Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 09:16

Ik heb gisteren samen met een paar Bokkers een erg interessante lezing en discussie bijgewoond over auteursrecht binnen de paardenfotografie. Deze vond plaats bij het KNHS in Ermelo en werd geleid door Arnd Bronkhorst. De avond begon met een presentatie van Rosa Garcia López. Zij is secretaris van de Nationale Vereniging Fotojournalisten (NFV). Hier werd o.a. verteld dat er waarschijnlijk een aanpassing in de wet komt die jou als fotograaf een betere onderhandelingspositie op kan leveren als deze aanpassingen opgenomen worden in de wet. Hierna was er een kleine pauze en kwam er een paneldiscussie. Onder andere Lisa en Femke zaten in dit panel. Het was erg leuk en interessant om te horen hoe de diverse fotografen over het auteursrecht dachten en om de verschillen te zien tussen de amateur/hobby en de (semi-)professionele fotografen. Het was erg duidelijk dat iedereen zijn/haar eigen klantenkring heeft van particulieren tot grote bladen en uitgevers. Ik vond het in ieder geval een erg leerzame avond en op bepaalde vlakken heeft het wel voor wat eyeopeners gezorgd. Ik wil dit topic openen om hier nog even na te praten.

Nog een stukje met dank aan Splashislief:
Gedurende de avond zijn er een aantal belangrijke zaken besproken die zowel voor de beroeps- als amateurfotografen van belang zijn. De "fotografische wereld" verandert razendsnel en het is van belang om daarin mee te gaan. Het is belangrijk dat we met z'n allen opkomen voor onze rechten, dat we laten zien dat ons vak waarde heeft. Het wetsvoorstel auteurscontractenrecht moet ons daarbij helpen, maar ook als dit voorstel uiteindelijk niet wordt ingevoerd moeten we op onze strepen staan. Probeer altijd te onderhandelen en vraag altijd een redelijke prijs. Onderbouw voor jezelf en voor jouw klant waar deze kosten op gebaseerd zijn. Neem in deze berekening alle kosten mee die je maakt (vervoer, afschrijving, verzekeringen, programma's etc.). Zolang jij vertrouwen hebt in het door jou geleverde product kun je alles vragen, en zolang je dit kunt onderbouwen zal de klant uiteindelijk ook bereid zijn dit ervoor te betalen. Wees niet bang en durf creatief te zijn, ook met het verbreden van jouw markt. Kijk verder, maar zorg dat je bij je eigen passie blijft.

Met dank aan Arnd nog wat nuttige/informatieve links:
http://itunes.apple.com/nl/app/zelfstan ... 62367?mt=8
http://www.fotografenfederatie.nl/filea ... FA2012.pdf
www.mijntariefismelief.nl (nog niet actief)
http://www.fotografenfederatie.nl/
http://www.nvj.nl/secties/nvf-fotojournalisten/
http://www.fnvzzp.nl/
http://www.villamedia.nl/

Hoe denken jullie nu over het auteurs-, gebruikersrecht en tarieven na gisteravond en hoe zullen jullie hier in de toekomst mee om gaan?

juudii5

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:08

Ik lees even mee, interessant!!!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:10

ik kan helaas niet aan de discussie mee doen omdat ik er niet bij ben geweest.. maar ik lees graag mee :)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:17

Ik vond het erg leuk en leerzaam. De link van mijn notulen volgt nog :)

Wt ik wel lastig vind is het bepalen van de prijs. Als je achter de kwaliteit staat en achter je product dan kun je wat vragen. Mja als je dat vertrouwen niet hebt?
Met gratis shoots verpest je uiteindelijk ook de markt.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:19

Ook ik ga even meelezen
Had er ook graag bij willen zijn, maar ik was verhinderd

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:42

Was een hele interessante avond :j

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:52

Ik ben gisteren ook naar Ermelo afgereisd. Zeker een hoop van opgestoken. Ik ga alles eerst even op een rijtje zetten (en uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent met een shoot/opdracht en alle kosten die er eigenlijk bijkomen ^^) en dan een plan van aanpak maken. Ik heb zeker mijn ogen geopend en weet dat er iets moet gaan gebeuren met mijn tarieven.

Ik vond dat voorbeeld ook mooi wat ze zeiden van wat betaal je een automonteur/loodgieter per uur. Waarom willen mensen hun wel betalen en ons niet?
Hetzelfde verhaal eigenlijk met hoefsmeden, dierenartsen, osteopaten etc. Mensen betalen daar wel dik voor en bij ons willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten terwijl ze bij ons foto's krijgen waar ze een levenslange herinnering van kunnen hebben.

SplashIsLief schreef:
Ik vond het erg leuk en leerzaam. De link van mijn notulen volgt nog :)

Wt ik wel lastig vind is het bepalen van de prijs. Als je achter de kwaliteit staat en achter je product dan kun je wat vragen. Mja als je dat vertrouwen niet hebt?
Met gratis shoots verpest je uiteindelijk ook de markt.

Dat probleem herken ik wel, gewoon veel topics bekijken waarbij ze gratis fotoshoots aanbieden of tegen geringe tarieven 100en foto's weggeven daar krijg je vanzelf zelfvertrouwen van :D
En je krijgt ook vast wel complimenten van klanten? Of misschien dat er al ergens foto's van je in bladen/tijdschriften/kranten staan? Die staan daar ook niet zomaar.

Onderhandelen is nog wel iets wat ik mezelf echt beter moet gaan aanleren.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:59

Ik ga zeker even meelezen! :))

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:04

Ik heb deze avond ook als een eyeopeners ervaren, er zijn zeker dingen die ik mee ga nemen in mijn 'toekomst'
Er zijn genoeg dingen waarbij ik me op 'punten' het maximale nog kan verbeteren en op de vragen die ik eigenlijks had is er op de avond zelf, vanzelf antwoord op gekomen.
Nu is het nog de kunst om alles op een rijtje te zetten en uit te werken :o
Met de vraag: wat kost het maken van 1 foto nou daadwerkelijk voor jou? ja uhm geen idee := misschien toch maar eens beter over na gaan denken.
Nee ik ben blij dat er zo'n avond georganiseerd is want het heeft mij zeker geholpen de juiste zet in de goede richting.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:23

Mitxa schreef:
Dat probleem herken ik wel, gewoon veel topics bekijken waarbij ze gratis fotoshoots aanbieden of tegen geringe tarieven 100en foto's weggeven daar krijg je vanzelf zelfvertrouwen van :D
En je krijgt ook vast wel complimenten van klanten? Of misschien dat er al ergens foto's van je in bladen/tijdschriften/kranten staan? Die staan daar ook niet zomaar.

Dat klopt in sommige gevallen zeer zeker :D Maar als ik naar een aantal goede fotografen op bokt kijk dan denk ik, eh.. daar kan ik nog lang niet aan tippen.

Ik krijg zeker wel complimenten, weinig echt voor mensen gedaan nog behalve een paar "professionele" klussen (huh? Ja binnen de wielerwereld voornamelijk). Maar toch... Ik blijf het lastig vinden om achter mijn werk te staan omdat ik nog zoveel verbeter punten zie en vaak teleurgesteld ben in mijn eigen werk. (Terwijl de ontvangers dan heel blij zijn :+ )

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:37

SplashIsLief schreef:
Mitxa schreef:

Dat klopt in sommige gevallen zeer zeker :D Maar als ik naar een aantal goede fotografen op bokt kijk dan denk ik, eh.. daar kan ik nog lang niet aan tippen.

Ik krijg zeker wel complimenten, weinig echt voor mensen gedaan nog behalve een paar "professionele" klussen (huh? Ja binnen de wielerwereld voornamelijk). Maar toch... Ik blijf het lastig vinden om achter mijn werk te staan omdat ik nog zoveel verbeter punten zie en vaak teleurgesteld ben in mijn eigen werk. (Terwijl de ontvangers dan heel blij zijn :+ )

Ik herken dat wel wat je zegt :o daar heb ik ook nog wel eens flinke moeite mee om ECHT achter je werk te staan.
de 'klant' is vervolgens na aflevering tevreden en blij en krijg dan complimenten terwel ik denk, "huh, nou om eerlijk te zijn vind ik het zelf 3x niks := "
Die teleurstelling op je eigen werk heb ik ook vaak genoeg, daarin ben ik gewoon heel erg kritisch maar later denk ik dan wel weer "voor mij is het nog beginnend, dus daarin kan ik gewoon een wijze les trekken" ik probeer daarin zelf heel positief te blijven kijken.
Nee dat lukt mij ook af en toe echt niet :9 deze avond heeft me daarin wel wat meer inzichten gegeven.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:37

SplashIsLief schreef:
Mitxa schreef:

Ik denk dat het alleen maar goed is als tegen een paar fotografen tegenop kijkt, dat houdt de motivatie erin om nog beter je best te doen. Tenminste, zo ervaar ik het :). Zo heb ik enorm veel respect voor Lisa (ik lees en kijk zo nu en dan diverse topics mee waar ik wel eens foto's van haar voorbij zie komen ), wat zij in die paar jaar dat ze maar bezig is bereikt heeft +:)+

Dat teleurgesteld in je eigen werk heb ik ook wel eens hoor, dan had ik iets in gedachten maar is de uitvoering nog net niet wat het moet zijn. Dan kijk ik goed naar waar de fout heeft geleden en probeer ik het de volgende keer weer opnieuw. Natuurlijk baal je even op dat moment, maar er zitten vast in die reportages ook positieve punten die je een tijd terug nog niet goed beheerste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:54

ik kom hier ook zo snel mogelijk meekletsen en evt tips geven.
maar mijn pc is sinds gisteren aan t weigeren om op te starten. daar gaat mn zwager vanavond even naar kijken.
tot die tijd geen lange lappen tekst, want dat typt niet handig vanaf mn kleine telefoon.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:58

Even gekopieerd van FB:
Het eerste deel viel voor mij wat tegen, veel richting persfotografie terwijl ik daar zelf amper mee te maken heb. Was overigens wel interessant, mocht je er ooit mee in aanraking komen! Tweede deel vond ik helemaal leuk, fijn om de meningen van verschillende fotografen te horen en ook goede antwoorden op de vragen, al weet ik nog steeds niet of ik mijn prijzen omhoog ga gooien... Geslaagde avond in ieder geval!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:05

Ik herkende er idd ook veel stukken in en het zet je wel aan het denken om er bewuster en kritischer mee om te gaan.

De vraag van Merel mbt bedrijf wat je foto commercieel wil gebruiken. Ik had er destijds waarschijnlijk ook meer uit kunnen halen bij een beter onderbouwde onderhandeling. :=

Het voorbeeld van sponsoren heb ik ook al een keer gehad. Ik heb een keer de drummer van een grote band gefotografeerd en het verzoek was om de foto niet te publiceren ivm dat hij gesponsord werd door ander merk dan het drumstel waar hij op speelde. :=

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:40

Ik vond het ook super interessant! Ga vanavond even lezen wat er door jullie precies gezegt word. Ik vond het nee zeggen ook een hele goede

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:23

Ik ga het topic even meelezen! Was er gisteren niet bij maar wel laatst een cursus van Arnd bij Emiel Voest gedaan en daar heeft hij ook al veel verteld over deze zaken.

Het niet veel durven vragen voor mijn shoots herken ik. Ten eerste omdat ik wel cursussen maar geen vakopleiding heb gedaan en ten tweede omdat ik het als hobby doe en niet professioneel. Daarbij komt dat ik meestal gewoon echt nog niet tevreden over mijn eigen foto's ben. Ondanks dat mijn klanten altijd mega blij zijn. Maar idd ik heb wel relatief dure apparatuur en dat slijt wel gewoon. Nog daargelaten de uren nabewerking. Lastig hoor.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:45

Ik was er gisteren ook bij en vond het eerste deel zeker ook nuttig.
Het is een goede zaak als dat auteurscontracten er ook daadwerkelijk komt.
De paneldiscussie was ook interessant!

Op Horses.nl staat nu ook een verslag/samenvatting:
http://horses.nl/algemeen/creatief-inno ... otografen/

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:36

Grappig dat de prijsdiscussie nu weer van de grond komt :) (is natuurlijk al heel vaak gevoerd op bokt).

Heb ooit een dagworkshop gedaan voor fotografen in het algemeen over prijsbepaling en alles wat er financieel bij komt kijken. Zeker de moeite waard. Zal eens kijken of ik kan vinden waar dat was en of dat nog steeds bestaat.
Edit: zie dat het een workshop was georganiseerd via DPZ. Dus daar kan ik helaas weinig mee.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:58

Er kwam ook een naslagwerk over deze avond toch ? Kon het helaas niet halen, baalde als een stekker ;(

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:11

Ja er is genotuleerd :j dus dat komt er vast en zeker!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:14

Ik vond het een erg interessante bijeenkomst. Heb er zeker wat van opgestoken en zit er nu toch wel aan te denken om m'n prijzen wat omhoog te doen. Ook de verschillende situaties die werden voorgelegd vond ik erg leerzaam. Heb een erg leuke avond gehad!

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:27

''Splashislief'' heeft genotuleerd en er schijnt een verslag te komen, baal er steeds meer van dat ik er niet bij was.

Ik heb wel wat ervaringen waar ik dan niet zo goed mee om weet te gaan, zoals onderstaande vragen/opmerkingen richting mij
(geen vergoeding, zelfs geen naamvermelding gegarandeerd door de krant):
''De paardenkrant belde en ik mag een foto toesturen. Ik wil die van jou doorsturen. Ik heb gevraagd de naam te vermelden maar ze kunnen het niet garanderen. Vind jij dat een groot probleem? Mochten ze 't niet vermelden dan kan ik het nog expleciet vermelden op facebook en website.''

''In huis aan huis bladen vermelden we nooit de naam vd fotograaf, laat staan dat we een vergoeding geven.''

Hoop dat ik wat kan terugvinden hierover in de stukken.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:30

Ik vond het ook een erg leuke avond. :j Wel jammer dat de nadruk lag op persfotografie en opdrachten voor bladen, terwijl het grootste deel van de aanwezige fotografen zich vooral bezighoudt met particuliere fotoshoots en evenementfotografie. Had het wel leuk gevonden daar wat meer informatie over te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:31

harder onderhandelen. grwoon niet akkoord gaan met dat soort voorwaarden.
je hoort gewoon netjes betaalt te krijgen voor je foto.