aanpas. http://www.breienmetplezier.nl/damespatr.html Het handige daarvan is dat het een beel standaard patroon is en dat ze een patroon hebben gekaat voor allemaal verschillende naalddiktes. :)

Wat een mooie trui zeg, Lalidan! Zoeentje wilde ik eigenlijk maken! Helaas heb ik geen paypal of visa.

En leuk Assie, die trui voor je vriend!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:08

Op 4 naalden breien is de ouderwetse manier van rondbreien. Ik ken mensen die dat heerlijk vinden, ik blijf echter ruzie met die dingen houden. Doe mij maar een set rondbreinaalden en net als mijn twee voorgangers heb ik de set van KnitPro. Ideaal.

Een proeflapje breien kan echt gewoon op rondbreinaalden, wat je moet toch opzetten en afhechten. Als je netjes heen en weer breit, heb je gewoon een vierkant/langwerpig stukje stof na het afhechten. Dus meten werkt niks anders op rondbreinaalden als op rechte naalden.

Kijk ook eens op ravelry.com voor leuke patronen, daar staat genoeg op voor kinderen. En de trei mag er dan ingewikkeld uit zien, hij is écht heel makkelijk. Ik als (k)nitwit kon het ook ;).

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:53

Afbeelding

Het schiet hier echt lekker op in het weekend op rondbreinaalden! Ik ben dus gisteren begonnen (op station Amersfoort :')) en ik heb nu dit. Het lijf is dubbel, het bovenste deel (met de gaatjes) is enkel. Daarvan moet ik de achterkant nog maken.
Het is hele fijne wol om mee te breien in elk geval, en naald 6, dus het gaat ook lekker hard :j

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:48

Kan iemand mij helpen?

Ik heb een mouw gebreid op rondbreinaalden, maar de mouwkop moet weer recht. Hoe maak ik die overgang?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:10

Hoezo moet de mouwkop weer recht???

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:10

Je bedoelt van rond naar recht? Moet je tegelijkertijd ook afkanten? Want dan ga je vanzelf weer heen en weer breien.
En anders kun je ook aan het eind van een toer je breiwerk draaien en weer de andere kant op breien, dan wordt het ook weer vlak.

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:21

Leuk dat er weer leven in dit topic is :):)

Sheran: truien breien heb ik niet echt ervaring mee (ik heb ergens een top-down trui begin liggen, maar daar heb ik al maanden niet naar gekeken), dus ik kan je niet helpen helaas.


Iriscope: prachtige kleuren zeg voor het dekentje!
Die gekleurde wol vind ik echt iets voor een mooie grote shawl :) !
Wow! Die trui vind ik wel heftig! Wel een gaaf project :D

Shadowfox: ik heb dus geen ervaring met truien breien specifiek, maar voor in het rond breien gebruik ik eigenlijk altijd magic loop. Ik heb dat als extreme beginner via youtube geleerd, dat ging vrij snel heel makkelijk eigenlijk. Ik zal eens kijken of ik nog kan terug vinden welke instructie videos ik destijds gebruikt heb daarvoor ...
Onwijs leuk patroon trouwens!

Wat je zegt over de mouwen, als het op 4 naalden 'moet,' kan het ook met magic loop. Lijkt mij zelf fijner, maar dat is waarschijnlijk omdat ik gewoon heel erg van de magic loop methode hou O:)

Ik heb me van de week toch aan de DPNs moeten wagen voor deze gebreide vogeltjes. Ik heb er eerst eentje met mijn geliefde rondbreinaalden in één kleur gemaakt, maar om de steken netjes te houden bij meerdere kleuren bleken de DPNs toch de beste optie. Dat was wel echt even flink wat gedoe voor mij, maar met flink wat doorzettingsvermogen is het me gelukt en ik ben zo blij met het resultaat! Ik ga er sowieso nog meer maken :D Patroon is van Arne & Carlos uit hun Vogels Breien boek.
Afbeelding Afbeelding

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:22

Ooo wow! Die zijn gaaf Jetske. Ziet er ook superingewikkeld uit.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:34

Wat mooi zeg!

Ja, de mouwkoppen moeten recht omdat de mouw er schuin aangezet wordt. Dus niet op 90 graden. Ik moet inderdaad tegelijkertijd afkanten, maar ik werk met een Magic loop dus het is vrij ingewikkeld.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 07:42

Die magic loop moet ik toch maar eens gaan googlen geloof ik :+

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:01

Die vogeltjes zijn echt ge-wel-dig. Is dat een e-book? Krijg helemaal zin want heb zoveel restkleurtjes wol liggen!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:20

ohhhhh die vogeltjes...... <3 <3
Ik kom niet meer aan breien toe. Ben druk met opleiding, ben druk met alle pleegkinderen en als ik het waag om te breien zijn de poezen de spelbrekers....Iemand daar nog een tip voor. Ik ben bezig met het afronden van een trui voor mijn man. Doe ik al veel te lang over. Maar ik had de hals er op gebreid en die bleek toen veel te strak zijn geworden. Nu moet ik weer opnieuw steken oppakken en dat weet ik niet hoe dat moet. Maandag heb ik een afspraak met mijn schoolbegeleidster en die kan heel goed breien. Mocht mijn trui meenemen. hahaha, handig toch? Dus hopelijk kan ik volgende week de trui voor mijn man afronden en zoonlief wil dan graag dezelfde trui als paps, vind ik erg leuk, twee stoere mannen in mooie zelfgebreide truien. Ik verwacht de trui van mijn zoon wat sneller af te hebben want die is natuurlijk stuk kleiner.

Zondag 12 februari ga ik naar de handwerkbeurs in Zwolle, ben dan toevallig in Nederland en ga er samen met mijn moeder heen. Heb er zin in, dikke knip en grote tas mee. Mijn zoon gaat ook mee, hij vindt het heerlijk om dingen te maken samen met mij en de andere kinderen. We doen hier 1 keer in de twee weken een zaterdag knutselavond met de pleegkinderen, zo gezellig en leuk om te doen. Heb al 1 jongetje aan het breien, de andere aan het haken en ze vinden het geweldig. Ik dus ook.... :D

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:28

Ik zag dat Greenpeace bezig is met een actie voor het rif in de Amazone in Brazilie dat bedreigt wordt.
Je kunt helpen met het haken/breien van koraal etc. Zag er onwijs leuk uit, maar volgens mij wordt het in Nederland verzamelt dus vanaf hier iets maken heeft weinig zin.
Misschien iets voor jullie?

https://web.facebook.com/groups/craftivists/

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:26

Het is gelukt hoor, met de mouw *\o/*

Grappig zeg, koraal haken! Ik ben niet zo van de figuurtjes, maar wel heel leuk :)

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:48

Top, laat eens zien hoe ver je al bent?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:09

Het licht is wel heel erg slecht zo in de avond :) Maar ik heb het lijfje en 1 mouw. Ik moet nog een mouw (jawel :') ) en de boord, die ik weer rond ga breien met de steken van de mouwen en de hals.

Afbeelding