[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:58

Project sokreparatie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:39

Gaaf dat je je sokken repareert! Hoelang doe je er over.?

Ik ben hard opzoek naar een uitleg hoe je de hak van een sok maakt met een sokkenrondbreinaald. Iemand tips? Geen YouTube maar liever tekst. Ik kan tot nu toe alleen patronen vinden voor op 4 naalden met patroontjes die ik niet mooi vind. Ik wil gewoon tricotsteek hak geen lapje geen patroontje oid

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:51

thirteenn schreef:
Gaaf dat je je sokken repareert! Hoelang doe je er over.?

Ik ben hard opzoek naar een uitleg hoe je de hak van een sok maakt met een sokkenrondbreinaald. Iemand tips? Geen YouTube maar liever tekst. Ik kan tot nu toe alleen patronen vinden voor op 4 naalden met patroontjes die ik niet mooi vind. Ik wil gewoon tricotsteek hak geen lapje geen patroontje oid


Ligt er een beetje aan hoe kapot de sok is. Over deze denk ik een kwartiertje gedaan? Verdient meer dan sokken breien in ieder geval!

Hoe bedoel je dat je geen lapje wil? Je zal namelijk òf een lapje moeten maken (Hollandse hiel) of de boemerang hiel moeten breien. Dat lapje kun je gewoon recht geen en averecht terug breien, dan heb je dus tricot steek.

Als je uitlegt wat je precies bedoelt kan ik je wel verder helpen.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:59

Paloedie schreef:
thirteenn schreef:
Gaaf dat je je sokken repareert! Hoelang doe je er over.?

Ik ben hard opzoek naar een uitleg hoe je de hak van een sok maakt met een sokkenrondbreinaald. Iemand tips? Geen YouTube maar liever tekst. Ik kan tot nu toe alleen patronen vinden voor op 4 naalden met patroontjes die ik niet mooi vind. Ik wil gewoon tricotsteek hak geen lapje geen patroontje oid


Ligt er een beetje aan hoe kapot de sok is. Over deze denk ik een kwartiertje gedaan? Verdient meer dan sokken breien in ieder geval!

Hoe bedoel je dat je geen lapje wil? Je zal namelijk òf een lapje moeten maken (Hollandse hiel) of de boemerang hiel moeten breien. Dat lapje kun je gewoon recht geen en averecht terug breien, dan heb je dus tricot steek.

Als je uitlegt wat je precies bedoelt kan ik je wel verder helpen.

Ah! Het lijkt me mooi om zo sokken een tweede leven te geven. Mijne gaan alleen nooit bij de hak kapot maar m'n grote teen zoekt een weg naar buiten :+.

Nou, het lapje probeerde ik maar dat mislukte. Eigen stommiteit wel want door het gepriegel ging t niet handig.

Maar wat ik bedoel... Ik heb ook een sokken breiring liggen en daarmee hoef je alleen te minderen en meerderen en dan heb je de hak. Dat vind ik er wat mooier uit zien.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:41

thirteenn schreef:
thirteenn schreef:
Gaaf dat je je sokken repareert! Hoelang doe je er over.?

Ik ben hard opzoek naar een uitleg hoe je de hak van een sok maakt met een sokkenrondbreinaald. Iemand tips? Geen YouTube maar liever tekst. Ik kan tot nu toe alleen patronen vinden voor op 4 naalden met patroontjes die ik niet mooi vind. Ik wil gewoon tricotsteek hak geen lapje geen patroontje oid


Ligt er een beetje aan hoe kapot de sok is. Over deze denk ik een kwartiertje gedaan? Verdient meer dan sokken breien in ieder geval!

Hoe bedoel je dat je geen lapje wil? Je zal namelijk òf een lapje moeten maken (Hollandse hiel) of de boemerang hiel moeten breien. Dat lapje kun je gewoon recht geen en averecht terug breien, dan heb je dus tricot steek.

Als je uitlegt wat je precies bedoelt kan ik je wel verder helpen.

Ah! Het lijkt me mooi om zo sokken een tweede leven te geven. Mijne gaan alleen nooit bij de hak kapot maar m'n grote teen zoekt een weg naar buiten :+.

Nou, het lapje probeerde ik maar dat mislukte. Eigen stommiteit wel want door het gepriegel ging t niet handig.

Maar wat ik bedoel... Ik heb ook een sokken breiring liggen en daarmee hoef je alleen te minderen en meerderen en dan heb je de hak. Dat vind ik er wat mooier uit zien.


Dat kan ook gerepareerd hoor!

Bij een breiring, maak je dan niet in feite verkorte toeren voor de hiel? Dus IPV rondjes, eerst heen en weer over steeds minder steken en daarna weer over steeds meer steken?

Quote verkloot maar boeie

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:01

Paloedie schreef:
Dat kan ook gerepareerd hoor!

Bij een breiring, maak je dan niet in feite verkorte toeren voor de hiel? Dus IPV rondjes, eerst heen en weer over steeds minder steken en daarna weer over steeds meer steken?

Quote verkloot maar boeie

Ja klopt!

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:54

thirteenn schreef:
Paloedie schreef:
Dat kan ook gerepareerd hoor!

Bij een breiring, maak je dan niet in feite verkorte toeren voor de hiel? Dus IPV rondjes, eerst heen en weer over steeds minder steken en daarna weer over steeds meer steken?

Quote verkloot maar boeie

Ja klopt!


Dan kun je zoeken op de boemerang hiel of de jojohiel, dat is hetzelfde principe.

http://sokkenbreien.blogspot.com/2015/0 ... l.html?m=1

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:24

Ik heb toch een patroon met hielflap geprobeerd. Nu en ik alleen op een punt dat ik niet snap. Is er iemand die mij dit in jij en manneke taal kan uitleggen?

Brei verder in tricotsteek.
In de volgende toer brei je 14 (15) 16 steken op aan beide zijden van de hielflap voor de
spie. Verdeel de steken van de hiel over 2 naalden.
Spie
Zet een stekenmarkeerder aan beide zijden bij de overgang van de hielflap en de wreef.
Minder de spie als volgt:
Brei tot 2 steken voor de markeerder, brei 2 steken rechts samen, brei de steken van de
wreef tot aan de andere markeerder, brei 2 steken gedraaid rechts samen, brei tot het einde
van de toer.
Brei 1 toer.
Minder elke 2e toer, tot er 56 (60) 64 steken over zijn.

emily68

Berichten: 349
Geregistreerd: 13-04-13

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:21

Als je even googelt op Winwick mum sockalong, vind je daar een hele duidelijke uitleg met veel foto's.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:27

thirteenn schreef:
Ik heb toch een patroon met hielflap geprobeerd. Nu en ik alleen op een punt dat ik niet snap. Is er iemand die mij dit in jij en manneke taal kan uitleggen?

Brei verder in tricotsteek.
In de volgende toer brei je 14 (15) 16 steken op aan beide zijden van de hielflap voor de
spie. Verdeel de steken van de hiel over 2 naalden.
Spie
Zet een stekenmarkeerder aan beide zijden bij de overgang van de hielflap en de wreef.
Minder de spie als volgt:
Brei tot 2 steken voor de markeerder, brei 2 steken rechts samen, brei de steken van de
wreef tot aan de andere markeerder, brei 2 steken gedraaid rechts samen, brei tot het einde
van de toer.
Brei 1 toer.
Minder elke 2e toer, tot er 56 (60) 64 steken over zijn.


Je breidt nu aan de rechte kant. Aan het eind van de steken van de hiel, neem je aan de zijkant van de hiel het benodigde aantal steken op. Dan brei je de steken van de bovenvoet, daarna neem je aan de andere zijkant van de hiel het benodigd aantal steken op.

Afhankelijk van met hoeveel naalden he breidt:

Met 4 sokkennnaaldjes: verdeel de steken van de ondervoet (dat zijn er nu veel!) Over twee naalden.
Op een rondbreinaald: alle steken van de ondervoet hou je aan een kant, de steken van de bovenvoet aan de andere kant.

Het midden van de hiel is nu het begin van je toer. Voor de spie brei je om de toer de op twee na laatste en de op een na laatste steek van de naald samen, en de tweede en derde steek van de derde naald (dus aan de linker en rechterkant van de spie)?

Als je op een rondbreinaald breidt zijn het dus de op een en op twee na laatste steek van en de tweede en derde steek op de naald van de ondervoet.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:09

Heeft iemand wel eens de sokkenwol van de action gebruikt? Ben een stukje aan het breien, was hem even aan het passen en het voelt net als schuurpapier :+ was benieuwd of het met wassen zachter gaat worden of dat ik beter kan stoppen :+

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:45

Misschien kan je een testlapje maken en even in de was gooien voor je verder breit?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:21

K*T!!!! Zit hier bij mijn ouders, had breiwerkje meegenomen inclusief rondbreinaald (met zo'n kabel ertussen en punten die je er af kunt schroeven en verwisselen), is een van die twee houten punten tijdens de treinreis hierheen gebroken... Terwijl dit breiwerkje eind maart af moet zijn. Morgen even in de schuur kijken of pa hier nog ergens houtlijm heeft en hopen dat het helpt.

Maar mocht het niet werken, ik heb een kabel met naalden van Knitpro. Kan ik dan ook de metalen verwisselbare punten van Knitpro kopen en die hier gewoon op schroeven? Of werkt dat niet en moet je voor die metalen punten weer een ander type draad hebben? Wel balen dat ze hier in Steenwijk geen handwerkwinkel meer hebben, anders was ik daar zaterdag even binnengewandeld. Nu moet ik ze bestellen en wachten tot ik ze heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 01:56

De kabels van knitpro passen bij mijn weten op alle naalden van knitpro, hout, bamboe, kunstof en metaal.

Als bestellen wel te lang duurt, geef even een gil dan kijk ik of ik hier de juiste maat aan je uit kan lenen. Dan stuur ik ze morgen (vandaag, zaterdag, onhandig, midden in de nacht zo'n bericht plaatsen :+) naar je op, heb je ze maandag in huis.


En voor nu te laat, maar er bestaan punt-beschermers, om dit soort dingen te voorkomen ;)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:04

Thanks Lalidan, dan weet ik wat te doen. Ik heb hem nu eerst weer gelijmd met houtlijm, hopelijk werkt dit. En anders toch maar metalen punten kopen.

Die beschermers, gaan die over de hele naald? Want ik heb wel breipuntbeschermers, maar dat zijn dopjes die op het puntje gaan en niet over de hele naald. In dit geval was hij gebroken vlakbij het punt waar je hem aan de kabel schroeft, op een paar mm van het metalen schroefdeel af. Beschermt die beschermer daar ook?

Dank voor je aanbod trouwens, maar dat zal niet nodig zijn. Mijn ouders hadden nog een doos breinaalden liggen en daar zat nog bruikbaar materiaal in. Die heb ik nu gepakt, en voor ik naar huis ga maandag zal ik het werkje even overzetten op de kabel van de rondbreinaald. Dan blijven deze naalden hier en pak ik thuis eventueel mijn eigen naalden weer op.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:47

Helaas... -O- Houtlijm hielp niet... Heb metalen punten besteld om op deze kabel te schroeven en ga nu maar even op andere naalden verder...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:02

Ik was er al bang voor.... wat je nog kan doen als je wel een andere maat naalden hebt om op de kabel te zetten, is links een maat kleiner zetten. Ik brei altijd met links een andere maat dan rechts als ik rond brei (dus als ik op pen 5 bezig ben, heb ik rechts pen 5 en links pen 4,5).

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:18

Helaas... dit was het enige paar dat ik had...

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:27

Dinsdag kreeg ik mijn nieuwe verwisselbare naalden binnen, 2 paar. Eén keer maat 3 en één keer maat 3,5. Van aluminium deze keer, dus dat breekt vast minder snel. Gelijk die van 3,5 op de kabel geschroefd. Daarna kreeg ik nog een ingeving. Ik ben intussen weer thuis en heb hier nog 2-secondenlijm liggen. Kan het altijd proberen, weggooien is de laatste optie. Dus van die wegwerphandschoentjes aan (als je iets aan elkaar plakt is het de handschoen en niet je vingers), en poging gedaan om gebroken houten verwisselbare rondbreinaald met die 2-secondenlijm te plakken. En waarempel, het lijkt gewerkt te hebben! Hij zit weer aan elkaar, hopelijk blijft dat zo. Laat hem nu nog even een nachtje drogen, maar lijkt nu alweer stevig in elkaar te zitten. Hopen dat dit zo blijft! Breiwerkje schiet intussen ook lekker op!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26336
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:24

Met die nieuwe naalden én een paar oude die ik nog had, is uiteindelijk dit lieve schatje 'geboren':

Linkerkant:
Afbeelding


Rechterkant:
Afbeelding


Billen:
Afbeelding


Voorkant, oortjes down:
Afbeelding


Voorkant, oortjes up:
Afbeelding

Deze lieverd is intussen verhuisd naar een begeleidster die met pensioen is gegaan. Ze was er heel erg blij mee!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:18

Wat een schatje <3

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:16

Heeft er iemand aanraders? Ik brei het liefst met verwisselbare rondbreinaalden. M'n eerste naalden waren houten waarvan de punt in 2en is gespleten, toen ben ik overgestapt op acryl naalden en nou breekt een heel klein stukje van het topje af.

Iemand aanraders die langer mee gaan? Ik heb naar sets gekeken maar vraag me ook af of je nou echt alle kasten gebruikt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:22

Die acryl zijn sowieso kwetsbaar, hoewel ik ze wel erg fijn vind. Ik heb nu de houten punten, niet stuk te krijgen hier. Maar ze zijn er ook in metalen variant, ik mag aannemen dat die redelijk onverwoestbaar zijn.

Ik heb wel een set, omdat ik geen zin had elke keer net een maat nodig te hebben die ik niet in huis heb. Die set heb ik aangevuld met een paar losse in de maten die ik het meeste gebruik (4.5, 5, 5.5). Maar ik heb een hekel aan mis grijpen. Als je dat minder erg vind, kan je ook gewoon de maat kopen die je nodig hebt.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:57


Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:43

Die heb ik ook en die werken echt heel fijn! Ik heb de hele set, maar je kunt ook losse combi's kopen of later aanvullen. Wat mij betreft echt een aanrader :j