Vogel (voeder) huisjes en vogelvoer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Vogel (voeder) huisjes en vogelvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:46

De winter begint hier alweer aardig in te treden en wat is er nu leuker dan vogeltjes voor het raam te hebben en er naar te kijken? Ik heb nu een voedercilinder met vogelzaadjes in de appelboom voor het raam hangen en wat van die vet bollen, maar het lijkt mij erg leuk om een "luxe" vogelhuisje te gaan maken.

Ook wil ik een paar aparte voer plekjes in het huisje maken, zoals een stukje voor zonnebloem pitjes, stukje voor de vogelzaadjes (dat is nu een beetje probleem, haha. In het vogelzaad zitten zonnebloem pitjes, echter kunnen deze niet door het gaas heen), wat vetbolletjes, pinda slinger, etc.

Nu geloof ik niet dat ik de enige ben die een vogel (voeder) huisje in de tuin heeft en zullen er vast meer zijn die een huisje gemaakt heeft of wil gaan maken. Dus leek het mij leuk om hier de vogel (voeder) huisjes te delen en ideeën van elkaars huisjes op te doen.

En zijn hier mensen die zelf voer voor de vogeltjes maken, zo ja wat en hoe doen jullie dit? Hier stikt het wel van het vogelvoer, in de Ica (zelfde als de AH) kan je vogelvoer zakken kopen in zakken van 10kg en bij de GrannGården (vergelijkbaar met de Boerenbond/Welkoop) kan je zakken kopen in 25kg en emmers met vetballen. Echter lijkt het mij wel leuk om eens wat zelf in elkaar te zetten, maar daar nog even geen inspiratie voor! :)

MarliesV

Re: Vogel (voeder) huisjes en vogelvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:51

Wij hebben een vogelhuisje. Gewoon zo'n standaard ding met dakje die ik voor mijn verjaardag heb gehad vorig jaar. Daarachter hebben wij een kleine perenboom staan waar ik altijd wat in hang.

Wij voeren inderdaad vetbollen maar ook pinda's en dat soort standaard vogelvoer.

Je kan van oud vet prima vetbolletjes maken (of plakken, is makkelijker). Dan meng je door het vet het vogelvoer en laat je de boel stollen. Vraag me alleen af of dit wel zo gezond is, misschien dat iemand anders dat weet.

Verder rijg ik elk jaar uit een zak doppinda's mooie slingers die je aan het huisje kan hangen of bv in een boom (bv om een tak draaien). Vooral merels zijn daar dol op maar ook roodborstjes en musjes komen er op af.

Gedroogd oud brood is bij ons ook 1 van de dingen die ik voer, zijn de vogels erg gek op. Alleen moet dit wel onder een dakje want anders wordt het een sopzootje.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:23

Ik heb zelf een vetbol in een kokosnoot aan een stokje op een weidepaal voor m'n raam hangen. Tussen de palen een lange pindasliert. Zo leuk om ze daarop te zien zitten. Voor los voer is een huisje inderdaad wel handig om het droog te houden. De Vogelbescherming heeft ook doe-het-zelf paketten, misschien kun je er zoeen als uitgangspunt nemen en dan aanpassen aan je eigen wensen en leuk schilderen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:42

Bij ons nieuwe huis zat al een leuk vogelvoederhuisje :) deze moet wel vervangen worden en dat gaat hopelijk volgend jaar gebeuren.Of we hem zelf gaan maken of een nieuwe aanschaffen zijn we nog niet uit.
Wel zijn er gewoon bouwtekeningen te koop op internet of je moet zelf beetje crea zijn :D

Verder hangt er hier nog een gemaakt van hele dunne takjes,daar kan ook een appel of vetbol in het midden.Aan de zijkanten 2 bakjes voor voer.

Verder voer ik het hele jaar door alleen in de winter wat meer en als het echt koud wordt dan smeer ik ook pindakaas op de stam en gewone pinda's geregen.Tuurlijk dan ook pas de vetbollen...dit jaar ook kleine zonnebloemen gekweekt dus de met zaad gevulde koppen knoop ik ook aan de stam.

Hier het huisje op stam....ook zeer gewardeerd door de specht....die zijn dol op pindakaas :D

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 020akl.jpg