[TEK] De Schat van het Elfenvolk - kinderboekillustratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[TEK] De Schat van het Elfenvolk - kinderboekillustratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 18:40

Jajaja... :D

Over het algemeen krijg ik in mijn topics minstens één keer de opmerking: "goh, die zou zo in een kinderboek kunnen!"
    Hartstikke leuk en natuurlijk al tijden lang een iets wat me (stiekem) onwijs leuk leek om te doen.
    Maar ja, ik ben geen schrijver en geen professioneel illustrator, dus ach, dát zou er toch wel niet van komen.
    Totdat, gewoon op een doordeweekse dag... ik een mailtje kreeg van bokker Amanda.
    Die bezig is met het schrijven van een kinderboek en daarvoor een illustrator zocht. Of me dat leuk leek?

*\%/* *

*Waarheidsgetrouwe weergave van Elanor achter de computer

Inmiddels is Amanda al tien hoofdstukken op weg en is "De Schat van het Elfenvolk" echt een schitterend verhaal aan het worden.
    Het boek is bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar, en als voorleesboek voor jongere kinderen.
    Ook het uitgeven in eigen beheer is al helemaal uitgezocht, correctoren zijn geregeld, er zijn proeflezers aan het lezen...
    Heel concreet dus allemaal!

Zelf ben ik bezig met een aquarel voor de voorkant van de kaft. Een flinke uitdaging op een (voor mijn doen) enorm formaat - maar echt supergaaf.
    Alvast een voorproefje van de schets... http://fc05.deviantart.net/fs70/o/2012/266/d/1/d18301048a04b3b9351b5a31017c6fcb.jpg.
    En verder ben ik ben ik mijn best aan het doen om per twee hoofdstukken een grafiettekening te maken.
    Deze illustratie bij hoofdstuk 5 is zo goed als af en laat ik graag alvast even zien!
    Ik ben heel benieuwd wat ervan wordt gevonden.
    Voor het boek worden de tekeningen nog professioneel ingescand. :)

"Je zal op mijn rug moeten zitten, maar denk aan mijn vleugels."

Afbeelding

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:51

heel mooi! alleen 1 ding, de elf lijkt best wel scheel! ik weet niet of dat de bedoeling is?
verder wel prachtig, mooi schaduw gebruik en ook de verhoudingen kloppen wel denk ik.
ook de tekening die op de voorkant komt vind ik geweldig.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:50

Je hebt een schitterende stijl, ook heel geschikt voor een boek! Wat een eer moet dat zijn! :D Het gezichtje van het elfje klopt inderdaad niet helemaal. Ik heb het idee dat het neusje ook in een iets andere hoek staat dan het gezichtje. :) Wat heb je die vleugels origineel aan gepakt, ik heb het nooit eerder gezien met hokjes. :D

Bianca70

Re: [TEK] De Schat van het Elfenvolk - kinderboekillustratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:08

dat schele is ook best wel, grappig, schattig. Leren kinderen dat het zelfs bij elfjes niet allemaal perfect is.

Prachtig mooie stijl, maar dat vond ik bij je vorige werken ook al. :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:43

Ik vind de armen van de elf wat statisch..soort robotarmen. Zou misschien nog mooier zijn als die iets natuurlijker lijken te bewegen :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:08

Ik vind jouw stijl echt heel leuk Elanor!
Vind bij deze alleen het gezicht van het elfje wat vreemd.. Maar niet heel storend.

Doet me zo aan de Efteling denken :D

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:19

Ik mocht bij wijze van 'sneak-preview' de eerste paar hoofdstukken alvast lezen en vind het een erg leuk geschreven avonturen-kinderboek. Jouw opzetje vind ik hier goed bij passen!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:06

Ik ben echt een efljes fan en let op details.. Maar ik vindt de hoofd niet mooi, ze kijkt een beetje raar.
Ook diegene op de rug.. De wang stoort mij.
Verder erg mooi..
Klein puntje.. Maar ja ik ben echt heel erg op dat gebied.. De vleugels lijken net op een honingraad

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:25

Ik ga eerlijk zijn. Ik heb al veel mooier werk van jou gezien.
Voor een kinderboek mag het contrast hier een pak naar omhoog, alsook voor grafiet in het algemeen. Nu is het erg braaf. Ook vind ik het jammer dat de verhoudingen van haar bovenlichaam niet kloppen. Haar rechterschouder (voor mij linker) steekt abnormaal naar voren waardoor haar arm een rare hoek aannneemt en haar nek is te lang. Ook is haar neus een linkerzijaanzicht terwijl haar ogen wel naar 'de lens' kijken en dus vooraanzicht zijn. Dat ze scheel kijkt, is dan weer absoluut niet erg.
Ik hou al heel lang van jouw stijl en ik ben elke keer heel benieuwd als ik een nieuw topic van je zie. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al beter van je heb gezien :)
Succes met de rest en ik ben heel erg benieuwd hoe de rest van de tekeningen worden en ik kijk vooral uit naar je aquarel :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:27

kani_ejj, wat is er mis met een honingraat als vleugels? Dat is juist origineel zou ik denken :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:05

:= ik zit met de Ipad te kijken, en het eerste wat mijn vriend roept bij de 2e tekening, is dat het elfje van achteren wordt genomen :+
Omdat hij zo 'gelukzalig' kijkt, en op een ongelukkige plek zit dat dit zo lijkt.

Arm arm elfje :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:37

Wat leuk, gefeliciteerd! spannend ook lijkt me. :):)

Mooie tekening van de 2 elfjes, vooral het ventje en de vleugels vind ik zeer geslaagd.

Ben heel benieuwd hoe de kaft verder gaat worden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:40

Ik vind hem niet echt mooi.. verhoudingen kloppen niet, en het is echt een beetje een potlood-schets.
Ik zou hem niet als uiteindelijke illustratie voor het boek gebruiken, misschien nog een poging wagen?

Ik vind het lijfje van het mannetje op de rug erg netjes uitgewerkt!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:18

marjoke schreef:
kani_ejj, wat is er mis met een honingraat als vleugels? Dat is juist origineel zou ik denken :)

ik heb daar dus helemaal niets mee.
Vindt gewoon orginele vleugels mooier.. :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:48

Hier dus de schrijfster van het boek :D
Het is een verhaal dat al jaren in mijn hoofd zit en wat ik nu aan het schrijven ben. Na de 1e 3 hoofdstukken wilde ik toch serieus kijken naar laten drukken, uitgeven, enz. En daar hoort ook een illustrator bij. Lang leve bokt en een avondje neuzen op UK. Via een aantal mensen kreeg ik de tip: Elanor. Dus gevraagd, en ze deed het. ( *\%/* paste ook prima bij mij :D )
En inderdaad, haar stijl is helemaal wat bij mijn boek past. Tot nu lijkt de match perfect in ieder geval :D

Bovenstaande tekening hoort bij het hoofdstuk dat het elfje Jinx net dwerg Finn is tegengekomen. Jinx is op zoek naar de schat en onderweg gebeurt er van alles, waaronder de ontmoeting met Finn. Nadat ze hem gered heeft van een wolf, besluiten ze samen verder te gaan op zoek naar de grote rivier die ze moeten volgen om bij de schat te komen. Finn moet op haar rug. Dat gaat nogal moeizaam en daarnaast heeft Finn hoogtevrees. Vandaar ook het moeizame gezicht :D
Tekentechnisch bemoei ik me er eigenlijk niet mee. Ik kijk vooral naar: past het bij het verhaal. En toe nu toe past het heel goed bij dit hoofdstuk :j
De tekeningen bij de hoofdstukken worden overigens gewoon grijs. Alleen de cover wordt in kleur.

De passage uit het verhaal waar het om gaat:
“Je zal op mijn rug moeten zitten, maar denk aan mijn vleugels.” Finn slaat zijn armen om haar nek en klimt op haar rug. Jinx stijgt voorzichtig een klein stukje op, het lijkt goed te gaan. Langzaam draait ze zich om en vliegt richting de rivier. “Hang je goed zo Finn?”
Finn fluistert zachtjes “Ja” in haar oor en houdt zich stevig vast.

Terwijl de zon steeds hoger aan de hemel komt te staan, vliegen Finn en Jinx door het bos. In de verte zien ze af en toe al wat water glinsteren door de bomen. Ze zijn er bijna! Nog een paar rijen bomen en dan ineens vliegen ze open in de lucht. Onder zich zien ze het water stromen. Jinx vliegt voorzichtig naar beneden en landt op de oever. Even een pauze, want het is een stuk zwaarder vliegen met Finn op haar rug.

Finn ploft neer op het gras. Hij ziet een beetje bleek. “Gaat het wel?” vraagt Jinx.
“Jawel. Hoogtevrees,” mompelt Finn.
Hij kruipt naar het water en spettert wat water in zijn gezicht. “Kunnen we het volgende stuk iets lager vliegen?” Hij wordt rood tot aan zijn toch al rode haren.
Jinx moet er stiekem om lachen, maar belooft het volgende stuk wat lager te blijven.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:32

Amanda, het belangrijkste is natuurlijk dat jij het vindt matchen, over smaak valt immers niet te twisten. Bovendien, jij moet de sfeer van het boek bepalen.. ;)
De passage hierboven klinkt ook weer veelbelovend, ik wacht met spanning de volgende hoofdstukken af!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:10

Hmm ik sluit me aan bij marjoke, ik heb beter van je gezien. Ik ken het dilemma van tussen het realistisch en illustratieve om het zo maar te noemen in te zitten. Hiermee heb ik erg geworsteld in het beginjaar van de Academie. Ik zou een duidelijke keuze maken, of realistisch, en dan moet de anatomie gewoon kloppen.. of overduidelijk illustratief en dus een eigen vorm voor verhoudingen die je doortrekt door de hele illustratielijn die je gaat maken. Omdat het er nu tussenin hangt valt het op dat de elf niet klopt, terwijl dat voor illustraties prima kan werken, maar dan is het gewaagder neergezet. Voorafgaand aan illustraties voor boekjes oid maak ik altijd +- drie bladen vol schetsen voor ongeveer 1 :+) figuur, juist om te kijken of het hoofd misschien nog groter moet ten opzichte van het lijf of de armen nog korter voor een treffendere illustratie..
Heel verhaal, maar denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Vind je stijl ook altijd erg sprekend, dus ben benieuwd hoe de hele reeks gaat worden :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:59

Ik vind het gave tekeningen. Maar wat mij wel opvalt is dat er iets niet klopt aan de vleugels. Ik zie een oneven aantal. Aan de ene kant zitten er 2? (waarvan 1 erg ver naar achter) en aan de andere kant zit er 1.

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:28

*\o/* Wat een GAAF project!

Ik ook heel eerlijk, ik zou deze tekening als "oké, het idee is af en dit was BIJNA goed" beschouwen, en 'm opnieuw maken met dit als uitgangspunt en dan beter. Deze zou er bij mij ook "net niet" inkomen. Ik ken het van mijn eigen boekje, ik heb een aantal illustraties ook eerst ontworpen en toen nog minstens 3x opnieuw gedaan voor het ECHT goed was, was een boeiend proces :')

Van het ontwerp van de voorkant krijg ik dan weer WEL kippevel :j