[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:46


Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:07

Ziet er leuk uit! :D

Werken jullie altijd met patronen? Ik eigenlijk nooit, simpelweg omdat ik nog geen 'aanpasbare' patronen heb gevonden. Als ik iets zelf naai wil ik ook dat het echt goed zit. Daarom teken ik zelf altijd wat en word ik door schade en schande wijs :P

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:34

Ik werk nu zeker nog met patronen, ik ben er nog niet zo goed in dus ik durf ook echt niet zonder.
Bovendien zijn mijn maten behoorlijk verschillend en bij het aanpassen mag ik max 2 maten verschil maken, dus echt goed voor mijn figuur zal het vast niet worden (en da's maar goed ook denk ik wel eens := )

Gelukkig dat jij dat ook hebt Rinske :=
Ik ben halverwege een tricotjurkje, was 5 euro de strekkende meter. Maar ik zag wel dat badstof en fleece erg duur waren zeg. :wow:

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:48


Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:48

Ow wat tof dit. Ik heb al een hele boel stofjes liggen die ik ooit gekocht heb maar vervolgens niets mee heb gedaan. Ik denk dat ik daar nu eens wat aan moet gaan veranderen. Ik wil wel graag simpel beginnen en uiteindelijk wil ik vreselijk graag dit jurkje:
http://www.hm.com/nl/product/03700?article=03700-A
Maken kant heb ik voldoende van een oud onderjurkje enkel de stof en een patroon ergens vandaan zien te halen.. Iemand nog tips?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:42

Zoiets zou toch wel op www.naaipatronen.nl te vinden moeten zijn, iig de basis van het jurkje :) .

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:32

Zo, eerste babykleren zijn klaar:

Afbeelding
Van fleece, omdat mijn bestelde tricot er nog niet is. Moeten alleen nog kamsnaps op. Ben benieuwd welke we kunnen gebruiken (vandaag uitgerekend).

Kaplaars

Berichten: 1552
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:02

Owww Rinkse, spannend! Vandaag uitgerekend!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:03

Gisteren :D . Ben benieuwd wanneer de baby komt, hihi.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:00

Wat een leuke en mooie dingen komen er voorbij! Krijg er zin in om zelf weer eens iets te gaan maken! Zeker nu de winter tijd er aan komt en het dus alweer om 4 uur donker wordt.

Dus ik heb besloten weer eens wat te gaan maken, maar nu zou ik heel graag een (winter) jas willen maken. Ik weet eigenlijk al precies hoe en wat ik wil, maar ik kan de stof maar niet terug vinden.
Ik hoop dat jullie mij een handje verder kunnen helpen. Het is stof waarin je de draadjes zeg maar nog ziet en dan in grijs gemeleerd.

Dit idee dus (maar dan wel weer effen, haha):
Afbeelding
Afbeelding

En zo een elastische boord (zoals op de onderste jas duidelijk te zien is), kan je die zo "kant en klaar" (dus nog wel zelf in elkaar zetten natuurlijk) in de winkel krijgen? Wat is de naam er van?

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:44

Boordstof,althans zo heet het hier. In de stoffenzaak. Als je de foto meeneemt kunnen ze je daar vast vertellen wat voor stof het is of het beste kan gebruiken

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 07:45

Net een leuk stofje gewonnen op Ebay <3 .
Afbeelding

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 16:11

Ik had het al gezien in het BVtopic en daar ook gereageerd :+

Pfff, ik moet nog wat werkjes doen voor de naaicursus, achterstallig werk doen aan de schortopdracht en naaien voor de Halloweenpakjes maar ik heb echt heel erg ontzettend geen zin vandaag (en ook niet in huishouden en er mag best eens een stofzuiger door en de strijk is groter dan het huis geloof ik :oo )

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:23

:wave: hier ga ik ook aan een project beginnen... nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien dus mutti gaat me helpen (ik neem dus plaats op de tribune)
heb over 2 weken een feestje met als thema blauw/oranje... %) nou begin maar te zoeken naar iets blauw oranjes.... dus naar de stoffenwinkel (naaiwinkel of hoe heet zoiets gegaan) patroontje, stof, rits, garen, schaar, krijt, en nog van alles gekocht en aan moeders gegeven.... <<)
ga zelf natuurlijk ook mee helpen.... al ben ik er niet zo zeker van dat er ook echt een jurkje wordt met mijn hulp...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:24

Ik val hier heel even binnen... Mijn schoonmoeder gaat kleiner wonen en we zijn dus flink aan het ruimen. Nu "moest" ik van haar 2 lock machines (???) op de foto zetten om ze op marktplaats te zetten. Zijn prima onderhouden, hebben altijd stofvrij gestaan, incl garen.
Mocht hier iemand interesse hebben stuur me even een pbtje..

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:56

Urielle schreef:
Ik werk nu zeker nog met patronen, ik ben er nog niet zo goed in dus ik durf ook echt niet zonder.
Bovendien zijn mijn maten behoorlijk verschillend en bij het aanpassen mag ik max 2 maten verschil maken, dus echt goed voor mijn figuur zal het vast niet worden (en da's maar goed ook denk ik wel eens := )

Gelukkig dat jij dat ook hebt Rinske :=
Ik ben halverwege een tricotjurkje, was 5 euro de strekkende meter. Maar ik zag wel dat badstof en fleece erg duur waren zeg. :wow:



Dat is toch juist zonde, als ze niets voor je figuur doen? :D Het voordeel van zelf naaien is dat alles je precies kan passen! :D.
Overigens heb ik zelf nooit met patronen gewerkt, ik heb het altijd op gevoel gedaan en tekende dan uiteindelijk zelf eentje.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:09

Leuk topic dit! :)
Hier nog iemand die al jaren zelf haar kleding naait, eigenlijk gewoon uit noodzaak want alles in de winkel is te kort voor mij. In die bijna 30 jaar van alles gemaakt, broeken, jassen, shirts, truien, rokken etc noem maar op :D Ik haal mijn patronen uit de Burda en de Knip en die pas ik volledig aan naar mijn maat. Heb wel ooit een cursus patroontekenen gedaan maar met het aanpassen van bestaande patronen gaat het net zo makkelijk :) Ben in het bezit van een naaimachine en een lockmachine, die laatste is echt een zaligheid om o.a. t-shirts mee te maken.

Urielle (en anderen waar Kapellen niet te ver voor is) op de Hoogboomsesteenweg zit een stoffenwinkel. Afhankelijk van wat je zoekt varieren de prijzen van 2 t/m 10 euro de meter. En ze hebben echt heel veel! Altijd leuk om eens te snuffelen :D

En dan heb ik ook nog een tip voor diegenen die kleding willen maken: was en droog de stof voordat je het patroon gaat knippen en het kledingstuk in elkaar naait. Heel veel stof krimpt toch wel iets na de eerste keer wassen, zo zonde als dat een kledingstuk is dat precies op maat is en waar je veel energie ingestoken hebt ;)

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:21

Kom dit topic nu pas tegen, mag ik me ook melden?

Toen ik klein was zat ik al graag bij mijn moeder, die had zo'n ouderwetse slingermachine :) Zij zat ook op een avond cursus, en dan mocht ik ook wel eens mee :)
Het ooit wel eens wat kleding voor mezelf gemaakt, broeken, rokken, maar echt heel handig ben ik er nooit in geworden...
nu naai ik wel veel, van zadeltassen tot hondenjasjes :)
Ik werk met patronen, maar die zijn allemaal door mij zelf gemaakt. Ben ik best wel trots op eigenlijk. :)

Kleding doe ik nog steeds niet eigenlijk, ja wel eens een rits van een jas vervangen, maar een rits in een broek zetten kan ik niet eens! haha

Wat een leuke pakjes, Rinske, heb je gemaakt!! En, ben je al bevallen? :)
En stef.. een hele domme vraag.. wat kun je precies met een lock-machine? haha zou dat voor mij handig zijn? :o

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:26

Dabo, ik heb werkelijk géén idee ;)

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:39

Ik gebruik mijn lockmachine voornamelijk voor het maken van t-shirts. De schoudernaden, zijnaden en mouwen zet ik er mee in. Het voordeel is dat het heel snel gaat, je naait en snijdt direct de overtollige stof af. De hals, de onderkant mouwen en onderzijde doe ik met de gewone naaimachine. Hier gebruik ik dan weer een dubbele naald voor om zo'n mooie dubbele stiksteek te hebben. Eigenlijk precies zoals je bij een gekocht t-shirt ziet.

Er zijn ook gewone naaimachines die een locksteek hebben, deze gaat echter wel een stuk langzamer en de stof wordt niet afgesneden.
Een lockmachine is dus meer voor het gemak :) (voor mij dan ;) )

Er zijn echter ook kledingstukken die je niet omzoomt maar met een locksteek af kunt werken, dat is dan natuurlijk veel mooier als met een naaimachine, juist omdat de lockmachine de stof direct afsnijdt.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:43

Ohh ik snap het.. Ik heb wel veel dingen die ik moet 'afwerken', omdat de stof anders rafelt. Ik doe dat met een zigzag.... Locken zou dan wel handiger zijn denk ik, maar de investering heb ik er natuurlijk niet zo snel uit haha. Laat maar dus.... . Thnx voor de uitleg Jola. :)

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:47

Als je de stof naderhand nog om moet zomen, is een zigzag net zo snel hoor, vooral als je een niet al te kleine zigzag (in afstand) hoeft te gebruiken, dat is natuurlijk afhankelijk van de stof :)

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:10

Klopt Jola, de 'afstanden' zijn ook niet zo HEEL groot, dus daar sjees ik zo doorheen :)

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:23

@stef mijn moeder heeft eventueel wel interesse in zo'n lockmachine... Heb je misschien een foto en eventuele vraagprijs?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:37

Sheran schreef:
Dat is toch juist zonde, als ze niets voor je figuur doen? :D Het voordeel van zelf naaien is dat alles je precies kan passen! :D.
Overigens heb ik zelf nooit met patronen gewerkt, ik heb het altijd op gevoel gedaan en tekende dan uiteindelijk zelf eentje.

Nah, eerlijk gezegd is mijn taille een beetje buitensporig tov mijn andere maten dus is het flatteuzer om mijn algemene maten aan te houden, anders krijg je echt zo'n kerstbaleffect :')

Jola bedankt voor de tip! Had het adres idd gekregen op naailes, ze schijnen wel alleen op zaterdag open te zijn, da's dan wel jammer want met 3 kinderen kun je niet ongestoord snuffelen dan natuurlijk (Blijf daar nou eens vanaf! Neehee, kijken doen we met de oogjes en niet met de handjes! Potverdrie, wat zei ik nou net?!! - dat idee :+ )