Hoe kan ik het beste baby foto's maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineex

Hoe kan ik het beste baby foto's maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:28

Hoi! :)

Mijn buurvrouw is net bevallen en had gevraagd of ik babyfoto's wou maken, natuurlijk wou ik dat! Maar, ik heb het nog nooit gedaan..
Hoe doen jullie dat altijd? Want het is natuurlijk binnen, ik kan zelf geen sluitertijd instellen alleen de ISO omhoog, maar dan krijg je alweer heel snel ruis erin.. Flitsen lijkt me ook niet echt, dus misschien iemand tips daarvoor? En nog leuke ideetjes wat voor foto's ik zou kunnen maken, poses ofzo?

Groetjes! & alvast bedankt! :D

Emori

Re: Hoe kan ik het beste baby foto's maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:57

Ik heb laatst mijn zoontje gewoon op de bank gelegd voor het raam.
Ga het van de week overdoen met een kleedje onder hem denk k.
Niks geflitst, alleen natuurlijk licht.
Afbeelding

Mijn nichtje heb ik op de commode gefotografeerd, waar de zon op scheen. Dus zoek een licht plekje.
Ik zie dat je een d40 hebt, daar kun je zelf toch gewoon de sluitertijd van instellen?

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:08

Mooie foto! Idd licht plekje zoeken is sws wel een goed idee :)
Ik heb m'n camera nu ongeveer 2 jaar en ben er nog niet achter gekomen hoe ik de sluitertijd kan instellen.. :n

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:31

Dit topic vol ik :o kan tips ook wel gebruiken :Y)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:33

en ik ook :P

erg mooie foto hierboven.

ik heb mijn camera nu ook bijna 2 jaar en heb ook geen idee hoe ik sluitertijd moet instellen, weet wel de iso maar thats it.
heb een nikon d5100

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:35

En in de gebruiksaanwijzing kijken komt niet in jullie op, kani_ejj en TS? :')

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:49

heb ik gedaan, maar daar kom ik echt niet uit.
heb zoveel knopjes en instellingen, heb het nu 4 keer doorgelezen geprobeerd met de gebruiksaanwijzing erbij en ook google erbij maar nop t blijven nog steeds 'gewone' foto's die altijd ergens wel onscherp zijn door beweging.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:20

:= Je heeft een hengst aan je draaiwieltje zodat hij op TV belandt en daarmee gebruik je de modus waarin puur sluitertijd de prioriteit heeft en bij M stel je alles handmatig in.
De letters heten zo op mijn camera, wellicht anders op een Nikon, maar het idee is hetzelfde.

Puur uit interesse hoor, maar als je zo lang een camera hebt, krijg je dan niet de neiging om ermee te spelen? Jezelf te verbeteren? Een apparaat te ontdekken?
Ik snap niet dat mensen die alleen de Auto-knop ontdekt hebben zichzelf aanbieden als "fotograaf", maar wie ben ik hè. :D

Om voor de verandering maar eens ontopic te gaan:
Als je binnen foto's maakt, heb je over het algemeen te maken met minder licht. Dit kun je compenseren door je diafragmagetal naar beneden te brengen (hiermee verlies je wel scherptediepte) en je ISO omhoog te brengen (dit kan enige ruis opleveren, maar er zijn wel tools voor om dat weer wat weg te werken). Een korte sluitertijd is gewenst om zo geen bewegingsonscherpte te krijgen. Je kunt wat gaan spelen met je diafragma, zodat je verschillende scherptedieptes krijgt.
Flitsen doe ik sowieso nooit (mijn camera heeft geeneens een ingebouwde flitser := ) en het zou al helemaal niet in me opkomen om dat voor een babygezichtje te doen, dus lijkt me inderdaad geen goed idee.
Succes ermee TS, lijkt me leuk om te doen!

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:32

Ik heb nooit een gebruiksaanwijzing gekregen bij mn camera, via mp gekocht. Wel ooit een gedownload maar nooit echt in gekeken maar zal wel eens kijken :o

Ik fotografeer nooooit op Auto maarja..
Ik zal wel ff wat proberen en de gebruiksaanwijzing maar eens opnieuw downloaden..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:35

Alleen AV dan? Als je het bestaan van AV kent, waarom dan TV niet? Die staat er gewoon naast namelijk. :') Maar nogmaals, wellicht is Nikon anders/onoverzichtelijker dan Canon, daar heb ik geen specifieke ervaring mee.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:46

ik heb hem eigenlijk op de A staan, heb geen m of AV of zo..
ik heb A,S en nog 1..
nu zet ik hem het meest op A, want daar lukken de meeste qua belichting wel.

ik oefen heel veel, verschillende instellingen enzo, maar toch blijft het.

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:14

Ik heb m op P, aangezien ik het daarbij nu goed onder de knie etc, heb maar zou m idd net zo goed op m kunnen zetten, en dan heb ik s ook nog..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:28

S is van shutter gok ik (ik heb een canon)
En shutter = sluiter ;)
P is bij mijn canon bijna hetzelfde als automatisch.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:28

Je zegt: je zou hem even goed op m kunnen zetten maar je weet niet hoe je de sluitertijd moet instellen? Bij m stand moet je die toch ook echt zelf instellen.
Ik zou zeggen ga je meer verdiepen in sluitertijd diafragma en iso en in combinatie met elkaar, lees op internet erover of in tijdschriften (is meestal stuk intressanter dan een gebruiksaanwijzing vind ik)
kani_ejj Nadineex mag ik vragen waarom jullie eigenlijk een spiegelreflexcamera hebben? Omdat jullie je in die twee jaar nog niet in de instellingen hebben verdiept? Gewoon een vraag geen aanval ofzo (:

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:33

ik wilde graag iets meer dan een compact camera.
Toen heb ik van mijn spaarcentjes een spiegelreflex gekocht.

Heb er heeel veel mee gestunteld en had geen geld om naar cursus etc te gaan.
Ook de tijd er niet voor, zat veel op school.
Ik wil proberen om volgend jaar naar een workshop/cursus te gaan, omdat ik nu dus ook meer wil dan gewoon een foto.

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:36

Ik heb me wel verdiept in de instellingen, anders had ik hem nu wsl ook niet op P staan.. Nja verdiept, meer uitproberen prutsen etc. en toen ik m eenmaal op P had staan en ik er ook wel mooie foto's mee schoot op die stand heb ik het eerst bij P gelaten, aangezien ik nog niet echt mijn sluitertijd nodig heb gehad.. Omdat ik dan m'n ISO omhoog deed.. Maar aangezien ik nu binnen foto's moet schieten en ik er wel wat fatsoenlijke plaatjes uit wil hebben was het gewoon een vraagje maargoed.. En ik heb hem gekocht omdat ik graag verder wou met fotografie, en mijn vriendin had toen ook een spiegelreflex en dat beviel me wel.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:38

@ kani_ejj Ik heb zelf ook nog nooit een cursus of iets anders gevolgd. Dus als je daar geen geld voor hebt (en dat kan ik best begrijpen dat dit niet prioriteit een heeft) dan geef ik je een tip. Lezen erover! op internet tijdschriften en dan heel veel zelf gaan uitproberen.
Laatst bijgewerkt door Yvettee op 05-10-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:43

Nadineex schreef:
Ik heb me wel verdiept in de instellingen, anders had ik hem nu wsl ook niet op P staan.. Nja verdiept, meer uitproberen prutsen etc. en toen ik m eenmaal op P had staan en ik er ook wel mooie foto's mee schoot op die stand heb ik het eerst bij P gelaten, aangezien ik nog niet echt mijn sluitertijd nodig heb gehad.. Omdat ik dan m'n ISO omhoog deed.. Maar aangezien ik nu binnen foto's moet schieten en ik er wel wat fatsoenlijke plaatjes uit wil hebben was het gewoon een vraagje maargoed.. En ik heb hem gekocht omdat ik graag verder wou met fotografie, en mijn vriendin had toen ook een spiegelreflex en dat beviel me wel.

Je weet dat P stand ook gewoon automatisch is? Het enige wat dan anders is dat je de flitser en iso zelf kunt instellen.
Ik geef je echt de tip om je er veel meer in te gaan verdiepen je kunt zooo veel meer uit je camera halen, want iso bijvoorbeeld is iets wat je normaal als laatste redmiddel gebruikt Die wil je het liefst zo laag mogelijk houden.

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 21:47

Ik kan zelf ook mijn kleuren etc. in stellen bij P.
Maar ik ga me er indd meer in verdiepen, want er zijn nog genoeg dingen die ik niet weet..