ProFotonet: Welk papier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Aniek

ProFotonet: Welk papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:38

Hoi,
via ProFotonet wou ik graag foto's laten afdrukken. Alleen ik weet niet op welk soort papier. Je hebt Glossy & Lustre Paper (volgens mij mat en glanzend?), maar ook Glossy Pearl Paper. En speciaal papier dat geschikt is voor zwart/wit afdrukken.
Mij lijkt glanzend papier heel mooi en ik heb ook wel goede verhalen gehoord over Glossy Pearl Paper. Nu las ik ergens dat bij glanzend papier het 'moeilijker' is om in te lijsten. Omdat de meeste fotolijsten glanzend glas hebben (is goedkoper). 'Wanneer je dan een glanzende foto tegen een glimmend glas drukt ontstaan zogenaamde Newtonringen. Dit is een storend gezicht en na een aantal maanden gaat de foto zelfs vastplakken aan het glas.' Dat lijkt me dan weer niet zo handig..

Wat zijn jullie ervaringen? Welk papier vinden jullie mooier of gebruiken jullie vaak voor je afdrukken? :D

Groetjes Aniek

Anoniem

Re: ProFotonet: Welk papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:40

Indien je inderdaad wil inlijsten, zijn er 2 bezwaren tegen glans (en ik neem aan dus ook tegen pearl, dat is ook glanzend papier)

- Newtonringen, maar die zijn te voorkomen door het gebruik van een passe partout
- Dubbele spiegelingen, van zowel het glanzende papier als van het glas

Zelf gebruik ik voor inlijsten dan ook altijd mat papier, en het liefst bovendien een passe partout.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:43

Wat is een passe partout? :o
En dat glanzende papier, zou je dat dan alleen kunnen inlijsten achter speciaal glas? Want 'normale' foto's (als je ze bij HEMA etc. laat afdrukken) zijn toch ook vaak glanzend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:48

Niemand zegt overigens dat het niet kan hè, ik zeg alleen dat mat (lustre) vaak mooier is in het geval van inlijsten :)

Er bestaat ontspiegeld glas inderdaad, daar kun je prima glanzend papier achter inlijsten.

Een passe partout is een soort kartonnen rand in je lijst, die dient als een kader voor je foto. Zie voor meer informatie ook deze website:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Passe-partout_%28lijst%29

En een plaatje:
Afbeelding

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:10

Ik zou pearl eerst een keer op een kleine afdruk van de foto 'testen'. Het geeft een beetje metallic effect, waar je echt van moet houden. Soms kunnen foto's er erg goedkoop van lijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:12

Sowieso misschien best een idee om 1 foto (met een andere bestelling mee) te bestellen op bijv. 10x15 in alle drie de papiersoorten, dan kun je thuis eens goed bekijken hoe het er achter glas uit ziet (met en zonder ruimte tussen het glas en de foto, want een passe partout zorgt dus voor een beetje ruimte). Kost nauwelijks wat extra en dan kun je zelf je eigen mening vormen :)

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:05

Ik denk dat ik glans nog het mooiste ga vinden :D . Maar ik ga denk ik ook 3 kleine foto's bestellen in verschillende papiersoorten. Kan ik inderdaad zelf kijken wat ik het mooiste vind!

Bedankt voor jullie tips!