[SCH][WIP] Panthera tigris

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

[SCH][WIP] Panthera tigris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:22

Twee weken terug heb ik de hand gelegd aan mijn eerste schilderij sinds jaren, een koe gemaakt met acrylverf. Aangezien na het schilderen van Koe de tubes behoorlijk leeg waren en ik wat vlekjes bij moest werken, ging ik op pad naar de winkel om een setje acrylverf te kopen, zo eentje als ik al had.

Gelukkig let ik altijd heel goed op wanneer ik wat koop, thuisgekomen de spulletjes uitgepakt en bekeken. Ik kwam tot de conclusie dat ik een acryl schilderij niet met olieverf wil afwerken. Je leest het goed, ik koop olieverf in plaats van acryl :'). Nou ja, ik heb wel wat met 'het lot' en heb dus besloten de verf maar eens te gebruiken, dus, ezel opgezet, doeken, terpentine, kwastenset, de verf zelf uiteraard. En lekker begonnen met kliederen.

Het is voor mij al eeuwen (lees: minstens 15 jaar) geleden dat ik geverfd heb met iets anders dan aquarelverf. Olieverf is zelfs nog langer geleden, ik was drie :'). Nu ben ik wel in voor een uitdaging en ik had zin om eens wat anders te doen dan het gebruikelijke grafiet, pastel of kleurpotlood. Dus gisteren avond begonnen en lekker drie uur doorgewerkt.

Afbeelding
De eerste opzet. De tijger ligt in de sneeuw, dus de achtergrond blijft mooi wit :). Ik heb een tijdje naar de opzet gestaard want ik vond dit eigenlijk ook wel wat hebben.

Afbeelding
Toch maar verder gegaan.

Afbeelding
En het laatste resultaat van gisteren avond. De een zei, laat hem zo, dit is gaaf. Weer een ander zei, ik ben benieuwd hoe hij eruit ziet wanneer hij af is. En dat laatste had ik ook.

Afbeelding
Vanmorgen nog een paar uur geschildered en dit is het resultaat tot nu toe. Ik ben toch wel blij dat ik verder ben gaan werken, iedere penseelstreek geeft toch weer een andere dimensie.

Werken met olieverf is wel heel erg wennen... Vooral omdat het gewoon niet droogt in een avond :=. Maar ik vind het leuk, dus ik ga lekker rustig verder met schilderen :). Ik weet niet of ik op een logische manier een schilderij opbouw, ik heb maar gewoon gedaan wat ik zelf logisch vond met olieverf en dat is beginnen met donker en eindigen met licht :).

Ik snap nu ook waarom de gemiddelde olieverf schilderijen zo duur zijn, wat een werk gaat erin zitten :=.

Destination

Re: [SCH][WIP] Panthera tigris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:25

Ik vind het erg mooi tot nu toe! Alleen ik kijk heel raar tegen de rechterkant van de kop aan? Net alsof het te breed is vergeleken met de linkerkant :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 19:10

Afbeelding

Er zit nu zo'n negen uur werk in :). De snorharen moet ik sowieso nog maken, geen idee hoe ik dat het beste kan doen, iemand tips?

@Destination, klopt, de rechterkant is bol uitgevallen, ik ben nog aan het bedenken hoe ik dat het beste oplos of dat ik het toch maar zo laat :).

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:33

Hij wordt mooi zo met de sneeuw :j Dat de rechterkant iets te bol is, vind ik wel jammer. Kan je dat niet gewoon wegschilderen?
Vind je olieverf ook echt moeilijker om mee te schilderen dan acryl? Ik weet dat het langer nodig heeft om te drogen, maar is het verder nog erg anders?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:23

Moeilijker... Vooral heel anders. Ik moest er heel erg aan wennen dat olieverf meteen uitloopt als je er langsheen gaat, omdat het dus niet droogt. Aan de andere kant is dat ook wel weer fijn, omdat het echt ontzettend mooi mengt.

Ik ga het vaker doen.

Ik denk inderdaad dat ik ga kijken of ik het rechts bij kan schilderen, anders moet ik kijken of ik met terpentine wat kan bewerkstelligen, maar ik denk dat het met gewoon witte olieverf ook wel lukt :).

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:14

onthoud dat je met olie verf de lichte delen best zo licht mogelijk laat, in de loop der jaren komt de donkere verf die onder je lichte zit er terug onderdoor, je lichte kleuren lossen op zeg maar

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 18:22

Zoals je ziet is het wit op wit geschilderd, dus ik denk niet dat dat een probleem gaat worden :). Maar bedankt voor de tip.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 19:18

Afbeelding

Aanpassingen gedaan, snorharen toegevoegd en ik denk dat hij nu wel klaar is :). Misschien dat ik nog wat aan ga passen, volgend jaar of zo :+.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:43

Wauw, hij is echt wel mooi geworden :j ! Vooral toen de sneeuw erbij kwam , heerlijk om naar te kijken :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:47

Hij is mooi geworden :) Schaduw in de sneeuw heb je mooi neergezet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:04

Ik heb vandaag bij de open dag van het DOC je map met tekeningen bekeken. Ik kwam de tijger tegen en wist dat ik die eerder had gezien. Hier op bokt dus! Mooi hoor. Maar ik had dus geen idee dat jij het was (van je topic over het DOC). Leuk hoor. Ik vond je meeste tekeningen echt prachtig. Vooral een boel paardentekeningen waren erg mooi.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 18:22

Oh was jij dat :D. Grappig.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:20

Jeetje wat gaaf! Ik doe het je niet na! :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:26

Ik vind je naam ongelooflijk slordig. Zet hem ergens recht en in een hoekje, toont veel professioneler dan dit. Jammer want daarbuiten is het een heel mooi schilderij. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 18:28

Nista_RX schreef:
Jeetje wat gaaf! Ik doe het je niet na! :)

Dank je :D.

marjoke schreef:
Ik vind je naam ongelooflijk slordig. Zet hem ergens recht en in een hoekje, toont veel professioneler dan dit. Jammer want daarbuiten is het een heel mooi schilderij. :)

Nee.

Verder bedankt :).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:15

Gaaf , mooie kop en kleuren. Lijkt me lastig om sneeuw op een vacht te schilderen, moet die uitdaging ook eens aan gaan.
Als ik nog een tip mag geven voor het sneeuw, misschien heb je dat ook gedaan en valt het niet op maar bij het gebruik van (meer) blauwtinten breng je het sneeuw en schilderij nog meer tot leven.