[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:41

wow Nerwen, die is prachtig!

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar als ik kant doe stop ik meestal steekmarkeerders tussen elke herhaling, dan hoef ik niet te ver terug te zoeken als ik per ongeluk een foutje maak.
Ik vergeet dan ook regelmatig een Yarn over :')
Nu krijg ik ook zin om kant te breien!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:29

Mijn huidige projectje is in gerstekorrelsteek. Leuk, maar wel opletten anders ga je zo de fout in... Waar ik nog wel tegenaan loop is het meerderen in gerstekorrel. Hoe doen jullie dat normaal gesproken?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:23

Brei je in het rond of plat? En moet je aan de zijkant of in het midden meerderen?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:15

Ik brei plat. Patroon is dat je aan begin en einde van een naald 1 of meer steken moet meerderen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:32

In dat geval zou ik denk ik deze gebruiken om te meerderen:
https://www.youtube.com/watch?v=MnFSOkDynXk

Bij deze manier van meerderen brei je de eerste steek in de voorkant van de lus en de tweede brei je averecht in de achterkant van de lus. Op die manier hou je al gelijk het patroon van de gerstekorrel steek aan. Als het net andersom uit komt in je patroon, kan je ook de eerste averecht in de steek doen en de tweede in de achterkant van de steek recht breien.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:39

Thanks Iriscope, dat is precies wat ik nodig lijk te hebben! Dank je wel!!

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:49

Nerwen schreef:
Ik heb laatst het breien ook weer opgepakt. Ik ben niet zo’n breier, maar nu ik het meer in de vingers krijg vind ik het wel leuker :j

Mooie creaties komen hier voorbij!

Ik ben ook fan van de Whirl; hier mijn huidige project (ben inmiddels verder, maar het gaat wel tergend traag :+ ):
[ [url=m/DwMaD4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de Cosy Moments shawl (een Scheepjes MAL).


Oh wow, dat is wel echt next level _O_

Ik zie dat jij aan de buitenkant van de Whirl bent begonnen. Ik had nog gekeken toen ik begon hoe de kleur op het patroon voorbeeld overeenkwam met de bol die ze gebruikt had, om te zien waar ik moest beginnen... Merk nu dat uit de binnenkant, steeds hele 'plukken' los komen die snel in de knoop raken. Is dit iets wat normaal is of had ik beter aan de buitenkant kunnen beginnen?

@Iriscope: ja daar is de sweater perfect voor! Die brei ik ook samen met Netflix haha. Alleen de omslagdoek met Scheepjes is zo priegelig op de dunnen naalden, als ik even niet oplet zit ik ernaast :')

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:51

JPitty schreef:
Thanks Iriscope, dat is precies wat ik nodig lijk te hebben! Dank je wel!!

Fijn dat ik je kon helpen, graag gedaan!

Marieke, gewoon stug doorbreien, als je 3 doeken verder bent kan je het straks blind doen :+

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:20

Iriscope schreef:
JPitty schreef:
Thanks Iriscope, dat is precies wat ik nodig lijk te hebben! Dank je wel!!

Fijn dat ik je kon helpen, graag gedaan!

Marieke, gewoon stug doorbreien, als je 3 doeken verder bent kan je het straks blind doen :+


Ok gaan we doen! :D

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:27

MariekeS_ schreef:
Nerwen schreef:
Ik heb laatst het breien ook weer opgepakt. Ik ben niet zo’n breier, maar nu ik het meer in de vingers krijg vind ik het wel leuker :j

Mooie creaties komen hier voorbij!

Ik ben ook fan van de Whirl; hier mijn huidige project (ben inmiddels verder, maar het gaat wel tergend traag :+ ):
[ [url=m/DwMaD4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de Cosy Moments shawl (een Scheepjes MAL).


Oh wow, dat is wel echt next level _O_

Ik zie dat jij aan de buitenkant van de Whirl bent begonnen. Ik had nog gekeken toen ik begon hoe de kleur op het patroon voorbeeld overeenkwam met de bol die ze gebruikt had, om te zien waar ik moest beginnen... Merk nu dat uit de binnenkant, steeds hele 'plukken' los komen die snel in de knoop raken. Is dit iets wat normaal is of had ik beter aan de buitenkant kunnen beginnen?

@Iriscope: ja daar is de sweater perfect voor! Die brei ik ook samen met Netflix haha. Alleen de omslagdoek met Scheepjes is zo priegelig op de dunnen naalden, als ik even niet oplet zit ik ernaast :')

Ik heb 2x iets met de whirl gebreid. 1x uit het midden en 1x uit de buitenkant. Die plukken had ik ook aan de binnenkant. Aan de buitenkant niet, maar daar had ik weer dat de kleurovergangen met knopen waren gedaan. Al met al: super mooi die whirl, maar niet heel tevreden over de kwaliteit.
Dit heb ik er toen van gemaakt. 1 bol whirl.
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:54

Goh dat is teleurstellend zeg! Als er in een bol wol 1 knoop zit vind ik dat nog tot daaraan toe, maar als je betaalt voor Scheepjes kwaliteit, verwacht je toch meer. Ik kan altijd zo balen van knopen in mn wol!

Als jullie mooie echte wol zoeken kan ik je Miss La Motte uit Kaapstad aanbevelen :D Wel een stukje weg, maar de kosten zijn lager dan de meeste handgeverfde wol uit Europa/Amerika en de kleuren zijn geweldig <3.

Ik ben inmiddels klaar met de yoke van de sweater en met de body bezig :D

Anoniem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:23

Je hoort het wel vaker van Scheepjes dat er veel knopen in kunnen zitten. Bij Stone Washed heb ik het nooit gehad, maar ik heb in Merino Soft al een aantal knopen gehad in diverse bollen.

Gave dingen komen er voorbij! Ooit, ooit koop ik ook een whirl om wat mee te doen. :)) Eerst maar eens een aantal WIPs wegwerken.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:24

Iriscope schreef:
wow Nerwen, die is prachtig!

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar als ik kant doe stop ik meestal steekmarkeerders tussen elke herhaling, dan hoef ik niet te ver terug te zoeken als ik per ongeluk een foutje maak.
Ik vergeet dan ook regelmatig een Yarn over :')
Nu krijg ik ook zin om kant te breien!

Ik had eerst wel steekmarkeerders tussen iedere herhaling, maar dat vond ik vervelend worden omdat die dingen altijd in de weg zaten :o
Dus nu zonder. Het is wel erg concentreren, maar op zich vallen de herhalingen wel mee en tot nu toe gaat het goed! De yarn over's zijn wel een dingetje idd, die vergeet je snel :+

Wat ik wel doe is iig na ieder lace patroon een "reddingslijn" en soms ook tussendoor één. Moet er niet aan denken als ik alles uit moet halen :=

Moet zeggen dat het me best wel meevalt, dit kantbreien. Eigenlijk is het niet meer dan her en der een mindering, yarn over's en knit's en purl's.

Ben nu hier, na dit deel komen er kabels := :

Afbeelding


Las iets over knopen in Whirls, ik ben ze in de mijne nog niet tegengekomen. Wel van die pluizen als er een nieuwe kleur volgt, maar die kan je heel voorzichtig wel iets bijknippen en een beetje nat maken helpt ook.
Er horen iig geen knopen in te zitten.
Ben ze in Stonewashed wel geregeld tegen gekomen. Maar dat vind ik met haken minder erg dan met breien.
Die plukken uit de binnenkant, ja, da's zo'n "yarn barf" :+ Heb ik bij bijna alle bollen (niet alleen Whirl) waarbij ik van binnenuit begin. De Stonewashed valt daarin wel mee, omdat het binnenste draadje al een stickertje heeft met "start hier".

Mooi jurkje trouwens van zo'n Whirl!

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:55

Iriscope schreef:
Ik denk dat voor gewoon recht toe recht aan breien, mn Chiagoo's nog steeds favoriet zijn. Ook voor kant is het makkelijker met mn metalen Chiagoo's. Maar voor kleuren werk denk ik dat deze houten mn nieuwe favoriet zijn.
En ze zijn ook zo mooi <3

Chiagoo is een merk dat ik niet ken. Ik heb even gegoogled. Zien er uit als schitterende sets! Kan je aangeven of er iets unieks aan is wat dit zo speciaal maakt?
Ik haak zelf met een basissetje van Drops en heb van diverse merken breinaalden en een rondbreiset van Drops met metalen punten, maar vind het wel heel interessant om andere sets te zien en te bekijken (en wellicht kopen. _O-)


MariekeS_ schreef:
Ik ben eind vorig jaar begonnen met breien, toen ik een nieuwe sjaal wilde maar niks naar wens kon vinden. De 1e was mislukt, de 2e erg blij mee en sindsdien ook wat meer zelfvertrouwen gekregen. Inmiddels heb ik een trui en een omslagdoek/sjaal als lopende projecten. De trui gaat erg snel, de omslagdoek erg langzaam :')

De trui is van 3 kleuren Peruaanse katoen en de omslagdoek een Scheepjes katoen/acryl mix: eindmaat een driehoek van 1.5x2.2m maar of ik zoveel geduld ga hebben weet ik nog niet :')

De sjaal:
[ [url=m/8HIuW6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kNJzVP.jpg]Afbeelding[/url] ]

De trui in progress, inmiddels heb ik voor- en achterkant af en ben halverwege een mouw:

[ [url=m/LuQ0Ot.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/am3XKP.jpg]Afbeelding[/url] ]

De omslagdoek, kan niet wachten om door het geel heen te zijn _O-:

[ [url=m/8Tnt2P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yThxuB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik werk offshore en dit is echt mijn nieuwe hobby om niet maar eindeloos te Netflixen of op m'n telefoon te scrollen in m'n vrije tijd. Heerlijk even in bed breien is ook ideaal om m'n hoofd leeg te maken. De mannen lachen me soms uit maar hé...paar dagen later vragen ze of ik sokken voor ze wil maken _O-

Ik heb ook nog een aantal Whirls liggen. :D Weet nog niet wat ik er uiteindelijk mee ga maken. Dat komt ooit nog wel. Ik ben benieuwd naar het kleurverloop in de jouwe!

Ik brei ook terwijl ik series kijk enzo. Al heb ik daar nog wel een beetje moeite mee. _O- Omdat ik het nog niet zo goed kan mis ik soms stukken uit de series. _O-

Wat een mooie kleuren in de trui! Welk patroon is het? O ik zie dat je het al benoemd! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
En die sjaal is ook heel erg mooi!

EdinburghY Yarn Fest. Klinkt als iets waar ik veel geld uitgeef. _O-


Nerwen schreef:
Ik heb laatst het breien ook weer opgepakt. Ik ben niet zo’n breier, maar nu ik het meer in de vingers krijg vind ik het wel leuker :j

Mooie creaties komen hier voorbij!

Ik ben ook fan van de Whirl; hier mijn huidige project (ben inmiddels verder, maar het gaat wel tergend traag :+ ):
[ [url=m/DwMaD4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de Cosy Moments shawl (een Scheepjes MAL).

Hij is echt zo mooi! Het patroon komt ook echt super naar voren!


JPitty schreef:
Mijn huidige projectje is in gerstekorrelsteek. Leuk, maar wel opletten anders ga je zo de fout in... Waar ik nog wel tegenaan loop is het meerderen in gerstekorrel. Hoe doen jullie dat normaal gesproken?

Ik heb die steek nog niet gemaakt, ik durf het dus niet te zeggen. :') Althans ik weet niet wat die steek in houdt.
Ik moet nu aan de zijkanten meerderen in mijn patroon, maar dat is alle naalden recht behalve als anders aangegeven.

Ik lees iets over de kwaliteit van Whirl. Ik hoor dat dus vaker, dat de overgangen soms erg slordig uitgevoerd zijn en dat je inderdaad veel knoopjes er in hebt zitten.

Mijn stash bestaat vooral uit Drops garen. :')
Maar dat komt ook door mijn favoriete winkeltje die dit verkoopt. :') Hier in Hengelo wordt scheepjes wel verkocht, maar dat vind ik geen fijne zaak.

Marije, wat is een reddingslijn?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:03

Ik brei zelf enorm veel en gebruik ook vaak best wel dure wol. De Chiagoo set is rond de 120 euro als ik me niet vergis en is geweldig.

Er zijn veel verwisselbare kabelnaalden waarbij de overgang van kabel naar naald niet helemaal glad is. Dit gaat onwijs irriteren, zeker als je de magic loop gebruikt. Bij Chiagoo sluiten ze naaldloos, helemaal perfect aan. De punten zijn lekker lang en vrij scherp, dus met bijvoorbeeld veel kant breien (zeker als je meer dan 2 steken samen moet breien bijv.) is dat heel erg fijn. Verder glijden je steken heerlijk over het metaal heen en krijg je er een mooie set bij.
Ik zou zelf echt niet meer zonder kunnen!

Ik heb ook de Addi click geprobeerd, die zijn dus niet glad in de overgang, dus de wol bleef altijd achter dat randje hangen. De Knitpro die ik nu heb zijn wel fijn, maar merk nu ik recht toe recht aan brei dat ze toch minder soepel breien. Met stranded knitting, kleurenwerk zeg maar, vind ik dat wel heel fijn, maar nu ik gewoon alles recht brei in het rond, gaat het trager dan met de metalen Chiagoo's.

Je kunt de Chiagoo's ook apart bestellen, als je gewoon eens wilt proberen wat er nu zo fijn aan is.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:45

Chiagoo ken ik ook niet, maar ik hoor daar de laatste tijd wel vaker goede dingen over!
Ik heb naalden van Addi (de vaste, dus niet de click, rondbreinaalden), die vind ik wel erg fijn en een houten setje rondbreinaalden van Knitpro, waarbij ik de houten beter vind dan de metalen. Het verschilt ook wel eens per naald moet ik zeggen... Die ik nu gebruik voor de shawl zijn fijn, maar ik heb ook een paar metalen die NIET fijn zijn, idd de overgang van kabel naar naald.
Ik ga de Chiagoo eens opzoeken. Vooral omdat ik het breien nu steeds leuker begin te vinden en ik eigenlijk nog een setje goede metalen rondbreinaalden wil. Met scherpe punt is idd helemaal mooi (dat is ook wat ik zo fijn vind aan mijn Addi naalden).

San, een reddingslijn (of lifeline) is dat witte draadje(s, zijn er 2) dat je uit de zijkant van mijn werk ziet steken. Is gewoon een losse draad die je met stompe naald door de steken op je naald doet. Eigenlijk een soort extra "kabeldraad" (of naald). Mocht er nou iets mis gaan en het werk moet uitgehaald worden, dan blijven je steken op die draad 'hangen' wanneer je je werk tot die toer uithaalt. Ik doe het wel alleen NA een purl rij (iedere WS rij is een purl rij in dit patroon), anders zit je met alle yarn over's en ander moeilijk gedoe :') (vind ik)

Breien jullie trouwens continental? Ik vind dat handiger als je eerst hebt leren haken, met links de draad vasthouden voelt voor mij natuurlijker èn ik vind continental minder handelingen hebben.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:57

Ja ik brei continental! Als ik met 2 kleuren brei, dan heb ik 1 draad over mn wijsvinger en de ander over mn ringvinger. Ik heb het ook geprobeerd met 1 draad in elke hand, maar dit is veel sneller.

Ik kan je echt dik de Chiagoo's aanraden, toen ik een jaar terug op zoek was naar goede naalden, werden die me door iedereen aangeraden en nu ik ze heb, begrijp ik waarom!

Ben door dit topic toch wel weer enthousiast over breien, misschien toch mn podcast weer eens opnemen!

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:47

Dat is mij bij mijn vorig (mislukte) project geleerd door iemand tijdens een handwerkmiddagje. :')
Ik ben het alleen alweer vergeten. _O-
Ben ook bang als ik nu wissel tijdens het breien dat het er dan anders uit komt te zien ofzo.

Ik denk dat ik, als ik echt mezelf kan bestempelen als een goed en ook daadwerkelijk blijf breien ik wellicht wil investeren in een goede set.
Voorlopig heb ik voldoende in mijn leerproces aan de set die ik nu heb. :')

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:39

Sani, zo ben ik ook begonnen! Ik was altijd heel wispelturig met hobbies, moest van mezelf eerst een tijdje breien en echt volhouden voor een set ging kopen. Toen ik uiteindelijk niet meer kon stoppen heb ik pas een goeie set gekocht.

En ja, wisselen van techniek midden in je breiwerk zie je meestal wel. Dan kan je beter een nieuw project kiezen om te veranderen, als je eens wat nieuws proberen wilt.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:12

Gelukkig moet ik nog maar iets van 25 herhalingen van 2 naalden voor ik aan het patroon gedeelte begin. _O-

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:22

Ik ben een deken met Taylor Swift erop aan het breien en moet nog 300 rijen. En elke rij duurt 20 min :P
Ben ook al 2 jaar met dat ding bezig...
Dus ik voel en leef met je mee haha

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:23

Is er hier iemand die ervaring heeft met breien op een breiring en mij wat tips wil geven? Ik heb hier een setje liggen die ik met een Secret Santa actie kreeg. Vandaag geprobeerd om een proeflapje te maken (gewoon vierkant lapje) op 10 pinnen. Ik wilde dit doen op een breiring met 40 pinnen, doorsnee 29 cm. Deze wol wilde ik gebruiken:
Afbeelding
Heb het een aantal keer geprobeerd, steken opgezet met e-wrap en een aantal naalden gebreid. Dit volgens aanwijzingen uit een boekje, geleend van een vriendin. Maar ook aan de hand van enkele Youtube filmpjes. Maar ik krijg het niet goed voor elkaar. Het resultaat van het breiwerk is een lapje waarvan ik de lussen met moeite over de pinnen kan krijgen, of die juist veel en veel te los over de pinnen gaan, hoe strak ik de draad ook trek. Deze is zelfs al een keer gebroken. Maar wat er in gebreide toestand uitkomt lijkt nog het meeste op als een visnet. Zo los en slap is alles. Het lijkt in niks op de foto's van mooie strakke breiwerkjes in mijn boek of de beelden van de filmpjes.

Heb ook nog geprobeerd met een andere draad, voor een brei-/ haaknaald maat 3.5 - 4, volgens etiket. Deze was katoen/acrylmix en heb ik 1 draad gebruikt. Resultaat was hetzelfde: een losse boel die nogal leek op een oud en uitgelubberd visnet.

Kan iemand mij helpen? Wat kan het zijn dat ik fout doe? Verkeerde garen voor mijn breiring en welke moet ik dan hebben? Maak ik een steek of de draai van de linkerkant van de lap naar rechts of andersom verkeerd? Is het nog iets anders? Hoe kan dit probleem ontstaan en hoe los ik het op? Is de eerste keer dat ik een breiring gebruik, dus kan gewoon een beginnersfout zijn, maar wie helpt mij even verder?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:22

Niemand die mij adviseren/ helpen kan?

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:25

JPitty schreef:
Niemand die mij adviseren/ helpen kan?



Ik wil heel graag, maar ik heb totaal geen ervaring met een breiring! Ik kan wel mijn ex schoonmoeder even vragen eventueel

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:45

JPitty schreef:
Niemand die mij adviseren/ helpen kan?

Ook geen idee, behalve dan dat ik hetzelfde probleem heb met bijv. een punnikklos (wat hetzelfde principe is als ik me niet vergis).