[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:45

Lalidan schreef:
Portugees??? Die moet je me leren. Ik ben ook overgestapt op continentaal, gaat bij mij, zeker recht, veel sneller. Losse steken averecht is geen probleem, boorden gaan razendsnel, maar als ik een hele pen averecht moet breien krijg ik kramp. Dus ik ga dat Portugees eens opzoeken!

Edit: Gevonden! Die ga ik uitproberen! Volgens mij ben je dan zelfs van het draaien van je werk af als je recht continentaal breidt, en averecht Portugees... Of zie ik dat nu verkeerd?
https://www.youtube.com/watch?v=-j-1j8Z16OM


Ik zat even te denken, maar je hebt gelijk! Als je van een pen recht overgaat naar een pen averecht op z'n Portugees hoef je inderdaad je werk niet te draaien. <3

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:10

Even een vraagje om hulp! :?

Wil een poging voor dat paardje gaan doen, maar kom er toch nog niet helemaal uit:

SK2tog - slip & knit 2 stitches together

Hoe vertaal ik dat naar het Nederlands? Oftewel: wat moet ik daar doen???

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:28

1 steek overzetten van de rechter- naar de linkernaald (dus zonder echt te breien), en dan de volgende twee steken samenbreien. Dus gewoon door twee steken heen steken bij het insteken.

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:34

Vriendelijk bedankt voor de hulp!

Heb recentelijk dit nog gemaakt:


Afbeelding

Label is gebreid, deksel gehaakt. Was cadeautje voor nichtje welke 25 werd.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:20

wat leuk dat je het paardje gaat doen!
Laat je het resultaat zien?

Het is wel de bedoeling dat (als je met de SK2tog de slipteek overzet naar de andere naald) insteekt alsof je recht breit.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:56

Leuk dat hier weer af en toe wat gepost wordt!

Ik heb gister deze sokken voor mijn vriend afgemaakt (op de foto heb ik ze zelf aan)
Afbeelding

Vriend krijgt even een overdosis sokken want hij draagt ze bijna altijd en 2 paar was toch wat weinig...

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:21

Leuk om te zien dat iedereen zo lekker aan het breien is :)
Ik ben onlangs voor de 2e keer begonnen met een poging tot mijn Taylor Swift deken.
Het plan is ondertussen gewijzigd, ik wil de deken opspannen op canvas zodat het een schilderij wordt. Mede omdat ik bang ben dat als ik hem als deken ga gebruiken op bed, wat de bedoeling was, dat hij dan niet zo lang mee gaat.

Nu ben ik even benieuwd of mensen hier nog tips hebben als het om Intarsia/ Stranded knitting gaat.
Het grootste deel van dit project is gewoon intarsia en dat lukt prima, maar er zijn stukken waarbij dezelfde kleur een aantal keer kort achter elkaar voorkomt en dan is stranded makkelijker.

Dacht ik dus. Want die spanning tussen de kleur wisselingen goed houden is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik ben er zo mee aan het modderen dat ik nu overweeg om het maar gewoon allemaal intarsia te doen en dus wel steeds van bolletje te wisselen ipv de wol aan de achterkant door te laten lopen...
Tenzij iemand de gouden tip heeft?

Dit moet het worden;

Afbeelding

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:43

Weer even een vraagje over mijn Engelstalige breipatroon. Ik kom tegen: "Bind off 10 stitches at start of row, K to end.". Zoals ik het nu zie, is het 10 steken afkanten aan het begin van de tour en dan verder recht tot het eind. Zie ik dat zo goed? Of is dat "Bind off" deel toch iets anders?

Eindje verderop in het patroon kom ik ook nog "Cast on 10 sts at start row, K the cast-on stitches an K to within 1 st of marker" Laatste stukje begrijp ik, dat is recht tot 1 steek van de marker af. Maar de rest snap ik niet helemaal. Iemand die me beetje uitleg wil geven?
Laatst bijgewerkt door JPitty op 11-12-17 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:47

Iriscopie, ik zou dan alles intarsia doen.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:06

Jpitty : idd, eerst 10 steken afkanten en de rest recht breien.

Tweede is: 10 steken opzetten en rechtbreien, daarna recht doorbreien.

Iriscope; ik heb echt geen idee. Ziet er wel uit als een heel gaaf project :) . Ben benieuwd hoe het vordert.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:29

knit to 1 stitch of marker:
brei tot 1 steek voor de marker

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:59

JPitty schreef:
Weer even een vraagje over mijn Engelstalige breipatroon. Ik kom tegen: "Bind off 10 stitches at start of row, K to end.". Zoals ik het nu zie, is het 10 steken afkanten aan het begin van de tour en dan verder recht tot het eind. Zie ik dat zo goed? Of is dat "Bind off" deel toch iets anders?

Eindje verderop in het patroon kom ik ook nog "Cast on 10 sts at start row, K the cast-on stitches an K to within 1 st of marker" Laatste stukje begrijp ik, dat is recht tot 1 steek van de marker af. Maar de rest snap ik niet helemaal. Iemand die me beetje uitleg wil geven?


Zou ik dat patroon mogen zien? Er zijn verschillende optie om dit goed te doen, maar welke je moet hebben hangt van het patroon af. Simpelweg tien steken opzetten aan het begin van een pen is zelden een goed idee, en omdat je ze ook meteen moet breien, vermoed ik eigenlijk dat je ze al op de pen ervoor moet opzetten (dus aan het einde van je averechte pen). Maar om dat zeker te weten, is het hele patroon wel handig.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:21

Ben ik met Lalidan eens! Dan is het wel handig om te zien wat het patroon verder is :)

Ik ben verliefd geworden op wol uit Zuid-Afrika, van Linda's Treehouse.
Nu zijn er een paar hanks naar mij onderweg, maar ik heb ze pas ergens eind januari, nog even geduld hebben dus!

Dit zijn een paar van de kleuren die ik heb besteld;


Afbeelding
De onderste, witte met regenboog kleuren en de petrol blauwe aan de rechterkant, hier wil ik Fair Isle mee doen, een trui met vogelpatroon, waarbij de vogels in de wit/regenboog kleuren komen


Afbeelding

Dit zijn de andere kleuren uit de lourie (= papegaai) collectie die ik erg mooi vind, maar ik kan niet bedenken wat ik hiermee zal maken. Fair Isle met off white zou mooi zijn, maar het is een DK yarn en dat is, in combinatie met Fair Isle, veel te heet voor hier, zelfs in de winter kan ik het dan misschien 2-3 avonden per jaar aan en that's it.
Heeft iemand een idee met deze geweldige, handgeverfde wol?

Dan ben ik ook nog eens een leuke Knit podcast tegen gekomen waar ik nu al aan verslaafd ben, wie weet ook iets voor jullie?



Oh ja, en dan ben ik onder het kijken van de podcast natuurlijk ook met mijn Taylor deken bezig, waar ik inderdaad voor Intarsia heb gekozen. Ik zal eens foto's maken van de week! Ik werk met een heerlijke Zuid Afrikaanse, handgeverfde katoen die ook nog eens heerlijk ruikt!

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:34

@Lalidan en Iriscope, is het patroon waar Bertie hier over praat. Tevens de eerste keer dat ik een Engelstalig patroon brei, dus elke hulp is nu even welkom.

bertie schreef:
Wow, wat een mooie jurk, Assie!
Zoiets zou ik niet meer kunnen dragen. :o

In de tussentijd ben ik bezig geweest met een paardje voor een vriendin die in het ziekenhuis lag. Ik dacht dat ze haar paarden wel zou missen.

Het paardje is de Acorn Hill Pony. Ik had eigenlijk alleen maar de kleuren wit en blauw in huis, en er was een beetje haast bij.


[ [url=m/ggTIxA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:22

Oh, ik had niet door dat jullie met dezelfde bezig waren, heb ik blijkbaar overheen gelezen. Ik heb het patroon gedownload en bekeken en zou het als volgt doen:
Brei pen 40 zoals aangegeven. Keer je werk om en maak extra steken. Hierin heb je keuze op welke wijze je dit wil doen, bijvoorbeeld cable cast on of back loop. Twee filmpjes van beiden: https://www.youtube.com/watch?v=_mZYhV-Seho cable cast on
https://www.youtube.com/watch?v=VtDNMqdTM4w Back loop (let op, ze gebruikt in het begin haar verkeerde draad, je moet de draad gebruiken waarmee je ook aan het breien bent. Ze corrigeert het zelf, maar laat je daardoor niet van slag brengen. Je bent ook ver genoeg in je werk om slechts 1 bruikbare draad te hebben).
De steken zet je dus van links naar rechts op. Als je 10 steken op hebt gezet, ga je gewoon van rechts naar links breien, waarbij je dus als eerste de net opgezette steken breid.

Ik denk dat mijn voorkeur naar de backloop uit zou gaan, maar je moet even kijken welke het mooiste word.

Succes! En als je meer vragen hebt, roep gerust :j.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:35

hoe gaat het met je paardje, JPitty?

Ik ben nog bezig met het vest, het begint nu echt naar het eind te raken. Nu brei ik de boord, moet nog twee naalden van 370 steken.
Twee recht, twee averecht.

Ik doe het Portugees. Eerst leerde ik alleen hoe Portugees snel kan zijn bij averecht breien.
Inmiddels heb ik ook gezien hoe het kan bij recht breien, en dat is echt fenomenaal. <3

Zowel bij recht als bij averecht alleen een flipje van de linkerduim.
Ga je naar recht breien: draad -flip- naar achteren. Twee flipjes, en de steken recht zijn klaar. Dan -flip- draad naar voren, twee flipjes averecht. Flip! - draad naar achteren, twee flipjes (steken) recht. Flip! - draad naar voren, twee flipes (steken) averecht.
Geen gedraai meer!
En omdat de draadspanning steeds hetzelfde is (ik doe de draad om mijn nek) krijg je een heel mooi regelmatig breiwerk.

Ik heb nog geen idee hoe het werkt met kabels, dat is van later zorg. :+

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:10

Dat vordert gestaag bertie. Ik brei er niet iedere dag aan, maar er is zeker wel vordering!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:08

Ik ben fanatiek aan het breien de laatste tijd en wilde even showen, in de hoop het topic weer wat aan te wakkeren!

Ik heb deze trui nu bijna klaar;

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste garment van 2018 :D Das maar goed ook want ik doe mee met de year of the garment KAL van voolenvine yarns, dus moet er 4 breien dit jaar. Het was trouwens ook mijn eerste echte stranded knitting en eerste yoke sweater :)

Daarbij heb ik ook deze sjaal nog gemaakt;

Afbeelding

De handgeverfde wol die ik besteld heb komt er ook bijna aan, sooo excited!

Hoe is het breijaar voor jullie begonnen dames?

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:19

Je bent me net voor, Iriscope :P Wou hem ook net omhoog schoppen, vanwege een probleempje:

bertie schreef:
Het paardje is de Acorn Hill Pony. Ik had eigenlijk alleen maar de kleuren wit en blauw in huis, en er was een beetje haast bij.


Nog even een vraag over dit paardenpatroontje, wie kan nog even uitleg geven? Row 80 kom ik namelijk niet uit wat ik daar moet doen. Wie helpt mij even?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:22

Row 80: Bind off, continuing to k2tog before and after the center stitch. Cut yarn, leaving about 18 inches excess, thread yarn through final loop, and tighten.

Dus; je gaat gewoon afbinden als normaal en als je bij de steek voor de middelste steek komt brei je er 2 samen die je dan samen afbindt, dan brei je de middelste steek en de steek erna brei je ook samen voor je ze samen afbindt. Aan het einde knip je je wol met ongeveer 18 inch over voor je ze door je laatste lus van het afbinden heen haalt.

Volgens mij moet ie zo?

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:56

Ooooh verliefd op de unicorn-trui <3
Mooi! Ik heb alleen geen idee wat je bedoeld met stranded knitting (is dat hetzelfde als fair isle?) en yoke sweater?

Mijn breijaar staat voorlopig in het teken van garen opmaken. Er liggen 3 half afgebreide/gehaakte jurken en 2 paar sokken.
Dan heb ik nog garen voor 2 shirt/truien. Als dat op is, mag ik weer iets nieuws.

Met dank aan YouTube kan ik sindskort Noors breien. Dus de draad in mijn linkerhand. Dat gaat echt zoveel sneller. Heel fijn. Daardoor was het echt peanuts om mijn kabeltrui af te maken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:25

Iriscope schreef:
Row 80: Bind off, continuing to k2tog before and after the center stitch. Cut yarn, leaving about 18 inches excess, thread yarn through final loop, and tighten.

Dus; je gaat gewoon afbinden als normaal en als je bij de steek voor de middelste steek komt brei je er 2 samen die je dan samen afbindt, dan brei je de middelste steek en de steek erna brei je ook samen voor je ze samen afbindt. Aan het einde knip je je wol met ongeveer 18 inch over voor je ze door je laatste lus van het afbinden heen haalt.

Volgens mij moet ie zo?



Dit klopt niet!!!! Die middelste twee steken brei je juist niet samen!!
Afhechten gaat dmv de k2tog, daar ga je mee door tót je bij de steek voor en na het midden komt. Die twee steken brei je blijkbaar gewoon (of je neemt ze gewoon over, daar zegt hij eigenlijk niks over, maar niet breien zou vreemd zijn), daarna ga je weer verder met k2tog. Je houdt dus twee steken over, vraag me niet waarom.

Mooie trui! Zelfde vragen als mijn voorganger qua technieken.

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:24

Dank voor de uitleg. Ik dacht dat ik eerst een paar moest afkanten dan een keer K2TOG, dan de middelste steek gewoon, dan weer een keer K2TOG en dan weer wat afkanten. Dan houd ik totaal 3 steken over. Maar dat is dus niet goed, begrijp ik?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:05

assie schreef:
Ooooh verliefd op de unicorn-trui <3
Mooi! Ik heb alleen geen idee wat je bedoeld met stranded knitting (is dat hetzelfde als fair isle?) en yoke sweater?

Mijn breijaar staat voorlopig in het teken van garen opmaken. Er liggen 3 half afgebreide/gehaakte jurken en 2 paar sokken.
Dan heb ik nog garen voor 2 shirt/truien. Als dat op is, mag ik weer iets nieuws.

Met dank aan YouTube kan ik sindskort Noors breien. Dus de draad in mijn linkerhand. Dat gaat echt zoveel sneller. Heel fijn. Daardoor was het echt peanuts om mijn kabeltrui af te maken.

Ik brei ook continentaal, dus in de linkerhand, fijn gaat dat he!

Fair Isle is een specifieke manier van stranded knitting, dus met bepaald patroon en kleur gebruik. Stranded knitting is de verzamelnaam voor al het kleurwerk waarbij je de andere kleur mee draagt achter je werk.
Een yoke is een sweater die je zoals deze vanuit de nek rond breit tot over de schouders, dus de manier van constructie!

Hier een paar manieren;

Afbeelding


Mn trui is geblokt, moet nog even draadjes wegwerken en oksel doen en klaar. Foto's als ze klaar zijn :D

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:18



Mijn favoriete wol podcast, leuke meid, leuk breiwerk, en erg interessant. Vooral leuk met een kop thee en een breiwerkje erbij, wie weet vinden jullie dit ook leuk af en toe :)