[VER] Bart, bokt&bokkers

Moderators: MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

saskiakefie

[VER] Bart, bokt&bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 16:37

Hoi :wave:

Ik heb een droom gehad en na aanleiding daarvan, ben ik een verhaal gaan schrijven. Ik wil er als eerste bij zeggen dat ik GEEN ervaring heb met schrijven. Ik heb het voor het laatst gedaan toen ik 12 was ofzo?
Ook lees ik niet veel.. :=
Maar ik had toch zin om te schrijven en ik vond het ook best leuk om je fantasieën op papier te zetten.
Nu heb ik als onderwerp Bart, bokkers en bokt. Dit maakt het misschien wat gemakkelijker omdat je bepaalde onderwerpen kan aanhalen en daarover kan schrijven.

Het is een FANTASIEverhaal met hier en daar waarheden, onderwerpen van bokt die er wel echt zijn.
Bart is de hoofdpersoon, omdat hij de beheerder is, maar dit is niks persoonlijks naar hem en ook niks persoonlijks over hem. Dat dat even duidelijk is. Ik heb hem toestemming gevraagd en gekregen om zijn naam te gebruiken dus dat zit allemaal goed.

Tips en commentaar zijn welkom en ik hoor graag eerlijk wat jullie ervan vinden. Want als jullie het helemaal niks vinden, dan schrijf ik er gewoon niet verder aan.. :P Dan weet ik meteen dat dit niks voor mij is haha.

Nou hier komt ie dan, het 1e deel.

Ik ben Bart. Beheerder van het forum bokt. Dit is tevens mijn beroep. Ik deel deze passie en werk samen met mijn vrouw Eline. Het forum is klein gestart maar inmiddels het grootste paardenforum van de wereld. Het is niet een baan wat veel mensen hebben en waar zij van (kunnen) leven. Ik ben er trots op. Ik denk ook niet dat veel mensen dit zouden kunnen, het is weggelegd voor mij. Bokt is ontstaan uit liefde voor paarden, voornamelijk van mijn vrouw maar ik zag er wel brood in om een forum over deze dieren te openen. Ik heb altijd ambitie gehad om iets groots op te zetten en toen ik dit bedacht wist ik al van te voren dat het een succes zou worden. Het brengt veel verantwoording met zich mee en dat is niet altijd even leuk. Toch voelt het machtig, duizenden leden die naar je op kijken en dat is waar ik het uiteindelijk allemaal voor doe. De grootste tijd breng ik door op bokt achter de schermen. Een belangrijk deel is problemen oplossen van het forum, maar ook progressie in het forum brengen. Ik denk altijd groot en ik heb steeds weer nieuwe ideeën om het nog meer te verbeteren.

Laatst heb ik weer een grote verandering en vernieuwing aan de lay out gebracht. Het is leuk om te lezen wat ‘bokkers’ ervan vinden. Natuurlijk heb je mensen die overal wat op te zeuren hebben, dus ook op deze prachtige, al zeg ik het zelf, vernieuwing. Ik doe altijd of ik geïnteresseerd ben en of ik elke mening of idee serieus neem. Niks is minder waar.. Uiteindelijk verzin en bepaal ik bijna alles zelf. Anders is het niet meer MIJN forum. Ik houd eigenlijk ook helemaal niet van samenwerken. Toch vind ik het mooi dat de moderatoren dit allemaal wel erg goed kunnen. Daarom ben ik ook blij dat ik geen moderator ben, dat is heel anders als beheerder zijn. Al hebben zij ook nog best wat te zeggen en neem ik hun, in tegenstelling tot de gewone leden wel serieus. De moderatoren nemen de leden serieus en zo is het cirkeltje weer rond. Ik heb ook nog bemiddelaars. Deze staan gelijk aan mijn moderatoren en als een bokker en een moderator het niet eens zijn met elkaar kijkt de bemiddelaar er nog eens naar. Voor mij is deze groep echt onzin, ik vertrouw mijn moderatoren. Eline wilde dit graag en vond het zo weer net wat professioneler overkomen, nou prima, dat is dan haar ding. Ik bemoei me dan ook niet met de bemiddelaars.

Moderator word je niet zomaar. Je moet verschillende tests en een ontgroening doorstaan. Tijdens het moderatorschap moet je ook nog ieder jaar een test doen. Deze test bestaat uit twintig meerkeuzevragen over bokt en vijf open vragen. Daarnaast krijg je nog tien vragen over samenwerking en hoe je om moet gaan met vervelende bokkers. Hoe je reactie is en dat de moderator ten alle tijden professioneel moet blijven. Ruzies tussen moderator en lid zijn zo grotendeels uitgesloten. De moderator staat boven hen en ik sta boven mijn moderatoren. Er is op het moment een soort van aanmeldingsformulier wat bokkers in kunnen vullen als ze moderator willen worden. Je wilt niet weten hoeveel formulieren er al ingevuld zijn. Volgens mij hebben de leden een ideaalbeeld van moderator zijn. Hoger staan dan de leden en zo een status opbouwen. Ze weten niet wat het daadwerkelijk allemaal inhoud. Als ik denk een eventuele geschikte moderator in de kuip te hebben, mogen ze naar mij toe komen voor een sollicitatiegesprek. En daar is het punt waar het vaak al fout gaat. Ze hebben voor dit gesprek een zwijgplicht, niemand, behalve degene die het gedaan heeft, weet iets van dit sollicitatiegesprek af.

Ik heb een kamer op kantoor waar ik mijn werk uitvoer. Dus ik ga ook gewoon net als andere mensen naar kantoor. Ik kan ook thuis werken, maar dat vind ik minder fijn. Ik kan me dan niet goed concentreren en elke keer mensen over de vloer, dat vind ik al helemaal niks, ze hoeven niet zomaar mijn privéleven binnen te stappen. De kamer waar ik uren zit te werken is een simpele kamer. Als je binnenkomt loop je tegen een rechthoekige tafel aan, met aan beide kanten een stoel. Daarachter staat mijn bureau met mijn computer met het grote beeldscherm. Het bureau staat tegen de muur aan voor een raam. Een mooi groot raam waardoor er voldoende licht in de kamer valt. De tafel met de 2 stoelen is voor de gesprekken met de bokkers. De mooie luxe stoel aan de kant van mijn bureau neem ik altijd plaats en aan de deurkant op een simpele houtenstoel zit de bokker. De stoel waar ik op zit is hoger dan de houten stoel. Ik laat ze op deze manier meteen voelen dat ik hoger sta dan degene met wie ik gesprek heb, zonder het verbaal direct te uiten.

Hier worden onder andere de sollicitatiegesprekken uitgevoerd met de moderatoren. Er zijn ook sollicitatiegesprekken met mogelijk nieuwe bemiddelaars, maar die handelt mijn vrouw af. Ik heb ook weleens gesprekken met de gewone leden, de zogenaamde ‘bokkige bokkers’, hoe wij ze in het team noemen. Je gelooft het niet, maar sommige bokkers zijn zo eigenwijs, lopen met een bord voor hun kop, dat ze er met een moderator of een bemiddelaar niet uitkomen en dan met mij een gesprek aan willen gaan, maar dan niet digitaal, maar op mijn kantoor, op mijn kamer. Ik geef ze deze mogelijkheid zonder ze te laten bannen, als ze dat al niet zijn. Er komen ook bokkers die in ‘hoger beroep’ gaan bij mij. Er is welgeteld één iemand die ooit in deze jaren haar zin heeft gekregen. Dit kwam trouwens door een fout van mijn moderatorenteam, bleek na nader onderzoek. Ik verklaar de mensen voor gek die bij mij komen om te protesteren. Aan de andere kant leren ze wel wat meer respect te krijgen voor ons, of in ieder geval voor mij. Digitaal hebben ze geen enkel fatsoen en worden mijn moderatoren ook weleens volledig uitgescholden. Zelfs als ze geband zijn gaan ze nog door met mails sturen naar de bezwaarscommissie. Dat soort mensen nodig ik zelf nog weleens uit. Negen van de tien keer stopt het na een gesprek. Ik ben dan misschien minder sterk in samenwerken, maar dit kan ik geweldig goed. Het is niet dat ik het leuk vind om mensen te kleineren, maar soms kan het niet anders. Aan de andere kant is het toch ook weer een uitdaging om de mensen die met een enorm grote bek binnen komen zo onzeker en klein mogelijk weer de deur uit te zien lopen. Iedereen kent vast wel Gert van den Hof. Wat deze man doet met de groene of onhandelbare paarden, het breken van paarden, doe ik nou precies met de mensen die hier binnen komen om hun zegje te doen. Ik heb veel gelezen over psychologie op dit onderwerp en ik heb meerdere technieken om dit voor elkaar te krijgen. Ik bekijk op het moment per persoon wat ik ga inzetten. Als iemand al onzeker binnenkomt, gaat zitten op het houten stoeltje en met een bek vol tanden staat zal ik diegene niet zo hard aanpakken. Natuurlijk wel even duidelijk maken hoe het zit, zodat ze niet als ze thuis weer veilig achter haar computer zit alsnog door gaat met haar oude gedrag.
Er is aan alles gedacht, je hebt ook mensen die als ze door krijgen hoe ik ben gelijk weer buiten de deur willen staan en hun grote ego behouden. Ik doe de deur op slot van mijn kamer en open het pas weer als ik vind dat diegene mag gaan. Dit klinkt misschien wat grof, maar zij hebben gekozen voor het gesprek dus mogen ze het ook aan gaan. Mijn deur valt automatisch in het slot als ik hem van de binnenkant dicht doe. De meeste mensen komen er pas achter dat de deur op slot zat als ik ze er weer uit laat, omdat ik dan met de sleutel hem open moet doen. Ik vind het te ver gaan dat ze direct weten dat ze opgesloten zitten. Behalve de mensen die weg willen vluchten of boos zijn en daarom weg willen gaan,die komen er dan wel achter dat het niet kan. Dat is vaak het punt dat ze heel erg kwaad worden en daar moet ik overheen zien te komen. Als dat gelukt is geven ze zichzelf al vrij snel over. Ik trap er ook niet in als ze vanaf dat moment alleen nog maar ja en amen zeggen, dan willen ze gewoon zo snel mogelijk weg. Ik voel het allemaal haarfijn aan. De 10 procent die later na het gesprek toch nog in haar oude gedrag vervalt zijn mensen die beter achter de tralies kunnen zitten. Die zijn in mijn ogen onhandelbaar. Als ik ze niet aan kan met mijn methodes, kennis en ervaring is het einde zoek.
Ik doe zeker niet aan geweld, dat vind ik een teken van zwakte. Ik ben wel een paar keer aangevlogen door agressieve meiden, het komt niet vaak voor, maar als ze erachter komen dat ze opgesloten zijn raken ze nog weleens in paniek en raken ook hun eigen controle kwijt. Ik ben toch sterker, dus daar maak ik me geen zorgen om. Het enige wat ik doe is ze tegenhouden dat ze me niet verwonden maar op dat soort momenten ben ik zelf erg rustig en zeg ze alleen duidelijk dat ze moeten gaan zitten. Sommige gaan zo tekeer en krijsen en schreeuwen dat andere mensen dit vast en zeker horen in kamers ernaast. Maar ze zijn geïnformeerd en vertrouwen op me. De deur alsnog open doen is wel het laatste wat ik op zo’n moment doe. Het kan lang duren, maar ze worden uiteindelijk toch wel rustig. Dat is iets waar je doorheen moet gaan en wat schijnbaar voor psychologen, heropvoeders en andere hulpverleners moeilijk is denk ik.

Bij een sollicitatiegesprek doe ik de deur niet op slot, ik houd de sleutel er gewoon in, zodat als ze weg gaan geen argwaan krijgen. Bovendien is het ook niet nodig om ze langer vast te houden dan ze willen, want als ze zelf weg gaan dan worden ze sowieso gewoon geen moderator. Zo simpel is het.

Er heeft zich een nieuwe groep ontwikkeld die een speciaal forum heeft opgezet tegen bokt. Daar heb je dus echt geen controle op en ik hoop ook echt niet dat er iets uitlekt over de manier hoe ik te werk ga en bij die groep terecht komt. Het feit dat ik totaal geen controle heb op deze groep, maakt me boos, verdrietig en zelfs een beetje machteloos. Gelukkig is er van dat forum enkel een topic overgebleven waarover de bokkers en bokt besproken wordt. De mensen op dat forum deugen niet, eigenlijk verdienen ze ook totaal mijn aandacht niet. Toch kijk ik regelmatig in het desbetreffende topic, ik wil het wel in de gaten houden. Op bokt zelf probeer ik het zoveel mogelijk te negeren en ik hoop dat op die manier het vanzelf wel een keer ophoud. Hoe meer aandacht je eraan besteed hoe leuker het voor hen wordt.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

www.konijnentrainen.nl

Destination

Re: [VER] Bart, bokt&bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:59

Wat me bij de eerste alinea direct opviel, was dat je zinnen erg kort zijn. Hierdoor verliest de lezer snel zijn interesse. Probeer wat meer te variëren in de lengtes van de zinnen, dat maakt het ook een stuk prettiger om te lezen. Verderop in ke verhaal varieer je wel meer in de lengtes van je zinnen. Het meervoud van moderator is moderators, geen moderatoren, trouwens.

Ik weet niet precies, maar je verhaalt komt kinderlijk over. Misschien dat het komt omdat je al zo lang niet hebt geschreven? In ieder geval, ga vooral door met schrijven en een beetje afwisseling kan je verhaal denk ik ook wel gebruiken. Beschrijf het bijvoorbeeld eens vanuit een moderator, hoe kijkt hij/zij tegen Bart aan?

Veel succes! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 19:16

Bedankt voor je reactie en je tips!
Ik kan er zeker wat mee het is nu idd nog erg simpel, alleen maar zijn idee hoe hij tegen dingen aan kijkt thats it. Alleen weet ik niet of ik het echt wil schrijven als dat er iets gebeurd zegmaar.. Ik ga kijken of ik erin al dingen kan aanpassen. Hoe zou ik het minder kinderlijk kunnen krijgen?

www.konijnentrainen.nl

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:18

:)leuk hoor

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

saskiakefie

Re: [VER] Bart, bokt&bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 20:56

oke bedankt. het is trouwens vooral humoristisch bedoeld.. := Mja ik denk dat ik het nog wel ga herschrijven dan.

www.konijnentrainen.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie