[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:05

hai milou jij ook aan het breien?
Op de site die jullie gaven staan ook mooie patronen maar ik heb al binnen kussen van 30x30 en 40x40 en daar zijn ze 50x50 dat is nu weer jammer
Om teginnen wat betekend RND op het patroon.En om eerlijk te zijn ik snap het niet eeen beetje niet maar helemaal niet ik kan kabels breien maar dit kan ik niet lezen.Misschien dat iemand het anders voor mij zou kunnen schrijven.Een nieuw patroon maar wat er ongeveer zo uitziet :o

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:20

hee Marissa! Ja, ik brei al zo'n 2 jaar :D! Had op vakantie ook sokken mee voor 's avonds of in de trein, maar heb die totaal niet aangeraakt, haha!
ik ga een poging doen tot herschrijven, maar zou willen weten of je rond breit of het voor en achterpand apart. en behalve de afkorting RND, zijn er nog meer dingen waar je niet uitkomt? je bent wel bekend met R, AV en die dingen?

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:21

Citaat:
Patroon:
Zet 60 steken op.
Rnd 1: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 2: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 3: 2av, 6r, 2av, k4a, 2av, k4v, 2av, 6r, 32av
Rnd 4: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 5: 2av, k6a, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, k6v, 2av
Rnd 6: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 7: 2av, 6r, 2av, k4a, 2av, k4v, 2av, 6r, 32av
Rnd 8: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 9: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 10: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 11: 2av, k6a, 2av ,k4a, 2av, k4v, 2av, k6v, 32av
Rnd 12: 2av, 6r, 2av, 4r, 2av, 4r, 2av, 6r, 32av
Rnd 13-36: herhaal ronde 1-12 nog 2 maal!
Hecht nu af in het stekenpatroon.

R Recht
Av Averecht
K6v Kabel 6 voorkant: Plaats 3 steken op de kabelnaald en houd deze aan de voorkant van het werk. Brei de volgende 3 steken recht, brei nu de 3 steken van de kabelnaald recht.
K6a Kabel 6 achterkant: Plaats 3 steken op de kabelnaald en houd deze aan de achterkant van het werk. Brei de volgende 3 steken recht, brei nu de 3 steken van de kabelnaald recht.


RND = rond dus in dit geval 1x rondbreien. Je kunt het ook lezen als "naald". Het kussen wordt in het rond gebreid op rondbreinaalden 10.
Beetje vreemd dat ze wel K6v en K6a beschrijven maar K4v en K4a niet. Maar het principe is hetzelfde:
K4v: plaats 2 st op kabelnaald, aan de voorkant, 2 re en de 2 st van de kabelnaald recht.
K4a: plaats 2 st op kabelnaald, achter het werk, 2 re en de 2 st van de kabelnaald recht.

Het patroon (=12 naalden) brei je in totaal 3x in de hoogte.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:23

haha patpen, we waren tegelijkertijd bezig. ik was alleen nog te afwachtend om te horen of Marissa nog andere zaken had waar ze niet uit kwam, haha!

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:25

Sorry :o. Zette net de laptop weer uit zijn slaapstand toen ik het las. Maar mocht er nog meer niet duidelijk zijn, dan zien we het zo wel ;).

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:40

nee joh, geeft toch niet?

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:08

Danseresje schreef:
hee Marissa! Ja, ik brei al zo'n 2 jaar :D! Had op vakantie ook sokken mee voor 's avonds of in de trein, maar heb die totaal niet aangeraakt, haha!
ik ga een poging doen tot herschrijven, maar zou willen weten of je rond breit of het voor en achterpand apart. en behalve de afkorting RND, zijn er nog meer dingen waar je niet uitkomt? je bent wel bekend met R, AV en die dingen?

R en AV zulke dingen weet ik wel maar ik vind het gewoon moeilijk lezen
Maar we gaan nu gewoon weer proberen eerst maar een proeflapje breien voordat ik dure wol ga aanschaffen.Waar kopen jullie je wol?

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:11

ik koop mijn wol via internet of in de wolwinkel. heb het namelijk ook wel graag zelf vast alvorens het te kopen.
ik zal zo even een uitgeschreven patroon maken. weet ik alleen nog niet of je rond gaat breien of 2 lappen gaat maken (voorkant en achterkant) en die later in elkaar zet!

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:07

nee ik wild 1 lap breien .Ik ga maar eens op de markt kijken ik had hier in een wol winkel gekeken maar dan word het wel een erg duur kussen en met het risico dat het niet gaat lukken wil ik niet gelijk duur beginnen

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:30

Ok, dan ga ik uit van een rondgebreid stuk.
Zoals al eerder gezegd, RND staat voor naald, dus van steek 1 t/m steek 60.

Citaat:
zet 60 steken op en sluit het werk en let hierbij op dat je werk niet gedraaid zit. Handig is om evt. een steekmarkeerder in de eerste steek te steken, zodat je weet waar je gebleven bent.
naald 1: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 2: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 3: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, kabel 4 achter, 2 averecht, kabel 4 voor, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 4: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 5: 2 averecht, kabel 6 achter, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, kabel 6 voor, 32 averecht
naald 6: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 7: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, kabel 4 achter, 2 averecht, kabel 4 voor, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 8: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 9: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 10: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht
naald 11: 2 averecht, kabel 6 acher, 2 averecht, kabel 4 achter, 2 averecht, kabel 4 voor, 2 averecht, kabel 6 voor, 32 averecht
naald 12: 2 averecht, 6 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 4 recht, 2 averecht, 6 recht, 32 averecht.
naald 13-36: tweemaal herhaling van naald 1 t/m naald 12
daarna afhechten in stekenpatroon (dus een rechte steek recht breien en een averechte steek averecht breien alvorens af te kanten).
je kan dan de onderkant OF de bovenkant dichthaken of -naaien, dan het kussen er in en dan de nog open zijde dichtnaaien of -haken.

De kabels:
kabel 6 voor = plaats 3 steken op kabelnaald en hou deze aan de voorkant van het werk, brei de volgende 3 steken recht, brei vervolgens de 3 steken van de kabelnaald recht.
kabel 6 achter = plaats 3 steken op kabelnaald en hou deze aan de achterkant van het werk, brei de volgende 3 steken recht, brei vervolgens de 3 steken van de kabelnaald recht.
kabel 4 voor = plaats 2 steken op kabelnaald en hou deze aan de voorkant van het werk, brei de volgende 2 steken recht, brei vervolgens de 2 steken van de kabelnaald recht.
kabel 4 achter = plaats 2 steken op kabelnaald en hou deze aan de achterkant van het werk, brei de volgende 2 steken recht, brei vervolgens de 2 steken van de kabelnaald recht.


Van naald 1 t/m naald 12 zijn de vetgedrukte naalden eigenlijk de uitzonderingsnaalden. hier doe je dus een kabel. voor de rest is het continu hetzelfde.

qua wol, als je het eerst wil uitproberen, soms hebben ze bij de zeeman en de wibra ook grove wol of wol/acryl. deze bollen zijn vaak goedkoop, dus zou je het goedkoop kunnen uitproberen.
vind het een leuk patroon! misschien dat ik hem ook wel ga gebruiken, alleen de kabels misschien iets aangepast.

is het zo wat duidelijker voor je? ik weet anders niet zo goed hoe ik anders neer zou moeten zetten.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:36

bedankt milou bij ons had de zeeman niet echt geschikt e wibra wel dikke wil voor naald 10
Ik ga het gewoon allemaal proberen wat moet je anders met dit vreselijke weer :brr:

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:37

ben benieuwd. inderdaad, met dit weer is het niets fijner dan een stukje breien.
jammergenoeg heb ik weinig tijd (ivm de opleiding), maar ik probeer af en toe wel een lekker een stukje te breien.
Ben nu op zoek naar het patroon van de kerstmannenmuts die patpen ook heeft gebreid......maar kan hem niet meer vinden, staat zeker nog in deeltje 1?

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:26

Via dat google document een paar pagina's terug ook te vinden ;)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:29

crap! mijn rondbreinaald is 80cm. te kort voor magic loop, te lang voor alles achter elkaar houden. moet nog even gaa ndenken hoe ik dat ga oplossen. heb namelijk ook nog een fluffy garen (van de zeeman), met wat glinsteringen zilver er in en wilde die met witte wol op de boord gaan breien. echter, heb net in naald 2 al een fout gemaakt en klopte mijn aantal steken al niet meer. kan met de combinatie niet goed zien wat ik aan het doen ben en dan zit ik ook nog te klooien met de lengte van mijn naald en het aantal steken er op....kortom, ga ik nog even over nadenken. wil het wel gaan doen, want wil ook wel een leuke kerstmannenmuts (hoop niet dat je dat erg vindt patpen!).
(heb patroon al gevonden door terug te zoeken in het oude topic. heb wel besloten dat ik het aantal steken ga verminderen. als ik 80 steken opzet, dan verzuipt mijn hoofd er in!).

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:01

Ik heb die muts van begin af aan op 5 sokkennaalden gebreid. Vind ik makkelijker dan een rondbreinaald en uiteindelijk heb je maar 12 steken over. Magic loop lukt mij niet :P. Qua omvang had ik hem wel graag íets wijder willen hebben. Al dat haar wat er onder moet :+. Als ik het kort had, zou ik hem iets beter vinden passen (maar ik ga mijn haar niet afknippen voor die paar weken!). Ik moet mijn haar los laten anders zie je mijn haarspeld of staartje precies zitten :=. Maar na het dragen van die muts zit je kapsel toch voor geen meter meer...

Als ik het nou wel erg vind, ga je hem dan niet breien? _O-
Maakt toch niet uit? We wonen niet in hetzelfde dorp/stad dus de kans dat we elkaar tegen komen is klein. En anders maar wel hoor! Leuk toch: 2 dezelfde mutsen :'). Ik ben benieuwd naar jouw exemplaar!!!

Mijn kerstsokken staan voor de 2e keer op de pen. Nu op naald 4,5 wat een stuk sneller gaat. Kuitspie is bijna klaar, ben ongeveer halverwege het been. Omdat ik niet 100% zeker ben of ik genoeg heb van de Regia X-mas, brei ik de hiel en de teen voor de zekerheid maar in effen rood. Daar heb ik meer dan genoeg van. En dan zal je zien dat ik na de 2e sok genoeg over heb van de X-mas :=

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:15

Helemaal hetzelfde worden ze toch niet denk ik zo ;)

Mijn beenwarmer is nog steeds halverwege. Kwam gister een bezoekje aan de ouders tussendoor en toen kwam het niet meer van breien :+

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:28

Nee, precies hetzelfde zullen ze niet worden. Ander materiaal geeft een ander resultaat ;). Maar het is wel leuk om soortgelijke mutsen te zien!

Hier gaat mijn sok als een speer. Ik ben net voorbij de wreef. Volgens mij is het effen rood voor de hiel en teen toch iets meer afstekend dan ik gedacht had :=. Nou ja, dat gedeelte zit toch in mijn schoen dus niemand die dat ziet...

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:03

Ik geef het toe: niet de beste kwaliteit foto! Camera ligt beneden, vergeten mee naar boven te nemen... Maar in 3 dagen tijd mijn 1e kerstsok gebreid:
Afbeelding

Nog even de teen mazen en de draden afwerken ;)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:06

zo, lekker bezig patpen! ik heb alleen nog maar de toer opzetsteken van de muts.....zit nog steeds met die te lange naald. kan de muts wel op een naald groter opzetten, dan heb ik wel een korte rondbreinaald, maar vrees dat die naald te groot is voor de enkele rode wol.....

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:33

Het is "gewoon" een gezellig breiwerkje :D. Voor de zekerheid even de wol gewogen. Van de effen wol heb ik precies een halve bol over, van de X-mas 47 gr (van de 100) maar volgens mij was het geen hele nieuwe bol. Waarschijnlijk dus goed geweest om een effen hiel en teen te breien. Nu maar hopen dat ik er straks niet achterkom dat ik het boord ook beter effen had kunnen breien :=.

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:06

Leuk kleurtje patpen!

GittekeZ1
Berichten: 773
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 04:35

Patpen jij zit goed met kerst als de andere niet meer afkomt kun je hem op hangen :+
nu lijkt het mij geen probleem het misstaat niet dat je de stukjes in kleur hebt aangepast
hier maar weer aan een sjaal beginnen vest staat ook nog op de pen maar kom er de laatste tijd niet echt toe

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:20

Het gaat niet goed met het patroon tenminste het patroon lukt nu wel maar het word teklein .Ik heb met naald 10 gebreid ipv 8 maar het moet 40 cm worden maar het word maar net 30.Snap er niets meer van
Je breid voor en achterpand in 1 keer 60 steken maar dat klopt niet.Nu dacht ik om voor en achter appart tebreiden en dan rondom dichtnaaien,maar hoeveel steken moet ik dan hebben voor 4 kabels.Wie kan dat uitrekenen <<)

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 21:09

Kun je even helpen herinneren om welk patroon het gaat????
Kabels trekken sowieso wel in!

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:08

het patroon wat jij en danseresje voor mij hebben overgeschreven zodat ik het begreep