Quilten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:32

Hallo allemaal!
Wie quilt er hier? Ik ben al enige jaren bezig met deze leuke hobby en ben benieuwd of er meer bokkers zijn die dat doen. Het lijkt me leuk om ervaringen, tips en foto's met elkaar te delen.
Sommige maak ik op de machine, sommige met de hand en combinaties daarmee.

Deze "Kerstpostzegel" heb ik voor mijn moeder gemaakt, volledig machinaal.
Afbeelding

Deze quilt heet "Regenboogster" en heb ik gemaakt voor een goede vriend die 50 jaar werd. Ook volledig machinaal.
Afbeelding

Een kussenovertrek met de naam "Warm memories" voor mijn paardrij fysio (machinaal).
Afbeelding

De binnenkant is met de hand gemaakt, gequilt met de machine.
Afbeelding

Een project waar ik nog mee bezig ben "English garden" (machinaal)
Afbeelding

Verder heb ik een aantal rag quilts gemaakt waarvan hierbij 1 voorbeeld:
Afbeelding

En ik ben nog met een aantal projectjes bezig, zowel machinaal als met de hand.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:23

heel mooi gedaan hoor, vooral die 2e

ik zie het mezelf niet doen (ben nog maar mijn 2e jaar naaien aan het volgen)

veel plezier er nog mee :D

patpen

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 23:07

Dank je! Die 2e heb ik nog een keer in het klein gemaakt maar moet nog doorgequilt worden (van de restjes van de 1e).
Ik heb nooit naailes gehad maar mijn moeder is coupeuse dus ik heb alles van haar geleerd. Voor het quilten heb ik 1 beginnerscursus gedaan en daarna aangesloten bij een groep in Utrecht. Bij die groep wisselen we patronen en ideeën uit, quilten samen, delen lief en leed, tips en trucs leren we van elkaar. En dat alles onder het genot van een kopje koffie/thee met wat lekkers.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:15

patpen schreef:
Aan elkaar breien is makkelijker. Scheelt weer met afwerken ;)

Quilttopic in de lucht: [UK] Quilten.

ooooowwww jah....
weer een nieuwe handwerkhobby :)

Patpen...de afspraak was...een uitgebreide OP met uitleg HOE ik het moest doen...Nu moet ik alles van internet afplukken....

Hoe begin ik in vredes naam!!! *\%/*

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:21

Ik quilt ook, of nouja, ik heb gequilt, tot ik aan mijn scriptie begon en sindsdien heb ik mijn (eerste) quilt niet meer aangeraakt xD Ga na mijn afstuderen weer beginnen, want hij wordt wel super gaaf.
Mijn moeder daarentegen is een echt fanatiek quiltster. Ze doet bijna alles met de hand. Heeft nu een monsterproject in de woonkamer liggen. De klosjes quilt :oo
Afbeelding
Plaatje van internet gepakt, maar er liggen 720 van deze kleine stukjes quilt in de woonkamer, genummerd en wel (omdat de katten alles meerdere keren door elkaar gehaald hadden) Mijn moeder wilde hem twee weken geleden nog in de prullenbak gooien. Nu is hij bijna aan elkaar gezet, nog 100 die aan het geheel moeten worden vastgemaakt.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:27

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 16:50

Anne_mieke88 schreef:
ooooowwww jah....
weer een nieuwe handwerkhobby :)

Patpen...de afspraak was...een uitgebreide OP met uitleg HOE ik het moest doen...Nu moet ik alles van internet afplukken....

Hoe begin ik in vredes naam!!! *\%/*

Je begint net als met breien: met iets simpels ;). Uitleggen HOE je het moet doen, is erg lastig. Ook ik heb daarvoor moeten zoeken en een beginnerscursus gevolgd. Daarna zelf experimenteren en aangesloten bij een quiltbee.
Mijn 1e quilt is heel leuk maar niets meer dan een kant-en-klaar gekocht stofpakket waarvan ik alleen de lapjes aan elkaar gestikt heb. Tussenvulling en achterkant had ik zelf in huis. En ondanks dat die 1e quilt zó simpel was om te maken, is hij erg leuk en fleurig geworden!

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 16:57

Dat is inderdaad een monsterklus zo'n klosjesquilt!
Ik ben (af en toe) bezig met de quilt "Patience" waarvoor duizenden hexagonnen gebruikt worden in 3 verschillende maten. Ook echt een monsterklus om dat ding in elkaar te zetten... De naam is echter wel goed gekozen want je moet voor die quilt echt wel geduld hebben :=.

Vandaag is mijn daglichtlamp bezorgd dus ik kan nu weer verder met mijn "Antieke driehoekjes". Daar ben ik al een tijdje mee bezig maar het is mijn 1e handproject. Formaat is ongeveer 50x60 cm. Ik heb nu 9 van de 11 rijen aan elkaar en rij 1 en 2 heb ik net aan elkaar gezet. Omdat ik momenteel door een hernia voornamelijk aan bed gebonden ben, had ik echt een goede lamp nodig zodat ik weer wat kan handwerken.
Afbeelding

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:58

haha lachen :P

het is dus lapjes stof op maat maken en alkaar zetten?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:07

Oohh, die hexagonnen. Ik heb nog gedacht, oh dat is leuk, zal ik daar m'n eerste quilt van maken :') (mijn quilt en de meeste van mijn moeder zijn voor op bedden) Maar het werd me toch afgeraden te doen xD

Is zo'n daglichtlamp nou fijn? Ik heb ons mam die kado gedaan, juist voor in de winter, met schemer enzo. Alleen heeft ze hem nog niet gebruikt.

@Anne_mieke Het gaat wel iets verder dan het aan elkaar zetten. Vanaf het aan elkaar zetten begint het quilten pas echt. Want dan ga je de achterkant, vulling en voorkant aan elkaar zetten. Meestal door middel van een patroon. Op de regenboogquilt van Patpen kun je het best goed zien. Je ziet daar in de vierkantjes een extra vierkant met garen. Eigenlijk is dat rijgen van garen het echte quilten.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:26

Ja, daar komt het wel op neer! Dat kan machinaal, met de hand of een combinatie. En dan allerlei verschillende vormen. Vingerhoedjes, klokhuizen, hexagon, berenklauw, vliegende ganzen, klosjes, huizen, te veel om op te noemen :P. Maar het échte werk begint pas als de top af is: sandwichen (top, vulling, achterkant) en dan simpel of ingewikkeld doorstikken. En dat doorstikken is quilten.

LotteEnRypke: leuke website!
Vooral die hexagon bij de babyquilts vind ik erg leuk.
Op mijn :list: staat ook nog altijd een log cabin. Ik heb een prachtig patroon voor een kerst log cabin maar kan niet slagen voor de kerststoffen zoals ik ze in mijn gedachten heb. En hoewel er nu volop kerststoffen te koop zijn, kan ik niet naar de lapjesmarkt of een hele leuke stoffenwinkel in Hilversum om op jacht te gaan.

Solarpleure: ik vind een daglichtlamp wel fijn om mee te werken. Ik heb er beneden 2; 1 bij de bank voor het quilten en 1 bij de naaimachine (anders zit ik met de grote lamp mezelf in het licht). Waarom dan nog een lamp kopen als ik die bij de bank op dit moment niet gebruik? De nieuwe hangt nu aan de muur met een speciale muursteun boven het bed. Mijn man heeft onregelmatige diensten en ik werk als postbode. Als ik dan 's avonds nog wat wil doen maar ook lekker onderuit op bed wil "hangen" heb ik iig goed licht. Zeker in de wintermaanden lijkt me dat heerlijk. Buiten koud en nat, binnen behaaglijk met een quiltje aan de gang. Deze lamp geeft een mooi helder licht maar wordt niet warm. Geen loep maar dat vind ik ook niet nodig.
En hoezo niet beginnen met een hexagon? Zo ervaren ben ik ook nog niet maar ik ben bezig met het kleinste maatje hexagon om mijn moeders poppenhuis van quiltjes te voorzien. Ook die kleine krans is van hexagon gemaakt. Die is ook naar mijn moeder gegaan (kerstgek) maar ik heb er nog 1 bijna klaar voor mezelf. Het is een leuk werkje om te doen! Makkelijk mee te nemen en zeker met de kleinste maat schiet het best op. Misschien zou je ook een kleine versie kunnen maken voor je een grote maakt voor op bed? Of de grootste maat hexagon nemen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:01

solarpleure....
ik vind het wel erg interessant...enig nadeel is...de naaimachine en ik zijn niet echt goede vrienden... :')

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 09:42

Anne_mieke88 schreef:
solarpleure....
ik vind het wel erg interessant...enig nadeel is...de naaimachine en ik zijn niet echt goede vrienden... :')

Er zijn denk ik meer mensen die met de hand quilten dan met de naaimachine :j. Op de bee zijn er bij die nog nooit een quilt met de naaimachine gemaakt hebben.
Toen ik begon met quilten, heb ik gezegd: ik ga nooit met de hand quilten! Inmiddels heb ik meerdere (kleine) projecten waar ik alles handmatig doe. En ik vind het nog leuk ook om het met de hand te doen :D. Ik dácht namelijk dat ik het niet met de hand zou kunnen omdat ik een sterk verminderde handfunctie heb (nog 25% rechts en 75% links). Ondanks die beperking gaat het goed. Niet zo snel, niet zo lang achter elkaar, maar het gaat +:)+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:46

ja maar ik ben chronisch allergisch voor scheef... _O-

Wij krijgen dit jaar nog een naaikamertje is ons huis (ok het klinkt fout :') maar niet doordenken)
Dan ga ik vragen of mijn moeder mij wilt helpen...

heeft iemand een tip voor een kant-en-klaar quilt pakket met instructies?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 10:09

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:04

*knip* :)
is dat in de buurt?
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 26-10-12 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:35

Ja, dat is wel redelijk in de buurt. 1/2 uurtje met de auto ongeveer. Winkeltje is niet heel erg groot maar ze hebben zulke leuke dingen :9. En ook nog redelijk geprijsd!
Ik koop ook wel via internet in Amerika. Dáár hebben ze een keus!!! Maar dan zit je wel met forse porto en als je pech hebt ook met invoerrechten.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:49

kan jij de naam (evt. adres via PB sturen?)

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:56

Mijn moeder doet het, ik heb ook wel eens een poging gedaan.
Maar ik kom nooit verder dan kussentjes.
Zal wel eens kijken of ik foto's van projecten van moeders kan vinden.. ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:57

Quiltatelier Vlijtig Liesje
Hanneke Kwakkenbos
Looydijk 8
3612 BG Oud-Maarsseveen

Vaste openingstijden van onze quiltwinkel:
Dinsdagochtend 9.30-13.00 uur
Donderdagochtend 9.30-13.00 uur
Vrijdagochtend 9.30-13.00 uur
en tijdens lesuren voor cursisten.

Wilt u liever op een ander tijdstip komen, bel dan eerst of ik wel thuis ben.

Dus spring in de auto: kan nog net voor ze sluiten :))

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:01

marius schreef:
Mijn moeder doet het, ik heb ook wel eens een poging gedaan.
Maar ik kom nooit verder dan kussentjes.
Zal wel eens kijken of ik foto's van projecten van moeders kan vinden.. ;)

Ik maak ook niet alleen maar grote quilts hoor ;).
Foto's zijn welkom, ook van kussentjes!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:07

patpen schreef:
Ja, dat is wel redelijk in de buurt. 1/2 uurtje met de auto ongeveer. Winkeltje is niet heel erg groot maar ze hebben zulke leuke dingen :9. En ook nog redelijk geprijsd!
Ik koop ook wel via internet in Amerika. Dáár hebben ze een keus!!! Maar dan zit je wel met forse porto en als je pech hebt ook met invoerrechten.

Mijn vriendin woont in Amerika, als ik het naar haar laat sturen dan neemt ze het mee voor me, ze komt om de acht weken ongeveer naar Nederland, de portokosten
vallen wel mee als je onder een bepaald gewicht blijft dan krijg je ook geen invoerkosten.

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:11

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:13

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:28

Ohh wat gaaf!
Ik heb echt jaren lang patchwork dekens gemaakt en gequilt.
De lapjes aan elkaar maken heet patchwork en de mooie figuren erin 'borduren' is quilten.

Ik haal mijn stofjes graag uit Amerika. Keepsaking Quilting.
Supermooie stoffen en niet duur zelfs met het verschepen niet.

Heb op deze computer geen foto's zal ze eens opzoeken.
Zijn allen hele grote king size dekens, echt projecten waar ik jarenlang aan gewerkt heb.

Leuk voor de winter weer.