[TEK][WIP]Friese kudde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

[TEK][WIP]Friese kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 10:18

Hallo Bokkers,

Graag had ik jullie mijn eerste pasteltekening ooit getoond. Alle opbouwende tips en commentaar zijn dan ook welkom.
Dit is mijn 4 tekening ooit, dus gelieve daar begrip voor te hebben.

Als jullie iets zien wat kan verbeterd worden, dan hoor ik het graag.
De tekening is gemaakt met Stabilo Carbothello potloden op Canson Mi-teintes papier (licht groenig).
De voorbeeldfoto komt van op internet en was jammergenoeg niet van denderende kwaliteit, sommige details zijn dus moeilijk zichtbaar.

Het begin (de foto's zijn nogal klein in het topic, maar als je erop klikt worden ze groter)
Afbeelding

De eerste voorlopig "af"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar ik nu ben
Afbeelding

Eigen kritiek :
- de uiterst linkse had iets meer naar links moeten staan. Heb het nu zo gelaten, hopelijk kloppen zijn verhoudingen een beetje (ook op de foto heeft hij een nogal "dikke schouder"

- er zitten nog wat vegen op het blad, maar die moet ik nog weggummen en er komt sowieso nog kleur over dus er blijft geen "bladkleur" meer over (volgende keer sowieso van links naar rechts - al leg ik altijd een net blad op de rechtste). Wou met die beginnen omdat als hij mislukte ik hem er nog kon afknippen.

PS : dit is de eerste keer dat ik hier een topic plaats, dus als ik iets verkeerd doe, mijn excuses daarvoor !
Laatst bijgewerkt door Annefie op 03-10-12 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:22

even wat proberen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Annefie

Re: [TEK][WIP]Friese kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:39

Hoe heb je dat gedaan? :)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:43

Aangezien jij ook een macbook hebt, kan ik het makkelijk uitleggen ;)
Ik ben met m'n cursor op je foto gaan staan, 2 vingers tab op muispad, ''lokatie van afbeelding kopieren''. Dat is deze: http://imageshack.us/a/img842/3317/img0257mf.th.jpg
En ik heb uit het laatste gedeelte de .th gehaald en dan wordt ie groter.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:50

Ontzettend bedankt, is iets handiger om ze op deze grootte te beoordelen ;-)

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:58

Ik ben bevooroordeeld door de prachtige friezen die ik hier zie staan, maar vind de tekening al heel mooi worden. Hou me aanbevolen voor een tekening van mijn dame :) Ben benieuwd hoe hij eruit ziet al hij af is.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:19

Dank voor je commentaar Louise74. Het zou een verjaardagscadeau moeten worden voor een vriend. Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat. De fotolijst ligt alvast klaar om hem "in te pakken".

(en ik ben zelf ook Friezengek, alleen nog even wachten om er eentje aan te schaffen ;))

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:17

Blijf geloven in je dromen, ik ben 38 jaar en heb mijn meisje nu 4 jaar.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:29

Wat wordt ie al mooi! Ben benieuwd naar je eindresultaat :)

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 21:16

Afbeelding

Waar ik nu ben... :)

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:34

Voorlopig zijn de paarden "af". Enkel de grootste moet nog eens met zwart worden overgegaan op de donkerste plekken (al geeft de foto ook een ietwat vertekend beeld).

Zien jullie nog ergens een plaats waar ik aanpassingen moet aanbrengen?

Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:38

wauw gaaf zeg! en dat voor een vierde tekening...respect! Het enige waarvan ik dacht klopt niet helmaal waren de ogen van het allerlinkse paard, maarrrrr ik ben een leek hoor dus ik kan het fout hebben! Degene die dit als kado krijgt zal echt superblij zijn!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:44

De ogen zijn inderdaad moeilijk, vooral omdat ze niet duidelijk zichtbaar zijn op de voorbeeldfoto. Ik zal nog eens bekijken hoe ik dat zou kunnen verbeteren :)

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:15

Zo! voor een vierde keer, talent hoor. Je kiest ook wel een hele moeilijke compositie, al die benen en dan moeten alle verhoudingen kloppen. Het uiterst linkerpaard vind ik de minste ook qua verhouding, de rest mooi hoor. kijk gewoon ook veel naar andere foto's als de voorbeeldfoto's niet duidelijk zijn en gebruik je artistieke vrijheid om zelf wat aan te passen. Dat geeft wat eigens in je werk, iets herkenbaars. Ben ook niet bang om kleur de gebruiken. Een fries "stikt van de kleur" Maar vooral veel gaan doen met je talent en dan merk je dat je van elk werk veel leert en wordt elk volgend werk beter.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:38

Boleertje, bedankt voor je opbouwende commentaar. Wat de uiterst linkse betreft ben ik ook niet helemaal tevreden, maar ik kreeg het niet meer "rechtgetrokken". Heb achteraf gezien dat er een stukje "borst" ontbrak, maar had al gekleurd, helaas.
Er zit ontzettend veel kleur in de tekening : paard, rood, roos, bordeaux, bruintinten, huidskleur,...
Het jammere van zoveel paarden is dat er minder details op de foto's zichtbaar zijn (ik heb ook al katten in grafiet getekend en dan kon je echt de haartjes zien)

Inmiddels is de tekening ingekaderd en dus "af" (enkel in hoogste nood haal ik ze er terug uit ;))

Hopelijk is de jarige er tevreden mee !

Afbeelding

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:07

Dat is toch een geweldig cadeau om te krijgen, vind echt dat je talent hiervoor hebt!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:28

prachtig in de lijst! Supercadeau, wat vond de jarige ervan?

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:49

Ik denk dat de kleurdetails die je nu niet goed ziet juist maken dat ze op afstand toch nog levendig zijn. Misschien wat grof papier gebruikt, en de manier van het eindresultaat fotograferen trekt het beeld nogal uit verhouding zo schuin, dat maakt 't beoordelen er niet makkelijker op :D . Maar leuk werkje, en een mooi cadeau, achtergrond netjes gedaan, laat de paarden er goed uitkomen, en een mooie eenvoudige lijst. Issie vast blij mee!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 16:24

Ik zal pas over enkele weken kunnen meedelen wat de jarige ervan vindt :-)

De foto doet inderdaad niet echt eer aan het werk. Maar het was de beste manier om met een gsm te fotograferen zonder eindeloze reflectie van het glas. In het echt zie je dus wel beter het paars, oranje,... Doorkomen. Heb nu op de ruwe kant van mi-teintes getekend. Zouden jullie de effen kant aanraden voor volgende keer?

De lijst komt uit de Ikea, hebben ze een heel mooi aanbod!