Hoe kan je het beste beginnen met tekenen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe kan je het beste beginnen met tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:12

Hoi hoi! Ik kan zon 2 maand mijn computer/internet niet gebruiken, dus ik dacht ik ga maar aan de gang met mijn naaimachine en alles, maar goed dat is een beetje to much qua spullen.
Dus ik dacht ik kan ook gaan tekenen, maar goed. Ik kan euhm niet echt tekenen :') Paarden kan ik wel tekenen, maar verder..
Ik begin als eerst simpel. Waar kan ik het beste mee beginnen? Met wat voor potloden? Gum? Papier?
Het moet het liefst niet overdreven duur zijn, dus een normaal prijsje is goed. :)

Bedankt!

kleinvosje

Re: Hoe kan je het beste beginnen met tekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:14

Bij de action kun je prima beginners-spullen halen. Verschillende soorten potloden, papier etc. En dan gewoon beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:19

kleinvosje schreef:
Bij de action kun je prima beginners-spullen halen. Verschillende soorten potloden, papier etc. En dan gewoon beginnen.

Oke. :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:46

Voor te beginnen kan je een tekenblok kopen, grafietpotloden in een aantal hardheden, een gewone gum (witte, geen met kleurtjes, die geven vaak kleur af als je wat zweethanden hebt) en misschien is een kneedgum ook wel leuk om wat mee te experimenteren.

Een tekenblok kocht ik altijd met ringen, dan kon ik de schetsen bij elkaar laten en wanneer ik zin had nam ik mijn blok en kon ik overal tekenen. Het is namelijk best stevig. Als je los papier neemt, ook op blok dan kan dat ook wel maar als je dan meerdere schetsen wil maken bijvoorbeeld buiten dan zit je daar met je losse schetsen die klaar zijn. Op zo'n blok met ringen draai je ze gewoon naar achter en je hebt weer een schone lei.

Ik weet niet of je iets van poloden kent maar met de potloden bedoel ik bijvoorbeeld zo'n setje. Voor schetsen gebruik je vooral B ook wat in de H maar meestal heel wat minder. 4H is bijvoorbeeld een heel hard potlood terwijl 6B heel zacht is, hoe harder hoe lichter, hoe zachter hoe donkerder. Daar kan je dan dus mee spelen met diepte, schaduw ed.
Afbeelding

Als je zo wat leert verhoudingen tekenen kan je als je dat wil ook met kleur werken, dit kan perfect met heel goedkope kleurpotloden. Wil je achteraf toch iets specialer kan je duurdere potloden kopen (hechten beter op het papier) of pastel, krijt,... Of misschien kan je je schetsen wel opleuken met aquarelle.

Qua papier zorg je best dat het niet te dun is. Dan ga je bultjes krijgen wanneer je te veel over een bepaalde plaats gaat. Daarnaast geeft dikker papier je meer ruimte om te gummen, alsook dat je minder kreukels krijgt bij het gummen.

Als je niet weet wat te tekenen, of hoe de verhoudingen te tekenen zoek dan eens op youtube op 'drawing tutorial' 'sketch tutorial',...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:57

Heel erg bedankt allemaal. :j

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:11

Ik denk dat je aan de tips hierboven al heel wat hebt :j
Ga lekker oefenen met verhoudingen in wat snellere schetsen (paarden, maar ook mensen of andere dieren). Een goede tip om te tekenen wat je ziet ipv wat "je weet", leg eens een voorbeeldfoto op z'n kop en teken m dan na - ook omgedraaid uiteraard - en draai hem om als je (denkt dat) je klaar bent :D
En dan kun je natuurlijk schetsen uit gaan werken. Veel oefenen met hardheden, maar ook met maar één hardheid (dan zou ik voor HB of 1B gaan) kun je hele leuke tekeningen maken :j
Wil je gewoon oefenen op diepte en met licht en schaduw, gewoon lekker aan de slag gaan. Wil je een egaal vlak of een egale kleur aanbrengen (om daar later schaduw en details op aan te brengen), zet dan meerdere lagen over elkaar en gum het steeds lichtjes uit. Een kneedgum werkt daarbij het fijnst maar met een gewone gum moet het ook te doen zijn. Herhaal dit tot je een egale kleur hebt.

Zoals al genoemd, neem niet te dun papier :n bij de v&d (of stumpel oid) kan je geloof ik wel canson papier kopen, op die schetsboeken zitten alleen 30 vellen geloof en het is natuurlijk wel iets duurder dan action-printerpapier. Dit zou je kunnen gebruiken als je echt schetsen uit wilt werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:41

Oke, ik ga beginnen :D Ik heb een gum, puntenslijper, potloden, papier en inspiratie. :j

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:47

Leuk :D
Plaats je ook iets als je wat hebt getekend?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:53

Koop een leuk teken boek! (speciaal paarden, elven, fantasy, mensen.... er zijn heel veel mogelijkheden, en zo'n boek is niet afschuwelijk duur. Zo krijg je teken tips, en stappenplannen, en als het uit is kan je waarschijnlijk veel makkelijker dat alles tekenen.

En daarnaast de hierboven genoemde spullen, natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:03

HAHA! ik kan echt niet tekenen :')
Afbeelding

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 09:41