[SCH] Corremans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

[SCH] Corremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 20:30

Een aanvaring met het materiaal waar ik nooit mee om kon gaan: Acrylverf. Zeker niet in combinatie met een doek. Gewoon gebrek aan ervaring, maar ik heb ook nooit de motivatie gehad ermee te starten. Op school al vermeed ik het altijd, en toch ben ik hier begonnen.

Tijdens een workshop bij de motorclub kregen we doek en acrylverf en het was 'kliederen maar voor de komende 2 uur'. Eenmaal een tijdje bezig baalde dat ik mijn doek niet netjes had uitgemeten en de schets goed had uitgewerkt, want ik denk dat ik dan een stuk minder lang bezig was met het herberekenen van verhoudingen en dergelijke. Achteraf gezien is nog steeds de neus en zijn neusbrug ietwat uit proportie.
Thuis aangekomen goedkope verf gekocht, van de Xenos, en toch verder gegaan. Nog steeds kan ik er slecht mee overweg, dus tips zijn van harte welkom. Ik denk dat ik voornamelijk te weinig verf gebruik, want mengen ging mij voor geen meter af. Op enkele plekken kreeg ik echter weer een verfophoping. Het groffe van het doek blijf je ook zien en dat vind ik zelf jammer. Nu weet ik niet of het komt doordat het doek grof van zichzelf is, of omdat ik wederom, te weinig verf gebruik. Ook reflecteert de verf in het licht veel. Ik vind het schilderij er beter uitzien als het donker is, omdat de donkere delen dan ook echt donker uitkomen. Iemand een idee hoe dit werkt en hoe ik dit kan oplossen?

Afbeelding

Overigens ga ik zijn aftekening nog een paar mm omhoog plaatsen.
Ik ben heel benieuwd naar opmerkingen en tips!

pinkelotje16

Re: [SCH] Corremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:49

het ziet er heel mooi uit dat oog al helemaal.
ik kan je geen tips geven ik werk niet met acryl

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:53

nou, je hebt toch een mooi werkje neergezet! Maar het is echt waar, goedkope verf van de xenos, mengt en hecht niet makkelijk, heeft minder pigment en goedkope doeken zij idd veel grover en moeilijk te "dekken" Dus met wat betere kwaliteit zal je zeker (nog) mooiere resultaten krijgen.
Succes!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:37

ik vind m wel heel mooi gelukt! maar het niet goed mengen ligt waarschijnlijk gewoon aan de verf, omdat daar minder pigment in zit, vaak krijg je hele grauwe kleuren. ik had dat ook altijd met action verf :+
en ook de doeken zijn heel leuk om lekker op te kliederen, maar lastig als je er echt iets moois van wilt maken.
ik denk trouwens ook niet dat je te weinig verf hebt gebruikt, het is wel gewoon helemaal dekkend. al heb je goede verf zal dat vast wel al beter gaan, maar ja die is natuurlijk wel duur(der)...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:24

Vind het een mooi schilderij en vind de kleuren helemaal niet verkeert maar als je goede acrylverf koopt krijg je zoveel mooiere en diepere kleuren met mengen.

Ik werk zelf erg graag met acryl en ga laag over laag, vrij dunne lagen, eindig vaak met wel 6 lagen. Structuur van het doek blijven zien vind ik persoonlijk niet storend.
Acryl droogt vrij snel, zeker met warm weer, niet gunstig om op 1 plek te blijven kwasten dan krijg je wel erg dikte verschil, niet tevreden over een plek dan eerst even laten drogen voor je daar verder gaat.

Wat je zou kunnen doen om die structuur weg te werken is eerst een laag of 2 gesso op het doek smeren.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:31

Wat Jis zegt: Een laagje Gesso 'sluit' het doek (of andere drager), waardoor de structuur minder zichtbaar wordt. Heb je geen Gesso, dan volstaat een grondlaag acrylverf ook. Op de markt zijn ook kant en klare doeken te koop (ofwel: geprepareerde doeken).

Het nadeel van verschillende soorten acrylverf gebruiken, is dat de structuur, kleur en glans erg veel van elkaar kunnen verschillen. En als je met verschillende acrylverfsoorten schildert in één schilderij, dan kun je dat soms ook erg goed zien. In een goedkope acrylverf zitten vaak veel meer vulmiddelen dan in een duurdere acrylverf en ook veel minder pigment. Deze zijn daarom vaak wat doffer van kleur. Maar ik begrijp dat als je verder niet veel met acrylverf werkt, je ook niet gaat voor de duurdere variant. Lijkt het je toch leuk om meer met acryl aan de slag te gaan en wil je gaan voor een betere kwaliteit verf, dan raad ik je Daler&Rowney, Galeria of Amsterdam acrylverf aan. Bij ons op de academie worden deze merken veel gebruikt.

Er bestaat geen regel voor het veel of weinig gebruiken van verf op doek. Of jij nu graag transparant of pasteus wil werken, ligt vooral aan jouw eigen voorkeur, keuze en smaak.

Ik vind je schilderij mooi en het ziet er niet uit alsof je er nooit mee gewerkt hebt. Het heeft ook wel iets weg van een olieverf schilderij trouwens.

_Denise_

Re: [SCH] Corremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 10:08

Wauw, bedankt voor de super nuttige reacties! Ik was er inderdaad al bang voor dat goedkope verf minder zou werken, maar wist niet dat mixen van verven ook af te raden is.
Het is ook een deeltje zuinigheid, ik woon net samen en wilde dus geen dure verf aanschaffen, zodat ik lekker kon oefenen.
Ik ga zeker wel op zoek naar Gesso! Ik vind het niet zozeer storend dat de structuur van het doek zichtbaar is, ik vond het voornamelijk niet fijn werken omdat ik weinig detail erin kwijt kon. Zelfs met m'n kleinste (goede) penseel kon ik niet zo goed kleine accenten aanbrengen. Dat is denk ik vooral te zien bij het oog, daar zitten echt onnoemelijk veel lagen overheen. Het doek is overigens schat ik 40cm hoog.

Ook bedankt voor de tip voor het niet teveel op 1 plek blijven kwasten Jis, ik denk dat dat ook een groot probleem is geweest van mij. Ik ben verwend met de digitale tekencultuur, waar snel aanpassen en dingen weghalen natuurlijk een fluitje van een cent is. Geduld is een schone zaak :D